Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Päädyitkö sä nyt niihin intiaaninsulkiin? Tuli mieleen, että eikös sun altaaseen sopisi upeasti myös nuo mulle tuolla toisessa ketjussa ehdotetut rusokiilakyljet?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

...Siis WOT, mä mielestäni päivällä kirjoittelin piiiiiitkän litanian kaikenmoista tänne, mut mihin lie joutunut, kun ei missään näkynytkään :|

Noh, tiivistettynä;

kiroaa ja pärrää hammaskarppilaan iskeytynyttä tautia, jonka seurauksena monnisten tuleva kutuallas on muuttunut sukarapujen ja kaikenmailman kotiloitten evakkopaikaksi, vihreitä monnislapsia saadaan siis edelleen odotella vasta hamassa tulevaisuudessa [}:)]

...Ja toivotteli myös bittiavaruuteen kadonneessa viestissään kaikki(tai ainakin "tutut") kasvinperkaajat tervetulleiksi :mrgreen:

Ootkos akvaristi ihan perus partaterällä noita silikoni tahroja irroitellut? toimii huomattavasti paremmin kuin mattopuukko. Asetonilla ei silikoni lähe mihenkä.
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joskus noita viestejä häviää, kun on kirjoittanut ensin jumalattoman litanian ja sitten toteekin, että mihis ilmaan se haihtui?! Eli tuttu tunne :). No höh, mikäs tauti hammaskarppilaan on iskenyt?

Partaterällä en oo koittanut, kun Handya suositeltiin ihan ehdottomaksi, mutta mä kyllä sanoisin että toi tavara ei lähde millään, oli sitten silikonia tai jotain muuta :?. Yksi kaveri neuvoi hinkkaamaan tahroja ensin säämiskällä/mikrokuituliinalla niin, että kitka saa kai silikonin "rullautumaan" niin, että sitä voi taas raapia. Hän kuulemma on näin saanut tahroja lähtemään (en nyt muista mistä, oliko sitten lasista vai kaakelipinnalta vai jostain muusta pinnasta). Joten voinen kai vielä kokeilla säämiskää yhdistettynä partakoneen terään mutta sitten loppuu jo kyllä konstit. Jos millään liuottimellakaan ei lähde. Huoh.
jahmatti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Ilmeiseti meillä on täälläpäin joku erikoinen bittiavarrus kun munkin vietsi on hävinnyt..

Mut lyhykyydessä. Taistelen edelleen tautia vastaan josta en tiedä mikä on ja mistä tullut. Uusia oireita ilmestyy, nyt irtoo suomuja.. Alkaa usko loppumaan jo. Laittaisko kaikki kalat pois jossa on pieninkin sairauden merkki ja koittaisi saada muut pelastettua?!?!?

Ja ainahan sattuu kaikenlaista kun kiireessä yöllä asioita hoitaa niin otin sitten tappelun ulkosuodattimenkanssa viimeyönä. Jäin onneksi voitolle taistossa ja suodatin sai vielä jäädä pöhisemään.

MEille kyllä kasvit kelpaisi, mutta en tiedä onko tuonne tautilaan järkevää laittaa mitään uutta.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Huh, kuulostaapa oudolta tuo tauti 8O. Pistäpä tuonne tauti-osastolle kyselyä, onko kenelläkään hajua, mitä tuo voisi olla. Minä en lähde edes veikkaamaan.
Mitäs te ulkosuodattimen kanssa tappelitte yöllä?

Ja täältä voi lukea, miten mulla kävi sen viimeisimmän tahranpoistokokeilun kanssa. Kirjoittanen myös lyhyesti blogiinkin asiasta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=192880
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Kyl mun on kaikki muut paitsi pinttyneet kalkkisaostumat lähteny partaterän kanssa, ei sellaista oo tullut muuta vastaan, kun tosiaan tuo paksulti pinttynyt kalkki, joka ei olis suosiolla lähtenyt.

Hammaskarppilassa ollos pilkkuja... viimeksi sama tauti ja saman merkkiset kalat aiheutti päänvaivaa joskus 10-15 vuotta sitten, jolloin lopputuloksena lukuisten lääkitysten ja muiden suvijuhlaliikkeiden jälkeen koko silloinen hammaskarppila sai lähtöpassit 8O Jotenkin pahaa pelkään et josko tässä käy yhtä dramaattisesti vaikka eka kuuri vasta menossa... sapettaa niin vietävästi, etenkin jos tulee poikas tappioita, juuri kun on alkanut tulemaan haluamani värisiä poikasia, tai jos mun siniset äitikalat heittää lusikan nurkkaan (vaikka nyt ovatkin oireettomia)... Huoks.

Vaan melkoisen hämärältä jahmatin tautikin kuulostaa, mitä muita oireita on aiemmin ollut?

Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Moron kaikille! Ei oo tullut hetkeen kirjoiteltua, kun aamupahoinvoinnilat (lue kokopäivä) en oikein ole omien altaiden kanssa tehnyt kuin sen kaikista välttämättömimmän. Nyt kuitenkin alkaa jo helpottaa ja tuossa eilen mylläsin molemmat altaat ilman sen kummempia pöntön halaamisreissuja. :D Monnisen poikaset, jotka kippasin altaaseen takaisin katos kokonaan. Ei siis lisäänny vielä noi monniset meillä. Sain kaverilta n.20 litraisen pikkualtaan ja siihen sitten rakentelen joskus poikas altaan. Monniset kutee ihan jatkuvalla syötöllä n. 3-4 päivän välein. Ainoa vaan että noi sinineonit ehtii syödä kudun ennen kuin sen saa talteen.. [}:)]

Tanganjikasta kuoli taas yksi julidochromis.. Toiset kalat jahtaavat aina paria kalaa henkihieveriin asti ja sit ne ei enää jaksa kuntoutua, vaikka löytäisivät uuden piilon.. :( Ja poikasia ei vaan ilmaannu sinnekään vaikka yleensä noi kuulemma sikiää koko ajan.. Oon jo epäillyt sitäkin, että koko porukka on uroksia. Kyllä ne kutu tanssia tanssii, mutta yksikään kala ei ole ollut posket pullollaan.. Noi troffet on mulla olleet kuitenkin jo puoltoista vuotta ja mitään ei ole tapahtunut vieläkään... Noh. Ehkä sit joskus..

En sitten päässyt sinne tampereelle asti ikinä.. Odottelen tässä jos vaikka alkais rikastumaan pian. :)

Kuinkas moni meinaa lotota?
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:Kyl mun on kaikki muut paitsi pinttyneet kalkkisaostumat lähteny partaterän kanssa, ei sellaista oo tullut muuta vastaan, kun tosiaan tuo paksulti pinttynyt kalkki, joka ei olis suosiolla lähtenyt.
Kyllä nuo on jotain muuta kuin kalkkisaostumia, kun niitä raitoja on pitkillä sivuilla kummallakin puolella allasta ja ihan keskellä lasia. Kalkkeutumia on kyllä varmaan niissä ylälaidan lasisuiruissa, että niihin vois kokeilla etikkaa.

Äh, kurjaa, kun kaikilla näyttää olevan ongelmia :( :?. Tuo jahmatin altaassa oleva tauti kuulostaa kyllä tosi erikoiselta. Kertoisitko tosiaan niistä muista oireista vielä?

Mun ainoo ongelma tällä hetkellä on ahmattiahvenet (ja -tetrat), tulee yliruokintaa reippaasti harrastettua kun muuten ei monniset saisi mitään.Täytyy varmaan tänään mitata nitriitti, ettei ole koholla.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Pikkuneuvo noiden ylipitkien viestien kirjoittamiseen.
Foorumisoftat kun on jotenkin aikarajoitettuja kirjoittamisen suhteen niin on kätevämpi ensin kirjoittaa pitkät jutut notepadilla tai jollakin vastaavalla kevyellä tekstinkäsittelijällä ja vasta sitte kopioida lähetysruutuun, ei pääse pitkä juttu katoamaan bittiavaruuteen.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joo, parastahan olisi kirjoittaa vaikka ensin Wordilla ja sitten kopioida Notepadin kautta tähän tekstikenttään. Laiskuus vaan vaivaa ainakin itseäni välillä :roll:...

Huoh. Minun on nyt opittava elämään akvaarion tahrojen kanssa. Eivät lähde sitten millään myrkyllä tai hinkkausvälineellä. Pitää nyt koittaa siirtyä eteenpäin projektissa ja käydä jalustan kimppuun (lisää luettavissa blogistani, jahka ehdin sinne kirjoittaa).

Ja on näköjään punatimanttiahvenet kasvaneet reippaasti. Tai ihmekös tuo, kun hotkivat itsensä läskeiksi aina kerran päivässä :frown:. Tosin nuo tetratkin ovat aika hotkoja. Mutta onneksi punatimantit ovat ainakin vielä tosi kilttejä, eivätkä jahtaa tällä hetkellä edes toisiaan. Altaassa ei muuten ole mitään uutta, kivasti on kyllä nyt vilinää ja kalatkin jopa erottuu kasvien joukosta :)! Mitäs muille kuuluu?
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Täällä mietitään kuumeisesti, että koska olis aihetta heittää uusinta kuuri altaaseen. pari kalaa meni pilkkuihin, osa toipui, mutta ainakin yhdellä olis vielä pilkkuja havaittavissa. viimeinen aine meni perjantaina, tänään olis tarkoitus tehdä perushuoltoa mut mut... Mietin et kun mun on ollu tapana sitte heitellä vähä bakuja lisää jne jos jotai myrkkyjä on pitänyt purkkiin laittaa, niin laitanko nyt vai uusinko kuurin, kun ei näytyä ihan siltä miltä pitäis. vaikiaa, niin perin vaikiaa taas [}:)] ja mikä kumma juttu siin on et tuo sama murheen kryyni on joka kerran (njoo, no vasta 3 vai 4 kerta akvaario"urani" aikana) tulee platymillislään :( mä en varmaan osaa hoitaa noita ollenka. pöh.

akvaristi
Senior Member
Senior Member

http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilktau.php. Tuon mukaan kannattaa heittää sinne sitä lääkettä vaan edelleen. Itse jättäisin vielä heittämättä bakteereja sekaan, kun pilkkutauti ei ole bakteerien aiheuttama, joten lääkekään ei varsinaisesti kohdistu bakteereihin. En tiedä, vaikuttaako tuo lääke niihinkin, mutta ei kai suoranaisesti sentään tapa niitä? Seuraa kuitenkin varoiksi vesiarvoja ja lisää bakuja sitten, jos näyttää että niitä tarvitaan.

Ikävä tauti varmasti tuo :|, itsellä ei ole siitä kokemusta. Pahin tauti omassa altaassa joskus oli evärutto. Pirun sitkeä ja tehokkaasti tappava sekin.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Minä nyt sitten olen ainakin vielä näillä näkymin menossa lauantaina sinne TAS:n huutikseen. Toivottavasti sieltä löytyisi edullisesti se keskiveden parvi, inkkareita tai ehdotettuja rusokiilakylkiä... Ja vaikka noita helmirihmoja, joita täältäkin kalastan.
Poikasallastakin täytyy sillä silmällä katsella. Koko aikaa en voi olla, mutta käyn ainakin. Kiva nähdä millaista on. Muutko ei nyt sitten pääse?

Taudit on aina kamalia, täytyy koputtaa puuta, ettei sellainen meillekin iskisi.

Monnisenpoikasia on hengissä vielä kaksi albiinoa ja kolme kuparimonnista, kovasti ovat kasvaneet ja harkitsen niiden päästämistä isoon akvaan. Ovat samaa kokoluokkaa partamonnin poikasten kanssa jotka tuolla vilistävät joka puolella, joten hyvin voisivat kasvien kätköissä selvitä. Eri juttu sitten näkisinkö minä niitä enää... Hyvä on hävikki noissa, parikymmentä kumpaakin lajia oli alunperin.
Niin ja siis on tuolla sellaisia minimalleja uusista kuduista taas kasvamassa, mutten ihan kovin toiveikkaana elä niiden kanssa, jos nuo isoimmat nyt saisi kasvatettua.

Omenakotilon munaryppäästä ei edelleenkään ole tullut mitään. :roll: Käsittääseni tuolla on jatkuvasti sutinaa noilla ompuilla, uusia ryppäitä ei vain ole ilmestynyt.
M: Laavakiveä
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Toivottavasti teet hyviä löytöjä huutiksesta :)! Harmittaa, kun ei pääse itse paikalle :|. Olisi voinut löytää hyviä kantoja tms. uuteen akvaan. Ei voi mitään...

Toisaalta lienee akvaristin onni tiettyjen lajien kohdalla, että ihan kaikki poikaset ei kasva isoiksi asti, ainakaan noiden yleisimpien lajien kohdalla [;)]. Mutta hyvä, kun ees joku selviäisi. Peukut pystyyn loppujen monnisten osalta.

Itse olen nyt seuraillut tuota yhtä tetraa, on kalpeampi kuin muut ja jotenkin surkean oloinen. Varsinaisesti mitään tautia ei ole näkyvissä. Taitaa heittää henkensä jossain kohtaa, epäilen...

Ja nyt sitten on hiekat tilattu ja varmaan tulikin tänään jo Rautiaan, ei vaan ehtinyt hakemaan. Siinä sitä sitten on kohta pesemistä :D. Ja bitumipaperia tuli napattua mukaan tilausreissulla, nyt pitäisi saada akvoihin tumma tausta. En vaan enää tänään jaksanut alkaa nypeltämään tuohon 175-litraiseen. Jalustan päätylevy tuli maalattua kerran tartuntapohjamaalilla. Toivon mukaan ehtisi tällä viikolla saamaan sen osion kuntoon. Sitten alkaakin olemaan lokakuun osalta vähäksi aikaa homma seis, kun on näköjään taskun pohja jo melkein paistamassa, vaikka tilistä ei kauaa ole :roll:. Pitää odottaa marraskuuhun, että saa taas lisää rompetta hommattua. Tai no tietty sitä valaisinasiaa voisi jo tässä suunnitella, kun hiekat on pesty... :)
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Joo siis toi munarypäs oli kyllä kuivunut. Sisälsi muutamia pikkuruisia omppuja, mutta kuivia ovat. Seuraavien annan varmaan olla akvassa jos vielä sellaisia ilmestyy.
En taaskaan onnistu mitenkään erottamaan noita toisistaan, että ovatko tyttöjä vai poikia.. [}:)] . Äskenkin taskulampun kanssa tiirailin kun useimmat oli etulasissa tyrkyllä, mutta ihan samalta näyttävät mun silmääni. Ne siis näyttää tytöiltä kaikki, eikä munaryppäitä ole ilmestynyt tuon yhden jälkeen, eli voiko tosiaan olla että kaikki olisi tyttöjä!!? Ja tuo yksi sitten jo Tia-Teresian akvassa hedelmöittynyt? Tahtoisin sen yhden onnistuneen munaryppään..

---------------------

Siis dadaa! Nyt mä tiedän miten ne omput erottaa toisistaan, että ovatko tyttöjä vai poikia. Sehän olikin loppuviimeksi sikahelppoa kun vaan älysin mistä katsoa. Eli kun näppärästi ovat etulasissa, ottaa vain kiinni kuoresta ja yrittää niinkuin venyttää sitä irti lasista, niin jo näkyy sukukalleudet siellä kuoren alla pään yläpuolella. Ne mihinkään näkyneet sillai kun itekseen siinä lasissa mönkivät, silloin näyttävät kaikki ihan samoilta.
Niin että kyllä tuolla on poikia ja tyttöjä, nyt vaan toivotaan munaryppäitä.
Onko jotain mikä siinä niitä innostaisi?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Toivotaan Nuutti, että sulla kohta perheonni kukoistaa omppujen kanssa. Eiköhän ne vielä lisäänny enemmän kuin tarpeeksi :mrgreen:.

Huoh. Itsellä on taas ongelmia. Muutenkin huono viikko ja eilen sitten lopetin sen yhden robertsintetran, joka oli jo viikon ollut huonossa hapessa. Totesin, että nyt lähtee, ettei muut sairastu. Vaikka taisi olla jo liian myöhäistä, nyt on toisella punatimantillakin jotain ongelmia. Eilisestä asti on pysytellyt suht koht paikoillaan jossain päin allasta, vatsaevät hiekkaa viistäen, evät supussa ja henkeä haukkoen :(. Enkä tässäkään ole nähnyt mitään ulkoista vikaa. Nitraatti oli reilusti alle 5, nitriitti 0 kun testasin. Ja vedenkierto on tällä hetkellä melkoisen reipas, kun putsasin suodattimet alkuviikolla, joten happeakin altaassa pitäisi olla (ja kun ei muilla kaloilla ole mitään hätää). Eniten vaikuttaisi ehkä uimarakkovialta tällä hetkellä tuo vaiva, kun se uikin jotenkin kömpelösti ja tuppaa painumaan helposti pohjaan :|. Huolestuneena koitin kyllä tarkkailla toista punatimanttia aamulla, mutta on tähän asti ollut reippaampi ja suht terveen oloinen. Mutta kohta iskee taas varmaan paniikki ja vainoharha ja näen tauteja terveilläkin kaloilla...

Mulla on aikoinaan ollut sellainen tautikierre tankissa, että jos se nyt alkaa taas uudelleen, niin sitten kyllä lopetan tämän harrastuksen pysyvästi [}:)]. Tosin eipä ole ennen ollu tämmöistä, että ei ole varmoja/selviä oireita... vaikea siinä sitten lääkitäkään millään.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

No juu, tarpeeksi manattuani tänään sitten löytyi uusi munarypäs. Annan sen nyt olla tuolla ainakin pari viikkoa ja otan sitten jos ehdin niin ennen pois ennenkuin kuoriutuvat, niin näen mitä tulee. Ovat niin turkasen pieniä silloin, ettei niitä sitten akvasta löydä vähään aikaan. Ja totta, maanvaivahan niistä sitten tulee kun niitä tarpeeksi on... Mutta pääsen sitten kauppaamaan niitä vaikka teille!

Kohta päästän kolme monnisen poikasta, kaksi kuparia ja yhden albiinon akvaan. Nämä siis jäljellä paristakymmestä alusta, eli ei ihan hyvä selviytymisprosentti. :roll:
Ovat nyt kuitenkin sen kokoisia, että pärjäävät kyllä. Toivottavasti. Pienenpieniä on lisää kasvamassa, uutta kutua ei ole tullut tällä viikolla.

Pesin toisen ulkosuodattimen äsken ja tuntuukin olevan vallan mainio paikka: sukarapuja oli ainakin kuusi isoa ja pieniä lisäksi ja kaiken huipuksi ainakin yksi kantoi munia. Mulla on verkko ottoputken päässä, joten sinne on tarvinnut mönkiä aika pienenä ja kasvaa sitten seitsemän kuukautta tuolla. Sen verran on siis aikaa viime pesusta ja kyllä oli törkyä.

Akvaristi, älä kuvittelekaan että akvaharrastuksesta pääsisi eroon vaikka tautikierre olisikin. Missä vaiheessa isompi allas?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No niin, mitäs minä sanoin, heti alkoi tapahtumaan omppujen osalta [;)]. Ja kiva yllätys sulla sitten ulkosuodattimessa :D.

Tänään totesin, että tarttis ehkä olla kierteisiä. Olen säännöllisesti möyhinyt pohjaa, mutta siltikin oli nyt jonkin verran tukossa ja lievää hajuakin oli havaittavissa. Möyhin nyt reippaasti hiekkaa, josko se siitä sitten taas. Eikä ole sitten tulossa mitään punatimanttiahvenongelmaa, kun se isompi nyt sitten löytyi kuolleena :?. En kyllä käsitä, mikä sille tuli yhtäkkiä, oli kasvanutkin ihan älyttömästi ja nyt sitten kuoli kyllä todella nopeasti, noin vuorokaudessa. Vähän tuli mietittyä, että josko se olisi vaan yksinkertaisesti syönyt itsensä hengiltä? Kun olivat molemmat sellaisia ahmatteja ja vatsa oli ihan jumalaton aina ruokinnan jälkeen. Toinen ajatus on uimarakkotulehdus. Tiedä häntä, muut tuntuvat voivan hyvin. Peukut pystyyn, että menetykset oli nyt tässä.

Olen nyt saanut ison altaan jalustan päätylevyn kummaltakin puolelta maalattua kerran tartuntamaalilla, seuraavaksi sitten pitäis vetaista pari kierrosta kalustemaalia. Tänään vähän niin kuin piti maalata toinen puoli, mutta enpäs ehtinyt kun piti noita jahtikamppeita kaivaa joka puolelta taloa. Hiekat muuten mies haki tänään. Yksi säkki hiukan vuoti auton takalaatikkoon, mutta tulipahan huomattua että tosi hyvänoloista hiekkaa :D. Vähän rupesin miettimään, että olisko tossa nykyisessäkin tankissa Maxitin (Weberin) hiekkaa. Ja huomenna pitäisi mennä sienimetsään, koitan samalla katsella sopivia kantoja. Kirjoittelen kyllä tänään varmaan blogiinkin jotain :).
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Peukut on pystyssä!

Niistä kierteisistä ei tosiaan ainakaan mitään haittaa olisi jos niitä hankkisit, en tiedä sitten menevätkö kovin syvälle hiekkaan vai ei. Luin täältä, että petokotilot eivät ainakaan kaivaudu niin syvälle kuin kierteiset.
Minultakin varmaan vähän liikenisi, tuntuvat lisääntyvän kiitettävästi.

Rupeaa ihan jännittämään, että onko tuo huutokauppa sellainen kuin kuvittelen. Siis että löytäisin itsellekin jotain. Myyntiin olisi liiennyt näköjään kirsikkasukarapuja ja pistiaa ja, kiitosta vaan Tia-Teresian, kovasti lisääntyvää kilpukkaa noin niinkuin aluksi ainakin. En vain ole minkään akvaarioseuran jäsen ainakaan vielä ja tuollahan saa myyntiin tuoda tavaraa vain jäsenet. Mutta lauantaina olen sitten taas viisaampi kun itse näen millainen huutokauppa on.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

josko se olisi vaan yksinkertaisesti syönyt itsensä hengiltä?
Pitäisin tätä erittäin mahdollisena vaihtoehtona. Useasti tämä jää vaan huomioimatta monelta, joka ihmettelee vain kalan pikaista menehtymistä.

Kierteisiä irtoaa täältä kyllä vaikka kuinka paljon, tällä hetkellä asustaa ylimäärä populaatioo keittiön tasolla muovilootassa, kun pakko imuroida välillä akvoista ylimääräisiä. Petojen populaatiosta ei olekaan havaintoa, ilmeisesti eivät ole lisineet riesaksi asti, kun ei ole tullut kiinnitettyä määrään huomiota :mrgreen: Myös punaisia kiekkokotiloita sekä omppuja irtoaa täältä, jos pinnoille talkkarin tarvetta.

...Jotain iloa nyt siitäkin, ettei ole ehtinyt liioiksi altaissa polskimaan. Eilen illalla bongasin rubiiniseepran lapsia (tai ei ainakaan muita järkevän selityksen takana olevia vanhempia akvassa asu, varmistuu laji varmaan kun ovat vähän isompia kuin muutaman millin) :D Voi että kun olivatkin suloisia, toivottavasti saan ne kasvamaan isoiksi asti.

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kai mun sitten pitää niitä kierteisiä sinne hommata, vaikken oikein ole vieläkään oppinut ymmärtämään tämän kotilovillityksen päälle :D. Mutta sit täytyy varmaan tarjoilla sitä kalkkisapuskaa niille, kun eivät muuten taida tuolla hengissä pysyä. Yksi viikonloppuruoka oliskin jo sopivasti odottamassa, kun tuli ton ison altaan romppeiden mukana :). Ja kyllä nuo akvaarion pinnat hiukan talkkaria tarttis, kun partis on aika laiskan puoleinen (tai sitten joku syöttää sitä liian hyvin).
Nuutti kirjoitti:Rupeaa ihan jännittämään, että onko tuo huutokauppa sellainen kuin kuvittelen. Siis että löytäisin itsellekin jotain. Myyntiin olisi liiennyt näköjään kirsikkasukarapuja ja pistiaa ja, kiitosta vaan Tia-Teresian, kovasti lisääntyvää kilpukkaa noin niinkuin aluksi ainakin. En vain ole minkään akvaarioseuran jäsen ainakaan vielä ja tuollahan saa myyntiin tuoda tavaraa vain jäsenet. Mutta lauantaina olen sitten taas viisaampi kun itse näen millainen huutokauppa on.
Toivotaan, että teet hyviä löytöjä. Kerro sitten toki täällä, millainen kokemuksesi oli. Jos vaikka sais itsensä keväällä raahattua johonkin huutikseen. En ole myöskään minkään seuran jäsen, kun en minä niissä kokoontumisissa kumminkaan ehtisi käymään. Vaikka varmasti mielekiintoisia olivatkin. Mutta lähde nyt täältä sitten tunnin verran ajelemaan... kröh, vaikka jatkuvastihan tässä on jossain kaupungissa kyllä viime aikoina laukannut :roll:.
Tia-Teresia kirjoitti: ...Jotain iloa nyt siitäkin, ettei ole ehtinyt liioiksi altaissa polskimaan. Eilen illalla bongasin rubiiniseepran lapsia (tai ei ainakaan muita järkevän selityksen takana olevia vanhempia akvassa asu, varmistuu laji varmaan kun ovat vähän isompia kuin muutaman millin) :D Voi että kun olivatkin suloisia, toivottavasti saan ne kasvamaan isoiksi asti.
Oi kun upeeta :D, peukut pystyyn että saat isoiksi! Noi oli muuten todella hienoja kaloja. Mahtuiskohan niitä 175-litraiseen pieni porukka, nyt kun suppusuutkin on huvenneet *alkaa suunnittelemaan*. Tosin mahtaako vaatia hiukan viileämpää vettä kuin nuo mun muut kalani... pitää perehtyä. Nitraatti kun on edelleen tosi alhaalla, että sen puoleen menisi (ja juuri tuo pintavesiosasto on hiukan tyhjillään (tai en mä tiedä, uiko nää seeprat missä vesikerroksessa eniten??), loput suppusuutkin kyhjöttävät jossain perällä etten edes aina näe niitä). Jos vaan nyt muuten ei näyttäisi tupaten täydeltä tuo tankki.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Tia-Teresia kirjoitti:
josko se olisi vaan yksinkertaisesti syönyt itsensä hengiltä?
Pitäisin tätä erittäin mahdollisena vaihtoehtona. Useasti tämä jää vaan huomioimatta monelta, joka ihmettelee vain kalan pikaista menehtymistä.

Kierteisiä irtoaa täältä kyllä vaikka kuinka paljon, tällä hetkellä asustaa ylimäärä populaatioo keittiön tasolla muovilootassa, kun pakko imuroida välillä akvoista ylimääräisiä. Petojen populaatiosta ei olekaan havaintoa, ilmeisesti eivät ole lisineet riesaksi asti, kun ei ole tullut kiinnitettyä määrään huomiota :mrgreen: Myös punaisia kiekkokotiloita sekä omppuja irtoaa täältä, jos pinnoille talkkarin tarvetta.

...Jotain iloa nyt siitäkin, ettei ole ehtinyt liioiksi altaissa polskimaan. Eilen illalla bongasin rubiiniseepran lapsia (tai ei ainakaan muita järkevän selityksen takana olevia vanhempia akvassa asu, varmistuu laji varmaan kun ovat vähän isompia kuin muutaman millin) :D Voi että kun olivatkin suloisia, toivottavasti saan ne kasvamaan isoiksi asti.
Jotenkin arvasin että sua ei haittaa rubiiniseepravauvat yhtään. :mrgreen:
Hauska varmaan seurata asiaa, että tulevatko pikkuiset mukaan parveen, kun on edees vähän kokoa ja väriä, vai luovatko ensin oman, pienen parven, joka koon lisääntyessä yhdistyy vanhaan. (on kyllä vähän kaukaa haettu, muttei sitä koskaan voi tietää! :mrgreen: )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

No nyt ollaan sitten kokemusta rikkaampia. Muusta päivän ohjelmasta johtuen pääsin piipahtamaan TAS:n huutokaupaan vasta iltapäivällä jolloin viimeisiä vietiin. Eli en tiedä olisiko haluamiani kaloja edes ollut, mutta enää ei ainakaan löytynyt kuin komeita plekonpoikasia, joita en itselleni voinut hankkia. Kasvejakaan ei ollut ainakaan enää sellaisia, joita olisin tahtonut. Oletettavasti sieltä moni löysi itselleen paljonkin kivaa. Mukaani sain siis vain pohjatabuja. Mutta iloinen tunnelma oli paikanpäällä, väkeä kovin vähän. Täytyy ensi vuonna mennä koko päiväksi jos jotakin vaan tarvitsee.

Akvaristi, niistä kierteisistä ei kannata suurta numeroa tuollai kotilovillityksen nimissä ajatella, jos niitä on vähänlaisesti, ei niitä edes huomaa. Eri asia on sitten kun hassahdat vaikka omppuihin!

Monniset oli sitten taas kuteneet sillä aikaa kun olimme poissa, vain jäljet lasissa kielivät tapahtumasta, kaikki oli kyllä syöty parempiin suihin. Eli näköjään kutevat noin viikon välein. Ainakin kaksi ensimmäisistä monnisenpoikasista on todistettavasti hengissä akvassa.
Pienemmät kasvavat poikaspurkissa, mutta sukkahousuilla vuoratusta suodattimesta huolimatta jostakin tunkivat itsensä suodattimen sisään joka päivä. Tuloaukostako muka? Joka tapauksessa vedin sukkahousut koko hökötyksen yli, jos vielä löytyy sisästä niin kasvakoon sitten siellä!

Tia-Teresia, taitavat nuo ruskeat kiekkokotilot lisiä älyttömästi? Ekat munaryppäät huomattuani noukin ne tuonne poikaspurkkiin ja nyt on lasit aika piukassa ryppäitä ja paaaljon tällaisia . pisteen kokoisia poikasia.. Mitä tietäisit noista kertoa? Entä punaisista? Sama raivokas lisääntyminen?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Nyt vähän ängen tähän väliin, mutta minulla on tiedotusasia. :mrgreen:

Sain tänään Tia-Teresialta mutteriakvan. (josta suuret kiitokset. :mrgreen: ) Litroja siis n.18, tuohon haluaisin asukkaiksi sukarapusia. :D Olisiko kenelläkään ylimääräisiä? Ovat todella tyyriitä kaupassa... Lajilla ei ole väliä, paitsi mahd. värikkäitä nyt etsisin, tyyliin tulisukaa, sinisiä rapuja, jne.

Ja siksi tästä ilmoitan tänne, etten oikein pääse hakemaan kuin Loimaan alueelta. [;)]

Kiitos ja anteeksi! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia, taitavat nuo ruskeat kiekkokotilot lisiä älyttömästi? Ekat munaryppäät huomattuani noukin ne tuonne poikaspurkkiin ja nyt on lasit aika piukassa ryppäitä ja paaaljon tällaisia . pisteen kokoisia poikasia.. Mitä tietäisit noista kertoa? Entä punaisista? Sama raivokas lisääntyminen?
Jossain purkissa lisääntyy urakalla, jossain ei lainkaan, enkä osaa selittää mistä johtuu. kaveriakaan kun ei pitäisi tarvita edes :roll: liekö sitten vain olosuhteet kohdillaan?

Noita sukasia voi jossain välissä täältä irrota :) tai no en mä niin värikkäistä tiedä, mut ainakin noita sinisiä mehiläisiä on odotettavissa. tiikerit jos saan joskus lisimään riesaksi asti, niin luulen et vaihdan vaan isompaan akvaan sitämukaa :D Sakuroitakaan ei oo enään kuin 3 :( jossain välissä niitä oli satamäärin, mut kun asustivat kalojen seassa silloin, niin joku ne päätti pistellä suihinsa 8O pitäis kyllä jonkinmoinen lajittelu noille kaikille tehdä ja karsia epäkurantin väriset sekalaan :roll: sais vaan aikaiseksi.

onkoos kellään muuten tietoa sopiikos kutualtaassa asustella juur sukasia ja kotiloita? vai kuuluuko kutu näitten ruokalistalle...??? jonkun kutuallas rojekti taas suoraan sanottuna k*S&e ja monnislapsia tahtois jo kovasti :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”