![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Kainuun akvaarioseura" osa 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
höntti: tarkaa lukua en ole kyllä uskalla antaa, en ole oikein varman noista liuskatestien luotettavuudesta. Nimitätin testi näyttää että vesi on kovaa, mutta jos Kainuussa vesi on pehmeää, missäs välissä se kerkeäisi pehmeästä kovaksi muuttua? Täytyy ostaa varmuuden vuoksi sitä kipsiä, ja alkaa kovettaa vettä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Testeistä vielä sen verran että minusta noi Seran tippatestit nitriitille ja nitraatille on aika huonot, kun en minä niistä oransseista erota että mikä on minkäkin värinen
Saa tosi pitkään tähyillä ja aina ne minusta näyttää samalta. Minusta kannattais niistäkin väreistä tehdä sellasii haaleita kun kerta se litku on sellaista haalistuneen väristä...
Nitriittiä nyt akvassa on _jonkin_ oranssin asteikon mukaisesti ja nitraattia punaisella.
Ärsyttää testailla, kypsyis jo!!! On tosin vasta kolmas viikko alullaan kypsytystä...
Kasvitkaan ei kasva, osa kuoli pois joten se sitten siitä viidakosta... No hieman liioittelin, rasvalehti kasvoi pari lehteä/varsi.

Nitriittiä nyt akvassa on _jonkin_ oranssin asteikon mukaisesti ja nitraattia punaisella.
Ärsyttää testailla, kypsyis jo!!! On tosin vasta kolmas viikko alullaan kypsytystä...
Kasvitkaan ei kasva, osa kuoli pois joten se sitten siitä viidakosta... No hieman liioittelin, rasvalehti kasvoi pari lehteä/varsi.

Ei pysty mitenkään olla sisällä tämmöisillä ilmoilla tietokoneella eikä akvaariotouhutkaan hirveästi houkuttele. Olen kuitenkin saanut hiekat vaihdettua tuohon pienempään altaaseen ja asiat jotenkin kondikseen. Sunnuntaina lähdetään tampereelle, ja unelma pääsystä ´Sea Lifeen toteutuu melko varmasti.
Hunisukko oli taas aloitellut ihan pienen pesän teon , mutta jäi taas kesken.

Hunisukko oli taas aloitellut ihan pienen pesän teon , mutta jäi taas kesken.
Heippa taas pitkästä aikaa. Tuli käytyä eilen Oulussa katsastamassa taas kerran paikalliset akvaarioliikkeet. Senegalin nimeen vannon edelleen. Tällä kertaa sain kyllä keskustan Akvaariosopissakin hyvää palvelua. Kaikkea ihanaa ja mielenkiintoista siellä olisi ollut, mutta pitäisi laittaa noita akvaarioita lisää. Näillä näkymin se ei kuitenkaan ole mahdollista (sattuneesta syystä) eli ei auta muu kuin haaveilla.
Ensimmäistä kertaa näin livenä töyhtökääpiöahvenia ja olivat aivan upean näköisiä! Ihana olisi joku pienehkö allas kääpiöahvenille. Kääpiöpallotkin houkuttelisi paljon ja ehkä olisin niihin sortunutkin jos niitä olisi ollut enemmän kuin ne Akvaariosopin kaksi kappaletta.
Muutenkin nuo ahvenet tuntuvat nyt olevan mielessä ykkössijalla. Kovasti olisi tehnyt mieli ahvenia, mutta tähän kalasto- ja allaskavalkaadiin niiden sijoittaminen ei onnistu. 160 litraiseen altaaseen sain aw:n kautta kolme kipaletta punakirjoahvenia. Katsotaan nyt miten ne kotiutuvat. Tähän mennessä hyvältä näyttää.
Pieniä ongelmia tuli tuosta hiilarilisäyksestä johtuen. Tai en ole varma johtuuko siitä, mutta ph rupesi tippumaan alaspäin. Eilen illalla tultiin kymmenen aikaan naapurista ja katsoin miten kalat voivat. Huomaisin kalojen värien haalistuneen ja muutenkin niiden olevan vähän eri oloisia kuin normaalisti. Mittasin ph:n ja huomasin sen tippuneen 6:een.
Aloitin heti vedenvaihdon niin, että ph nousi 6,5. Kalat piristyivät ja ovat olleet tänään niin kuin ennenkin. Laitoin ilmastuksen illalla päälle ja näyttää siltä, että hiilarilisäystä ei kannata jättää päälle jos on itse pidempään poissa. Ph arvoja kannattaa seurata koko ajan.
Pari mielenkiintoista kasviakin ostin Oulusta. Niillä ei ollut edes suomenkielistä nimeä, mutta upean näköisiä olivat. Katsotaan nyt saanko menestymään.
Ensimmäistä kertaa näin livenä töyhtökääpiöahvenia ja olivat aivan upean näköisiä! Ihana olisi joku pienehkö allas kääpiöahvenille. Kääpiöpallotkin houkuttelisi paljon ja ehkä olisin niihin sortunutkin jos niitä olisi ollut enemmän kuin ne Akvaariosopin kaksi kappaletta.
Muutenkin nuo ahvenet tuntuvat nyt olevan mielessä ykkössijalla. Kovasti olisi tehnyt mieli ahvenia, mutta tähän kalasto- ja allaskavalkaadiin niiden sijoittaminen ei onnistu. 160 litraiseen altaaseen sain aw:n kautta kolme kipaletta punakirjoahvenia. Katsotaan nyt miten ne kotiutuvat. Tähän mennessä hyvältä näyttää.
Pieniä ongelmia tuli tuosta hiilarilisäyksestä johtuen. Tai en ole varma johtuuko siitä, mutta ph rupesi tippumaan alaspäin. Eilen illalla tultiin kymmenen aikaan naapurista ja katsoin miten kalat voivat. Huomaisin kalojen värien haalistuneen ja muutenkin niiden olevan vähän eri oloisia kuin normaalisti. Mittasin ph:n ja huomasin sen tippuneen 6:een.
Aloitin heti vedenvaihdon niin, että ph nousi 6,5. Kalat piristyivät ja ovat olleet tänään niin kuin ennenkin. Laitoin ilmastuksen illalla päälle ja näyttää siltä, että hiilarilisäystä ei kannata jättää päälle jos on itse pidempään poissa. Ph arvoja kannattaa seurata koko ajan.
Pari mielenkiintoista kasviakin ostin Oulusta. Niillä ei ollut edes suomenkielistä nimeä, mutta upean näköisiä olivat. Katsotaan nyt saanko menestymään.
Sea Lifeen en päässyt, ja jopa särkänniemen akvaario jäi käymättä. Olin jo menossa ostamaan lippua sinne mutta alkoi se rahastus jo niin pahasti pänniä etten mennyt. Neiti kassalla sanoi että eka pitää maksaa sisäänpääsymaksu 5€ ja sitten uusi maksu akvaarioon 5€. Eihän tuo olisi ollut mahdoton maksaa, mutta ärsytti vaan silloin niin paljon tuo rahastus, etten jaksanut maksaa . Ja tietääkseni SEa Lifeen pääse halvemmalla.
-
- Junior Member
Minäkin pääsin nyt tänne nopeasti pyörähtämään. Mulla akvaario on ollut vähän kesäkunnossa, eli olen vain vettä vaihtanut
Mutta nyt kun siitä ei taaskaan läpi näe, täytyy tänään tehdä "suursiivous" ja karsia kasveja oikein reippaalla kädellä
ja lajejakin voisin karsia. esim. vesirutto ei enää meillä menesty, joten ajattelin heittää sen menemään ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitäs minulla nyt olikaan mielessä asioita...
Mitenkä Höntillä on mennyt korjatun akvaarion laitto? Missä vaiheessa olet? Onko sulla kalasto entisellään?
Entä amh? Mitä sinun allasprojektille kuuluu? Kerrohan mitä kaloja ja kasveja olet hankkinut. Kuvaakin olis kiva saada nähtäville
Vesien vaihdosta: mulla kun tuota litramäärää riittää tuossa vaihdossa, niin kyselisin teiltä vinkkejä veden laskemisesta altaaseen niin, että kaasukuplien määrä olisi mahdollisimman vähäinen. Olen tähän asti vaan laskenut suoraan letkun päästä, mutta siihen tyyliin olisi pakko saada muutos. Tuolla tavoin kuplia tulee aivan hirvittäviä määriä.
Kalastohommat ovat mulla tällä hetkellä aika runsaat ja olisisin mielelläni luopumassa jostakin parvesta. Ilmotelkaa jos teiltä löytyy sijaiskoti
Kun piti luopua siitä 128 akvasta, 450 litraisessa on nyt siitä johtuen mielestäni liikaa kaloja. Ahvenetkaan 160 litraisessa eivät huolineet kavereita. Kaksi kiilakylkeä kohtasi väkivaltaisen loppunsa ennenkuin sain siirrettyä ne turvaan.
Saksan tilausta en ole vieläkään tehnyt, tavoitteena olisi saada se lähtemään ensi viikolla. Ilmoittakaa jos olette halukkaita osallistumaan.
Ai niin, kyselin Rainilta niiden omenakotiloiden kuljetuskustannuksia. 6,90 tulisi matkahuollon paketille hintaa. Onko kiinnostuneita tilaajia?
Mitenkä Höntillä on mennyt korjatun akvaarion laitto? Missä vaiheessa olet? Onko sulla kalasto entisellään?
Entä amh? Mitä sinun allasprojektille kuuluu? Kerrohan mitä kaloja ja kasveja olet hankkinut. Kuvaakin olis kiva saada nähtäville

Vesien vaihdosta: mulla kun tuota litramäärää riittää tuossa vaihdossa, niin kyselisin teiltä vinkkejä veden laskemisesta altaaseen niin, että kaasukuplien määrä olisi mahdollisimman vähäinen. Olen tähän asti vaan laskenut suoraan letkun päästä, mutta siihen tyyliin olisi pakko saada muutos. Tuolla tavoin kuplia tulee aivan hirvittäviä määriä.
Kalastohommat ovat mulla tällä hetkellä aika runsaat ja olisisin mielelläni luopumassa jostakin parvesta. Ilmotelkaa jos teiltä löytyy sijaiskoti

Saksan tilausta en ole vieläkään tehnyt, tavoitteena olisi saada se lähtemään ensi viikolla. Ilmoittakaa jos olette halukkaita osallistumaan.
Ai niin, kyselin Rainilta niiden omenakotiloiden kuljetuskustannuksia. 6,90 tulisi matkahuollon paketille hintaa. Onko kiinnostuneita tilaajia?
-
- Junior Member
Olimpas tässä kesälomaa viettämässä mökillä, ja kun eilen tulin, oli taistoakat kadonnu mystisesi
Sen toisen kuolema ei ollut mikään yllätys, oli niin huonossa kunnossa, mutta se toinen ihmetyttää. Oli niin hyvässä kunnossa eikä sitä näy missään. No toivotaan että löytyy.
Minni: jos sulla on jotain monnisia vailla (sijais)kotia, meille voisi mahtua, pohja on nyt aika tyhjä
Minua myös kiinnostaisi tilata omenakotilo, tolle meidän Otukselle kaveriksi 

Minni: jos sulla on jotain monnisia vailla (sijais)kotia, meille voisi mahtua, pohja on nyt aika tyhjä

Allas on nyt muutamia viikkoja (korkeintaan neljä)Minni kirjoitti:Mitenkä Höntillä on mennyt korjatun akvaarion laitto? Missä vaiheessa olet? Onko sulla kalasto entisellään?
ollut pystyssä ja kalasto on melko ennallaan. Yksi punapääbarbi kuoli loisiin ja 2 punapyrstörasboraa on hypännyt altaasta. Kalasto nyt siis nykyään tälläinen:
8 punapääbarbia (4u,2n ja yksi poikanen jonka sukupuolesta en ole varma) Nyt siis on vähän harmillinen toi tilanne koska ukkoja on liikaa naaraisiin verrattuna. Hirveä ressi naarailla.
4 punapyrstörasboraa (joilla yhdella hirveä loistilanne) Nämä annan olla altaassa niin kauan kun ne elävät, lisää en osta.
8 "kirjomonnista" (joista yksi on oikeasti kirjomonninen)
1 partis.
Raivostuttaa se, kun pelastin silloin eläinkaupasta ne kaksi monnista. Olivat olleet eläinkaupan altaassa ainakin puoli vuotta ja eivätkä sinä aikana olleet kasvaneet ollenkaan. Eivätkä kasva enää. Ne ovat jäänet tuohon parin sentin poikasmittaan. Niistä pitäsi tulla 6 cm pitkiä.
En osta noiden punapyrstörasboroiden tilalle mitään uutta kalaa. Kalasto saa olla nyt noin niin pitkään kun on.Viiikon aikana tuollakin kalastolla nitraatti nousee niin ylös että kaikki kasvit rei'ittyy.
Kasvit selvisivät melko hyvin tuosta ajasta jolloin pääallas vuosi. Mutta melko paljon laitoin niitä roskiin. Nyt pääkasvillisuuden muodostaa neljä miekkaa ja jaavansammal. Akvaario on erittäin kuolevan ja leväisen näköinen. Täytyy myöntää että kovin paljon en ole jaksanut tähän harrastukseen tällä hetkellä paneutua. Näin kesällä valitettavasti kaikki muu vie niin paljon aikaa.

Tuossa pienessä altaassa (60l) on nyt piikkarit ja hunikset. Sain jopa hiekankin altaaseen vaihdettua.
Tuohon kupla juttuun en osaa sanoa muuta kuin että se pitäisi saaha kulkemaan ja tekemisiin ilman kanssa mahdollisimman paljon. Sitä voi valuttaa suodatinpatruunoiden läpi tai laittaa letkun päähän käsisuihkun vettä hajoittamaan yms... kaikkea voi yrittää
Heips kaikki
Minäkin välillä aihetta nostan ettei tipu
Mites muilla akvaario hommat sujuu? Jouduin koko 317l tyhjentämään joksikin aikaa siinä toivossa että pääsisin vihersamennuksesta eroon lopullisesti
Seuraava pulma olisi rapuvauvvojen kasvatus
Leväkatkarapuni kantaa hirveäää rypästä pikku munia enkä oikein tiedä mitä tehdä 

Hei taas pitkästä aikaa. Taitaa olla kaikki kesälaitumilla kun on näin harvakseltaan viestejä ilmaantunut
Onko meidän "nuorisolla" täksi kesäksi kesätöitä vai miten päivänne kulutatte? Ihan niinkuin siinä ongelmia olisi. Ihanat ilmat on ollut ja akvaariotouhuihin motivaatio vähän hukassa. Minulla ainakin on päässyt kasvit rehevöitymään ihan rauhassa. Pitää nyt ottaa puuhapäivä ja vaihtaa vedet ja karsia kasvit. Kalastokin pitäisi yrittää jakaa kolmen altaan kesken sopuisasti. Nyt on vähän sekaisin kaikki.

Minulla ei ole juuri mitään muuta ollutkaan kuin tätä puuhaa näitten pyttyjen kanssa
Toivottavasti ei enää tule vihersamennusta, ettei tarvitse onkia noita kardinaalitetroja noinkin isosta pytystä. Vihdoinkin sain 450l kultakaloille talvialtaaksi
Minni minkä kokoisia hunajarihmanpoikaset ovat kun ne putkahtavat maailmaan ja kauan siinä menee? Siirsin paripäivää sitten kääpiörihmojen pesän 20l Uskon että se on vain pelkkä kuplaläjä vaikka uros sitä kiivaasti puolustikin
Nyt 20l näkyy jotain ihme kirppuja mitä ei erota kuin mikroskoopilla mitä ne on
Huomenna alkaa kesätyöt terveyskeskuksen keittiöllä 

Kuplapesästä erottaa kuoriutuneet poikaset mustina "pisteinä" jotka riippuvat kuplapesän alapuolella. Sitten kun poikaset lähtevät uimaan, ne ovat aivan uskomattoman pieniä, kuin pieniä, läpinäkyviä lasinsiruja. Mulla oli ensi ruuaksi NovoFluidia, nestemäistä poikasruokaa ja sitten artemiaa. Artemialla kasvavat nopeasti (?) ja hyvin. Siis nopeastihan ne ei kasva, mutta artemialla nopeammin kuin kuivaruualla.jellu88 kirjoitti: Minni minkä kokoisia hunajarihmanpoikaset ovat kun ne putkahtavat maailmaan ja kauan siinä menee? Siirsin paripäivää sitten kääpiörihmojen pesän 20l Uskon että se on vain pelkkä kuplaläjä vaikka uros sitä kiivaasti puolustikinNyt 20l näkyy jotain ihme kirppuja mitä ei erota kuin mikroskoopilla mitä ne on
Lisään vielä tähän viestiin:
Olen noita akvaarioitani järjestellyt ja aion laittaa pienimmästä katkoille ja ompuille oman altaan. Myydään palstalla on rapusia myynnissä ja Rainilla taitaa olla vielä omppuja. Ilmoitelkaa jos olette kiinnostuneita tilaamaan samassa kimpassa. Ensi viikolla tilaan.
Leväkatkaravuista: eli tuolla myydään palstalla on myynnissä (tai ainakin oli) red cherryjä sekä greenejä muistaakseni 5e kappalehintaan. Kuljetus matkahuollon kautta maksaisi alle 7e. Kävin viikolla Helsingissä akvaariokeskuksessa ja siellä oli myös edellämainittuja sekä amanoja. Taisi olla vielä muitakin. Joku tigerkin oli. Ainakin red cherryt ja greenit oli siellä 6e/kpl ja kuljetus sitä kautta maksaa noin 16e. Tätä kautta on se etu, että rapusilla on "takuu". Eli kai ne jotenkin hyvittää jos kuljetuksen aikana kuolee (tämä täytyy vielä varmistaa heiltä). Ilmoitelkaa mitä mieltä olette!