Jakulaari kirjoitti:
se "mannaryyni" sijaitsee rintaevien ja vatsaevän välissä. linkki vinkki.
Pilkunviilausta edelliseen virheilmaisuun. Mannaryyni on siis taistelukalan vatsaevien ja peräevän välissä. (Rintaeväthän on ne millä kala kauhoo vauhtia ja suuntaa vedessä. ) Minun kaloilla mannaryyni on aina ollut tuon kuvan osoittamalla paikalla. En usko, että sen sijainti kovin suuresti vaihtelee eri yksilöillä.
Mulla on kypsymässä nyt 60 litrainen allas, johon suunnitteilla ilmeisesti miljoonakaloja.
Sopiiko tuohon altaaseen levänsyöjäksi joku imunuoliainen?
Jos ei, niin voisitteko ehdottaa jotain muuta pientä ja kestävää lajia.
Kiitos .
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Allas tulee pelkästään näille miljoonakaloille (tai hohtomilliksille?) joten vesiarvot sen mukaan .
Sukaravut ei käy sillä mulla on niille jo oma altaansa ja omenakotilo on niiiiin tylsä .
No juu, niin arvelinkin . Mutta se asia ei ole vielä varmistunut, olen edelleen epävarma tästä. Lisäksi mielessä kummittelee ne kääpiökynsisammakot ...
Tosin sammakoitten kanssa ei mitään kaloja saakkaan tulla, mutta ensin pitäisi tehdä se päätös, kääk!
Mutta oletetaan nyt että päädyn näihin tavallisiin miljoonakaloihin. Mikä silloin olisi hyvä vaihtoehto levänsyöjäksi?
Nyt en ole päässyt laittelemaan kuvia taistoista, kun meillä ei ole nyt nettiä kotona ollenkaan Mutta siitä asinisestä päivipojasta en nyt niin varma olekkaan että onko se uros vai naaras. Meilkein 2 tuntia tuossa yksi päivä niitä' kuvasin, ja jokin pallura siellä mahassa kyllä on, mutta en luota omaan päättelykykyyni, vaan laitan kuvia että voitte antaa lopullisen tuomion.
Hankin sellaisen kellovat poikashäkin, minkä saa jaettua 2 eri osaan. Aluksi laitoin sinne sen sinisen päivipojan ja sen raadellun, mutta päivipoika päätti hypätä pois ennenkuin sain mitään aitettua siihen päälle!! No mutta se raato siellä vielä on, aika reppanalta näyttää, kun ei jaksa uida paljoa ollenkaan ja kaikki muut taistot käyvät vuorotellen levittelemässä eviään sille
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Joo se mannaryyni voi nuorilla naarailla olla paljon pienempikin kuin noissa kuvissa, mutta se on yleensä kuitenkin selväsiti nähtävissä vaikka pieni onkin.
Tälläinen linksu vielä. Melko pieni, mutta hyvä kuva siitä noiden peräevien muodoista ukolla ja akalla.
Sen revityn kohdallahan tuo eitietysti auta mitään. Kyllä mä olen sitä mieltä että sulla on ainakin 1 ylimääräinen poika siellä ja sen takia tuo repiminen on noin rajua.
JES! Netti on saatu takaisin nopeampana kuin ennen <3 Ja puisella voiveitsellä viiltely voi loppua. Laitan niitä kuvia nyt ison nipun, ja toivottavasti niistä saa jotain selvää.
päivänvarjo kirjoitti:
Tämä taisto sai juuri muuten nimeksi Päivipoika
Ja edelleen mun mielestä myös poika on. Sen verran on kuitenkin lihaa jo ruodon ympärillä, että se mannaryyni pitäisi näkyä aika selvästi jo, jos olisi naaras kyseessä. Harvinaisen kaunis lyhyteväinen poika muuten, melkein puhdas royal blue. Ihana <3
Raukasta on tosi vaikea sanoa mitään kun on niin revitty ja laiha. Toivottavasti nuo evät alkaisi parantumaan kuitenkin.
päivänvarjo kirjoitti:Kai se on sitten pakko uskoa että poika on Miten muuten osaatko noiden evien reunoista sanoa että voiko noilla olla jokin bakteeritulehdus?
Noissa kuvissa ainakin Päivi-pojan evät näyttää siltä, että paranee luultavasti ihan itsekseen, jos vaan vesiarvot on kohdillaan, eikä kukaan pääse repimään niitä enempää.
Raukalla näyttää jotain valkoista olevan selkäevässä ja vähän toisessa kyljessäkin. Muutenkin se on huomattavasti alttiimpi sairastumaan, koska osa evistä on repeytynyt kokonaan pois. Jos tuo selkäevässä oleva valkoinen lähtee leviämään tai sitä tulee muihin eviin, niin lääkitsisin sen ehkä erillisessä astiassa jollain laajavaikutteisella bakteeri ja home lääkkeellä. Jos Raukka lakkaa syömästä ja muuttuu kovin apaattiseksi (alkaa makaamaan paljon pohjalla jne), voi olla ehkä syytä harkita sen lopettamista.
Sulla taitaa olla sellaisessa kelluvassa poikashäkissä nuo kalat? Systeemi on tosi hyvä tähän tarkoitukseen lämpötilan ja vedenlaadun kannalta. Toivottavasti tyypit ymmärtää olla loikkimatta pois niistä. Nuo pohjaritilät (ovat kai irrotettavat) voisit ehkä ottaa pois, niin niillä olisi enemmän uimatilaa siellä yksiöissään.
Juu mustakin tuo poikashäkki on oikea ratkaisu, mutta nyt eivät ole kumpikaan siellä, kun tuo raukkakin jollain ihmeellä huppäsi pois Huomenna varmaan otan taas molemmat kiinni, ja laitan kelmua päälle etteivät enään karkaa TUo pohjaritilä tosiaan on irroitettava, mutta sitä on vain yksi kappale joka yltää koko häkin poikki, ja jos otan sen pois niin väliseinän alle jää muutamansenti rako mistä kalat pääsevät uiskentelemaan toistensa puolelle. Ei se raukka paljoa uiskentele, vaan makoilee pohjalla ja kasvien lehdillä, mutta uskon sen johtuvan siitä ettei se jaksa. Ruokahalu anakin vielä on tallella, ja ruoka-aikaan se käyttääkin kaikki voimansa siihen että saa osansa. Kun taas laitan sen tuonne häkkiin, niin siellä voin sitä sitten lihottaa oikein urakalla
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Aaa, no sitten sitä pohjaa ei voi ottaa pois. Mulla on ollut vaan sellainen 1 osainen häkki ni en tiennyt tuota. Kannattaa tosiaan yrittää jotenkin eristää ne, koska taistelukala urokset taistelee tosiaan niin kauan että kilpailija häipyy niiden reviiriltä, suljetussa akvaarioympäristössä se johtaa käytännössä siihen että jompikumpi tai jopa molemmat kuolee lopulta vammoihinsa. Jos se raukka syö kuitenkin ihan hyvin vielä, niin on toivoa että se toipuu.
Vaihtvatko sukaravut nahkaansa? Kun aina välillä akvaarion pohjalta loytyy onttoja sukaravun kuoria, missä on jalat, pyrstö ja kaikki muu paitsi pää. Ne ovat sellaisia läpinäkyviä, ja mietin että voivatko kalat nylkeä ne tuolla tavalla, vai tekevätko ne sen itse?
Aa, mä kun oon aina luullut että ne on syöty, mutta eipä nuo kalat sitä sitten harrastakkaan Nuo sukaravut ovat kyllä hauskoja, kun tuolla on osa kirkkaan punaisia kirsikkasukarakuja, ja osa vaihtelevan värisiä ruskean, vihertävän ja punertavan väliltä useamman eri sukarapu lajin risteytyksiä, jotka tulivat plekon mukana.
No huhhuh! Taisi yli tunti mennä kun päätin tuossa karsia akvaarion kasveja taas oikein urakalla, kun olivat alkaneet kasvaa pintaa pitkin, niin ettei taaskaan valo oikein päässyt kunnolla pohjalle. Amerikan kilpukkaa keräsin puoli ämpärillistä roskikseen, ja jätin vain muutamia pieniä jäljelle. Muita kasveja en kyllä paljoa heittänyt roskikseen, vaan istutin muiden saman lajin edustajien sekaan, ja taas jokupäivä ne sitten myyn/lahjoitan eteempäin, koska niiden kohdalla mulla ei oikein ole sydäntä heittämään pois. Pinnalla on nyt paljon tilaa, ja tuo näyttääkin nyt aika karulta, paitsi että kasvitiheikköä on melkein puolet akvaariosta C:
Nyt muuten huomasin että nuo mun tapparakalat eivät ole kertaakaan hypänneet mun nähden, mutta se on vain hyvä asia, ettei tarvitse vedenvaihtojen aikana pelätä.
Saas nähdä kuinka kauan miula menee tuon 84L akvaarion kasvien lyhentelyyn/harventamiseen.
Vedenpintakii on niin limaskan peitossa, että enempää ei enää hirveesti mahdu.
Tuossa oli taas aika vaihtaa akvaariosta vedet, niin samalla päätin että limaskat saa lähteä. Puolituntia taisi mennä kun joka ikisen kasvin nypin pois minkä vaan näin, mutta veikkaan että jostain piilosta niitä vielä putkahtaa :/ Että uusintaottelu on varmaan vielä tiedossa
Rupesin tuossa tuumimaan että olisiko sittenkin parasta että myyn tuon ison taisto uroksen :C Vaikka se onkin rakas, niin pitää noita muita taistoja silti myös ajatella, kun ei kukaan niitä ilmaiseksikaan halua
Voiko muuten noiden mun kalojen kanssa laittaa mitään isompia rapuja kuin rukaravut? Kun en oikein tiedä että missä se raja menee että mitkä ovat tarpeeksi isoja syömään kaloja. Myös kuulisin mielellään esimerkkilajeja ravuista
Tungen nyt tähän keskuteluun kyselemään mielipiteitä tulevasta kalastostani
Eli tällä hetkellä mulla on (110l):
2x taistonaaras
7 x kiilakylki
ja pohjalla
6 x piikkisilmä
9x kuparimonninen
Eli kysymys kuuluu, että kuinka paljon uskallan lisätä noita kaloja tonne? Akvaariossa on paljon piiloja ja kasvitiheikköjä. Haluaisinkin yhden tai kaksi taistonaarasta lisää (mitenköhän onnistuu/onnistuukohan ollenkaan) ja yhden uroksen. Lisäksi haluaisin lisätä kiilakylkiparvea, mutta kuinka monella yksilöllä? Mites pohjakalat?