projekti 125 litraa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Paikallisesta liikkeestä katsoin hinnan. Ja samoissa liikkuu tuollakin, mikäli ei halua ostaa esim. kahta vihertävää Osramin putkea. Toinen putki siis maksaa joka tapauksessa ainakin 20e luokkaa. Lisäksi minua jotenkin epäilyttää niiden tilaaminen. Kai niiden täytyy selvitä ehjinä perille, jos liike ne postittaa, mutta silti arveluttaa vähän.

Kirsikoista totesin, että näiden ujous on samaa luokkaa kuin haarniskamonneilla. Tässä kun olen allasta jäänyt viereen tuijottamaan, tunkevat kirsikat nenänsä lasiin toisella puolella ja toljottavat takaisin :mrgreen:
Yksi uppoamaan opetelleista kalikoista on näköjään romahtanut pohjaan. Oikein kivasti tuohon argentiinan vesiruttojen päälle. Täytynee vähän taas sisustaa tänään. Kurkattava myös, että osaisiko tuo viimeinenkin juurakonpala jo upota. Siinä on kiviä painona päällä. Ja partis on alle kaivanut itselleen kolon, kun tuon toinen puoli on hieman kaareva.
Loppuun vielä muutama edes jotenkin kelvollinen kuva noista pikkukirsikkatetroista. Piti ihan jopa käyttää kameraa eikä vain kännykkää. Näiden kanssa olisi kyllä kaivannut järkkäriä, että pysyisi perässä... Tai sitten olen itse liian hidas :roll:
Liitteet
DSC01459muok.jpg
DSC01459muok.jpg (96.18 KiB) Katsottu 5751 kertaa
DSC01460muok.jpg
DSC01460muok.jpg (97.04 KiB) Katsottu 5751 kertaa
DSC01461muok.jpg
DSC01461muok.jpg (93.62 KiB) Katsottu 5751 kertaa
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Pikkuhiljaa etenee kalaston kanssa... Tänään kippasin altaaseen porukan Sewellia lineolatoja (<3 muuttivat kanssaharrastajan luota), 2 lehtikalaa (nämä samaa kokoluokkaa 2 aiemmin ostamani kanssa) ja vanhempien luota noukin ottoja. 5 niitä sieltä löytyi. Mihin lie yksi hävinnyt, kun 8 alunperin ostin ja 2 löysin jumiin jääneenä ja kuolleena. Sittemmin muokkasin sisustuksen niin, etteivät jäisi jumiin. Sen jälkeen ei kuolleita näkynytkään. Tällä hetkellä kalastosuunnitelma siis tässä jamassa:

6 kpl lehtikaloja (kaikki löytyy, 2 vielä 230 litraisessa)
5 kpl haarniskamonneja (-||-)
1 tavis partis (löytyy)
1 super red -partis (varattu)
3 helmeriä (varattu)
3 L-199 seepraa
7 kpl sewellioita (löytyy)
5 kpl ottoja (löytyy)
10 kpl pikkukirsikkatetroja (lisää saan kunhan tulee taas saataville)

Hyvin on pysyneet arvot kivoina, kun n. viikon välein kipannut lisää fisuja. Toivottavasti sama jatkuu. Eiköhän. Ahkeraa mittailua harjoitettava. Lähinnä siis NO2 ja NH4, mutta nollilla ovat menneet tähän asti. Ja nitraatti kipuaa ylöspäin hitaasti, mutta varmasti. Piileväkään ei vielä ole intoutunut riehumaan. Toivottavasti pysyykin aisoissa. Ei haittaa, vaikka ei tulisi ollenkaan :P
Nyt ei pitäisi siis olla enää ostolistalla kalastoa muuten, kun nuo varatut plekot noudettava Helsingistä. Syysretki siis tiedossa ihan väkisin. Toiv. samalla reissulla saisin mukaan myös nuo seepraset. :) Niin ja toki kasvattaa tuota kirsikoiden parvea. Osaisiko joku sanoa, mikä olisi hyvä parvikoko? 20 kpl varmaan ainakin?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Muuten. Onkohan tästä kapistuksesta mihinkään?
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=329
Tuota meinasin, joka kierrättää 1000l/h. Tulisi siis toiseksi sisäsuodattimeksi tuon Fluvalin U4 rinnalle. Lisäksi tarkoituksena hommata myös toinen ulkkari. Vähitellen, vähitellen. Aina sitä mukaa, kun rahatilanne antaa myöden. Nyt aivan ensimmäisenä listalla siis kunnolliset putket!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

mirauria kirjoitti:Muuten. Onkohan tästä kapistuksesta mihinkään?
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=329
Tuota meinasin, joka kierrättää 1000l/h. Tulisi siis toiseksi sisäsuodattimeksi tuon Fluvalin U4 rinnalle. Lisäksi tarkoituksena hommata myös toinen ulkkari. Vähitellen, vähitellen. Aina sitä mukaa, kun rahatilanne antaa myöden. Nyt aivan ensimmäisenä listalla siis kunnolliset putket!
Siis 720 litran kippoon noita vehkeitä? Tosiaan hyvä, jos olisi enempi kuin 1 sisäsuodatin. Linkin viritys on minulla joskus ollut: minusta huuhaa-tehoinen uv. Ostin 39 W teho-uv:n kriisitilanteisiin, joka pitää erikseen virittää akvan ulkopuolelle. Sillä alkaa olla oikeasti tehoa, mutta viritys melko työlästä ja pitää vahtia, ettei tule vesivahinko. Tämä linkkisi UV oli minusta lähinnä silmänlumetta. Itse masinakaan ei kovin pyöritellyt vettä ja nippeliä oli joka lähtöön. Itse en suosittelisi missään tapauksessa.

Onko tarkoitus saada keijulevä kukistumaan ja ongelma? Vai ennaltaehkäisyä? Ulkosuodattimiinkin saa kunnon uv:n integroitua ja sen läpi menee vedet ja on pysyvästi kiinni joten helppokäyttöinen.

Minulla on tulossa myyntiin muutaman vuoden vanhoja JBL 1501:iä. Niitä vanhempaa mallia, jossa se hiven omituinen tiiviste. Pari uutta mallia meni ennen kuin ehdin ilmoittaa edes. :P Edullisesti lähti ja nämä vanhemmat mallit vielä edullisemmin:).

Itse siirryn Juwelin sisäsuodatinpönttöihin asteittain:). 20 ulkkaria talossa pistää jo hiven miettimään vesivahingon mahdollisuutta - siksi Juwelin sisäinen. Mutta ei onneksi koskaan ole ulkkarini pettäneet.

Mutta tosiaan pari ulkkaria 720 litran kippoon varmasti tarpeen sisäsuodattimien lisäksi. Jos iso kippo, Eheim 2252 omaa luokkaansa. Jos noita lipuvan veden fisuja, sitten voi olla tarpeen suihkuputki joka hajottaa virtauksen, ettei virtaus tule hirveän pistemäisenä. Tosin diffusori ei sitten toimi siinä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Okei. Sitten metsästän jonkun kunnollisen ison sisämasiinan jostakin sen Fluvalin kaveriksi :) Tuo Eheim on oikein oiva vaihtoehto. Ja pohjalle pitää kumminkin saada vesi kiertämään, kun niitä plekoja tulossa. Fluvalista siis ainakin ulostulo pohjalle, mutta olisiko joku kiertovesipumppu tarpeen siihen lisäksi, vai minkä verran niille sitä virtausta järjestettävä? Diffuusorin uupuminen tuskin on ongelma. Ilmastimen voi sitten ostaa vaikka erikseen, jos alkaa tuntua tarpeelliselta.
Itselle kelpaisi kyllä paremmin kuin hyvin tuommoinen JBL 1501. Yksi semmoinen tuossa pyörii ja hurjan hiljainen masiina on ainakin. Ja sen ensimmäisen tappelun jälkeen olen saanut sen hyvin kiinnikin avaamisen jälkeen :D Ja ihan ennaltaehkäisyä ajatellen mietin tuota UV:ta. Ei siis mikään välttämättömyys, mutta jos olisi toimiva peli ollut, niin mikäs siinä. Altaassa ei siis vielä ainakaan ole näkynyt levää (koputtaa äkkiä puuta). Toivottavasti ei ongelmaksi asti tulekaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Fluval 4U:n saa pohjalle pöhöttämään. Eheim 2252 ulostulo on noin 15 cm vedenpinnan alapuolella riippuen altaan korkeudesta ja kiinnityksestä. Mutta toki se imee hyvin laajalta alueelta alhaalta ylös ja saa lisäkorejakin, jos haluaa. Tehot ihan omaa luokkaa kuin muissa sisäsuodattimissa.

Alas voisi saada kiertovesipumpullakin virtauksen. Itse laitoin näihin pienempiin kippoihin Compact 1000 Eheim:in. Parempi ja laajasti puhaltava olisi stream. Mutta jos sinulla on pieniä pentuja, sinne voi joutua jokin silppuriin nopeasti. Tästäkin on montaa mieltä akvaristit. Osan mielestä streamin kun valitsee oikein ja suojaritilät, niin turvallinen pennuillekin. Suuri ongelma tietysti olisi, kun se on pysähdyksissä ja sinne menee jokin kala nokkineen. Mutta itselläni meni jopa kiertovesipumpun ritilään kiinni pari sokkeloplekon pentua ja kanttuvei. Joten se viritys poistui nopeasti siitä kiposta. Kun taas laittaa jotain suokasi, se on nopeasti tukossa ja pumppu ei toimi jne...omat ongelmansa.

Tärkeää tutkia, että on fisuystävällinen laite ja mahdolliset pennut ja perhosnuoliaiset sun muut eivät hakkeloidu.Eheim 2252 minusta ollut turvallinen fisuille. Fluval 4U taas oltava tarkka, ettei partis ole telineen ja suodattimen välissä ja liiskaudu tai suodattimen alla ja huollossa jää sinne jumiin jne...

JBL 1501 ihan hyvä peli. Hintaansa nähden tehokas. Tosin Zooplussa nostanut senkin hinnan taas pilviin.

En tosiaan pientä uv:ta ostaisi silmälumeeksi. Sekin kuluu käytössä ja teho laskee ja joudut ostamaan uuden uv-polttimon kalliilla jne...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Mä liputan myös noiden JBL:n 1501 ulkkareiden puolesta, vaikka itsellä onkin eheim pro 2 käytössä. Sisäsuodattimina mä olen tykännyt pitää noita JBL:n cristalprofi i 200, joita mulla on isossa kaksi, muissa yksi. Niissä on mahdollista säätää virtauksen voimakkuutta (jos ikinä tarvii olla pienemmällä), niihin saa sen diffuusorin ja lisäksi erilaisia suuttimia. Ovat nurkkiin asennettavia ja huomaamattomia. Tai siis niin hillittyjä ettei häiritse. Pikkualtaassa siis myös tuollainen 200 litraiseen tarkoitettu ja säätömahdollisuudet täydelliset :mrgreen: Ei niillä ihan sellaista pöhinää saa kuin Fisutar10:n eheimillä, mutta kerää roskaa ihan kiitettävästi. Lisäksi laitoin yhden juurikin Fisutar10:n mainitseman eheim compact 1000 puhaltamaan juurakkokasaan ja se pitää kivasti sen alustan täysin huoltovapaana. Ei keräänny sotkua nurkkiin. Teidän täytyy ruveta hieromaan kauppaa oikein kunnolla ja sitten rullakon kanssa käymään :mrgreen:

http://www.aquaristikshop.com/aquaristi ... ne/126524/
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Itsekin olen kyllä tykästynyt tuohon ulkkariin, vaikkei se nyt ole tuossa pöhissyt muutamaa viikkoa kauempaa :D Ja ainakin Akvaariokeskuksen nettikaupassa on tuo 1501 varsin sopuhintaan, 169e, ainakin tällä hetkellä. Mutta en laita pahakseni, jos onnistun onkimaan käytetyn vielä edukkaammin ;)
Täytyy katsella, miltä tuo näyttää sitten noilla suodattimilla. Jos tuntuu, ettei pöhellys riitä, hommattava vielä esim. se kiertovesipumppu. Suodattimet nyt toki etusijalla. Ja täytyy asentaa se Fluval jotenkin mahdollisimman turvallisesti. Nuo otot ovat myös oikein taitavia jäämään jumiin. Vanha herra partiksella ei ole tuon kanssa ollut ongelmaa, mutta parempi pelata varman päälle. Harmittaisi menettää tuo jonkun niin turhan jutun takia kuin että jumissa suodattimessa tms. Nyt kun totesin sen selvinneen muutosta mainiosti. Alkuun kun pelkäsin, että jos se kovin stressaantuu. Lähes koko ikänsä kun oli asunut samassa lootassa. Hyvin onneksi porskuttaa edelleen.
Täytynee jossain vaiheessa hommata se uv-systeemi, mutta ei nyt varsinaisesti ole ensimmäisten joukossa hankintalistalla :D Katsottava varmaan semmoinen ulkkariin laitettava. Varmaan helpoin?
Mulla alkaa kylläSiltsu vähitellen olla sellanen olo, että tarvitaan vähintään yks rullakko matkaan :D Muuten en saa millää kaikkea mahtumaan... Saattaa kyllä olla, että täytyy palkata joku myös työntämään sitä rullakkoa :D Tai sitten pitää ruveta kiireesti käymään salilla :P
Siltsu
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Mulla alkaa kylläSiltsu vähitellen olla sellanen olo, että tarvitaan vähintään yks rullakko matkaan :D Muuten en saa millää kaikkea mahtumaan... Saattaa kyllä olla, että täytyy palkata joku myös työntämään sitä rullakkoa :D Tai sitten pitää ruveta kiireesti käymään salilla :P
Onneks mulla on tila-auto, täällä päässä ei ongelmia tule 8O
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No hyvä. Mitenköhän mahtaisi veeärrä suhtautua mun rullakkoon? Ja mistä niitä edes saa? Siis semmoisia oikeesti isoja rullakoita eikä vaan sitä kaljakärryä...
Sain tänään muuten pestyä makuuhuoneen ikkunan. Kaksi vielä jäljellä :D
Täytyisi kyllä kiillottaa altaidenkin lasit taas. Tosin tuon kaksmetrisen en viitsi. Se on täynnä tippajälkiä kuitenkin taas kohta. Sen verran tiheään tahtiin siellä tulee myllättyä. Noi pienemmät kun on nyt mennyt lähinnä ruokinnalla ja siivous kerran viikkoo. Mitä nyt niitä kasveja nykinyt niistä, mutta muuten saaneet olla rauhassa.
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Kyl sun supersuureen kippoon mahtuu vaikka kuinka niitä tetroja. Vertausta voit ottaa mun pikkusesta 140 litraisesta, jossa on 20 punapäätetraa ja aion muuton jälkeen hankkia heille sinne vielä 10 kaveria lisää. Eli jos 140 litraiseen menee 30 tetran parvi, niin sun altaassasi kirsikoiden parvi on varmaan näyttävimmillään kun päitä on 50 tai 50+. Kuulostaa huimalle. Esim. groovehailla on 720 litraisessaan mustaneoneita viime päivityksen mukaan (josta on kyllä jo aikaa...) 36 kappaletta. Ja päälle 29 pikkulasimonnia ja 20 kynäkalaa. Eli kyllä sulle mahtuu tetroja reippaasti.

Suodattimista en osaa sanoa oikein mitään. Itselläni on 340 litraisessa sisäsuodatin Eheim 2252 ja se riittää siihen paremmin kuin hyvin. Koska altaassa on virtaavan veden kaloja (tulijuovabarbit ja juovaperhosnuoliaiset) niin kyseinen suodatin menee kivasti ilman mitään letkuhässäköitä. Mutta isomman altaan suodatustarve on autuaasti tuntematonta aluetta. Onneksi viisaammat ovat jo jotain vastailleet. Ja tuo Eheimin 2252 on sisäsuodattimeksi ihan mieletön pöheltäjä.

Rullakkojen vuokrauksesta en osaa sanoa tai VR:n suhtautumisesta niihin. :mrgreen:
Tsemppiä ikkunanpesuun, mä sain sunnuntaina omani pestyä. 8-)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Joo. Onneksi kauppias lupasi niitä minulle tilata lisää heti kun tulee saataville. Nuo 10 "hiukan" hukkuu tuonne altaaseen :D Mun neljä pikkuista lehtikalaakin katoaa sinne. Nuo nuoliaiset on kyllä aivan ihanaa porukkaa. Olen niiiiin rakastunut niihin <3 Niitä jopa näkee, kun ne touhaa menemään milloin missäkin lasissa kiinni ja ympäriinsä. Noista isoin antoi tänään kyytiä yhdelle haarniskamonnipennulle. Sewellioiden nenälle ei hypitä :mrgreen:
Toiseen paikalliseen liikkeeseen on tullut ihan kivan kokoisia kantoja, kun pyysin niitä sinne(olen kauhean kiva asiakas). Eivät vedä toki vertoja metriselle, mutta haluaisin kovasti hakea sieltä yhden(tai kaksi) tuohon toiseen päätyyn. Hinnallakaan eivät olleet pilattuja. Taisivat olla vähän vajaa 26e/kpl. Tahtoooo. Täytisi vaan päästä autolla liikkeelle. Niiden kärrääminen pyörällä voisi olla melko jännittävää :P

Kiitti Kevis. Jospa sitä huomenna saisi tuon keittiön kuosiin. Tänään ukkonen pääsi yllättämään. Ikkunan sain pestyä juuri ennen kuin alkoi sataa. Hetken päästä jysähti johonkin niin lähelle, että katsoin viisaammaksi nyppiä altaidenkin sähköt pois. Sitten olikin hetken sähköt pois kokonaan. Onneksi ei kauaa ja ukkonenkin nopeasti loittoni. Ei siis tarvinnut kovin pitkään pitää suodattimia ym seis. Huh.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Noniin. Tuumasta toimeen. Kävin hakemassa vanhemmilta auton ja sitten huristin hakemaan pari kalikkaa. Tänään siis taas sisustamista tiedossa. Tosin. Kauankohan noilla kestää oppia uppoamaan...
Liitteet
Weberin 25kg säkki antaa ehkä hiukan osviittaa koosta. Ei mitään jättejä, mutta kookkaita kuitenkin.
Weberin 25kg säkki antaa ehkä hiukan osviittaa koosta. Ei mitään jättejä, mutta kookkaita kuitenkin.
WP_20140820_004muok.jpg (81.65 KiB) Katsottu 5275 kertaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kevis kirjoitti:Tsemppiä ikkunanpesuun, mä sain sunnuntaina omani pestyä. 8-)
Ootte te arjen sankareita. Mä hetken jo mietin teidän innoittamana, että pitäisikö munkin... Mietin ja tuumasin et ei. Olkkarissa pelkästään viisi ruutua... Jonkun mielestä pikku juttu, mutta mulle inhokki kotityö. Mieluummin menen hammaslääkäriin tai järjestelen vaatekaapit. Noo, syksymmällä, ennen kuin pidän jotain synttärijuhlia tms. silloin saa parhaiten aikaiseksi.

Ja ainahan sen ajan voi käyttää altaiden puunaamiseen :mrgreen:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Ja ainahan sen ajan voi käyttää altaiden puunaamiseen :mrgreen:
Altaiden puunaaminen on kyllä aina oiva vaihtoehto. Mulla vaan alkaa olla loma lopussa, kun maanantaina pitäis kömpiä koulunpenkille. Sitä ennen olis hyvä saada tuommoset tyhmät hommat tehtyä. Altaiden kanssa kyllä jaksaa puuhata aina :mrgreen:

Olen muuten hiukan huolissani tuosta toisesta aiemmin ostamastani lehtikalasta. Sen jälkeen kun tuli nuo kaksi lisää, se on vaan möllöttänyt yksin vallunurkassa. Ei ole tullut syömäänkään. Nuo loput kolme painelevat yhdessä joukkiona menemään. Reppana tuo yksi pikkuinen. Syrjitäänköhän sitä tai jotain? Toivottavasti se kuitenkin on saanut ruokaa. Ideoita, mitä sen raasun hyväksi voisi tehdä?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Nämäpäs olivat kivoja juurakoita. Osasivat jo valmiiksi upota.

Tuo yksi lehtikala kyllä aiheuttaa kovin huolta. Se oli tullut pois nurkastaan, joten laitoin hieman ruokaa. Pari raetta otti suuhun, mutta sylki pois. Muutenkin hurjan vaisun oloinen. Huolettaa tuo raukka. :/

Taitaa joutua mylläämään sisustusta ympäri. Tältä näyttää nyt, kun nuo kannot tuonne tyrkkäsin.
Liitteet
WP_20140820_007muok.jpg
WP_20140820_007muok.jpg (86.16 KiB) Katsottu 5234 kertaa
WP_20140820_008muok.jpg
WP_20140820_008muok.jpg (99.08 KiB) Katsottu 5234 kertaa
WP_20140820_010muok.jpg
WP_20140820_010muok.jpg (87.29 KiB) Katsottu 5234 kertaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Hyvän näköisiä ja hyvin koulutettuja nuo kannot. Kannattaa pyöritellä niitä tovi eri asennoissa ennen kuin lähtee siirtämään kasveja niiden alta pois. (kokemuksen ääni) Itse olen joutunut aika moneen kertaan muuttamaan kaiken, kun yksi kanto on ollut jotenkin väärin päin. :roll:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Hyvän näköisiä ja hyvin koulutettuja nuo kannot. Kannattaa pyöritellä niitä tovi eri asennoissa ennen kuin lähtee siirtämään kasveja niiden alta pois. (kokemuksen ääni) Itse olen joutunut aika moneen kertaan muuttamaan kaiken, kun yksi kanto on ollut jotenkin väärin päin. :roll:
Juu. Ei parane kiirehtiä. Tässä joutunu muutenkin pakosta odottelemaan, että ei se enää missään tunnu, että noita hiukan tuolla pyörittelee ja mallailee :D
Ja tosiaan. Noista kun sain hiukan vielä alennusta, niin olivat oikeasti aika halpoja palikoita. Tuohon hintaan noita vois melkeen hamsteroida varastoon, jos olis tilaa :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kaksmetrinen pöhissyt tuossa nyt tuolla kalastolla viikon verran ja ainakin ensi viikonloppuun asti saa mennäkin. Sitten vois ehkä siirrellä loppuja kaloja sieltä 230 litraisesta. Saisi sieltä vihdoin tuohon sen Fluvalin ja muutenkin kippoa tyhjenneltyä ja pestyä. Ja laitettua sitä myyntiin.
Nuo isot kalikat on edelleen tuossa toisessa päädyssä. Jos viikolla joku päivä sitten maanantaina alkavan koulun ( 8O ) jälkeen sitä mylläilisi taas kuosiin. Olis kiva saada tuon sisustus valmiiksi, niin saisi täyteen vettä. Edelleen vajaa, kun muuten pohjalle yltäminen tuottaa hankaluuksia :roll:
Tänään oli vesienvaihtopäivä taas. Vaihdoin ekaa kertaa nyt vettä vähän tuosta kaksmetrisestä. Lisäksi tuli kiilloteltua kunnolla pienten altaiden lasit myös ulkopuolelta. Noiden sisustuksia pitäisi kyllä kanssa muokata... Ne sitten urakaksi tuon 720 litran jälkeen.
Ja eilen sain pestyä viimeisenkin kämpän ikkunan. JES! 8-)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mylläystä en ole vielä saanut suoritettua. Tulin vain päivittelemään sen minua huolestuttaneen lehtikalan tilaa. Tänään, kun tulin koulusta, se oli poistunut nurkastaan ja liittynyt muiden kolmen seuraan. On se kai syönytkin, kun ei näyttänyt laihtuneelta. Hiukan pikkuinen on toisiin verrattuna, mutta vaikuttaa jo pirteämmältä ja paremmalta. ^^
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Jee! Hyvä, että lehtis osoittaa virkoamisen merkkejä! Noi sun kannot on tosi siistin näkösiä ja muutenkin tuo iso allas... Tahdon! Onneksi 27.9. olisi nyt sit itsellä luvassa hakureissu eli kohta on 2 metrinen allas mullakin! Tosin litroiltaan se on miltei puolet sinun omaasi pienempi, kun leveys on vaan vaatimattomat 45cm. Mutta tärkeintä oli hankkia pitkä allas ja sellainen on nyt varattu. Jee! Mylläyspostausta odotellessa :mrgreen:
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jospa tänään yrittäisi illemmasta jaksaa myllätä. Tahtoisin nuo palikat jo paikalleen. Ainut vaan, että en ole vieläkään aivan varma, miltä tuon altaan haluan näyttävän mylläyksen jälkeen. Eli en tiedä, miten järkevää on sukeltaa tuonne :roll: Pikkuvikoja!! :twisted:
Tässä vielä kuva littanasta jengistä. Hyvin huomaa, miten tuo yksi lehtis on toisia pienempi. Noh. Onneksi on piristynyt niin kovin, että en ole siitä enää erityisen huolissani ^^
Liitteet
WP_20140828_005muok.jpg
WP_20140828_005muok.jpg (96.26 KiB) Katsottu 4887 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Nöniin. Sitä mylläyspostausta vihdoin! En saanut eilen illalla aikaiseksi. Rankkaa tää koulu :D Mutta tänään sitten tuli hyvin nukuttujen yöunien jälkeen sellainen olo, että NYT. Nyt on ihan pakko sukeltaa!
Päätin siis, että en ala repiä tuota keskikohtaa ylös. Kun minusta se on kivasti, enkä halunnut rikkoa. Ylös pohjasta päätyivät siis vaan jättivallut. Lisäksi toinen isoista juurakoista muutti tuonne oikeaan päätyyn. Sinne jäi myös nuo kaksi pienempää uutta palikkaa. Se hurjan käkkyrä sai pitää paikkansa keskellä. Siinä kun on kasvejakin kiinni ym. Toinen suuri juurakko jäi niin kuin se olikin vasemmassa päädyssä. Samaten siihen jäi tuo partiksen kanssa tuomani pienempi kalikka. Näiden lisäksi laitoin siihen vielä 230 litraisesta tuomani loput juurakot. Tosin nyt tuo on sen näköinen, että vasen pääty huutaisi ehkä vielä ainakin yhtä tuollaista hiukan pienempää juurakkoa. Oikea pääty näyttää niin massiiviselta tuohon verrattuna.
Suurin osa jättivalluista jäi edelleen oikeaan päätyyn. Muutama muutti tuonne vasemmalle. Sinne ajattelin sijoittaa myös pari vesimiekkaa, kun saan loputkin kalat pois 230 kiposta ja tuotua tänne. Lisäksi tuonne vasemmalle sijoittuu ainakin se Fluval, kun senkin saan jossain kohtaa tänne. Pöheltää tuolta sitten pois kökköjä. Kahdelle vesimiekalle pitäisi keksiä tuonne vielä sopiva kohta. Ja sitten haluaisin vielä jotain matalaa kasvia. Ja köynnöstäviä. Argentiinan vesiruttoa tuolla jo onkin. Mutta en ole oikein varma, että laitanko lopulta ollenkaan noita vesitähdikkejä kiinni. Kun en oikein tiedä, mihin ne sopisi tuonne... Jos on ideoita heitellä kasvilajeista tai noiden tähdikkien sijoittelusta, niin niitä otetaan vastaan kiitollisena!
Kalat ovat ihan piilossa myllerryksen jälkeen. Toivottavasti en vahingossa listinyt porukkaa. Yritin kyllä varovasti liikutella noita palikoita ja katsoa, ettei kukaan jää alle. Partista ei näkynyt koko aikana, mutta se nyt ei todista mitään. Se on voinut hyvin pitää itsepäisesti kiinni juurakoista siirtelynkin ajan. Tai sitten on ollut kiinni jossain noista parista, jotka eivät siirtyneet. Eiköhän se taas jossain välissä suvaitse näyttäytyä ^^ Se on kyllä niin mainio persoona :mrgreen:
Ja sitten vielä niitä kuvia :)
Liitteet
kokonaan
kokonaan
WP_20140830_007muok.jpg (81.4 KiB) Katsottu 4836 kertaa
vasen pääty
vasen pääty
WP_20140830_010muok.jpg (97.42 KiB) Katsottu 4836 kertaa
keskeltä
keskeltä
WP_20140830_011muok.jpg (93.32 KiB) Katsottu 4836 kertaa
oikea pääty
oikea pääty
WP_20140830_012muok.jpg (91.99 KiB) Katsottu 4836 kertaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member

No niin, tuon kokoisessa se myllääminen onkin jo isompi projekti. Hyvältä näyttää! Itse suosin isossa altaassa myös isolehtisiä kasveja, joten juurikin ne vesimiekat olis lisäksi varmaan hienot. Itsellä sama projekti edessä. Poistin isosta altaasta yhden juurakon sinne lastenkammariin ja toinen lähti soodakylpyyn, joten nyt olis tyhjää. Pesin jo suodattimet ja karsin taas hulluna kasvavia valluja. Nyt vaan tuijotan tyhjää molemmissa päissä; enkä tarkoita altaan päätyjä vaan toisena omaa päätä :mrgreen:

Se punainen lumme yleensä miettii hetken ja biolanpuikon suosiollisella avustukselle innostuu sitten rönsyilemään sulle uusia pistokkaita!
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Niitä vesimiekkoja kun mulla on ne neljä sulta tullutta, niin ne tuonne ainakin sijoiteltava. Tosin ne on vielä kovin pikkuisia. Ehkäpä se siitä.
Okei. Kiitti vinkistä! Täytyy ostaa niitä puikkoja. Ihan kivasti se lumme puskee uutta lehteä, mutta ei ole vielä rönsyjä tehnyt. Tosin on vielä pikkuinen itse kasvikin.
Niin ja näkyi se partiskin. Hengissä on. Jeee ^^ Ja tänään kippasin tuonne vielä ne kaksi lehtikalaa 230 litraisesta. Isompi niistä ei olisi halunnut muuttaa. Melkoisen loiskutuksen piti ja kasteli vaatteet ihan märiksi. Mutta sain sen lopulta haavittua ämpäriin. Pienempi olikin paljon helpompi tapaus. Tosin se mahtui haaviinkin paaaaljon paremmin :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”