Aattelin valittaa vähän...
Ensinnäkin aärsyttää ko mun albinopartis tuhoaa kaikki kasvimatot ja muut isolehtiset kasvi ja sotkee hienoa just kuukaus sitte ostettua hiekkaa niin, että koko akvaario näyttää välillä suurinpiirtein vedenalaiselta saharalta! Argh!
Toinen ketutuksen lähe on sukulaiset, ja etenkin eräs rakas serkku (samaa ikää ku minä ja on iha kersa).. Tänäänki just ku lorautin seran blackwateria (jos joku ei tienny: vedenparannusainetta jossa on turveuutetta) nii tämä kyseinen kaveri kävelee ovesta sisään ja huudahtaa :"Joku on taas pessy vähä akvaariota! Vai ootko pessy sitä ylipäätään ikkää!?" Se ei hitto tiiä akvaariooista mittään ja tullee tänne valittamaan ja kettuilemmaa aina ku kerkiää!

Juu, onhan ton akvan pesy nyt myöhästyny 2 päivällä selän takia mutta silti. Siks siis lorautinki sitä ainetta...
Sinirihmat huomas vasta kuukauden yhteiselon jälkeen akvan keltaset kirsikkasukaravut ja päättivät metästää ne kaikki. --> Kasvi ja ravut saivat kyytiä..
Ai nii. Sisäsuodatin alko tossa kuukaus sitte äkkäilemään. Se tippuilee akvan lasista vähänväliä ja arvatkaapas sotkeeko se sitte tuota hienojakoista hiekkaa yhtään.
Pikkuakvastakin meni loisteputki rikki jo 6kk:n käytönjäläkeen, eikä siihen ole löytynyt vielä sopivaa. Käytän jalkalamppua akvan vieressä valona...
No onneks kaikki ei mee päin seiniä. Sain ostetuista kardinaalitetroista (n.25 kpl.) loiset pois.

Niitä oli kaupassa jo, mutta kipeästi halusin niitä kaloja. Kaikki siis selvinny. Kasveja ostin syksyllä 70€ eestä ja nekin sain pelastettua kaikki monnilta lisäämällä niitä pikkuakvassa.
Akvan pohjalla on kasvialueella musta kasvisubstraatti ja muualla se hienohiekka. Nekin olen kaikesta huolimatta saannu pidettyä erillään ja puhtaana.
Petokotiloilla sain touhukotilot jne. eliöt pois.
Kasvit päättivät lähteä kasvamaan ja löysin akvoistani kaksi uuttakasvia joita en siis ole ostanut, vaan ne ovat vahingossa tulleet jostain.
Nyt tavoitteena olisi lisätä pikkuakvassa ensin kaveja isoon pyttyyn, sitten lisätä kardinaalitetroja ja vielä pitäs pelastaa sukaravut jotekin.
Kaiken kaikkeaan menee akvojen kanssa ihan OK. En siis vielä ainakaan lopeta harrastusta.

200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.