Aqua-Webin taso laskenut(ko)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Webin taso laskenut(ko)

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Tein tällaisen tiivistelmän tuolta toisesta ketjusta, jossa on listattuna AW:n tilastoja vuosittain: kävijämäärät vuonna 2011.. Onhan tuo jollain tavalla kuvaavaa, kun katsoo miten kävijämäärät ovat muuttuneet vuoden aikana. Pitempää aikaväliä tarkasteltaessa on sanottava että kävijämäärä yleisesti ottaen on ollut nousussa viimeisen viisi vuotta, mutta vuosi 2011 on ollut keskimäärin laskussa. Onhan tuo aika selkeää kieltä että syystä tai toisesta ihmiset eivät tule tänne uudestaan tai ainakaan säännöllisesti. Yksilöllisiä kävijöitä mittaamalla näkee että samat ihmiset eivät käy kuukausittain; ehkä joku käy kerran katsomassa viestin jostain kalalajista, ehkä kirjoittaa yhden myynti-ilmoituksen ja katoaa taas pariksi kuukaudeksi.. Oletan että tuo mittaa uniikkeja IP-osoitteita, jolloin myös ne jotka eivät kirjaudu sisään tai eivät omista tunnusta ovat mukana tilastossa.

Tilastollisesti mielenkiintoinen seikka on myös vertailla Tammi- ja Joulukuuta.. Aika huomattava ero siinä kuinka monta sivua yksi käyttäjä keskimäärin avasi kyseisten kuukausien aikana. Kertonee siitä, että kävijät eivät kokeneet mielekkääksi lukea ketjuihin tulleita viestejä.
Tammikuussa 35 982 yksilöllistä kävijää ja 3 857 094 ladattua sivua = 107,2 sivua per kävijä.
Joulukuussa 28 166 yksilöllistä kävijää ja 1 369 828 ladattua sivua = 48,6 sivua per kävijä.

Taso ei välttämättä ole laskenut, mutta harrastajien mielenkiinto todellakin vaihtelee. Ostapa uusi allas ja vietät AW:ssä kaksi viikkoa kalastoa miettien, kasveja kyyläillen ja sisustusvinkkejä etsien. Sitten tulee kesä ja on paljon kivempaa ammua laitumella kuin hengata netissä. Kuvaajasta näkee mainiosti miten kesäkuukaudet ovat notkolla (ammuu!) Itse olen myös huomannut että mielenkiinto on urautunut; ei tule niin usein selattua aiheita, jotka eivät suoraan kiinnosta tai herätä uteliaisuutta. Ei tule kommentoitua ketjuihin, jos tuntuu että on aiheeseen jo vastannut (tämä perinteinen samojen ketjujen jatkuva toistuminen). Hyvin huomaa että ei tule käytettyä juurikaan aikaa esim hoito/ongelmat palstalla, ei murto/suolavesi, ei malawi/tanganjika, ei kasvit/sisustuspuolella.. Niin sitä sitten, tylsistyy, kunnes taas innostuu. AW:ssä on kuitenkin yllättävän vähän aktiivisia jatkuvasti kirjoittavia käyttäjiä. Kun näistä kymmenkin päättää miettiä ostaisiko uudet verhot IKEAsta vai Stockmannilta, AW:ssä käy hetkellisesti aikamoinen vastauskato. Tuona aikana nousee herkästi esiin lukuisien aloittajien peruskysymykset, joihin "kukaan" ei vastaa. Eikä se normaali AW-addikti välttämättä huomaa, että on kolmen päivän aikana käynyt katsomassa uusia viestejä viisitoista kertaa. Siinä tulee äkkiä sellainen olo että eihän täällä tapahdu enää koskaan mitään :)
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Luulen, että osa ihmisistä on siirtynyt Facebookiin ja osa on kummassakin aktiivisesti. Usein näen saman kysymyksen 3 eripaikassa - Aquawebissä ja parissa Facebook-akvapaikassa. Joskus asiaa jauhetaan 3 paikassa yhtä aikaa. Voi myös olla, että osa ihmisistä on siirtynyt pääsääntöisesti Facebookiin. Luulen, että moni muukin foorumi on menettänyt kirjoittelijoita Facebookin ansiosta. Mielestäni Facebookilla on hyvät/huonot puolensa ja Aquawebillä omansa. Itse palloilen kummassakin.

Ja asuupahan missä tahaansa, tuntuu, ettei mitään tapahdu:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Törökala
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Törökala »

En tunne enää ollenkaan täällä kirjoittavien nimimerkkejä. Välillä sentään vilahtelee joku vanha tuttu nimi. Itse en ole koskaan ollut mikään kovin aktiivinen kirjoittelija vaikka olen roikkunut täällä enemmän ja vähemmän vuosia. Akvaarioharrastus sinänsä pysyy sitkeästi mukana. Projektit on vaan paljon hitaampia, mitään ei tarvitse saada nyt heti valmiiksi tai hankittua. Yleinen keskustelu on mielestäni aina ollut täällä samalla tasolla. Joko se on tosi hyvää tai sitten vähintäänkin kummallista nillitystä. Eiköhän se vähän jokaisella keskustelupalstalla näin ole. Haku toiminto on aina ollut ystävä, mutta kieltämättä se on loistava keskustelun tappajakin myös. Toisekseen asiat akvaariomaailmassakin muuttuvat joten ei sitä "käytä hakua" voi ikuisesti toitotella. Täytyykin tästä kohta laittaa hakutoimintoon sanaksi mattosuodatin ja muistella sen virittämisen salat tuohon tulevaan altaaseen. Riippuen toki siitä, että joku liike vielä ko. materiaalia ylipäänsä myy.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Törökala kirjoitti: Toisekseen asiat akvaariomaailmassakin muuttuvat joten ei sitä "käytä hakua" voi ikuisesti toitotella. Täytyykin tästä kohta laittaa hakutoimintoon sanaksi mattosuodatin ja muistella sen virittämisen salat tuohon tulevaan altaaseen. Riippuen toki siitä, että joku liike vielä ko. materiaalia ylipäänsä myy.
Ihan huvikseen kattelin niin on paljon juttuja vuosilta 2001-2005 jossa linkit ei toimi ja liikkeet on lopettaneet sekä osa tiedostakin vanhentunut.
Voishan modet noita ikivanhoja ketkuja poistaa jos sitä hakua kokoajan toitotetaan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Fisutar10 kirjoitti:Luulen, että osa ihmisistä on siirtynyt Facebookiin ja osa on kummassakin aktiivisesti. Usein näen saman kysymyksen 3 eripaikassa - Aquawebissä ja parissa Facebook-akvapaikassa. Joskus asiaa jauhetaan 3 paikassa yhtä aikaa. Voi myös olla, että osa ihmisistä on siirtynyt pääsääntöisesti Facebookiin. Luulen, että moni muukin foorumi on menettänyt kirjoittelijoita Facebookin ansiosta. Mielestäni Facebookilla on hyvät/huonot puolensa ja Aquawebillä omansa. Itse palloilen kummassakin.

Kyllä se näin menee, facebookiin on moni siirtymässä tai siirtynyt. Itsekin roikun siellä parissa ryhmässä. Laitoin toiseen niistä eilenkin kyselyä, kun tuntuu että sieltä saa vastauksia (täällä tuntuu olevan aika nihkeää nykyään) ja hyvin lämminhenkisiä sellaisia :). Ehkä se(kin) vaikuttaa asiaan, että siellä kirjoitetaan omalla naamalla ja nimellä, toisin kuin täällä ;).

Eipä fb silti tätä foorumia tule kokonaan korvaamaan, koska sinne ei saa kerättyä/jäsennettyä keskusteluja ja tietoa siten kuin tänne, mutta yksi vahva etu fb-ryhmissä on: Tietyn tyyppisiä kysymyksiä, esim. sellaisia joihin tarvitsee nopeasti vastauksia, on helpompi esittää siellä kuin täällä. Ja tietysti sitten tuo edellä mainittu vastausviesten sävy, joka on mielestäni ihan eri asteella kuin täällä (yleisesti ottaen, ei täälläkään aina tylytetä mutta turhan usein kuitenkin).
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
paul
Advanced Member
Advanced Member

akvaristi kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Luulen, että osa ihmisistä on siirtynyt Facebookiin ja osa on kummassakin aktiivisesti. Usein näen saman kysymyksen 3 eripaikassa - Aquawebissä ja parissa Facebook-akvapaikassa. Joskus asiaa jauhetaan 3 paikassa yhtä aikaa. Voi myös olla, että osa ihmisistä on siirtynyt pääsääntöisesti Facebookiin. Luulen, että moni muukin foorumi on menettänyt kirjoittelijoita Facebookin ansiosta. Mielestäni Facebookilla on hyvät/huonot puolensa ja Aquawebillä omansa. Itse palloilen kummassakin.

Kyllä se näin menee, facebookiin on moni siirtymässä tai siirtynyt. Itsekin roikun siellä parissa ryhmässä. Laitoin toiseen niistä eilenkin kyselyä, kun tuntuu että sieltä saa vastauksia (täällä tuntuu olevan aika nihkeää nykyään) ja hyvin lämminhenkisiä sellaisia :). Ehkä se(kin) vaikuttaa asiaan, että siellä kirjoitetaan omalla naamalla ja nimellä, toisin kuin täällä ;).

Eipä fb silti tätä foorumia tule kokonaan korvaamaan, koska sinne ei saa kerättyä/jäsennettyä keskusteluja ja tietoa siten kuin tänne, mutta yksi vahva etu fb-ryhmissä on: Tietyn tyyppisiä kysymyksiä, esim. sellaisia joihin tarvitsee nopeasti vastauksia, on helpompi esittää siellä kuin täällä. Ja tietysti sitten tuo edellä mainittu vastausviesten sävy, joka on mielestäni ihan eri asteella kuin täällä (yleisesti ottaen, ei täälläkään aina tylytetä mutta turhan usein kuitenkin).
FB:ssä ei voi jäsentää/ryhmittää juttuja eli jos siellä ei käy joka päivä niin ei kovin monikaan jaksa selata kaikkia keskusteluja jos niitä on paljon.
Omasta mielestäni fb on huono tiedonhakupaikka.
Niniel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Minä olen vielä uusi AW:ssä enkä niin tiedä minkälainen taso täällä on ennen ollut, ja onko laskenut tai noussut... Mutta itsestä olen huomannut, että tätä nykyä vietän kyllä huomattavasti enemmän aikaa AW:ssä kuin fb:ssä. Liekö vain alkuinnostusta, mutta kyllä täällä minusta on paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä asiaa kaikkien OT keskustelujen seassa.
60L+160L+kissa
akvaristi
Senior Member
Senior Member

paul kirjoitti: FB:ssä ei voi jäsentää/ryhmittää juttuja eli jos siellä ei käy joka päivä niin ei kovin monikaan jaksa selata kaikkia keskusteluja jos niitä on paljon.
Niinhän minä juuri sanoin (tai ainakin tarkoitin jos jäi hiukan epäselviksi pointtini) ;). Facebookissa on omat etunsa ja täällä omansa.
paul
Advanced Member
Advanced Member

akvaristi kirjoitti:
paul kirjoitti: FB:ssä ei voi jäsentää/ryhmittää juttuja eli jos siellä ei käy joka päivä niin ei kovin monikaan jaksa selata kaikkia keskusteluja jos niitä on paljon.
Niinhän minä juuri sanoin (tai ainakin tarkoitin jos jäi hiukan epäselviksi pointtini) ;). Facebookissa on omat etunsa ja täällä omansa.
Siis unohtu vaan omasta lauseesta, että yhdyn mielipiteeseen.
Aamuisin ei aivot ole ihan heränneet. :roll:
akvaristi
Senior Member
Senior Member

paul kirjoitti:
akvaristi kirjoitti:
Siis unohtu vaan omasta lauseesta, että yhdyn mielipiteeseen.
Aamuisin ei aivot ole ihan heränneet. :roll:
Ei kai sitä nyt perjantaina ainakaan... :mrgreen: Vähän käynnistysvaikeuksia oli täälläkin tänään havaittavissa :roll:.
annek
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annek »

paul kirjoitti: Ihan huvikseen kattelin niin on paljon juttuja vuosilta 2001-2005 jossa linkit ei toimi ja liikkeet on lopettaneet sekä osa tiedostakin vanhentunut.
Voishan modet noita ikivanhoja ketkuja poistaa jos sitä hakua kokoajan toitotetaan.
Ei välttämättä huono idea ollenkaan. Mutta älyttömän töisevä kylläkin... Joillain foorumeilla taitaa olla sellainen käytäntö että "tiettyyn ikään ehtineet" ketjut poistetaan lähtökohtaisesti, ja poikkeustapauksissa arkistointi sitten.

Mutta ei valittamista siis, kunhan lämpimikseni heittelin 8-)
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Ben Franklin
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

annek kirjoitti:
paul kirjoitti: Ihan huvikseen kattelin niin on paljon juttuja vuosilta 2001-2005 jossa linkit ei toimi ja liikkeet on lopettaneet sekä osa tiedostakin vanhentunut.
Ei välttämättä huono idea ollenkaan. Mutta älyttömän töisevä kylläkin... Joillain foorumeilla taitaa olla sellainen käytäntö että "tiettyyn ikään ehtineet" ketjut poistetaan lähtökohtaisesti, ja poikkeustapauksissa arkistointi sitten.

Mutta ei valittamista siis, kunhan lämpimikseni heittelin 8-)

Juu, mua ainakin ottaa päähän linkitykset että katso sieltä ja sieltä sinä tumpelo joka et osaa hakukonetta käyttää (kärjistetysti) ja kun menet niin tieto ei vastaa ja ole soveltuvaa omiin ajatuksiin taikka juuri vanhentunutta tietoa ja kuvat poistuneet.
Tästä tullut valtava tietopaketti jota vaikea lukea?? Mutta himputin hyvä paikka silti :D
Jonkinmoinen sivuston siivous ja uudistaminen olisi hyväksi (?) sivustolle. Ainakin mulla uusia akvaristi kavereita jotka pyytäneet apua sivuston kanssa, sanovat olevan hyvin monimutkainen ja innostusta laimentava, kun on liian paljon hifistelyä että menee pää ihan sekaisin ja jopa miettineet koko harrastuksen lopettamista tyystin alkumetreille.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
paul
Advanced Member
Advanced Member

Enemmänkin täällä on aktiivisuus laskenut ei taso.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

paul kirjoitti:Enemmänkin täällä on aktiivisuus laskenut ei taso.
Sinäpä sen sanoit!
1000 litraa vesivahinkoa
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Keskustelujen ja niistä löytyvän tiedon vähenemiseen voi olla syynä vanhan tiedon valtava määrä ja se, että osa vanhasta tiedosta on muuttunut totuudeksi, jonka kyseenalaistaminen ei ole suotavaa. Kun liityin palstalle ja ryhdyin perustamaan akvaariota pari vuotta sitten, itseäni kypsytti erityisesti kypsyttämiseen liittyvä teologia.

Kävin läpi kymmeniä kypsytystä koskevia keskusteluja ja huomasin, että väärin kypsyttäminen on ehkä pahinta, mitä ihmispolo voi tehdä. Kiukuissani sitten itse kypsytin akvaarion sääntöjen vastaisesti. Hyvin kypsyi, mutta tähän mennessä en ole uskaltanut tunnustaa syyllistyneeni väärinkypsytykseen.

Mitä asialle, siis syvällisten keskustelujen vähenemiselle, pitäisi tehdä? Ei varmaan mitään. Pienistä ongelmista huolimatta tämä on silti yksi parhaista keskustelupalstoista, joilla visiteeraan.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Ruma mies kirjoitti:Keskustelujen ja niistä löytyvän tiedon vähenemiseen voi olla syynä vanhan tiedon valtava määrä ja se, että osa vanhasta tiedosta on muuttunut totuudeksi, jonka kyseenalaistaminen ei ole suotavaa. Kun liityin palstalle ja ryhdyin perustamaan akvaariota pari vuotta sitten, itseäni kypsytti erityisesti kypsyttämiseen liittyvä teologia.

Kävin läpi kymmeniä kypsytystä koskevia keskusteluja ja huomasin, että väärin kypsyttäminen on ehkä pahinta, mitä ihmispolo voi tehdä. Kiukuissani sitten itse kypsytin akvaarion sääntöjen vastaisesti. Hyvin kypsyi, mutta tähän mennessä en ole uskaltanut tunnustaa syyllistyneeni väärinkypsytykseen.

Mitä asialle, siis syvällisten keskustelujen vähenemiselle, pitäisi tehdä? Ei varmaan mitään. Pienistä ongelmista huolimatta tämä on silti yksi parhaista keskustelupalstoista, joilla visiteeraan.
No älä nyt, meillä on akvaarioita ollut vuodesta -80, ja niitä ei ole koskaan kypsytetty. Joo, tiesin kyllä kypsytyksestä, kun viimeisin perustettiin 2006, mutta enpäs nyt alkanut mitään säätöjä tekeen, siihen kuitenki tuli hiekat jne. vanhasta altaasta. Enkä todellakaan omista mitään vesitestejä, enkä tule omistamaankaan, jos tuolla joku kala kuolee niin kuolee, minkäs teet. Ja kyllä kalojakin kuolee osa nuorempana osa vanhempana, niin kuin ihmisiä. Justhan tuolta uutisista sai lukea, että 21-vuotias jalkapalloilija kuoli luonnollisesti, sydänkohtaukseen, siis täh ? Ei kaikki kalatkaan elä vaikka kuinka mittaisit vesiarvoja, syöttäisit just oikein, ja rukoilisit, vaan voivat oikeasti vaan kuolla, on se sitten sydänkohtaus tai joku muu, jolle ei oikeasti voi mitään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”