Lynkkausmieliala Aquawebissä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nannukka9
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Lynkkausmieliala Aquawebissä

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

viineri kirjoitti: Ja joitain vanhoja absoluuttisia mielipiteitä esim. litramääristä tulisi päivittää. Esimerkiksi altaan muoto on paljon tärkeämpi tekija kuin litramäärä. Vaikka M. Varjon kirjassa mainittaisiiin, että vaikka jokin monni tarvitsee 200-litraisen akvaarion, niin kyllä minä voisin laittaa sen vaikka 160-litraiseen jos pohjapinta-ala on tarpeeksi suuri.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi. Itse tahdon nykyään mieltää nuo vähimmäis litramäärät niin että ne tarkoittavat lähinnä vakiomittaisia altaita. Jos allas ei olekaan vakiomittainen, pitäisi vähän katsoa niitä mittoja, onko allas tarpeeksi korkea esim. lehtikalalle oli litrat sitten mitä tahansa jne.

Tuo Subsrtalin idea kaksoisfoorumista oli kyllä hyvä, osaisi sitten etsiä tietoa oikeasta paikasta ja tavallisen foorumin puolella voisi sitten edelleen kysellä kalastoja ja höpötellä jonninjoutavia. Täältäkin kyllä mielellään lukee noita vanhoja ketjuja, mutta kun tieto on lisääntynyt, lajeja on tullut uusia ja lajeja on päivitelty muutenkin, alkaa vaan miettiä onko se tieto kuitenkaan enää ihan paikkaansa pitävää vaikka kuinka "guru" sen olisikin kirjoittanut.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Lukaisin muutaman sivun taaksepäin ja tyrmistyin.
Erään kirjoittajan mielestä tyhmien kysyjät ja muut "tampiot" pitäisi lynkata.
Pitää muistaa että "gurutkin" ovat joskus olleet aloittelijoita ja kuuluneet akvaarioharrastuksen "tampioihin".
Rinnakkaisfoorumin perustaminen varmastikin palvelisi harrastajia, jotka haluaisivat keskustella harrastuksen hienouksista.
Lynkkaus kehotusten jakaminen nimimerkin suojassa on mielestäni paitsi typerää, niin myös raukkamaista.
Käyttäytykäähän kunnolla.
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Olen samaa mieltä kanssasi D_A_D. On raukkamaista haukkua toisia sillain...
Aloittelijaa voisi neuvoa nätistikin, ei kaikkea voi heti tietää. Ja jos on lukenut esim. vanhasta kirjasta tietoja, niin ne voivat johtaa harhaan (toki vanhassa vara parempi). Olis aqua-webbi kivempi ilman lynkkausmielialaa ja haukkujia!
Välillä on ollut esim. tämäntyyppistä keskustelua: "Mä sain akvaarion toiselta harrastajalta. Akva on 130- litrainen. Kalasto tuli mukana ja se on: 1 kultakala, 3 leväbarbia ja muutamia miljoonakaloja sekä rubiinitetroja. Jätän akvaarioon vaan tetrat, koska muut on liian isoja ja miljikset vaatii erilaista vettä, kun muut kalat... (viesti jatkuu)"
Vastaaja: "Akvaariosi on aivan liian pieni noille ja kalat vaativat erilaista vettä! Tuo on jo eläinrääkkäystä! Ota asioista selvää, ennen kalojen ottamista... Voit jättää joko miljikset tai tetrat. (viesti jatkuu)"
Pointti on siinä, että aloittajahan oli jo tietoinen näistä asioista ja oli luopumassa kaloista. Eikä hän ollut kaloja ottanut. Silti piti vielä nipottaa lisää ja haukkua...
Tähän olen törmännyt useinkin täälläpäin. Ei kiva :cry:
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

D_A_D kirjoitti:Lukaisin muutaman sivun taaksepäin ja tyrmistyin.
Sama täällä. Tämä vanha käytäntö on hyvä. Jos mennään pistejärjestelyihin ja/tai rajoittamaan vastaamisoikeutta harrastajien "guruuden" perusteella, varmasti harkitsisin sivuilta häippäämistä. Tulisikohan pisteitä annettua todellisen akvaariotietämyksen perusteella? Ehkä kaveripisteitä annettaisiin roppakaupalla? Tai jos jonkun käyttäjän persoonallisuus ei miellyttäisi, tulisiko silloin automaattisesti miinuksia akvaariotietämyksestä huolimatta? Ja toisaalta, jos kysellään harrastajien kokemuksia jostakin asiasta, niin kuka määrittelisi absoluuttisen totuuden?

Ainahan muuten guruksi itsensä tunteva voi aloittaa itse viestiketjun/keskustelun, jossa pohtii haluamiaan vaativampia asioita ja hienouksia. Miksi tarvittaisiin toinen "gurujen" A-W-foorumi rinnalle? Toisaalta olen esim. itse oppinut A-W:n kautta paljon asioita, ja mielelläni jaan oppimaani uusille harrastajille. Tämähän on yksi tärkeä sivujen tarkoituskin: "Oikea tieto oikeaan lätäkköön!" [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
akvaario mies
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja akvaario mies »

Kyllähän se opettaa eniten että itse kokeilee esim, Eri kalalajien yhteensopivuutta samassa altaassa kun jokaisella kalallakin on oma luonne niin ei niistä

ikinä tiedä muuten. Tietysti en sitä kannata että isoja kaloja laitetaan pikku altaisiin,paitsi poikasina. Mutta esim, Punapiraijat ja vannekirjoahvenet samassa

altaassa(akvaarioliikkeessä vastaus, ei hemmetti piraijat syö ne heti), niin nyt sitten kun ne minulla on 3 vuotta tuossa samassa uinu eikä toisille tehny pahaa

niin voisin itse sanoa että hyvin tulee toimeen keskenään. Että ei aloittelijoiden kannata AINA uskoa mitä liikkeessä sanotaan. Ja negatiivisille/kaikkitietäville jotka puhuu

että akvaariosi on aivan liian pieni tuolle ja tuolle kalalle, jos aloittelija kumminkin ottanut oppia Markku varjon kirjasta litramäärät jne... Niin voisi kaikkitietävälle

sanoa että vie omat kalas järveen, siellä on tilaa! Eihän neontetrakaan välttämättä tykkää uida 1000 litraisessa vaikka ihmisestä se on suuri allas mutta joku

tolkku pitää olla.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

viineri kirjoitti:Ja joitain vanhoja absoluuttisia mielipiteitä esim. litramääristä tulisi päivittää. Esimerkiksi altaan muoto on paljon tärkeämpi tekija kuin litramäärä. Vaikka M. Varjon kirjassa mainittaisiiin, että vaikka jokin monni tarvitsee 200-litraisen akvaarion, niin kyllä minä voisin laittaa sen vaikka 160-litraiseen jos pohjapinta-ala on tarpeeksi suuri.
Olen tätä omassa päässäni miettinyt varmaan jo vuoden. Olisi hyvä saada nämä altaiden mitat johonkin koottuna.. Löytyisköhän meistä yhteishenkeä tekemään tämmöinen kimpassa?
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Taavetti kirjoitti:Miksi tarvittaisiin toinen "gurujen" A-W-foorumi rinnalle?
Ei tarvita toista A-W foorumia eikä sellainen tulisi koskaan toimimaankaan. Monet vihkiytyneemmät harrastajat ovat jo aikapäiviä sitten siirtyneet muille foorumeille. Kielitaidon ja kokemuksen myötä suurin osa vaativampia altaita harrastavista löytää suuresta maailmasta ihan eri tavalla tietoa ja mielenkiintoisia keskustelunaiheita.

Samalla on todettava, että tämän kotoisen foorumin taso on laskenut ja aloittelijoidenkin on vaan parasta turvautua siihen hakuun löytääkseen parhaat vastaukset. Absoluuttisia totuuksia ei ole tässäkään harrastuksessa olemassa, mutta vakiintuneet käytännöt ja kollektiivinen mielipide on usein varma tapa edetä harrastuksessa. Näistä käytännöistä tai mielipiteistä ei vaan millään pääse kartalle muutaman innokkaan neuvon perusteella. Jos jotain haluaa oppia ja haluaa myös olla varma, että opit ovat hyödyllisiä, niin se vanhojen ketjujen lukeminen on välttämätöntä.

Mielestäni on typerää puhua lynkkauksesta. Minusta esimerkiksi haun käyttöön opastaminen on parasta mitä aloittelevalle harrastajalle voi suositella. Jos joku on niin herkkänahkainen, että siitä suuttuu tai toisaalta niin laiska, ettei sitä jaksa käyttää, niin ei se fiksun neuvon antajasta lynkkayspartiota tee. Mutta kuten totesin aiemmin: Aqua-Web on muuttunut ajan myötä vihkiytyneiden akvaarioharrastajien foorumista yleiseksi akvaarioaiheiseksi päiväkerhoksi, joka on pullollaan kaikenlaista kansaa. Porukka on nykyään niin heterogeenistä, että kaikkia ei voi miellyttää. Valitettavasti aiemmin vihkiytyneet harrastajat olivat enemmistönä ja he löysivät paljon mielekkäitä keskustelunaiheita keskenään ja neuvoihinkin pystyi aika hyvin luottamaan. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen ja mielekkäät aiheet ovat kiven alla ja neuvot ovat mitä ovat.

Käyttäkää sitä hakua!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Taavetti kirjoitti:Ja toisaalta, jos kysellään harrastajien kokemuksia jostakin asiasta, niin kuka määrittelisi absoluuttisen totuuden?
jumase kirjoitti:Absoluuttisia totuuksia ei ole tässäkään harrastuksessa olemassa, mutta vakiintuneet käytännöt ja kollektiivinen mielipide on usein varma tapa edetä harrastuksessa.
Kyllä mulle esim. vesikemia menee ihan faktatietona, mutta tuossa lauseessani tarkoitin harrastajien omia kokemuksia esim. tekniikoista, kasveista, kalojen käyttäytymisestä, jne.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Taavetti kirjoitti:Miksi tarvittaisiin toinen "gurujen" A-W-foorumi rinnalle?
Juuri siksi, että nämä vaativammista asioista keskusteltavat aiheet eivät tukehdu perusasioihin. Otetaanpa esimerkiksi tilanne, jossa itse harkitsin laittavani useita tulipyrstöjä samaan altaaseen, tavoitteena tarkastella käyttäytymisen kehittymistä. Yleinen mielipide on, että vain ja ainoastaan yksi tulipyrstö per allas, piste. Jos kyseisen tutkimusketjun kirjoittaa yleiselle foorumille, suurin osa vastauksista tulee näiltä huippuosaajilta, jotka ovat nettilähteestä tai kirjasta lukeneet, että vain yksi tulipyrstö per allas. Itse kyrpiintyy ja jättää koko projektin tekemättä tai kesken, eikä uutta tietoa saada. Toki on mahdollista, että yrittää silti ja tulee uusi havainto: kas, kuusi tulipyrstöä tulee hyvin juttuun. Miten tuo uuden tiedon sitten saisi taottua kansalle, joka tottuneesti siteeraa vanhaa tietoa?

No, pitkän kiertoilmaisun tavoitteena oli sanoa, että pro-puolisko olisi nimenomaan tarkoitettu avarakatseisempaan ja ennakkoluulottomampaan keskusteluun aiheista, joihin keskiverto aloittajalla ei ole mitään annettavaa (näin tylysti sanottuna). Kantava ajatus on yrittää luoda osaavammille ihmisille alue, jossa he voivat kirjoitella rauhassa ja ilman tarpeettomia häiriöitä. Kuten yleisesti on tiedossa, AW:stä ovat poistuneet kaikki kovat ammattilaiset, koska amatöörien loppumaton virta tukahduttaa kehitystä. Vertauskuva luokassa kävelevistä pluslaskunosaajista oli osuva; jos olet harrastanut akvaarioita vaikkapa 10 vuotta, et todellakaan jaksa selittää kerran viikossa typpikierron perusteita tai ainakin kärsivällisyytesi on Jeesus-tasoista. AW ei enää tällä hetkellä palvele käytännössä lainkaan kovan luokan harrastajan tarpeita ja syynä on nimenomaan valtava aloittelijoiden joukko, jonka vaikutusta lisää huono foorumikäyttäytyminen ja osaamaton tapa kysyä ja vastata. Tästä syystä moni hieman edemmäs ehtinyt kielitaitoinen yksilö kääntää katseensa kohti uusia horisontteja.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mielestäni on hyvä asia, että akvaarioharrastajia on enemmän, ja aloittelijat uskaltavat kysyä neuvoja täältä. :D Ehkä niistä uusista horisonteista voisi tuoda uutta tietoa myös tänne A-W:iin.
Viimeksi muokannut Taavetti, 13:40, 17.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Akvaario uutiset maailmalta osio?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Substral kirjoitti:AW ei enää tällä hetkellä palvele käytännössä lainkaan kovan luokan harrastajan tarpeita ja syynä on nimenomaan valtava aloittelijoiden joukko, jonka vaikutusta lisää huono foorumikäyttäytyminen ja osaamaton tapa kysyä ja vastata. Tästä syystä moni hieman edemmäs ehtinyt kielitaitoinen yksilö kääntää katseensa kohti uusia horisontteja.
Ja tämä vasta onkin ikävää, koska ainakin mulla kielitaito rajoittuu vain "good morning"- "god morgon"-osastolle. Tuolla taidolla ei pitkälle pötkitä noilla ulkomaisilla foorumeilla. Joskus jotain tiettyä hakiessani on joskus muinoin esim. nimim. Jippo toiminut mulle tulkkina. Avokkikaan ei jaksa enää kääntää mulle noita juttuja, kun sitä ei akvaariotouhut kiinnosta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

srd kirjoitti:Akvaario uutiset maailmalta osio?
Toi olis oikeasti ihan hyvä. :)

Ja sit ihan läpällä heitettynä lynkkausosio.. :mrgreen:
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Akvaariouutiset ulkomailta voisi toimia, joskin silloin astutaan hieman uutisoivan median puolelle. Voisi myös kokeilla suomennospalvelua, jossa voi pyytää tiettyjä artikkeleita tai kalalajia koskevia keskusteluja käännettäväksi. Artikkelien käännöksiin ja uudelleenjulkaisuihin pitänee pyytää lupa, mikä ei ole iso vaiva jos alkuperäinen kirjoittaja on helposti tavoitettavissa esim sähköpostitse. Itse voisin hyvinkin kuvitella silloin tällöin tekeväni pikakäännökset jostain artikkeleista, jotka olen lukenut englanninkielisistä lähteistä. Tietenkin lähinnä niistä, jotka kiinnostavat myös itseä. Foorumi itsessään ei toimi käännösten levittämiseen, vaan siihen tulisi olla oma nettisivunsa tai arkistonsa, josta tekstit voi lukea/ladata.

Hyvällä tuurilla näitä käännösartikkeleita ei lynkattaisi ulkomaisten harrastajien tekosyyllä. Tunnettua on, että muissa maissa kaloille "sopii" pienemmät altaat ja hoidossa on muutenkin ristiriitoja. Odottaisin innolla sitä kotimaista sankaria, joka teilaa esim Heiko Bleherin kiekkojen hoito-ohjeita omilla sepostuksillaan :D
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Selittäisitkö Substral tuon viimeisen lauseesi minulle? Taidan kuulua siihen Gaussin käyrän 75%:iin joten en kaikenmaailman sepustuksista ymmärrä :D
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Tjaa... Luin tämän topiikin ihan ajatuksella läpi ja nyt vasta laitan vastausta :)

Voin heti alussa tunnustaa, että olen itsekin vielä suhteellisen aloittelija (vasta kevättalvella herätettiin henkiin harrastus, jonka parissa viimeksi puuhailtiin n. 20v sitten). Vanhoja topiikkeja en ole niin tarkkaan silmäillyt, joten vaikea sanoa mitään tuohon aloittelijoiden lynkkaukseen. No, itsekin alkuinnostuksen huumassa tuli aloitettua topiikkeja, jolloin tuli modeilta vastausta, että "Käytä hakua". Itse enemmänkin suhtauduin tuohon, että "hups, mun moka, käytän jatkossa hakua ja jos vastaavanlaista topiikkia ei löydy, aloitan uuden" - enemmänkin ihmettelen tätä, että miten joku voi jo tuollaisesta vetää herneet nokkaan (varmaan heitäkin on?) :?

Olen kuitenkin sen kannalla, että myös aloittelijalla on vastuu akvaariostaan. Eli vaikka se peruseläinkaupan setä/täti vaikuttaa mukavalta ja tuntuu tietävän kaloista paljon - sanoohan setä/täti vakuuttavalla äänensävyllä, että 100-litraiseen mahtuu ihan hyvin se leväbarbi ja lauma kultakala sekä vekkuliksi parvikalaksi platyja -, niin ennen ostamista kannattaa lukea ne alan opukset ja lehdet kannesta kanteen sekä kysellä/lueskella esim. täältä eri harrastajien mielipiteitä ja kokemuksia. Kun ne kivat kaupan sedät ja tädit monesti tekevät bisnestä ihan bisneksen tähden, kalojen tulevat olot ei paljoa omatuntoa paina kaupanteon jälkeen... :?

Kuitenkin, olisi hienoa, jos jokainen uusi akvaristi toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi tänne ja vaikka sama kysymys olisi esitetty jo n. miljoona kertaa, yritettäisiin olla kärsivällisiä ja pysyä ystävällisellä tai edes asiallisella linjalla. Kun foorumilla puhaltaa mukavat tuulet, jokainen harrastaja tuntee itsensä arvostetuksi, oli sitten missä vaiheessa akvaarioharrastustaan tahansa, ja palaa tänne keskustelemaan ja taitojen karttuessa auttamaan niitä, jotka vasta aloittelevat harrastusta - ja piiri pieni pyörii jne. :D Käyttäjät ovat tämänkin foorumin kantava voima, asiantuntijat, ja mukava ilmapiiri kerää lisää aw:läisiä kehiin. Jos jollakulla on esim. altaassaan epäsopiva kalasto, niin sitten pitäisi koittaa keksiä ratkaisua tähän, ystävälliseen ja opastavaan sävyyn - ei siten, että haukutaan toinen ääliöksi ja eläinrääkkääjäksi :?

Mä en ole mitään erityistä riitelyä tai ylimielistä asennetta aloittelijoita kohtaan havainnut - toisaalta olen yllättävän pässi huomaamaan mitään kireää ilmapiiriä lähiympäristössä :mrgreen: Mielestäni AW on pysynyt asiallisena ja informatiivisena foorumina, josta on tarvittaessa aika hyvin saanut apua :)

Sorry epäselvä sepitys, olen hiukan väsynyt työpäivän jäljiltä ja räkätaudin takia pää on hiukan usvainen 8-)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Mä en vielä ole keksinyt miksi joku foorumi olisi parempi vain koska kaikki kirjoittavat englantia? On niitä aloittelijoita siinäkin porukassa joka englantia kirjoittaa, osa ihan äidinkielenään. Aikanaan koitin seurata ulkomaisia foorumeja, lähinnä siis englanninkielisiä johtuen huonosta kielitaidostani, mutta hermot ei sitten millään kestä sitä ylenpalttista kehumista vaikka asiat olisi kuinka huonosti. Parhaillaan nämä keskustelupalstat täyttyvät yhden virkkeen posteista joiden alla on vilkkuva banneri/linkkihässäkkä toisensa perään.

Tässä mielessä on ilo lukea tätä foorumia, tämä on selkeä. Jos yhden toiveen voisi sanoa niin "ignore"-nappulalle olisi käyttöä. Sillä voisi hävittää näkyvistä ärsyttävien kirjoittajien viestit.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Thompson kirjoitti:-- Jos yhden toiveen voisi sanoa niin "ignore"-nappulalle olisi käyttöä. Sillä voisi hävittää näkyvistä ärsyttävien kirjoittajien viestit.
Tämmöinen palvelu on saatavilla jo nyt. Lisää kovimmat sankarit vihamiehiksi; näin heidän kommenttinsa näkyvät viestinä "käyttäjä blah on kirjoittanut tämän ja hän on vihamiehesi, eikä viestiä näytetä". Viestin alla on namiska, josta aivopierun voi halutessaan lukea.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Substral kirjoitti:
Thompson kirjoitti:-- Jos yhden toiveen voisi sanoa niin "ignore"-nappulalle olisi käyttöä. Sillä voisi hävittää näkyvistä ärsyttävien kirjoittajien viestit.
Tämmöinen palvelu on saatavilla jo nyt. Lisää kovimmat sankarit vihamiehiksi; näin heidän kommenttinsa näkyvät viestinä "käyttäjä blah on kirjoittanut tämän ja hän on vihamiehesi, eikä viestiä näytetä". Viestin alla on namiska, josta aivopierun voi halutessaan lukea.
uuh, thanks
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Substral kirjoitti:
:mrgreen: Enpäs ollut tuollaista huomannutkaan. Itse en taida kuitenkaan ruveta käyttämään tuota koska jatkuvasti tyhmiä kirjoittavien jutut ovat ihan hauskoja päivän piristeitä, ketään loukkaamatta voi nauraa toinen toistaan pöllömmille viesteille ja kilpailulle kuka on kaikkein "ruskea kielisin" kun pöllöjen viestien kirjoittajat kehuvat toisiaan ja vähän muitakin.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mun täytyy kyllä nyt tunnustaa tyhmyyteni (vaikka tajusinkin tuon yhden viestin ja hekottelin sille itsekseni :mrgreen: ), että oikeesti mä en oo huomannut täällä haukuttavan ketään eläinrääkkäjäksi, ääliöksi, tms. Tokihan joitain tiukkoja viestejä mahtuu joukkoon, mutta tuollaiseen suoraan haukkumiseen en ole törmännyt.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Pakko vielä kysyä Substral:ilta, että millä perusteella tuonne haikailemaasi A-W:n gurufoorumiin sitten pääsisisi? Kirjoitusten määrälläkö? Vai silläkö, kuinka kauan on ollut täällä A-W:ssä jäsenenä? Vaaleilla? Älykkyyskokeella? Millä? :roll: Enpä usko tuollaisen gurupalstan toteutumiseen.. :mrgreen:
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Yksi idea tuli ajatellen 'gurujen' viihtyvyyttä täällä..
Olis ryhmiä(kuten esim. facebookissa), joihin voisi mennä esim. tietyn kalalajin harrastajat.. Pelkästään se, että pitäisi liittyä ryhmän jäseneksi (sitten niissä tiedoissa näkyisi myös ryhmät akvaseuran, iän yms. lisäksi) ennen kun saa kirjoittaa mitään, voisi karsia ns. turhia kirjoituksia, kuten ihana kala tjms, ja nämä 'gurut' saisivat jutella rauhassa ilman 'aloittelioita'.
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Taavetti kirjoitti:Pakko vielä kysyä Substral:ilta, että millä perusteella tuonne haikailemaasi A-W:n gurufoorumiin sitten pääsisisi? Kirjoitusten määrälläkö? Vai silläkö, kuinka kauan on ollut täällä A-W:ssä jäsenenä? Vaaleilla? Älykkyyskokeella? Millä? :roll: Enpä usko tuollaisen gurupalstan toteutumiseen.. :mrgreen:
No en kyllä ole Substral, mutta.
Sellainen tuli vain mieleeni että Jos vaikka pieni joukko tällaisia guruja (tai muuten harrastukseen hyvin vihkiytyneitä) perustaisi sen oman foorumin/osion, he olisivat jäseniä. No keskustelua olisi varmaan aluksi aika vähän, mutta lisää väkeä voitaisi ottaa koeajalle (vaikka ne gurut lähettäisi kutsuja, tai vaikka ihan kaikki halukkaat pääsisi, miten vain) ja esim tietyn ajan, tai paremmin tietyn viestimäärän jälkeen jäsenet äänestäisivät saako uusi tyypi jäädä vai pistetäänkö pihalle. Vasta varsinaisena jäsenenä saisi tietysti äänestää. Kyllä varmaan jossain 200 viestissä vähän voi arvuutella mistä puusta joku on tehty ja onko mitään annettavaa foorumille. No ei tällai välttämättä kerätä niitä pelkkiä guruja, mutta ainakin ne "mulla on 2 kultakalaa, haimonni, milliksii 40 litran kipossa onks okei" viestit karsiutuisi pois, ja käyttäjät.
Pahoittelen hieman sekavaa tekstiä.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

A-W:n säännöissä todetaan mm. seuraavaa:

"1. Kaikki foorumin jäsenet ovat tasavertaisia käyttämään tätä palvelua.
2. Älä nosta itseäsi pallille. Viestien kokonaismäärällä ja sillä kuinka akvaarioguru olet ei ole mitään korrelaatiota."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”