Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Itkettää!!!
Pidin naapurin naskalille tänään synttärijuhlat (enkä edes tiedä miksi)... No, sellasia alle kouluikäsiä natiaisia oli sitten sen kymmenen. On luonnollista että tykkäävät akvaarioista, mutta pahimmat viikarit eivät millään uskoneet kun sanottiin, että niihin ei silti kosketa! Yksi meni sitten hakkaamaan 450L:n lasia pikkuautolla niin, että naarmuuntui ikävästi [}:)]
Eräs lapsista päätti sitten toimittaa tarpeensa vessan lattialle ja kun olin sitä siivoamassa, niin vielä oli joku p***nen joka kaatoi eilen siivoamaani 100L:een puoli purkkia hiutaleruokaa!
Kun vieraat oli hyvästelty, olin saanut keittiön siivottua, laittanut penkin päälliset pesukoneeseen, pessyt lattian jne, niin piti sitten vielä ruveta akvaa lappoamaan... [}:)]
Jos olisin sen ikäinen kuin tämänpäiväiset vieraat, heittäytyisin lattialle itkupotkuraivareiden kera [:I]
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Juu, et sinäkään taida ihan täysillä seilata. Kyllähän sitä pitäis siunata ittensä kun pääsee mukuloista eroon. Ei kai niitä tarttis naapurista asti ittellensä riesoiksi haalia.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^Amen!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Siltsu kirjoitti:Itkettää!!!
Pidin naapurin naskalille tänään synttärijuhlat (enkä edes tiedä miksi)... No, sellasia alle kouluikäsiä natiaisia oli sitten sen kymmenen. On luonnollista että tykkäävät akvaarioista, mutta pahimmat viikarit eivät millään uskoneet kun sanottiin, että niihin ei silti kosketa! Yksi meni sitten hakkaamaan 450L:n lasia pikkuautolla niin, että naarmuuntui ikävästi [}:)]
No ainakin voisi tän mukulan vanhemmilta pyytää jonkinlaisen korvauksen. Tosi kurja homma, ja vanhemmathan siitä ovat vastuussa jos oma muksu törttöilee. Osaisi ehkä jatkossa sitten paremmin arvostaa toisten omaisuutta ja elikoita.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Siltsu kirjoitti:Itkettää!!!
Eräs lapsista päätti sitten toimittaa tarpeensa vessan lattialle ja kun olin sitä siivoamassa, niin vielä oli joku p***nen joka kaatoi eilen siivoamaani 100L:een puoli purkkia hiutaleruokaa!
Kun vieraat oli hyvästelty, olin saanut keittiön siivottua, laittanut penkin päälliset pesukoneeseen, pessyt lattian jne, niin piti sitten vielä ruveta akvaa lappoamaan... [}:)]
Jos olisin sen ikäinen kuin tämänpäiväiset vieraat, heittäytyisin lattialle itkupotkuraivareiden kera [:I]
Kauheata [}:)] . Kauhuskenario :twisted: Joukossa jokin ehkä tiivistyi kersoilla ja mopo pääsi ryöstäytymään käsisistä. Ikävää, jos hyvää hyvyyttään järjestää pippalot ja vaivanpalkka on tuo :cry: .Vielä nuo korjattavat mokat kestäisi, mutta naarmuja ei saa pois. Toivottavasti naarmut tuntuvat nyt pahemmille, kuin ovat. Ja ainahan voi akvan kääntää toisin päin, vaikka ikävää puujaa ja laskenee jälleenmyyntiarvoa, jos ovat näkyvät kunnolla.

Ainakin mainitsisin vanhemmille päivän menosta ja vetoiaisin heidän oikeudentuntoon. Jos lähtee rahavaadetta tekemään tiukasti, voi tulla vastaiskukin ja huonot välit naapuriin...ehkä...mutta toki Sinä parhaiten tiedät aikuisena, mikä paras menetelmä.

Jos akva olisi hajonnut, olisi varmaan vakuutusyhtiö korvannut, jos vakuutukset kunnossa? Naarmuja ei taida hevin korvailla.

Kävin kerran kalaostoksilla, jossa seinässä luki "Ei-lapsiystävällinen vyöhyke". Ehkä oli vastaavia kokemuksia...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Ei mulla rahallisia vaateita tästä ole... Mutta jotain tapakasvatusta joutui kyllä peräänkuuluttamaan... Oma tyttö 4v. ja toinen tulossa, joten tarttee pitää välit naapureihin kunnossa [;)] Olen aina vaan ajatellut, että lapset ovat itse syyttömiä ympäristöönsä ja kun toiselle ei vanhemmat järjestäneen juhlia, niin kävi tuttua poikaa sääliksi. Taisin oppia jotain. En tästä kyseisestä juhlakalusta, (mukava ja kohtelias poika,) vaan niistä muista naapureiden tenavista... Olikohan se syy, miksi niitä juhlia ei kotona pidetty? :twisted: Joku taitaa nauraa meikäläiselle selän takana...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tämän hetkiset ajatuksethan on, että .... joudunko mä ottaa pois tuon kaksmetrisen itsetehdyn 3D taustakuvan, kun monnit saivat tehtyä reijän epoksihartsipinnotteen läpi ja Tikrut syö nyt sitä polyuretaania.. :( Hempula vieköön.

ja... kukahan jaksais tehdä uuden kiljumömmön mulle.. Laiskottaa.. :o
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

^ osta minun hiilarisysteemi niin ei tarvii enää keittää kiljua :mrgreen:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Vesihiisi kirjoitti:^ osta minun hiilarisysteemi niin ei tarvii enää keittää kiljua :mrgreen:
Juu en osta ku ei oo varaa ku justjust veteen sokeriin ja hiivaan :-D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hedelmiina kirjoitti:
Vesihiisi kirjoitti:^ osta minun hiilarisysteemi niin ei tarvii enää keittää kiljua :mrgreen:
Onko Tunze ollut hintansa väärtti ja hoitanut hommansa? Joo, tylsää puuhaa tehdä kiljua, mutta loppujen lopuksi nopea. Unohdan aina ns. reseptin, jonka käyn näiltä kiljureseeptisivuilta :mrgreen: .
http://millia.aqua-web.org/tekstit/jutu ... iilari.htm
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

^ Jos minua tarkoitat, niin mulla on Seran systeemi ollut käytössä, ei Tunzen. Se on kyllä huippupeli :-)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Vesihiisi kirjoitti:^ Jos minua tarkoitat, niin mulla on Seran systeemi ollut käytössä, ei Tunzen. Se on kyllä huippupeli :-)
Lähinnä Heden Tunzea tarkoitin. Miksi myyt, jos kerran huippupeli? Ilman hiilarilevitystäkin selviää melko useissa tapauksissa, mutta jos helppokäyttöinen ja hyötyähän siitä varmasti on sen lisäksi ja lähes uuden pelin kun myy, niin ainahan siinä häviää kun vie kaupasta...uuden ostaminen taas olisi kallista jos tarvetta taas tulee enempi:).
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Kiekot muutti Turkuun, niin en tarvii enää pH:n alentamista. Kasveja ei ole semmosia mitk tarttis mitään erityistä hiilarilisää...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Vesihiisi kirjoitti:Kiekot muutti Turkuun, niin en tarvii enää pH:n alentamista. Kasveja ei ole semmosia mitk tarttis mitään erityistä hiilarilisää...
Noo, tokkopa haittaakaan ja kasvit kasvavat vielä paremmin. Myös ph:n säätö siinä samalla:).

Ja jos haluat päästä kamoista eroon sieltä Lohjan-citystä, kannattaisi ehkä laajentaa omaa kuljetusmahdollisuutta esim. PKS-suuntaan. Logistiikka usein este kauppoihin :P . Kama on väärässä paikassa - tosin usein väärään aikaankin:).

Mutta harkitsisin värkin myyntiä toisenkin kerran:).
tervaatio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Aattelin valittaa vähän...

Ensinnäkin aärsyttää ko mun albinopartis tuhoaa kaikki kasvimatot ja muut isolehtiset kasvi ja sotkee hienoa just kuukaus sitte ostettua hiekkaa niin, että koko akvaario näyttää välillä suurinpiirtein vedenalaiselta saharalta! Argh!

Toinen ketutuksen lähe on sukulaiset, ja etenkin eräs rakas serkku (samaa ikää ku minä ja on iha kersa).. Tänäänki just ku lorautin seran blackwateria (jos joku ei tienny: vedenparannusainetta jossa on turveuutetta) nii tämä kyseinen kaveri kävelee ovesta sisään ja huudahtaa :"Joku on taas pessy vähä akvaariota! Vai ootko pessy sitä ylipäätään ikkää!?" Se ei hitto tiiä akvaariooista mittään ja tullee tänne valittamaan ja kettuilemmaa aina ku kerkiää! :cry: Juu, onhan ton akvan pesy nyt myöhästyny 2 päivällä selän takia mutta silti. Siks siis lorautinki sitä ainetta...

Sinirihmat huomas vasta kuukauden yhteiselon jälkeen akvan keltaset kirsikkasukaravut ja päättivät metästää ne kaikki. --> Kasvi ja ravut saivat kyytiä..
Ai nii. Sisäsuodatin alko tossa kuukaus sitte äkkäilemään. Se tippuilee akvan lasista vähänväliä ja arvatkaapas sotkeeko se sitte tuota hienojakoista hiekkaa yhtään. [}:)]
Pikkuakvastakin meni loisteputki rikki jo 6kk:n käytönjäläkeen, eikä siihen ole löytynyt vielä sopivaa. Käytän jalkalamppua akvan vieressä valona...

No onneks kaikki ei mee päin seiniä. Sain ostetuista kardinaalitetroista (n.25 kpl.) loiset pois. :mrgreen: Niitä oli kaupassa jo, mutta kipeästi halusin niitä kaloja. Kaikki siis selvinny. Kasveja ostin syksyllä 70€ eestä ja nekin sain pelastettua kaikki monnilta lisäämällä niitä pikkuakvassa.
Akvan pohjalla on kasvialueella musta kasvisubstraatti ja muualla se hienohiekka. Nekin olen kaikesta huolimatta saannu pidettyä erillään ja puhtaana.
Petokotiloilla sain touhukotilot jne. eliöt pois.
Kasvit päättivät lähteä kasvamaan ja löysin akvoistani kaksi uuttakasvia joita en siis ole ostanut, vaan ne ovat vahingossa tulleet jostain. :mrgreen:

Nyt tavoitteena olisi lisätä pikkuakvassa ensin kaveja isoon pyttyyn, sitten lisätä kardinaalitetroja ja vielä pitäs pelastaa sukaravut jotekin.
Kaiken kaikkeaan menee akvojen kanssa ihan OK. En siis vielä ainakaan lopeta harrastusta. 8-)
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Akvaarioliikkeeseen oli tullut albiinoja mustatetroja, olin luullut että ne on luonnottoman näköisiä/rumia. Voi vitsi!, nehän oli aivan upean näköisiä, ei punaisia silmiä tms, vaan kauniin valkea, hiukan kellertävä väri. Nyt mietin mahtuuko tuonne normien joukkoon enää noita ja toisaalta eilen meni aika paljon rahaa akvaarioihin :? Kun olisin eilen huomannut niin olisin ostanut..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Vesihiisi: mua pyydettiin muuttaan akvaarion oloja ettei kiekot säikkyisi. Mutta kyllä noi on niin halvatun säikkyjä etten koskaan noin säikkyjä ole tavannutkaan. Lasit vaan tärisee jos sattuu tekemään vääränlaisen liikkeen lasin edessä. Ja sitten kun harkitsen niiden myymistä niin sanotaan että on eettisesti väärin....Mutta kun mun kärsivällisyys ei vain meinaa kestää.

Tää harrastus ei enää tunnu kovin mielukkaalta kun on neljä kuukautta katsonut komeaa 500litraa melkein tyhjillään. Ja säikkyjä kaloja.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

^Tapausta sen paremmin tuntematta tuli mieleen, et onkohan vesiarvot ihan kohdallaan kun ne noin säikkyvät?
Kiekot on kyllä rauhallisia kaloja kunhan on oikeat olosuhteet ja muutenkin hyvä olla...
Tiedä sitten.Kuten sanoin en tunne tapausta sen paremmin.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

jenniliini82 kirjoitti:Vesihiisi: mua pyydettiin muuttaan akvaarion oloja ettei kiekot säikkyisi. Mutta kyllä noi on niin halvatun säikkyjä etten koskaan noin säikkyjä ole tavannutkaan. Lasit vaan tärisee jos sattuu tekemään vääränlaisen liikkeen lasin edessä. Ja sitten kun harkitsen niiden myymistä niin sanotaan että on eettisesti väärin....Mutta kun mun kärsivällisyys ei vain meinaa kestää.

Tää harrastus ei enää tunnu kovin mielukkaalta kun on neljä kuukautta katsonut komeaa 500litraa melkein tyhjillään. Ja säikkyjä kaloja.
Ei olleet kiekot minua varten; minä en vaan jaksa katsella niin arkoja ja säikkyjä eläimiä kuin nuo minun olivat. Nyt on elämä ja akvaarioharrastus taas mukavaa kun ne ovat historiaa. Mutta nyt olen kokeillut :-)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

joedoe kirjoitti:^Tapausta sen paremmin tuntematta tuli mieleen, et onkohan vesiarvot ihan kohdallaan kun ne noin säikkyvät?
Kiekot on kyllä rauhallisia kaloja kunhan on oikeat olosuhteet ja muutenkin hyvä olla...
Tiedä sitten.Kuten sanoin en tunne tapausta sen paremmin.
Puhutko nyt mun tapauksesta? Arvot ihan kohdillaan, ph 6,8, kh4, gh 4-5, nitraattia enint.15 ja nitriitti 0. Valaistus vain on kuulemma liian kirkas niille,monimetallit 3x70w, allas 50cm kork. ja 2 metriä pitkä. Mutta tästä olen pitempiäkin keskusteluja täällä jo käynyt.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Fisutar10 kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:
Onko Tunze ollut hintansa väärtti ja hoitanut hommansa? Joo, tylsää puuhaa tehdä kiljua, mutta loppujen lopuksi nopea. Unohdan aina ns. reseptin, jonka käyn näiltä kiljureseeptisivuilta :mrgreen: .
http://millia.aqua-web.org/tekstit/jutu ... iilari.htm
Siis juuh, alkohan se hyvin porisemaan mut vähän heikko porina nyt tällä hetkellä ku pitäs tosiaan se uus litku tehdä.. Teen aina ulkomuistista tuon litkun :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hedelmiina kirjoitti:
Siis juuh, alkohan se hyvin porisemaan mut vähän heikko porina nyt tällä hetkellä ku pitäs tosiaan se uus litku tehdä.. Teen aina ulkomuistista tuon litkun :D
Joskus litku tuli liian veteläksi ja kävi loppuun parissa päivässä. Onneksi mittailin ph:n melkoisen pikaisesti ja melkoisen alhainenhan se oli :twisted: .
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Poikkitukiongelma ja oma kädettömyys moisen askartelun suhteen ottaa pattiin, mutta kaloille ja kasveille sentään kuuluu hyvää.
Harrastus vaan innostaisi huomattavasti enemmän jos väliaikaisratkaisuista päästäisiin pysyviin versioihin ja 28,5 neliön kämpässä ei olisi tyhjää allasta viemässä tilaa...
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tulipa sitten tuossa 128L akvaariosta vettä vaihtaessani poimittua pinseteilla 200 kierteistä. 8O
Kyllä piti ihan laskee samalla kun poimin. :mrgreen:
Pitää kattoo jaksaako ensviikolla poimii toisen 200 kpl satsin vedenvaihdon yhteydessä.
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

^10-20 petokotiloa avuksi, niin etköhän pääse niistä eroon tai ainakin lisääntyminen loppuu :mrgreen:
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”