Kiitos kommenteista

Kokeillut nyt tuota valon lyhentämistä. Vettä olen vaihtanut nyt reilun viikon välein ja ennen vedenvaihtoa edelleen levä/bakteerikalvo ilmaantuu. Luulenpa, että siinä kalvossa on sekä levää että bakteereita. veden vAihdon jälkeen katoaa vähäksi aikaa.
Streameri olisi varmaan hyvä vaihtoehto. Ei ole ikinä sellaista ollutkaan, edellisellä harrastuskierroksella yli 20 v sitten niitä ei kai ollut vielä keksittykään

Mutta kuten visumies totesi, yksi korjausliike kerrallaan ja todennäköisesti mun kalastolla periaatteessa pitäisi pärjätä ihan perustekniikalla.
Suodatin kyllä kerää mustaa möhnää paljon edelleen, varsinkin se päällimmäinen patruuna. huuhtaisen patruunat akvaariovedessä vedenvaihdon yhteydessä. Ne kai periaatteessa pitäisi huoltaa eri aikaan kun vedenvaihto, mutta koen helpommaksi näin, koko huolto samalla. Enkä niitä nyt läpikotaisin pese. Vesiarvot olleet ok.
Paikallisen akvaarioliikkeen alennuskorista ostin 30 eurolla täydellisen varaosasetin Bioflowhin (patruunat, pumppu, lämmitin) joten tässä suodattimessa nyt pitäydytään

Ei tarvi enää mietitä mitä tehdä jos pumppu pettää.
Lannoite uhkaa loppua. Mietin kokeilisko seuraavaksi Easylifea ja myös easycarboa kuurina

? Voisiko auttaa leväasioihinkin?
Sateenkaarikalatilaus edelleen jäissä, en ole saanut aikaiseksi. Jos ja kun kalat tilaan, muutamia kasveja aattelin kanssa tilata kuormassa etualalle. Kenties
Bacopa australis, hentorasvalehti. Tai ehkä vielä parempi: Bacopa monnieri "Compact", pikkurasvalehtilaji. sit joku sammal. Jaavansammaltakaan mulla ei ole ikinä ollut, lähtiskö ihan sillä liikkeelle tai esim. joulusammaleella.
Tilauksen vaihtoehto olisi odottaa vielä pari viikkoa, josko paikallinen neonsattareita saisi. Marraskuun lopulla mulla olisi reissu Helsinkiin, koitin kattoa onko mitään akvaliikkeitä auki sunnuntaina ja voisko jossain olla himoitsemiani kalasia. Itäkeskuksessa ainakin olisi joku Megaeläin? Pärjääköhän ne vaan pitkän junamatkan, yht. n. 6-7 tuntia. Tosin samalla tavalla ja pitempäänkin ne joutus rahdissa olemaan....
Tänään kasveja karsittu ekan kerran. Vallisneria leviää kun rutto ja vedensuosikki oli jo pintaan puskenut.
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.