Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Juu, akvaarioon.fi on tuttu pulju. Sieltä itsekin olen tilaillut vaikka ja mitä. :mrgreen: En vain jostain syystä ole näköjään tutkinut heidän koriste-/kantovalikoimaansa kovin tarkkaan 8O
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

ParusMajor kirjoitti:Hieno kanto!
Minäkin odotan jo puutarhahommia, tänään on keväinen auringonpaiste, että melkein jo tekisi mieli kylvämään jotain. On kuitenkin vielä liian aikaista, joten tyydyn hoitamaan vedenalaisia puutarhoja. Mitäs kesäkukkia aiot laittaa?
Olen itsekin tyytyväinen kantoon ( ...ihme! :D )! :) En malta odottaa, että pääsisin tuon taiston akvan muutostöihin, että saisin kannon paikalleen sammalineen ja anubiaksineen, niin ja kasvien istutukseen muutenkin! :mrgreen: Mukavaa seurata, miten kasvit sitten lähtevät kasvuun! :)

Kesäkukista meinasin varmasti ainakin mustasilmäsusannaa, oranssina versiona ja ehkä jotain krassia! :) Niistä tuleekin hyvä "teemaväri" tämän vuoden kesäkukka-asetelmille ( joka kesä mulla on tapana valita jotkut tietyt värit.. :D )! :) Täytyyhän tuota istutushommaa vielä tovi odottaa, mutta nopeasti se aika taas tulee! :) Tänään tosiaan oli ihanan keväinen päivä! Linnutkin jo kevätlauluja visersi! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Juu, akvaarioon.fi on tuttu pulju. Sieltä itsekin olen tilaillut vaikka ja mitä. :mrgreen: En vain jostain syystä ole näköjään tutkinut heidän koriste-/kantovalikoimaansa kovin tarkkaan 8O
Niin minäkin sen vasta vähän aikaa sitten tajusin, että sieltä sellaisiakin löytyy! :) Tosin siellä ei voi sitä kantoa itse valita mistään kuvasta.. :roll: Minä laitoin sinne, vähän nolona, viestiä, että josko mitenkään viitsisivät kuvaa pistää muutamasta kannosta, josta sitten valitsisin mieleisen (ajattelin, että pitäävät minua sellaisena hirveän hankalana ja ronkelina asiakkaana, kun tuon viestin pistin! :mrgreen: )!
jennali
Senior Member
Senior Member

Niin, sen minä unohdin tuosta kannosta mainita, että se saattaa vähän jäädä vesirajan yläpuolelle.. Oliko muuten tuo anubias sellainen, jonka voisi istuttaa niin, että vain juuret ylettäisivät kunnolla veteen, vai muistanko nyt väärin..? :? Voisi olla kivan näköinen, kun akvaariosta pilkottaisi kasvia vähän akvaarion ulkopuolellakin! :)

Ai niin! ..Minä tänään valkkasin jo yhden hienon mustavalkotäplikkään kiven tuolta kivijalan vierestä, kun lumi oli tänään siitä sen verran sulanut, että kivet vihdoin näkyivät! Heti hyökkäsin kiven kimppuun ja nappasin sen talteen! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Hmmmh... Voi olla, että tuo on se syy, miksi en ole niihin koristeisiin kiinnittänyt huomiota. Nimittäin, että tilaamalla ei oikein pääse valitsemaan. Eikä ole tullut mieleen pyytää kuvia. Hyvä idea muuten :mrgreen:
Toki Lahteen ei olisi hirmuinen matka mennä ihan käymään joskus esim lomalla :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Hmmmh... Voi olla, että tuo on se syy, miksi en ole niihin koristeisiin kiinnittänyt huomiota. Nimittäin, että tilaamalla ei oikein pääse valitsemaan. Eikä ole tullut mieleen pyytää kuvia. Hyvä idea muuten :mrgreen:
Toki Lahteen ei olisi hirmuinen matka mennä ihan käymään joskus esim lomalla :roll:
Nii, minäkin aattelin vaan kokeilla, että mitä ne sanoo, jos pyytää tuota kuva hommaa.. Näkyi onnistuvan! :) Mulla on vähän liikaa matkaa noihin eläinkauppoihin.. :roll: Ei muuten niin pahat matkat (lähimpään 60km..), mutta kun ei ole autokorttia, niin pitää sitten aina sisko tai ukko ronkua minua niissä käyttämään.. :roll: Sisko lähtee kyllä mielellään, ukko taas ei jaksa ootella, kun minä tietty jumitan katsomaan e.kauppojen kala- ja kasvivalikoimia piiiiitkäks aikaa! :roll: :mrgreen:
Dessan
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dessan »

Tosiaan, ihan sikahieno kanto!
Laitathan kuvan kun saat sen akvaarioon :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Dessan kirjoitti:Tosiaan, ihan sikahieno kanto!
Laitathan kuvan kun saat sen akvaarioon :)
Juu, totta kai laitan! :) Mulla sormet syyhyäis jo kauheesti, että pääsisin laittaa tuota kantoa paikoilleen, mutta kun pitää odotella, että taistis parantuu ensin evärutostaan.. Viime viikolla oli vasta lääkitys ja nyt seurailen sitten toipumista! :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

jennali kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:Ooo, tuo alempi on mustakin parempi. Kenties jostain Bonsai sivuilta saisi ideaa miten tuosta kannosta saisi rakennettua ''puun''. Tuota, mulla on heiman useampi taistoakvaario osassa on ihan tavis loisteputki ja poikamiesboxeissa, joita pidän ikkunalaudalla on arcadian arc pod valaisimia litrojen mukaan. Nyt alkaa levänkasvu kiihtyä mutta eipä tuolla lasinpuhdistimella montaa sekuntia mene siihen puhdistamiseen. Ensi kuussa taisto-akvoista osa siirtyy pöydälle ja ikkunalaudalle akvojen väliin ilmaantuu ulkokasvien taimia idätykseen. :D
Ai sulla on siis monta taistoakvaa! 8O OOooi, onko sulla kuvia niistä täällä jossain..?!? 8O :) Tahtoo nähdä, jos on!! :mrgreen: Mä niin tykkään noista taistelukaloista! :) Ne on kauniita katsella, fiksuja ja luonne on mukavan kipakka! :D

Niin tosiaan, alkaa olla jo tuo ulkokasvien idätysaika käsillä! 8O Itsekin ajattelin jotain kivaa kesäkukkaa itämään.. Ihanaa kun tulee kevät ja kesä!! :D

Meillä tuo taisto on aikas rauhallinen, mutta kyllä siitä sitä kipakkuuttakin löytyy! :D Kerrankin menin jotain säätämään, tuon lämpöpuikon kimpuun, niin taisto tuli rähjäämään minun kädelle.. :D Uskalsi jopa pari kertaa näykätäkkin! :D Kyllä minua huvitti kovasti, kun toinen on niin pieni, mutta silti niin rohkea ja ärhäkkä, sille päälle sattuessaan!! :mrgreen: Nyt muuten siihen taiston eväruton syömään kohtaan on ruennut palaamaan värit ja evä on ruennut pikkuhiljaa korjaantumaan.. Huomasin eväruton myös nakertaneen pyrstöstäkin ison palan pois.. :roll: Sitä ei silloin huomannut, kun piti supussa pyrstöään, eikä isotellutkaan kuvajaiselleen.. Varmaankin juuri tuon sairauden väsyttämänä ei viitsinyt enää edes pullistella! :|

Nyt taistelukala on ruennut taas rakentamaan kuplapesää ja muutenkin käytös on normalisoitunut kokonaan! :) Jospa se alkaa tosiaan toipua e.rutosta! :) Kiitos muuten vielä niistä vinkeistä, mitä hoitoon annoit! :)

Niin ja tuosta uudesta kannosta.. Ajattelin laittaa sen esittämään tosiaan ihan vain puunkantoa.. :D Tuossa toisessa suunnitelmassa siitä olisi siis tullut tuo bonsaipuu, mutta jotenkin tykästyin ideaan "metsäisestä maisemasta", jossa on tuollainen vanha sammaloitunut puunkanto... :)
Olen vasta perehtynyt uuteen harrastuslajiin, eli valokuvaukseen ja aloitan vaatimattomasti siitä, että koetan saada aikaiseksi yhdestä kalasta kerrallaan kunnollisen kuvan. Siihen sainkin vinekkejä täältä Aqua-webistä. Sen jälkeen voinen sitten edetä akvaarioiden kuvaukseen. (Mikäli akvawebissä jaettaisiin palkinto laadullisesti surkeimman akvakuvan ottajasta olisin tiukasti kiinni mitalisijoissa. :mrgreen: )

Luonne taistoissa on parasta, voisi sanoa että kala kesyyntyy. Tämä on yksi hauskimmista esimerkeistä https://www.youtube.com/watch?v=XlQY1nvZA_Q Kaloina ne ovat myös niitä, joiden olen huomannut suhtautuvan kuljetuksiin suht rauhallisesti. Stressaantunut kala ei juuri syö, purkkiin kuljetusta varten pyydystetty taisto kylläkin.

Kipeä kala ei vaahtopesiä rakentele :mrgreen:
Ahvenia ja monneja.
jennali
Senior Member
Senior Member

Riippasaarni kirjoitti:Olen vasta perehtynyt uuteen harrastuslajiin, eli valokuvaukseen ja aloitan vaatimattomasti siitä, että koetan saada aikaiseksi yhdestä kalasta kerrallaan kunnollisen kuvan. Siihen sainkin vinekkejä täältä Aqua-webistä. Sen jälkeen voinen sitten edetä akvaarioiden kuvaukseen. (Mikäli akvawebissä jaettaisiin palkinto laadullisesti surkeimman akvakuvan ottajasta olisin tiukasti kiinni mitalisijoissa. :mrgreen: )

Luonne taistoissa on parasta, voisi sanoa että kala kesyyntyy. Tämä on yksi hauskimmista esimerkeistä https://www.youtube.com/watch?v=XlQY1nvZA_Q Kaloina ne ovat myös niitä, joiden olen huomannut suhtautuvan kuljetuksiin suht rauhallisesti. Stressaantunut kala ei juuri syö, purkkiin kuljetusta varten pyydystetty taisto kylläkin.

Kipeä kala ei vaahtopesiä rakentele :mrgreen:
Niinpä! :) Ei se tosiaan noita kuplapesiä sairaana rakennellut..! :)

Ihanan punainen tuo taistis tuossa videossa! :) Meillä taisto oppi sen, että kun nakutan kynnellä lasia vähän, niin silloin se nousee siihen nurkkaukseen mihin aina taiston ruokin, odottamaan että tiputan ruokaa! :) Se oppi tosi nopeasti yhdistämään sen naputuksen ja ruoan! 8O :) Se on myös aika hauskaa, kun menen lähempää töllistelemään ( niinkuin nyt usein olen joutunut tekemään, kun tarkistan noita evärutto kohtien vointia..), se tulee tuijottamaan myös, ihan lähelle lasia minua takaisin! :mrgreen: Tuntuu, että se pitää meitä sen lemmikkeinä, eikä toisin päin!! :mrgreen:

Niin ja tuo valokuvaus.. Se tosiaan on hankalaa!! :roll: Minäkin kuvailen aina vaikka millä mutkalla, tuossa akvaarioiden edessä ja otan aina sen vähintään 10. kuvaa, joista sitten valitsen parhaiten onnistuneet! :D Sitten pitää vielä valoisuudet rämpätä koneella kohdilleen, kun tuo minun kamera toistaa akvaariosta otetut kuvat ylikirkkaina..! :roll: Salamaa en käytä ikinä, kun kuvaan akvoja. Kerran vahingossa salama meni päälle ja kalat säikähti värinsäkin kalpeiksi ja kuvasta tuli kamala! :roll: Ajattelin silloin, että nyt ne sai kyllä sydärin!! :D

Mutta heti kun kuvat rupeavat onnistumaan, niin haluan ehdottomasti nähdä niitä! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

No nyt mä sen sitten menin tekemään... :roll: Varasin käytetyn 100 litraisen (ja kun minä yritin niin kovana olla, etten sitä ihan heti haaveilisikaan....! :roll: :D )!!! :mrgreen: Oli niin edullinen setti, että oli ihan pakko!! :D Nyt mulla sitten on siihen tarpeeksi valoakin, kun settiin kuuluu myös valaisin (1* 18w) ja minä vasta ostin sen yksiputkisenkin.. Se oli se viimeinen niitti tohon ostopäätökseen! :roll: Oon samalla aikaa hirvittävän iloinen ja hämmentynyt, kun löytyi hyvä setti noin nopeaan! 8O Saan sen ensi viikolla, ehkä keskiviikkona tai sitten perjantaina! :) Voi KÄÄK, nyt jännittää!!! :mrgreen: Kaloja en siis aio siihen lisää hankkia (en uskalla ottaa nyppimisriskin takia tuonne muita kaloja ja kun taisto on tottunut nyt elelemään vain monnisten kanssa.), ajattelin että jos siirtäisi korkeintaan seuralan monniset sinne jossain vaiheessa nauttimaan siitä hienosta hiekasta! :) Näin ollen minun ei sitten tarvitse miettiä soran vaihtoa hiekkaan, tuonne seuralaan ( tykkään tuosta sorapohjan ulkonäöstä niin paljon, etten haluaisi sitä millään vaihtaa!) ! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:No nyt mä sen sitten menin tekemään... :roll: Varasin käytetyn 100 litraisen (ja kun minä yritin niin kovana olla, etten sitä ihan heti haaveilisikaan....! :roll: :D )!!! :mrgreen: Oli niin edullinen setti, että oli ihan pakko!! :D Nyt mulla sitten on siihen tarpeeksi valoakin, kun settiin kuuluu myös valaisin (1* 18w) ja minä vasta ostin sen yksiputkisenkin.. Se oli se viimeinen niitti tohon ostopäätökseen! :roll: Oon samalla aikaa hirvittävän iloinen ja hämmentynyt, kun löytyi hyvä setti noin nopeaan! 8O Saan sen ensi viikolla, ehkä keskiviikkona tai sitten perjantaina! :) Voi KÄÄK, nyt jännittää!!! :mrgreen: Kaloja en siis aio siihen lisää hankkia (en uskalla ottaa nyppimisriskin takia tuonne muita kaloja ja kun taisto on tottunut nyt elelemään vain monnisten kanssa.), ajattelin että jos siirtäisi korkeintaan seuralan monniset sinne jossain vaiheessa nauttimaan siitä hienosta hiekasta! :) Näin ollen minun ei sitten tarvitse miettiä soran vaihtoa hiekkaan, tuonne seuralaan ( tykkään tuosta sorapohjan ulkonäöstä niin paljon, etten haluaisi sitä millään vaihtaa!) ! :)
..Nii tosiaan, siis päätin silloin samalla, kun sen 100 l huomasin, että kyllä se taistokin saa sinne luvan muuttaa sitten.. Kun alunperinhän puhuin, että sais elellä elämänsä loppuun tuossa 60 litraisessa..! :roll: Näin ne vaan ajatukset heti muuttuu ja loikkii miten sattuu, kun tulee hyvä tarjous kohdalle..!! :mrgreen: ..

Kuuluuks tää niinku niihin tän harrastuksen varjopuoliin, siis tuo "tuuliviireily"....?!?! :roll: :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä kuuluu. Ja meikäläinen on tänään pohtinut jo räkkiä... Minkäs teet, kun ei oo kaikki tetrat parvessa :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kyllä kuuluu. Ja meikäläinen on tänään pohtinut jo räkkiä... Minkäs teet, kun ei oo kaikki tetrat parvessa :mrgreen:
:D Ei tosiaan taida mullakaan olla, tuo tetra parvi, ihan täysi!! :mrgreen: Voi, voi.. Mihin tämä vielä harrastus voi vielä johtaakaan..!! :roll: :D

Psssst.. Kerron sulle kamalan salaisuuden....! :D ...Itseasiassa mietiskelin tässä tänään sellaista ( siis ihan varovasti, toooosi syvällä mieleni sopukoissa, ettei kukaan ajatustenlukijakaan vahingossakaan kuule! :mrgreen: ), että entäs jos säilyttäisinkin tuon taistiksen akvan, taiston käytössä ja sitten perustaisin tuohon sataseen sitten, monnisten ehdoilla uuden kalaston! 8O Ihan kauheeta.. Mä en enää hallitse omia ajatuksianikaan, näissä akvaariohommissa! 8O :D ..Ja mä kun oon ihan OIKEESTI päättäny, ettei saa olla korkeintaan kuin 2 akvaariota tässä taloudessa..! :? Ja jos ukolleni menen ees mainihtemaan, että mä oikeestaan haluaisin pitääkin tuon taiston omassa purkissaan ja perustaa ton uuden, nii se varmaan pyörtyis järkytyksestä! 8O ..Ja ei auttais mitään, vaikka yrittäisin vakuutella, että 60 litrainen häviää heti pois, kun taistosta aika jättää... Se ei siis enää tän jälkeen ikinä uskois mua!! :mrgreen: Mulla ei oo kyllä mikään harrastus menny ikinä näin, että intoudun ihan kunnolla!! 8O
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Kyllä kuuluu. Ja meikäläinen on tänään pohtinut jo räkkiä... Minkäs teet, kun ei oo kaikki tetrat parvessa :mrgreen:
:D Ei tosiaan taida mullakaan olla, tuo tetra parvi, ihan täysi!! :mrgreen: Voi, voi.. Mihin tämä vielä harrastus voi vielä johtaakaan..!! :roll: :D

Psssst.. Kerron sulle kamalan salaisuuden....! :D ...Itseasiassa mietiskelin tässä tänään sellaista ( siis ihan varovasti, toooosi syvällä mieleni sopukoissa, ettei kukaan ajatustenlukijakaan vahingossakaan kuule! :mrgreen: ), että entäs jos säilyttäisinkin tuon taistiksen akvan, taiston käytössä ja sitten perustaisin tuohon sataseen sitten, monnisten ehdoilla uuden kalaston! 8O Ihan kauheeta.. Mä en enää hallitse omia ajatuksianikaan, näissä akvaariohommissa! 8O :D ..Ja mä kun oon ihan OIKEESTI päättäny, ettei saa olla korkeintaan kuin 2 akvaariota tässä taloudessa..! :? Ja jos ukolleni menen ees mainihtemaan, että mä oikeestaan haluaisin pitääkin tuon taiston omassa purkissaan ja perustaa ton uuden, nii se varmaan pyörtyis järkytyksestä! 8O ..Ja ei auttais mitään, vaikka yrittäisin vakuutella, että 60 litrainen häviää heti pois, kun taistosta aika jättää... Se ei siis enää tän jälkeen ikinä uskois mua!! :mrgreen: Mulla ei oo kyllä mikään harrastus menny ikinä näin, että intoudun ihan kunnolla!! 8O
Ja sekin piti vielä mainita, että mä yleensä aina mietin kaikki tämmöset asiat hirveen tarkasti ja suunnittelen aina pitkän aikaa.. Tämä harrastus pistää kyllä pään pyörälle! :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Ärsyttävää kun aviopuoliso on harrastuksen tiellä [}:)]
Ei vais, joskus näin unta että otin avioeron ja hankin tytön kanssa kämpän täyteen akvaarioita ja olin onneni kukkuloilla kun sain toteuttaa ideoitani loputtomiin :mrgreen:
Hyvähän se on, että on joku joka vähän toppuuttelee ettei homma lähde ihan kädestä....
Oma tarinani alkaa reilun kahden vuoden takaa (akvaario mulla tosin oli jo nuorena, mutta se hiipui silloin aika nopeaa se innostus)kun silloiselle 8 vuotiaalle hankittiin 70l akvaario joululahjaksi, äitihän siitä enempi innostui loppujen lopuksi kuin lahjan saaja, sillä tiellä ollaan ja paluuta ei ole :mrgreen:

Pienempiin hankintoihin tuo aviosiippa ei enään motkota kun käskin herran seurailee kuukauden ajan että kuinka paljon "tukee" veikkausta kuukausittain.
Mun kohdalla akva kärpänen puri todenteolla, imuroin päivittäin tietoa netistä, saksan kielen kurssinkin kävin nimenomaan harrastusmielessä että voi laajentaa netistä etittyä tietoa englannin kielestä saksalaisiin... 8O
Hulluksi tässä on taidettu tulla, mutta saan paljon iloa ja mielenrauhaa harrastuksestani.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Eihän se ole harrastus eikä mikään, jos siihen ei mene kaikki rahat! :mrgreen:

Mulla oli kippo jo lapsena, mutta olin silloin liian nuori huolehtimaan altaasta yksin. Nyt isona hankin altaan "lahjaksi" omalle tyttärelle ja sillä tiellä ollaan. Taisi olla yksi niistä lahjoista joissa antaja oli itse eniten innoissaan! Eihän se silti huono asia ole, sillä vastuuni olen kantanut ja parhaani yrittänyt altaiden hoidossa. Alkuun 100 litrainen riitti, mutta kun sitä päivitettiin isompaan, ei se pikkukippo viihtynyt yksin varaston hyllyllä kuin puolisen vuotta ja hiipi sen jälkeen kuin varkain takaisin sisälle :mrgreen: Sellainen hiljainen hivuttaminen toimi meillä...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

kalaton1 kirjoitti:Ärsyttävää kun aviopuoliso on harrastuksen tiellä [}:)]
Ei vais, joskus näin unta että otin avioeron ja hankin tytön kanssa kämpän täyteen akvaarioita ja olin onneni kukkuloilla kun sain toteuttaa ideoitani loputtomiin :mrgreen:
Hyvähän se on, että on joku joka vähän toppuuttelee ettei homma lähde ihan kädestä....
Oma tarinani alkaa reilun kahden vuoden takaa (akvaario mulla tosin oli jo nuorena, mutta se hiipui silloin aika nopeaa se innostus)kun silloiselle 8 vuotiaalle hankittiin 70l akvaario joululahjaksi, äitihän siitä enempi innostui loppujen lopuksi kuin lahjan saaja, sillä tiellä ollaan ja paluuta ei ole :mrgreen:

Pienempiin hankintoihin tuo aviosiippa ei enään motkota kun käskin herran seurailee kuukauden ajan että kuinka paljon "tukee" veikkausta kuukausittain.
Mun kohdalla akva kärpänen puri todenteolla, imuroin päivittäin tietoa netistä, saksan kielen kurssinkin kävin nimenomaan harrastusmielessä että voi laajentaa netistä etittyä tietoa englannin kielestä saksalaisiin... 8O
Hulluksi tässä on taidettu tulla, mutta saan paljon iloa ja mielenrauhaa harrastuksestani.
No niinpä, miehet on semmosia vastarannankiiskiä!! :mrgreen: On tosiaan hyvä, että joku heittelee kapuloita välillä rattaaseen, mutta samalla niiiiin ärsyttävää!! :twisted: Minä aina näissä akvaariohankinnoissa vetoan miehelleni siihen, että paljonkos se itse laittaa rahaa noihin pleikkareihin ja niiden peleihin ja muihin ärsyttäviin tekniikkavimpaimiinsa..! :D Pienempiä akvahankintoja se ei edes aina huomaakaan.. (johtuu varmaan siitä, että jätän usein mainitsematta asiasta! :mrgreen: )

Mulla lähti tämä harrastus siitä, kun oon aina innostunu hirveesti, jos oon jossain kyläilemässä nähnyt hienon ja hyvin pidetyn akvaarion (Ensimmäisen akvaarion jonka koskaan olin nähnyt, oli joskus 4-5 vuotiaana, mummolassani ja sen eteen pesiydyin aina kun mentiin sinne käymään! :D).. Istuin sitten aina, melkein koko vierailun ajan nenä kiinni akvaariossa! :mrgreen:
Minä en ensin uskaltanu ajatellakaan akvaariota, kun luulin sen olevan todella vaikeaa ylläpitää ja ajattelin kalojenkin kuolevan heti jos niitä menisin hankkimaan! :D

No sitten näin kerran eräällä nettikirpulla tuon mun 86 litraisen ja ajattelin, että nyt kokeillaan, kun oon niin pitkään haaveillu akvaariosta (..Ja olin myös etsinyt itselleni jotain harrastusta, joka oikeasti kiinnostaisi minua, myös alkuinnostuksen jälkeenkin! ).. Ja täytyy kyllä sanoa, että en ole katunut hetkeäkään tätä harrastusta! :) Minä muuten kans googlettelen joka päivä jotain akvaarioihin liittyvää ja täällä aquawebissä tulee myös pyörittyä harva se päivä! Ja tänään huutonetistä piti huutaa pari akvaariokirjaakin, että pääsee opiskelemaan vähän lisää tietoa kaikesta akvaarioihin ja kaloihin liittyvästä ja ideoita akvaarion sisustukseen ym... Ja ehkä jopa kalaston suunnitteluunkin sieltä saattaisi apuja löytyä!! [;)] :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on tosiaan joku allas ollut koko ajan toiminnassa viimiset ~15,5v ja aina ite sen hoitanu. Toki olin jo 11 ensimmäisen akvan saadessani, mutta kuitenkin. Mulle ei ole ollenkaan hyvä tämä yksin asuminen, kun kukaan ei rajoita tekemisiä. Ja olisikin vaan yksi harrastus, joka syö rahat, mutta kun altaiden lisäksi on koirat, hevoset (tällä hetkellä ei tosin omaa) ja ei nuo kanitkaan ilmaisia elukoita ole :roll: Ja ihan tosissaan oikeasti meinasin jo sitä räkkiä pohtia. Kun taisin ihan vahingossa varata yhden taistokoiraan (ja naaraan). Eikä mulla oikeastaan ole kippoa sille ukolle. Vähän niinkun että hups. Ja kun noita altaita on nyt jo 5 + 2 20l faunaa ja se yksi vielä tulossa. Tuota... Oho. :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Eihän se ole harrastus eikä mikään, jos siihen ei mene kaikki rahat! :mrgreen:

Mulla oli kippo jo lapsena, mutta olin silloin liian nuori huolehtimaan altaasta yksin. Nyt isona hankin altaan "lahjaksi" omalle tyttärelle ja sillä tiellä ollaan. Taisi olla yksi niistä lahjoista joissa antaja oli itse eniten innoissaan! Eihän se silti huono asia ole, sillä vastuuni olen kantanut ja parhaani yrittänyt altaiden hoidossa. Alkuun 100 litrainen riitti, mutta kun sitä päivitettiin isompaan, ei se pikkukippo viihtynyt yksin varaston hyllyllä kuin puolisen vuotta ja hiipi sen jälkeen kuin varkain takaisin sisälle :mrgreen: Sellainen hiljainen hivuttaminen toimi meillä...
Ne on niitä parhaita lahjoja semmoset!! :mrgreen: Rahaa harrastus mukavasti tosiaan syö ja aina löytyy uutta hankittavaa seuraavallekin palkkapäivälle! :D :D Mutta sellaisiahan ne kaikki harrastukset on! 8O :) Minäkin olen ajatellut, että kun itse kokonaan ne hoidan ja en tunne sitä mitenkään raskaaksi tai ylimääräiseksi hommaksi ( ukko tuppaa sanomaan, että kun keksii itelleen väenvängällä ylimäärästä työtä..! :P ), niin miksi en voisi sitten jatkaa ja laajentaa harrastustani edes pikkiriikkisen, eli yhdellä altaalla lisää! [;)] :D

Isompia akvoja en ole ainakaan vielä haaveillut ( :D ) ja ajattelin tosiaan, että tuo 60 litrainen jäisi pois käytöstä, sitten taiston jälkeen. Jotenkin en haluaisi sitä siirtää ollenkaan pois tosta sen omasta purkistaan, kun sillä oli sitä sairastelua.. :roll: Ajattelen, että jos sillä on jo vanhuudenpäivät menossa, niin haluaisin sen viettävän ne rauhassa, omassa tutussa ympäristössään (sisustuksenkin haluaisin sittenkin pitää taistolla entisellään, juuri tuosta syystä..).. :roll: Oonko mä nyt ihan hassu ja tärähtänyt, kun ajattelen tuosta taistosta, melkein kuin se olisi ihminen..?! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Mulla on tosiaan joku allas ollut koko ajan toiminnassa viimiset ~15,5v ja aina ite sen hoitanu. Toki olin jo 11 ensimmäisen akvan saadessani, mutta kuitenkin. Mulle ei ole ollenkaan hyvä tämä yksin asuminen, kun kukaan ei rajoita tekemisiä. Ja olisikin vaan yksi harrastus, joka syö rahat, mutta kun altaiden lisäksi on koirat, hevoset (tällä hetkellä ei tosin omaa) ja ei nuo kanitkaan ilmaisia elukoita ole :roll: Ja ihan tosissaan oikeasti meinasin jo sitä räkkiä pohtia. Kun taisin ihan vahingossa varata yhden taistokoiraan (ja naaraan). Eikä mulla oikeastaan ole kippoa sille ukolle. Vähän niinkun että hups. Ja kun noita altaita on nyt jo 5 + 2 20l faunaa ja se yksi vielä tulossa. Tuota... Oho. :mrgreen:
Voi ei mirauria..! :mrgreen: Sun pitää kouluttaa koirat pitämään sulle hirveet valitukset, aina kun oot miettimässä akvaariohankintoja!! :mrgreen:

Mullakin on 2 koiraa ja kissa tähän lisäksi ja sitten eka luokkaa käyvä poika, joka tarvii läksyapua ja tietenkin muutenkin äitinsä aikaa.. Ja sitten vielä se ukkokin... Eli hirveesti huollettavaa!!! :mrgreen: Mutta silti, kyllä se 3 pientä akvaariota tässä vielä hyvinkin menisi, varsinkin kun se 60 litrainen jää sitten jossain vaiheessa pois.. Toisaalta, minne ihmeeseen mää sen 60 l laitan sitten, kun se 100 l tulee tohon 60 l paikalle..?! 8O
Äitini muuten sanoi, että osta ihmeessä se 100 l ja tee siitä semmonen yhtä kiva kuin seuralakin on ( se tykkää hirveesti tosta seuralasta, kun siinä on niin paljon kasveja..! :D ) ..Ja mä kun yritin, että sekin sanois, että elä nyt hanki enää ainakaan isompaa akvaariota! :roll: :D Silloin kun hankin tuon seuralan, se oli sitä mieltä, että ei kannata hankkia noin työlästä harrastusta, niin siksi ajattelin, että äitmuorikin olisi ollut nyt ennemmin ukon puolella tässä 100 l hankinnassa! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Voi ei mirauria..! :mrgreen: Sun pitää kouluttaa koirat pitämään sulle hirveet valitukset, aina kun oot miettimässä akvaariohankintoja!! :mrgreen:

Mullakin on 2 koiraa ja kissa tähän lisäksi ja sitten eka luokkaa käyvä poika, joka tarvii läksyapua ja tietenkin muutenkin äitinsä aikaa.. Ja sitten vielä se ukkokin... Eli hirveesti huollettavaa!!! :mrgreen: Mutta silti, kyllä se 3 pientä akvaariota tässä vielä hyvinkin menisi, varsinkin kun se 60 litrainen jää sitten jossain vaiheessa pois.. Toisaalta, minne ihmeeseen mää sen 60 l laitan sitten, kun se 100 l tulee tohon 60 l paikalle..?! 8O
Äitini muuten sanoi, että osta ihmeessä se 100 l ja tee siitä semmonen yhtä kiva kuin seuralakin on ( se tykkää hirveesti tosta seuralasta, kun siinä on niin paljon kasveja..! :D ) ..Ja mä kun yritin, että sekin sanois, että elä nyt hanki enää ainakaan isompaa akvaariota! :roll: :D Silloin kun hankin tuon seuralan, se oli sitä mieltä, että ei kannata hankkia noin työlästä harrastusta, niin siksi ajattelin, että äitmuorikin olisi ollut nyt ennemmin ukon puolella tässä 100 l hankinnassa! :D
Pitäis vissiin. Tuon vanhemman otuksen kohdalla se vois onnistuakin, mutta tuo toinen on niin pöljä, että siitä ei oo mihinkään :P Ja sitäpaitsi kun se taisto on ihan superhieno! Saisinkohan tähän linkattua sen kuvan...
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... f6c8c105f0
Toivottavasti tuo linkki toimii. Se on vaan niin 8O
Äkkiäkös sä nyt yhdelle noin pienelle altaalle paikan löydät! Eli kolmatta kehiin vaan :mrgreen:
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Siltsu kirjoitti:Eihän se ole harrastus eikä mikään, jos siihen ei mene kaikki rahat! :mrgreen:

Nurkkaan on hyvä jättää aina välistä isohko laatikko, jos siitä kukaan sano mitään hetkeen sen voi korvata akvaariolla. Mitenkäs se akvaario siinä nyt voisi häiritä kun ei se laatikkokaan häirinnyt. Niin, monnisia tai sitten taistoakkoja samaan ''laatikkoon'...
Ahvenia ja monneja.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti: Pitäis vissiin. Tuon vanhemman otuksen kohdalla se vois onnistuakin, mutta tuo toinen on niin pöljä, että siitä ei oo mihinkään :P Ja sitäpaitsi kun se taisto on ihan superhieno! Saisinkohan tähän linkattua sen kuvan...
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... f6c8c105f0
Toivottavasti tuo linkki toimii. Se on vaan niin 8O
Äkkiäkös sä nyt yhdelle noin pienelle altaalle paikan löydät! Eli kolmatta kehiin vaan :mrgreen:
OOo, miten hieno taisto!! 8O Ei ihme, että sen varasit! :) Onkohan se sun toinen koira sukua mun toiselle koiralle... :D Sekin on nimittäin "vähän" pöljä ja aivan ääretön häsläheikki ( Olen usein epäillyt, että sen aivojen paikalla on vain lisää ryttyjä (se on katsos mopsi! :D ) tai sitten umpiluuta! :mrgreen: )!

Olen tässä muuten koko päivän kiertänyt kotiamme ja yrittänyt katsella tuolle 60 litraiselle sopivaa tilaa! :mrgreen: Miehellenikin tuossa jo varovasti suunnitelmistani kerroin ja voin sen verran sanoa että, se ei ollut yhtä innostunut asiasta kuin minä..!! :mrgreen: No vähän toivoa jätti viimeinen maininta mieheni puolelta, että et ainakaan pelihuoneeseen sitä laita.. Niin enkös voikin jo siitä hyvin käsittääkin asian näin, että akvaarion sijoitus johonkin muuhun huoneeseen käy hyvin...?!?! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:OOo, miten hieno taisto!! 8O Ei ihme, että sen varasit! :) Onkohan se sun toinen koira sukua mun toiselle koiralle... :D Sekin on nimittäin "vähän" pöljä ja aivan ääretön häsläheikki ( Olen usein epäillyt, että sen aivojen paikalla on vain lisää ryttyjä (se on katsos mopsi! :D ) tai sitten umpiluuta! :mrgreen: )!

Olen tässä muuten koko päivän kiertänyt kotiamme ja yrittänyt katsella tuolle 60 litraiselle sopivaa tilaa! :mrgreen: Miehellenikin tuossa jo varovasti suunnitelmistani kerroin ja voin sen verran sanoa että, se ei ollut yhtä innostunut asiasta kuin minä..!! :mrgreen: No vähän toivoa jätti viimeinen maininta mieheni puolelta, että et ainakaan pelihuoneeseen sitä laita.. Niin enkös voikin jo siitä hyvin käsittääkin asian näin, että akvaarion sijoitus johonkin muuhun huoneeseen käy hyvin...?!?! :mrgreen:
Paljon mahdollista. Tosin tuo on tuollainen "tiibetinspitz". Suomeksi siis tiibetinspanielin ja kleinspitzin sekoitus :D Eli mopsia siinä ei ole. Mutta ehkä ne on jotain sukulaissieluja??
No tietenkin se tarkoittaa just sitä! Ja jos mies ihmettelee, niin voit sanoa, että kielsi laittamasta altaan pelihuoneeseen. Ja kun se ei siellä ole, niin tietysti on ihan luvallisessa paikassa :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”