Kolmas kerta toden sanoo

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kolmas kerta toden sanoo

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tänään oli taas akvaariopäivä! Puuhasin yhteensä 8 tuntia isompaa ja pienenpää siivousta, puunausta ja sisustusta. Nyt on 250 litrainen puhdistettu, sisältä ja ulkoa; sorat, kivet, lasit ja suodattimet. Kasvitkin perattu ja laitettu kaikki uusiksi pohjalannoitteita myöden. Niin ja kipaisin välissä vielä muutaman kirsikkasukaravunkin tuonne!

Pieni kämmi kävi, kun tuo valaisinkansi lipesi sormista ja toinen putki räsähti poikki. :( No, pitää huomenna hakea uusi putki. Reilun vuodet tuo setti on tuossa pöhissytkin, joten kaippa sitä voi toisen putkista jo uusiakkin. Tuohon jäi nyt Juwelin Nature, joten kasvilamppu sitten kaveriksi. Yllättävää, että tuo toinen kuitenkin toimii!? Luulin, että jos yksi putki on pimeänä niin kumpikaan ei toimi. Onneksi valoa on sen verran, että kun tyttö tulee kohta kotiin, niin hän näkee yllätyksen :mrgreen:

Kuva

Harmi kun itse Paavo figuuria en löydä mistään. Taitaa olla tytöllä taskussa mukana!
Onneksi edes Patrik löytyi -tyynyn alta! :mrgreen: Kari taasen kelluu, se ei pysynyt pohjassa millään! :mrgreen:

Isoon altaaseen ei taaskaan aika ja paukut enää riittäneet. Tumppasin vain loput sinne menevät kasvit hiekkaan odottamaan parempaa aikaa. Sain kun sainkin korjattua yhden varastossa olleen ulkkarin, joten kun pääsen tuota viimein laittamaan, saa se samalla uutta suodatustehoa. Tänään viimeistelin vielä tuota kaverille lähtevää 100 litraista. Pari päivää vielä niin pääsevät omaan kotiin.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Ginger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Oi miten suloinen! Kyllä mahtaa tyttö yllättyä :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Paavo on lähteny reissuun :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Sitten vähän totisempaan hommaan... Tiedän, että mun ei pitäisi nyt just tehdä mitään, mutta :roll: menin sitten laittamaan tarjouspyyntöä siitä 3 metrisestä. Toivottavasti ON liian kallis! :mrgreen: Ajatuksena oli siis tuollainen 300 x 50 x 60 korkea. Litroja tulis 900. Olen saanut näiltä sivuilta ihan liikaa hyviä vinkkejä, ihania malleja, ohjeita, rohkaisua ja nyt vielä hintatietojakin, joten onhan tuo katsottava. En varmasti kanna uutta allasta kotiin tämän syksyn aikana, mutta kun harrasteauto lähtee kohta talviunille, niin autotalliin jää jalustan rakentamiseen juuri sopivasti tilaa?

Kaksi vaihtoehtoa tuntuu olevan kaapistoissa ylitse muiden; joko tuo jmi:n vastikään linkkaama kaappitsydeemi tai sitten valmiista keittiön alakaappien rungoista vahvistamalla, kuten Sam Salonen laittoi. Ensiksi mainitun puolesta puhuu kauneus, mutta jälkimmäisen puolesta helppous. Tuohon saisi ovet ja vetolaatikot valmiina ja ovivaihtoehtojakin löytynee ihan tarpeeksi. Rungotkin tumman puun värisenä. Avohyllyjäkin voi sitten myöhemmin ottaa esiin ovia poistamalla ja vaikka lasihyllyjä laittamalla. Nyt ei voi olla pehmoleluja ihmeenpää alle metrin korkeudella. :mrgreen:

Valaistuksenkin mietin tuohon valmiiksi; ajattelin laittaa kaksi Juwelin kantta vierekkäin, itse tehdyn yläkehyksen päälle. Niissä olis yhteensä 8 x 58w Itse en tykkää yhtään siitä, että allas on "vajaa" ja valo häikäisee veden pinnan päältä. Valon lisäksi mustat kannet pitävät kosteuden sisällä ja tavarat ulkona. Telkkarin suunnittelin sitten seinälle altaan päälle. Johtopainajaisetkin jäisivät piiloon :mrgreen: Toki, rupesin pehmittelemään miestä ajatuksella, että uusittaisiin kotiteatteri langattomaksi malliksi? [;)] Oikein itseäkin hirvittää mihin tää harrastus on menossa... 8O
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Oikein itseäkin hirvittää mihin tää harrastus on menossa... 8O
Just oikeeseen suuntaan se on menossa! Sä niiiin tarviit sen 3m altaan. Ainakin jos multa kysytään... Niin ja se jmi:n jalusta on kyllä ihan tosi hieno. Viherrän kateudesta, kun vertaan sitä tuohon omaan alumiinijalustaan. Kyllä mä ne verhot tuohon vielä jostain keksin...
Siltsu
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kyllä mä ne verhot tuohon vielä jostain keksin...
Verhot on hyvä, mutta jos mulla olis alujalusta, laittaisin laminaattia niinkuin dogfish! Sekin oli tosi hieno!
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Kyllä mä ne verhot tuohon vielä jostain keksin...
Verhot on hyvä, mutta jos mulla olis alujalusta, laittaisin laminaattia niinkuin dogfish! Sekin oli tosi hieno!
Niin oli kyllä. Mutta verhot taitaa tulla halvemmaksi ja helpommat asentaa. Ainakin mun nikkarointitaidoilla. Olis tossa jalustassa kiskotkin, mutta fiksusti en muistanut tänne tuotaessa tarkistaa, miten päin jalusta on. Nyt on sitten kiskot seinää vasten. Enää on paha lähteä kääntämään :roll:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Ei oo verhot välttämättä halvempi, se vähän riippuu... Desing kuosi tai sitten yksi paketti laminaattia +/-. Ja hei, ne kiskot on metritavaraa, niitä saa rautakaupasta! Mä oon tosin aivan väärä henkilö puolustamaan laminaattia, kun en osaa tekstiilitöitä ollenkaan, (olohuoneesta puuttuu verhot vielä 7 vuoden asumisen jälkeenkin :mrgreen: ) mutta pinnoitin kodinhoitohuoneen seinät laminaatilla, että saatiin tarpeeksi kestävä, pestävä ja rouhea industrial look a like :mrgreen:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No joo... Toki se vähän riippuu, jos sattuu esim saamaan halpaa laminaattia. Tosin musta tuntuu, että se verhoilu, mitä materiaalia ikinä onkaan lopulta, jää ihan vikaks hankkeeks. Ensin tulee varmaan taistotätienkin koti ym :D Verhot nyt ompelis vaikka ihan ite. Mutta kun en omista ompelukonetta, joten menis varmaan sitten valmisverhopuolelle. Ja joo... Ne on kyllä kalliita 8O Ehkä sittenki sitä laminaattia. Tai ovet siitä tohon. Ei tarviis kiskoakaan ku yhdelle sivulle. Kai ne voi koko jalustan ympärikin kiertää. Jos vaikka se on joskus tilanjakajan alla? :mrgreen:
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

mirauria: Ei yksi paketti laminaattia maksa paljoa. Laitoin just tässä uudessa kämpässä laminaattilattian, se oli 15,50 euroa/pkt ja yhdessä paketissa oli 2,1 neliöm.

ja Siltsu: Mahdollisesti tuloillaan oleva 3 metrinen allas, industrial tyylinen seinä... Saanks mää muuttaa teille asumaan?
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Joo. Jää nähtäväks, mitä materiaalia se verhoilu sitte on... Sit joskus. Ja mää voisin kyllä kanssa muuttaa Siltsun luo. Siellä on niitä lapsiaki. Lapset on <3
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Kevis ja Mirauria :mrgreen: thänks!

Sain juuri yhden vastauksen allastarjoukseeni. Liian kallis, onneksi! Pitänee palata asiaan ensi vuonna... Totuus lienee se, että ensin pitää tehdä saunaremppa loppuun ja vasta sitten kun tää kämppä on valmis, niin aloitella uutta, noinkin hintavaa projektia. Toki, onhan täällä mukavampi sitten teidänkin asustella kun saunassa on uudet lauteet ja kiuas? :mrgreen:

Tosin, tuo tarjous asettaa kyllä ihan uuteen valoon taas nuo käytetyt altaat! Vaikka mukana tuleva jalusta menisikin vaihtoon, niin kyllä ollaan edelleen ihan eri hintaluokissa... Hmmm... Pitää taas miettiä ja pohtia. Kun niin tahtois. Pahimpaan sisustusvimmaan menin tänä aamuna laittamaan olkkarin järjestyksen uusiksi! Ei täällä montaa mööpeliä ole, mutta ainakin sohvaa voi pyöritellä seinältä toiselle! :mrgreen: Mahtaa mies taas ihmetellä? 8O
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Toki, onhan täällä mukavampi sitten teidänkin asustella kun saunassa on uudet lauteet ja kiuas? :mrgreen:
No tietty hei! Voidaan muuttaa vaik sinne saunaan tai jotain :mrgreen:

Joo. Tuo hinta on juurikin se syy, miksi mulla on käytetty kaksmetrinen allas, enkä sitten teettänyt uutta. Tosin toi kippo tuli vähän salakavalasti... Juurikin, koska hinta. Nää pienemmät ostan sitten ihan uutena. Tosin varmaan jossain välissä kanssa teetän myös tuommoisen ison altaan. Sit joskus. Toivottavasti.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

:mrgreen: uijui, olin jo nukkumaan menossa, kun kävin vielä tuota lastenkammaria vilkaisemassa. Annoin plekovauvoille iltapalaa ja mitä minun väsyneet silmät näkivätkään! Perhoskirjot on kutenu! Pikkusen sellaista toivoinkin, kun olivat ruvenneet kaivamaan kuoppia, mutta tuo kutu on kyllä juurakon päällä hyvin näkösällä! Toivottavasti kokevat olonsa turvalliseksi ja antavat sen olla. Koitan huomenna saada kuvankin jos se ei niitä liikoja häiritse... Ja jos sitä on huomenna vielä jäljellä. Mulla oli aikanaan pariskunta joka kuti yhtenään, mutta aina toinen yö koitui sen kohtaloksi. Mulla on sellainen käsitys, että syövät sen itse jos ovat uhattuna. No, silloin asuivatkin seuralassa. Pitäkää peukkuja!
100L L046, tetroja
Ginger
Junior Member
Junior Member

Oi miten iloisen yllätyksen oli kalat järkänneet! Täällä pidetään peukkuja että kutu selviytyy :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti::mrgreen: uijui, olin jo nukkumaan menossa, kun kävin vielä tuota lastenkammaria vilkaisemassa. Annoin plekovauvoille iltapalaa ja mitä minun väsyneet silmät näkivätkään! Perhoskirjot on kutenu! Pikkusen sellaista toivoinkin, kun olivat ruvenneet kaivamaan kuoppia, mutta tuo kutu on kyllä juurakon päällä hyvin näkösällä! Toivottavasti kokevat olonsa turvalliseksi ja antavat sen olla. Koitan huomenna saada kuvankin jos se ei niitä liikoja häiritse... Ja jos sitä on huomenna vielä jäljellä. Mulla oli aikanaan pariskunta joka kuti yhtenään, mutta aina toinen yö koitui sen kohtaloksi. Mulla on sellainen käsitys, että syövät sen itse jos ovat uhattuna. No, silloin asuivatkin seuralassa. Pitäkää peukkuja!
Oi jes! Peukut ja isovarpaatkin pystyssä myös täällä!
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Nooh... Ne perhoskirjojen kudut oli sitten päivän aikana hävinneet. Tosin, se oli noiden kalojen eka kerta, joten lienee ihan normaalia? Saavat harjoitella rauhassa ensin muutaman kerran. [;)] Pitää sitten myöhemmin kysyä viisaammilta mitä tarvitaan, jos tilanne jatkuu pidempään näin...

Tänään vastaanotin vielä yhden pikkupaketin kasvilannoitteita ja toivottavasti nyt jäljelle jääneet kasvit lähtis uuteen kukoistukseen. Saattoi olla todella hyvä tuuri sen kasvilampun rikkoutuminen tähän samaan syssyyn, onpahan sitten sekin asia kerralla saatettu kuntoon. Kieltämättä oli putki kerännyt pintaansa kalkki- tms. sakkaa, joten tuskin oli tehoja juuri mitään jäljellä. Nyt sit tarvitaan enää sitä malttia itselle antaa niiden kasvien kasvaa rauhassa. :roll:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Nooh... Ne perhoskirjojen kudut oli sitten päivän aikana hävinneet. Tosin, se oli noiden kalojen eka kerta, joten lienee ihan normaalia? Saavat harjoitella rauhassa ensin muutaman kerran. [;)] Pitää sitten myöhemmin kysyä viisaammilta mitä tarvitaan, jos tilanne jatkuu pidempään näin...

Tänään vastaanotin vielä yhden pikkupaketin kasvilannoitteita ja toivottavasti nyt jäljelle jääneet kasvit lähtis uuteen kukoistukseen. Saattoi olla todella hyvä tuuri sen kasvilampun rikkoutuminen tähän samaan syssyyn, onpahan sitten sekin asia kerralla saatettu kuntoon. Kieltämättä oli putki kerännyt pintaansa kalkki- tms. sakkaa, joten tuskin oli tehoja juuri mitään jäljellä. Nyt sit tarvitaan enää sitä malttia itselle antaa niiden kasvien kasvaa rauhassa. :roll:
Jospa ne ahvenet siitä vielä saa niitä vauvoja aikaan. Vielähän ne on iteki nuoria :)

Malttia... Mitä se on? Jo ku vois tuoda sitä tännekin suuntaan :roll: Voisin esim hypätä tästä suoraan tän lokakuun yli ja suoraan sinne marraskuun 8. päivään. 8-)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Pohdintoja ennen nukkumaan menoa; vaihtelin tänään tuohon lastenkammariin vesiä ja testasin samalla vesiarvoja. PH oli ikävän korkea!? Mikäli arvo oli oikein se oli noussut 7.4. Tuo saattaa olla väärinkin, kun ensimmäinen mittausvesi taisi olla carbon annostelun jäljiltä ruiskussa huuhtelematta ja silloin näytti 6.4. En jaksanut mitata kolmatta kertaa, mutta tuo jälkimmäinen on varmaankin lähempänä totuutta. :roll:

KH oli 3, Co2 4 ja nitraatit 5. Pitää testata huomenna uudestaan, mutta ihmettelen vaan mikä tuota pH arvoa tuollaisessa juurakkoaltaassa oikein nostaa? Pitäisiköhän laittaa kiljupullo käymään? Vaikka valoa ei ole kuin 0,36 w/litra, tuo hiilarin määrä on silti alakanttiin.

Eikö tuo carbo aja samaa asiaa? Onko kukaan mitannut sen vaikutusta tuohon taulukosta luettavaan Co2 arvoon? Tiedostan kyllä, ettei nestemäinen hiili ole sama asia, mutta eikö sen käyttö hillitse yhtään pH:n nousua?
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Mulla on tapana iltaisin vielä kurkkia altaisiin ja vakoilla mitä nuo kalaset pimeässä touhuavat... Eilen oli odottamassa kiva yllätys; Siinä mun vanhassa 100 litraisessa kipossa, jota kaveri ei ole vieläkään noutanut, siellä oli monnisen poikanen uiskentelemassa! :mrgreen: Yhden näin, mutta kiva yllätys sekin. Pienihän tuo vielä oli, ihan nuijapään näköinen, mutta ei nuo isommat sitten ihan huonosti voi jos lisääntyvätkin!? Saiskohan kunnon vedenvaihdot ne innostumaan uudestaan, olis kuitenkin seuraavaksi taas sen kipon vuoro.

Illalla oli tarkoitus viritellä myös kilju, mutta sokeria oli niin vähän, että olisi aamukahvi jäänyt ilman ja sellainen ei käy! Aamukahvi on pyhä asia! No, kun nyt ehdin jo liikenteeseen, niin kävin sitä sokeria hakemassa ja nyt on pullo ja levitin asemoitu paikoilleen. Saa nähdä kuinka kauan kestää ennen kuin rupeaa tapahtumaan. Arvot mittasin vielä heti valojen sytyttyä ja silloin oli pH 7.2, kh 3, eli Co2 6. Illansuussa arvot olisivat taas korkeammat, mutta katsotaan miten ämmän nyt käy! :mrgreen: Ei varmaan noita kasvejakaan haittaisi jos hiilarit olisivat hiukan korkeammat, eikä kaloja jos pH laskisi. Tavoite olisi sellainen pH 6.8 ja hiilarit +10.
100L L046, tetroja
Ginger
Junior Member
Junior Member

Onnea pienokaisesta! :) Ja varmasti kasvitkin tuosta hiilarilisäyksestä innostuu :) Miullakin laskenu pH hiilarin myötä aika tasan 6,5 ja etenkin viuhkahelmiruohosta huomaa että on alkanut tehdä paljon suurempia ja voimakkaamman vihreitä lehtiä :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jee! Onnea vauvasta!
Itse olen kanssa miettinyt noita hiilarijuttuja. Tuohon kaksmetriseen varmaan järkevintä laittaa sitten ihan pullo-systeemillä. Kilju ei varmaan ihan tehoiltaan riitä tuon kokoiseen? Mutta mitenkähän nuo pienemmät? Siis ihan 40 ja 54 litraiset? "Itämaisesta" en jaksa vielä huolehtia, kun en edes tiedä, minkä kokoinen allas se lopulta on :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Mulla oli aikanaan hankittu sellainen litran kiljupullo/ kuplalaskuri/ aktiivilevitin -tsydeemi joka oli joskus käytössä ja pölyttyi sitten vuosia tuolla laatikossa. Nyt olen malttamattomana käynyt päivän mittaan kurkkimassa, että joko kuplii? [;)] No ei! :mrgreen:

Sen verran on kuitenkin jännitystä ilmassa, että perhoskirjoilla on selvästi taas jotain mielessä. Naaraan vatsa on tavallista punaisempi ja pulleampi. Suhaavat tosi levottomana edes takaisin jahdaten toisiaan ja sitten välillä kyttäävät juurakkoa. Nyt yritin olla näppärä ja laitoin suosikkipaikoille kantojen päälle sileät kivet. Ajattelin, että ne saattaisivat pitää yölliset vieraat kauempana, kun muutoinhan nuo mörrimöykyt kömpivät koloistaan juurikin tuota puuta jyystämään. Voi olla turha idea, mutta kutuaikeista tuskin erehdyn, sillä uros kävi pari kertaa kättä puremassa sen pienen hetken aikana, kun sitä ehdin altaassa uittamaan.

Kuva
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Muutama kupla silloin tällöin kiljupullossa, mutta odotellaan vielä rauhassa. Arvoissa ei ollut tapahtunut vielä mitään, pH edelleen 7.4.

Perhosnaaras kaivaa kovasti kuoppia, joten saattaapi olla jo tänään tai huomenna tapahtumia. Harmi vain, kun kaivaa juurikin siinä ainokaisessa kulmassa allasta jossa on vallisneria nanaa istutettuna ja nythän ne on tietenkin ihan vinksin vonksin juurineen ylös nousseet... Laitoin valoa vähän pienemmälle, josko pieni iltahämärä auttaisi niitä, sama se minne kutevat, mutta ei tarvii niiden iltaa odotellessa ainakaan siivota enempää.
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Täälläkin on joku hyvin ahkera tuossa sisustamisessa. Taas on melalehti tongittu ylös. Veikkaan haarniskamonneja, mutta myös vanha herra on mahdollinen syyllinen. Eikä nämä edes tee kutua sinne kuoppaansa [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”