Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset 2
Viimein löysin silmää mielyttävän kiekon! Merja lupasi tilata mulle niitä 4kpl ja niiden pitäisi lauantaina saapua. Sit onkin parvi kasassa ja elämä hymyilee. Tänään odotan innolla josko leopardimonnisten kutu alkaisi kuoriutua, ja seurailen uusien seeprapalettikalojen touhuilua. Ihania otuksia näin ensi tuntumalta.
Nano Riutta <3
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
OijoijoiMimosa X kirjoitti:Pitää heti hehkuttaa. Meille tulee uus pikkunen akvaario! Ostin käytettynä semmosen 8-kulmasen n.60 litraisen. Taitaa muuten olla ihan sama josta vinkkasin sulle Butterflies kerran. Nyt sain vaan tämmösen inspiraation
. Meillä ei ole ikuna ollut tuommoista kulmikasta joten se on kiva uus juttu tytön huoneeseen. Tulee varmaan sukarapulaksi, mut nyt alkuun sinne saa laittaa kokeiluun taistonpoikasia jotta pääsee vähän paremmin jyvälle sukupuolista
.
On se muuten ihanaa ja helppoa kun voi vaan siirtää kypsät hiekat isosta altaasta tuonne, kasvit ja muut. Ei tarvii kypsyttää.

Sisso, mulla on suunnitteilla matka Tampereelle ja reitti kulkis kyllä myös Akvaariokalan kautta. En kyllä tiedä toteutuuko se kahden viikon vai kahden kuukauden päästä

-
- Senior Member
Minkälaisen kiekon löysit? Minkä hintaisia? Täällä tarttisi myös lisätä parvea jossain vaiheessa ku kolme kiekkoa kuoli sitten pois lopulta. Neljä porskuttaa tyytyväisenä altaassa (luojan kiitos!). Meinasin jo heittää hyvästit kiekkokaloille ja tulevaisuuden haaveelle noin tonnisesta kiekkoaltaasta.Milsku kirjoitti:Viimein löysin silmää mielyttävän kiekon! Merja lupasi tilata mulle niitä 4kpl ja niiden pitäisi lauantaina saapua. Sit onkin parvi kasassa ja elämä hymyilee. Tänään odotan innolla josko leopardimonnisten kutu alkaisi kuoriutua, ja seurailen uusien seeprapalettikalojen touhuilua. Ihania otuksia näin ensi tuntumalta.
-
- Advanced Member
Kiitos Butterflies tarjouksesta. Voithan sä paiskata mua yksärillä, kun tiedät koska olet sinne päin lähdössä, niin voidaan katsoa mikä on tilanne. Tekisi mieli lähteä katsastamaan paikka, kun en ole koskaan siellä käynyt ja kovasti sitä kehutaan. Vaan tällä viikolla ei taida onnistua, ensi viikolla... Onko silloin elämää? Njaa, koulu ainakin. Blääh.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Senior Member
Uudesta akvaariosta. Siellä pitäis olla se 1 mun varaama yksilö, on kutakuinkin tällainen http://www.danziger-discus.com/gallery_006.html Hintaa en ole vielä uskaltanut kysyä. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nano Riutta <3
-
- Senior Member
Komiat on Milskun varaamat kiekot.. Voi jehna kun mahtuis kiekkoallas johonki..
-
- Senior Member
No on kyllä nätti! 

-
- Senior Member
No HUH HUH. On se nätti. Ja hinta ainakin 79e/kpl. Olen loppukuun köyhä. 

Nano Riutta <3
-
- Senior Member
Nätti hinta!
No mutta eiköhän ne oo sen arvosia 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Siis todella upeita kiekkoja 

-
- Senior Member
Eilen kouriutui leopardimonnisten kutu. reilu 10 "nuijapäätä"? bongasin. Ovat nyt kypsymättömässä n.15 litran mini altaassa, ilmastimen kanssa. Törkkäsin sinne eilen kasveja ja kannon mihin olen juurruttanut sammalta. Et sais vähän luonnon ruokaa pikkuiset. Olen myös tarjoillut mössönä ties mitä pohjaruokaa. Ja muutaman tunnin kuluttua ottanut pois. Vaihtovedet olen ottanut isosta altaasta. Ainakin tänään olivat vielä hengissä =)
Tarviikos nämä vielä yövalon kun ovat niin pieniä, pelkään että nääntyvät yöllä. Viime yönä niillä oli IKEAn kummitus lamppu
Eilen kun vaihdoin isoon altaaseen 2 astetta viileämpää vettä ja heitin mustaa survaria perässä, meni 2h ja monniset alkoi taas kutemaan.
Mua niin jänskättää se lauantai. Meinasin jo ton hinnan takia ottaa sittenki vaan 2 kpl. Mut sit totesin että mun tuurilla noita ei enää myöhemmin oo ja sit mua harmittais. Eli 4 tulee.
Tarviikos nämä vielä yövalon kun ovat niin pieniä, pelkään että nääntyvät yöllä. Viime yönä niillä oli IKEAn kummitus lamppu

Eilen kun vaihdoin isoon altaaseen 2 astetta viileämpää vettä ja heitin mustaa survaria perässä, meni 2h ja monniset alkoi taas kutemaan.

Mua niin jänskättää se lauantai. Meinasin jo ton hinnan takia ottaa sittenki vaan 2 kpl. Mut sit totesin että mun tuurilla noita ei enää myöhemmin oo ja sit mua harmittais. Eli 4 tulee.
Nano Riutta <3
-
- Junior Member
Murr palaa käpy näihin eheimin sisäsuodattimiin, onko nää oikeeste näin romuja? Vae millä ihmeen ilveellä te saatte nämä pysymään viikon puhtaana ja tehot kunnossa. Toinen sisäsuodatin pysyy helposti kuukauden koskemati kunnossa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Milsku: Kaloilla, myös monnisen poikasilla on kuoriutuessaan ruskuaispussi jota ne saa ravintonsa ensi päivinä. Ne ei siis syö vielä mitään, ennen kuin se on loppuun käytetty, monnisten poikasilla tähän menee n 4 - 5 päivää. Sitten vasta ruoki ja mielellään murskattua ruokaa, josta osa ainakin menee sitten jauhomaiseksi. Siivota pitää pohjaa sitten kanssa usein. Poikaset on herkkiä bakteereille. Ei ne tarvii valoa yöllä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
Mulla putsausväli oli 2vko. Vaihdoin uudet patruunat ja nyt kun putsasin olisi varmasti mennyt vielä toisetkin 2vko. Joko mun kalat on alkanu oleen siististi tai patruunien vaihto vaikutti asiaan.
Ai niin kauan se pussi kestää. Mistäköhän mä oon ymmärtänyt että se on vaan 1vrk.
No aina vaan parempi niin ehtivät voimistua, ennekuin alan sorkkia enempi niiden elämää.
Ai niin kauan se pussi kestää. Mistäköhän mä oon ymmärtänyt että se on vaan 1vrk.

No aina vaan parempi niin ehtivät voimistua, ennekuin alan sorkkia enempi niiden elämää.
Nano Riutta <3
-
- Advanced Member
Kröhöm, en ole Eheimistä oikein innostunut, tosin eipä ole järin paljoa kokemustakaan mutta hinta ei musta oikein vastaa laatua. Putsaan JBN CrystalProfit (kahdella korilla, joissa molemmissa hienovanua) parin viikon välein eikä mitään valittamista, hyvin puhaltaa huoltovälit. Mutta aina kun akvaa myllätään isommin eli lähtee sakat kannonkoloista liikkeelle tai on vastaperustettu akva, saa ne putsata viikon välein, sitten taas helppaa.
Joo, monnislapset tuntuvat olevan ihan yberherkkiä alussa. Heti, jos jää yhtenä päivänä vettä vaihtamatta, oli ruumiita seuraavana aamuna. Ja ruokinnan kanssa saa olla todella tarkkana! En tiedä, josko kasvattaminen sujuisi helpommin lajiakavassa, koska sieltä mistä olen hakneut meidän parikytäpäisen safiiriporukan, kalat on lajiakvassaan ja lisääntyvät kuin kanit "ihan itsekseen" ilman sen kummenpaa hyysäystä. Pistää miettimään omaa hössötystä niiden kanssa, mutta meillä ei olekkaan niille lajiakvaa vaan poikaset täytyy kasvattaa omassa purkissaan, mikä on musta aika työlästä. Vaan nytpä on monnisten kudetukset tältä erää ohi, kun akva ryöstettiin muihin tarkoituksiin. Tarkoitus ottaa kääpiöitä kyseiseen paljuun muiden minikalojen seuraksi. Havaintoja näistä? Kaarinassa ainakin on, mutta oliko riittävän montaa.
Onko Tampereen huutikseen lähtijöitä? Mulla olisi asiaa Tampereelle kalaostoksille, siis liikkeeseen. Ollaanko sinne menty porukalla vai omilla kimppakyydeillä?
Joo, monnislapset tuntuvat olevan ihan yberherkkiä alussa. Heti, jos jää yhtenä päivänä vettä vaihtamatta, oli ruumiita seuraavana aamuna. Ja ruokinnan kanssa saa olla todella tarkkana! En tiedä, josko kasvattaminen sujuisi helpommin lajiakavassa, koska sieltä mistä olen hakneut meidän parikytäpäisen safiiriporukan, kalat on lajiakvassaan ja lisääntyvät kuin kanit "ihan itsekseen" ilman sen kummenpaa hyysäystä. Pistää miettimään omaa hössötystä niiden kanssa, mutta meillä ei olekkaan niille lajiakvaa vaan poikaset täytyy kasvattaa omassa purkissaan, mikä on musta aika työlästä. Vaan nytpä on monnisten kudetukset tältä erää ohi, kun akva ryöstettiin muihin tarkoituksiin. Tarkoitus ottaa kääpiöitä kyseiseen paljuun muiden minikalojen seuraksi. Havaintoja näistä? Kaarinassa ainakin on, mutta oliko riittävän montaa.
Onko Tampereen huutikseen lähtijöitä? Mulla olisi asiaa Tampereelle kalaostoksille, siis liikkeeseen. Ollaanko sinne menty porukalla vai omilla kimppakyydeillä?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Junior Member
Ymmärtäisin kanssa et mylläyksen yhteydessä pitää putsata, mutta kun koetan olla koskematta altaaseen muulloinkuin vedenvaihdon yhteydessä. Pitää pistää vahinko kiertämään ja myydä pois. Ei muuten muttakun tuo toinen pumppu yksistään ei ole ihan täysin riittävä ja jos tämä eheimin roska nyykähtää niin nitriitti hieman nousee. Ulkosuodatin ois kyl jees 230litraseen jo, mut sit pitäis kaappia modata et saa putket sinne ja niinpäin pois. Jos kävis taas munkki ja löytäs hyvän käytetyn järki hintaan. Tai onhan mulla kaapissa 10vuotta vanha fluval 4
Sekin varmaan ois parempi.

-
- Senior Member
Huutokauppaan olisin lähtenyt, mutta meikä tyhmänä pitää synttärit silloin. Olin unohtanut koko huutokaupan. Eikä enää viitti perua ku kaikille kyseinen päivä sopii.
-
- Advanced Member
jleppakko: et ole mattoa aatellut? Viehän se vähän tilaa eikä varsinaisesti akvaa kaunista, mutta yksinkertainen, halpa, huoltovapaa ja toimiva peli. Pois en antaisi! Kaverilla on 230-litrasessa malawilassa (=kakkatykkejä) ja toimii loistavasti sisäsuodattimen kanssa.
-
- Junior Member
Sisso: En nyt millään viitteis sellasta puljaamaan. Muutenkin ahdasta tuntuu olevan. Joku hönö rohmus rehuja *köh* riittävästi, tai sanotaan sopivasti. 

-
- Advanced Member
Buahhahah!jleppako kirjoitti:. Joku hönö rohmus rehuja *köh* riittävästi, tai sanotaan sopivasti.
-
- Junior Member
Sisso kirjoitti:Buahhahah!jleppako kirjoitti:. Joku hönö rohmus rehuja *köh* riittävästi, tai sanotaan sopivasti.

Joo onhan tuolla vielä yksi pienen lapsen kämmenen kokoinen pläntti vapaana... Mitähän siihen laittaisi.
-
- Advanced Member
Pieni sekin on kohta, oota vaan....
-
- Senior Member
Uudet vauvat saapui kotiin =)
Muuten kaikki ok, mutta yhdellä on nenä verillä, kun päätti vetää lasiapäin oikeen kunnolla.
On muuten ihan sen näkönen että nenästä valuis verta, paitsi tietty se on vaan verenpurkaus ihon alla. Onneksi otti jo paremman värin päälle, niin en ole täällä huolesta sairaana. Vetävät muuten värinsä vaaleanpunaiseksi kun pelottaa. Nyt kaikki 4 kauniin oransseja =)
Monnisen poikaset edelleen hengissä. Ihme kyllä. Olen mä vaan aika tuurihaukka =)
Muuten kaikki ok, mutta yhdellä on nenä verillä, kun päätti vetää lasiapäin oikeen kunnolla.

On muuten ihan sen näkönen että nenästä valuis verta, paitsi tietty se on vaan verenpurkaus ihon alla. Onneksi otti jo paremman värin päälle, niin en ole täällä huolesta sairaana. Vetävät muuten värinsä vaaleanpunaiseksi kun pelottaa. Nyt kaikki 4 kauniin oransseja =)
Monnisen poikaset edelleen hengissä. Ihme kyllä. Olen mä vaan aika tuurihaukka =)
Nano Riutta <3
-
- Junior Member
Milskulla on erikoisen värisiä kiekkoja.
Asensin 250-litraiseen dimerus-altaaseen isomman sisäsuodattimen. Mutta pohjalle kertyy edelleen kökköä enemmän kuin toivoin. Ääh. Vaalea hiekka on ihan hanurista. Vai pitäisikö yrittää vielä sijoittaa tuo sisäsuodatin eri tavalla, siinä on vain niin hitsin lyhyt johto, että nytkin yltää juuri ja juuri jatkojohdon pistorasiaan, joka on nostettu akvaariotason välihyllylle. Altaassa on siis mattosuodatin (Sisson mulle demonstroima käärylemalli) ja Fluvalin isoin sisäsuodatin.
Uskaltaako sitä ikinä haaveilla isosta altaasta hiekkapohjalla, jos jo tämänkokoisessa on vaikea saada suodatus kohdalleen ilman ulkosuodatinta? Dimerukset ovat tietysti syypäitä, koska tekevät isompaa jätettä. Mutta voiko isompia ahvenia pitää, jos altaassa on hiekkaa ja mattosuodatus? Jos tungen tuonne vielä toisen sisäsuodattimen, niin ei sinne enää paljon uintitilaa jää.

Asensin 250-litraiseen dimerus-altaaseen isomman sisäsuodattimen. Mutta pohjalle kertyy edelleen kökköä enemmän kuin toivoin. Ääh. Vaalea hiekka on ihan hanurista. Vai pitäisikö yrittää vielä sijoittaa tuo sisäsuodatin eri tavalla, siinä on vain niin hitsin lyhyt johto, että nytkin yltää juuri ja juuri jatkojohdon pistorasiaan, joka on nostettu akvaariotason välihyllylle. Altaassa on siis mattosuodatin (Sisson mulle demonstroima käärylemalli) ja Fluvalin isoin sisäsuodatin.
Uskaltaako sitä ikinä haaveilla isosta altaasta hiekkapohjalla, jos jo tämänkokoisessa on vaikea saada suodatus kohdalleen ilman ulkosuodatinta? Dimerukset ovat tietysti syypäitä, koska tekevät isompaa jätettä. Mutta voiko isompia ahvenia pitää, jos altaassa on hiekkaa ja mattosuodatus? Jos tungen tuonne vielä toisen sisäsuodattimen, niin ei sinne enää paljon uintitilaa jää.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sen verran kertyny noista affenista kokemusta, et 250l on hirmu pieni niille, sitä sotkuu ei ehi kukaan siivoomaanParusMajor kirjoitti:Milskulla on erikoisen värisiä kiekkoja.![]()