Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Minulla on taas mielessä luopua tuosta n. satalitraisesta, raivostuttaa koko allas jo. Ei sille oikeastaan löydy paikkaakaan, jos en sitten jostain löydä halvalla jotain jalustaa, johon saisi tuon tuliliskolan alle.
.. Risoo koko harrastus ..
128-litraiseen ostamani käytetty suodatin ei tiivisterenkaan vaihdon jälkeen mennyt enää kiinni, 180-litraista vaivaa joku loinen/home/bakteeritartunta. Molemmissa on levää ja näyttävät kauheilta. Rahaa menee viimeiseen penniin asti vaikka olisi sille muutakin käyttöä. Jos pistän mäkeen pikkualtaan, niinkun avokki toivoisi, keskittyisin toiseen altaaseen. Mutta siinä menevät haaveet perhoskirjoahvenista sitten.. mutta ehkä se on parempi vain
128-litraiseen ostamani käytetty suodatin ei tiivisterenkaan vaihdon jälkeen mennyt enää kiinni, 180-litraista vaivaa joku loinen/home/bakteeritartunta. Molemmissa on levää ja näyttävät kauheilta. Rahaa menee viimeiseen penniin asti vaikka olisi sille muutakin käyttöä. Jos pistän mäkeen pikkualtaan, niinkun avokki toivoisi, keskittyisin toiseen altaaseen. Mutta siinä menevät haaveet perhoskirjoahvenista sitten.. mutta ehkä se on parempi vain

180L
If you can dream it, You can do it - Walt Disney
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Myinpä mokomat huseeraajat pois ja 17kalaa haavistin.. Olin ottanu vedet vähiin akvasta ja haavinut 15kalaa ja enempää en löytänyt sitte vaan akva täyteen ja eikös sieltä vielä kaksi ilmestynyt! Onneksi ne oli sen verran uupuneita että antoivat helposti kiinni.lendu kirjoitti:joo kokeilin sitäkin mutta kun ne ui niin kovaa ettei niistä saa selvääsuhaavat vaan... ja silloinkin sain vaan 15-16 kalaa ku laskin..
Tilalle tuli hunajarihmakalapariskunta..sulosia.

-
- Junior Member
Surettaa!!
Ensi tiistaina lähtee papukaija-ahvenet uuteen, isompaan kotiin. Kuudessa vuodessa kiintyy jo kaloihinkin, mutta pakko ne on luovuttaa isompaan altaaseen jotta kavereilla on tilaa polskutella..
Mukaan lähtee myös leväbarbit, edessä sitten tarkka harkinta mitä uusia kaloja otan.
Taidan ottaa vain joitain parvikaloja, ettei niihin kiinny sitten niinku näihin symppiksiin.

Ensi tiistaina lähtee papukaija-ahvenet uuteen, isompaan kotiin. Kuudessa vuodessa kiintyy jo kaloihinkin, mutta pakko ne on luovuttaa isompaan altaaseen jotta kavereilla on tilaa polskutella..
Mukaan lähtee myös leväbarbit, edessä sitten tarkka harkinta mitä uusia kaloja otan.
Taidan ottaa vain joitain parvikaloja, ettei niihin kiinny sitten niinku näihin symppiksiin.
Ai ei parvikaloihin kiinny! Kyllä minä olen onnistunut siinäkin... On rubiini- ja sitruunatetraparvet, on platyja ja miljoonakaloja-- kaikkiin olen kiintynyt ja aivan ilmeisesti nekin minuun. Ainakin kun on ruokapurkki kädessä 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Nyt just tällä hetkellä oon iloinen että kävin ostamassa K-raudasta Maxitin hiekkaa. Sitä on nyt kahdessa akvaariossa sekaisin vaaleamman hiekan kanssa ja näyttää paremmalta kuin pelkkä vaalea hiekka. Eikä ollut edes niin kamala peseminen kuin eläinkaupan hienossa hiekassa. Kalatkin näytti tyytyväisemmiltä, tai siis olivat nyt paremman värisiä.
Tämän lisäksi tekisi mieli sitten joskus vaihtaa silikonit tuohon yhteen akvaarioon (joka on nyt Dexter-hamsterin terraariona) ja laittaa se toimintaan. Altaalla tosin kokoa vaivaiset 120-litraa. Ehkä joskus kun on tilaa/isompi kämppä.
Uudet perunnuolimonnitkin ovat kotiutuneet hyvin, taitavat kaikki viisi olla hyvässä hapessa. Toivon että ovat pitkäikäisiä ystäviä. Pelkäsin alkuun että kuolevat siirtoon.
Tämän lisäksi tekisi mieli sitten joskus vaihtaa silikonit tuohon yhteen akvaarioon (joka on nyt Dexter-hamsterin terraariona) ja laittaa se toimintaan. Altaalla tosin kokoa vaivaiset 120-litraa. Ehkä joskus kun on tilaa/isompi kämppä.

Uudet perunnuolimonnitkin ovat kotiutuneet hyvin, taitavat kaikki viisi olla hyvässä hapessa. Toivon että ovat pitkäikäisiä ystäviä. Pelkäsin alkuun että kuolevat siirtoon.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Pitääpäs sitä tännekin palstalle välillä eksyä. Mukavasti menee nykyisin, kun ei enää tavoittele täydellisyyttä jokaisessa altaan yksityiskohdassa. Pitäisi varmaan hankkia lähipäivinä uutta verta sunset-platyjen parveen sekä uusia miljoonakaloja. Kipsijauheen siunauksella nämä kalat nykyisin menestyvät. Olisipa tajunnut joskus aikaisemmin jo käyttää sitä. Ainoa asia joka ärsyttää tällä hetkellä ovat kotilot.
-
- Junior Member
Kamalaa.. Muuttoa muuttoa muuttoa
Vielä kun saisi akvat ehjänä tänne uuteen kotiin
. Ja saisi laittaa ne ihan vimpan päälle kuntoon, nyt hiukan hujakoilla ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
Suodattimien ostoon pitäisi ryhtyä.. Uuteen 200 litraiseen altaaseen meinasin hommata pelkästään halvat Hailea-sisäsuodattimet (2 kpl), enkä ainuttakaan kallista Eheimiä tai Aquabeetä! Kokeilen budjettilinjalla ensin. Tuskin ne huonoja on. Ulkosuodatin sitten myöhemmin, jos tuntuu että tarvitsee. Muissa altaissa harmia aiheuttaa bakteerikalvo pinnalla. Ohjeet ja neuvot on foorumilta luettu, ei muuta kuin leväntappohommiin.
Ihme kun ei altaita saa myytyä edes "polkuhintaan".. Tuntuu että ihmisten maksuhalut ovat aivan epäsuhteessa. Uusi allas kaupasta 150 euroa, niin käytetystä ja paremmin varustellusta (kypsä suodatin, hiekat, kierteiset ja kasveja) ei haluta maksaa edes kolmeakymppiä! Ei voi ymmärtää. Samoin "käytetyt" kalat pitäisi saada puoli-ilmaiseksi.
Ihme kun ei altaita saa myytyä edes "polkuhintaan".. Tuntuu että ihmisten maksuhalut ovat aivan epäsuhteessa. Uusi allas kaupasta 150 euroa, niin käytetystä ja paremmin varustellusta (kypsä suodatin, hiekat, kierteiset ja kasveja) ei haluta maksaa edes kolmeakymppiä! Ei voi ymmärtää. Samoin "käytetyt" kalat pitäisi saada puoli-ilmaiseksi.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Tämä on täysin totta, samaa olen itse miettinyt myös.Substral kirjoitti:Ihme kun ei altaita saa myytyä edes "polkuhintaan".. Tuntuu että ihmisten maksuhalut ovat aivan epäsuhteessa. Uusi allas kaupasta 150 euroa, niin käytetystä ja paremmin varustellusta (kypsä suodatin, hiekat, kierteiset ja kasveja) ei haluta maksaa edes kolmeakymppiä! Ei voi ymmärtää. Samoin "käytetyt" kalat pitäisi saada puoli-ilmaiseksi.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Hmm... Ajatuksia pyörii mielessä vaikka kuinka paljon.
Lähinnä nyt mietityttää, miten sais järkevimmin ja kala- sekä kasviystävällisemmin siirrettyä lattiarempan ajaks 400l makeaa vettä että reilu 100l suolavettä syrjään siten että kaikki elämä varsinkin siellä suolassa kärsisi mahdollisimman vähän. Suolapytty ku on just saatu tasapainoon:(
Toinen, mikä ihmetyttää on akvaarioharrastajien halu olla vaatimatta niille kuuluvia kuluttajasuojalain mukaisia etuja. Yleinen käsitys täällä on, että viat pitää korjata itse ja omalla kustannuksella. Ja jos vikaa ei voi korjata, niin ostetaan kiltisti vaan uus. Faunattaria ja muita ketjupaikkoja täällä haukutaan kalliiksi. Ei varmaan mikään ihme, koska yritysfilosofiaan kuuluu asiakaspalvelu ja reklamaatioiden asiallinen käsittely. Samaan aikaan toinen liike polkee hintoja kympillä, mutta kieltää kuitenkin olemaan vastuussa mistään.
Miksi akvaarioharrastajat vaadi laatua ja palvelua?
Lähinnä nyt mietityttää, miten sais järkevimmin ja kala- sekä kasviystävällisemmin siirrettyä lattiarempan ajaks 400l makeaa vettä että reilu 100l suolavettä syrjään siten että kaikki elämä varsinkin siellä suolassa kärsisi mahdollisimman vähän. Suolapytty ku on just saatu tasapainoon:(
Toinen, mikä ihmetyttää on akvaarioharrastajien halu olla vaatimatta niille kuuluvia kuluttajasuojalain mukaisia etuja. Yleinen käsitys täällä on, että viat pitää korjata itse ja omalla kustannuksella. Ja jos vikaa ei voi korjata, niin ostetaan kiltisti vaan uus. Faunattaria ja muita ketjupaikkoja täällä haukutaan kalliiksi. Ei varmaan mikään ihme, koska yritysfilosofiaan kuuluu asiakaspalvelu ja reklamaatioiden asiallinen käsittely. Samaan aikaan toinen liike polkee hintoja kympillä, mutta kieltää kuitenkin olemaan vastuussa mistään.
Hei! Kerrotko sitten kun suodattimet saat, niin millaisia ovat. Itsekin ajattelin kokeilla vähän halvempaa vaihtoehtoa, roskankerääjiä kun tarvitsisi.Substral kirjoitti:Suodattimien ostoon pitäisi ryhtyä.. Uuteen 200 litraiseen altaaseen meinasin hommata pelkästään halvat Hailea-sisäsuodattimet (2 kpl), enkä ainuttakaan kallista Eheimiä tai Aquabeetä! Kokeilen budjettilinjalla ensin. Tuskin ne huonoja on.
Hirveesti on alkanut poltella tehdä tuosta 250 litrasesta kokolasialtaasta sellainen vain osittain täytetty joku paludaario juttu ja laittaa sinne nuo piikkisilmät ja joku pari/haaremi rihmakaloja. Tulis nyt vaan se uusi allas jotta sais muutettua siitä nuo vanhat asukkaat pois. Ai niin, pitänee ehkä vielä kysyä hallitukselta lupa ennenkuin ihan oikeasti aloittaa mitään uutta projektia.
Tänään tyhjensin melkein kokonaan 128-litraisen vedestä ja noukin melalehdet(kovalla kädellä joutui kyllä perkaamaan), jonkun pikkupuskan ja jaavansaniaisen ämpäriin. Samassa hujakassa lensi myös Brion supertappaja sisäsuodatin roskiin kyselemättä. Jossain vaiheessa pitäisi hiekatkin tyhjentää, ärsyttää kun sen miniraekokohiekan menin vähän aika sitten sinne tyhjentämään. Vinkkejä miten tämän voisi saada helpoiten ylös talteen? Ja onko kyllästetty suolaliuos tarpeeksi tujua desinfioimaan akva? Onko edes järkeä säilyttää 22 vuotta vanhaa naarmuista akvaarionkuvatusta?
Mikään ei tunnu onnistuvan taaskaan, levää pukkaa, vaikka yritän pitää säännölliset hoitovälit ja ravinteita antaa kasveille, levättyvät silti kauheasti. Kalatkaan eivät tunnu paranevan. Ehkä sekin menee tyhjennykseen jos parin kk päästä ei rupee muutoksia näkymään, ei ole kiva pistää rahaa palamaan vain siksi, että jotuuu olemaan allapäin kun näkee akvaarion kärsivän puolin ja toisin vaikka kuinka yrittää.
Jos joku haluaa Roskakotiloita ja roskakotiloisia kasveja esim. ruoaksi YV:tä vain.

Mikään ei tunnu onnistuvan taaskaan, levää pukkaa, vaikka yritän pitää säännölliset hoitovälit ja ravinteita antaa kasveille, levättyvät silti kauheasti. Kalatkaan eivät tunnu paranevan. Ehkä sekin menee tyhjennykseen jos parin kk päästä ei rupee muutoksia näkymään, ei ole kiva pistää rahaa palamaan vain siksi, että jotuuu olemaan allapäin kun näkee akvaarion kärsivän puolin ja toisin vaikka kuinka yrittää.
Jos joku haluaa Roskakotiloita ja roskakotiloisia kasveja esim. ruoaksi YV:tä vain.
180L
Totta kai voin raportoida miten noiden kanssa käy.. Ihan heti ei kannata vastausta odottaa, sillä altaan arvioitu tuloaika on kuunvaihteessa tai viikko sen jälkeen. Sitten kerään hieman motivaatiota ja ostan parit plekot ja käynnistän altaan vasta niillä tienoilla, ehkä syyskuun alussa.. Mutta pistä vaikka muistutus YV jossain välissä, niin palaan asiaan!nannukka9 kirjoitti:Hei! Kerrotko sitten kun suodattimet saat, niin millaisia ovat. Itsekin ajattelin kokeilla vähän halvempaa vaihtoehtoa, roskankerääjiä kun tarvitsisi.
Hiekat saa altaan pohjalta näppärästi lappoletkulla. Itsellä on tuollainen 12mm sisähalkaisijainen muoviputki (sähköjohtojen asennukseen), josta lähtee Eheimin 16/22 muoviletku. Pienempi suutin, isompi letku = mahtava virtaus. Tällä konstilla imuroin hetki sitten noin 15 litraa hiekkaa myymäni altaan pohjalta hetkessä. Allas myyntiin vaan, sitten jos/kun hermo kestää, niin ostaa uuden altaan..Dranj kirjoitti:Jossain vaiheessa pitäisi hiekatkin tyhjentää, ärsyttää kun sen miniraekokohiekan menin vähän aika sitten sinne tyhjentämään. Vinkkejä miten tämän voisi saada helpoiten ylös talteen?
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Teemu puhuu asiaa, mä oon kanssa ite miettinyt tuota, kyllä mä voin sanoa omasta puolestani, että mulla oli akvoja jo 90 luvulla, ni munkin asenne kaupoista on ollut sieltä asti tuo, että tyytyy siihen, ettei juuri voi valittaa. No, toimimattoman tekniikan tai vuotavan altaan veisin kyllä oitis takaisin. Mulla henk. koht. sanomista vain kalojen terveyden suhteen. Joitain kaloja on varmasti mennyt ihan siirtostressiinkin, mutta viimeksikin, kalalla oli pilkkutaudin oireet jo altaaseen pulahtaessaan, mä en vain heti hoksannut asiaa, ennen kuin tauti oli muihinkin levinnyt. En tiedä, olisko pitänyt kertoa asiasta kaupassa, mutta eipä vain tullut sanottua mitään. Kyllä mä luulen, että mun kohdalla asenne on tullut sieltä kauppiailta aikoinaan, kun muistelen alkuaikoja. Mutta, eipä silloin ollut mullakaan akvaarion pidosta tietoa, sinne vain kalat kypsymättömään altaaseen, jostain olin kuullut, että pitää viikon seisottaa ennen kalojen hankkimista.Teemu Salonen kirjoitti:Hmm... Ajatuksia pyörii mielessä vaikka kuinka paljon.
No eihän se mihinkään kypsy pelkästään vettä seisottamalla... ei ihme, että kaloja meni alkuun ja piti ostaa uusia, kyllä suhtautuminen asiaan kaupassa oli nihkeää ainakin siihen aikaan eikä kantaa asiaan otettu, mitäpä minä siihen sitten. Eipä tiettykään kauppiaan tarviikaan korvata tällaiseen akvaan laitettuja kaloja, mutta, mutta, joku selitys olis ollut hyvä. Leviääkö/tarttuuko käsitykset sitten näistä kalakaupoista muihinkin ostoksiin, hyväksytään asia ja aletaan uskoa, että tässä lajissa vaan nyt mennään näin... vai mistä nuo asenteet kumpuaa?
Jeps, vihdoin alkoi kesäloma ja suunnitelmissa tyhjentää tuo ylimääräinen rapula. Kuukauden päästä muutto ja yhden altaista aikosin vähentää. Taitaa tulla aika urakka siirtää nuo muut, kalojen ja kasvienkin puolesta on harmi, kun joutuu järkyttämään niiden elämää. En ole vielä hahmottanut, miten hommat kivuttomimmin teen, kun aikosin pitää tuon tyhjennettävän altaan ja siirtää sitten jäljelle jäävät kirsikat siihen ja pistää pois sitten niiden entinen, hieman pienempi purkki. Oliskohan viisasta tehdä tyhjennys sitten muuton yhteydessä, vai etukäteen, eri määrä kasvejakin siihen menee eli täytyy pitää kumminkin ne hengissä, hmm, pitääpä pohtia...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Nyt ollaan palattu astioille putkiremontin+muuton mittaisen tauon jälkeen. Äitini vaihtoi toki vettä niin usein kuin tuolla putkirempan keskellä voi, itse kun asuin siinä vaiheessa jo toisessa kaupungissa ja äitikin evakossa yli viidenkymmenen kilometrin päässä. No, anygays, tilanne oli sellainen, että viimeksi olin nämä kaksi akvaariota nähnyt pikavilaukselta kesäkuun alussa. Eilen sitten menin laittamaan paikat kuntoon kun remppa on jokseenkin onnellisesti ohi. Yllättäviä kuolonuhreja oli kuitenkin tullut, vanha partis was nowhere to be seen. Eikä enää kaivettuja kuoppiakaan. Vauvankyyneleet, tiikerilumpeet ja rusomelalehti olivatten mennyttä, yhyy. Toisaalta yllättävän vähillä menetyksillä selvittiin tästä melkein puolesta vuodesta ilman puutarhanhoitoa ja normaalia, kunnon hoitoa. Mutta olipa urakka ._.
Nyt siis uutta starttia, vihdoin. Tätä onkin odotettu siitä asti kun huhut tulevasta putkiremontista alkoivat kiiriä korviin aikoja sitten. Vielä kun kolmannen akvaarion saan siirrettyä omalle kämpälleni kaverin hoiteista niin hyvä hyvä.
Nyt siis uutta starttia, vihdoin. Tätä onkin odotettu siitä asti kun huhut tulevasta putkiremontista alkoivat kiiriä korviin aikoja sitten. Vielä kun kolmannen akvaarion saan siirrettyä omalle kämpälleni kaverin hoiteista niin hyvä hyvä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Alle kuukausi meni kypsytellessä allasta, taisi olla hyvä ymppi tällä kertaa..nyt ihan täpinöissäni odotan kasveja saapuvaksi että pääsen istuttelemaan ne altaaseen ja sen jälkeen tarttisi kaloja hommata. Pitäisikö niiden kasvien antaa juurtua kuinka kauan ja kasvaa tuuheutta, kun altaaseen on suunnitteilla kardinaalitetroja iso parvi, piikkisilmiä (ne nyt voisivat periaatteessa lymytä koloissa joita altaassa kyllä riittää) ja pari plekoa? Eikö ne kardinaalitetrat ainakin tykkäisi runsaasta kasvillisuudesta?`
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Jääkaappipakastin pitäis ostaa. Vai laittaisko sittenki jo koko keittiön remonttiin. Jos ostais sen jääkappipakastimen ja lieden. Eiku kyllä mä pärjään näillä vanhoilla vielä ainaki vuoden. Olis se kyllä kiva saada uus keittiö.
Ei tuu mittää. Mitä enemmän asioita pohtii, sitä enemmän on sekaisin. Onneksi vastaavanlaisessa "tilassa" on puolenkymmentä muutakin asiaa mm. isomman akvaarion hankkiminen
Ehkä sitä on aamulla viisaampi....

Ei tuu mittää. Mitä enemmän asioita pohtii, sitä enemmän on sekaisin. Onneksi vastaavanlaisessa "tilassa" on puolenkymmentä muutakin asiaa mm. isomman akvaarion hankkiminen

-
- Advanced Member
- Viesti:
Ja mä haluaisin isomman altaan, sellaisen ainakin 2 metriä pitkän. Se ei vaan mahdu tänne nykyiseen asuntoon, joka ei muutenkaan sovellu mun käyttötarkoitukseen. Kylppäri on liian pieni, joten koirien pesu on yhtä hampaiden kiristelyä. Milloin on lavuaari milloin suihkuseinä tiellä. ARGH! Ja toi pitkä allas vielä ripsimonneineen "huoh" olis niin makee. Talokuumekin on kova, tahtoo oman ison pihan ja kivan talon, jossa olis reilu kylppäri ja tilaa 2 metriselle altaalle. Mutku ukko ei taho ottaa mun kaa lainaa vajaata 300 000 euroa, jotta saatais kiva, mukava, ihana, ilmastoitu ja viileä talo isolla tontilla... Tosi suppee avokki mulla... 

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Member
Hankin hunajarihmahaaremin viikolla ja koiras on koko ajan ollut täysissä kutuväreissä ja eilen yksi naaraskin oli pistänyt kutukuosit loistamaan! vai mitäköhän se oli?!
Kalat kuitenkin menivät kippuralle ja olivat ihan vierekkäin.. Tuolloin ei ollut kuplapesää missään.. illalla kun tultiin kotiin akvaarioon oli ilmestynyt kuplapesä ja nyt koiras vahtii sitä kuin raivopää! Siihen akvaarion kulmaan ei ole muilla asiaa
että tällästä täällä. kivaa
voihan olla että tämä kuuluisi tonne viljelyosioon mutta kun en halua mitään uutta ketjua aloittaa enkä mitään erityisesti kysyä.
Toiseen akvaan saapui naapurista kaksi kaunista platytyttöä ja albiinopartisneiti. Kiva kun en tiedä missä jamassa noi muut platyt on kun niillä oli se koukkupäämato eli nyt voisikin olla hedelmällistä porukkaa akvassa kun noi platyset tuli.jei.

Kalat kuitenkin menivät kippuralle ja olivat ihan vierekkäin.. Tuolloin ei ollut kuplapesää missään.. illalla kun tultiin kotiin akvaarioon oli ilmestynyt kuplapesä ja nyt koiras vahtii sitä kuin raivopää! Siihen akvaarion kulmaan ei ole muilla asiaa

voihan olla että tämä kuuluisi tonne viljelyosioon mutta kun en halua mitään uutta ketjua aloittaa enkä mitään erityisesti kysyä.
Toiseen akvaan saapui naapurista kaksi kaunista platytyttöä ja albiinopartisneiti. Kiva kun en tiedä missä jamassa noi muut platyt on kun niillä oli se koukkupäämato eli nyt voisikin olla hedelmällistä porukkaa akvassa kun noi platyset tuli.jei.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tässä taloudessa vähennettiin äsken yksi poikasallas käytöstä, kun maaliskuussa syntyneet hiirimonniset muuttivat 325-litraiseen altaaseen. Nyt siellä pohjalla vilistää 14 kappaleen parvi perun vihreitä monnisia ja saman verran nuoria hiirimonnisia. Hiirulaiset ovat vielä enemmän tai vähemmän järkyttyneitä äkillisestä maailmankuvansa laajenemisesta, mutta eivät kyllä näyttäisi pelkäävän niitä ihmettelemään tulleita pikkulehtikaloja tai tetroja. Partamonniköriläs sai kyllä ansaitsemaansa kunnioitusta ihan jo varmaan koostaankin johtuen. Vanhempien monnisten kanssa tultiin tietenkin välittömästi juttuun, yhdessä pohjaa jo tongitaan vaikka uudessa lukaalissa ei olla majailtu vielä tuntiakaan
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja muksut pysyvät terveinä siirrosta huolimatta.

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Nyt musta tuntuu, että saan vihdoinkin altaat järjestykseen! Nythän niitä on ripoteltu jokapuolelle asuntoa jos jonkinlaisen tason päälle. Tulossa on akvaarioräkki, joka pelastaa tämän tilanteen mainiosti. Tarkoitus olisi jättää 3 allasta + tuleva räkki (jossa 3 allasta, jotka osa kylläkin jaettuna). Nyt vain odottelen, että saisin näitä ylimääräisiä altaita pois, ettei ne lojuisi täällä pitkin poikin (tuolla alhaalla on linkki myytäviin akvaarioihin
). Tekniikkaa en kaikkea uskalla vielä myydä altaista, kun en tarkalleen tiedä, mitä tulevien altaiden mukana tulee.
Onkohan muille yhtä vaikea luopua vanhoista altaista? Musta tuntuu, että ovat niin rakkaita, että haikein mielin niitä kuvailin äsken. Muutama allas on sellainen, että niistä en luovu ja olkoot vaikka tyhjänä, mutta ovat niin rakkaita, että luopua niistä ei voi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onkohan muille yhtä vaikea luopua vanhoista altaista? Musta tuntuu, että ovat niin rakkaita, että haikein mielin niitä kuvailin äsken. Muutama allas on sellainen, että niistä en luovu ja olkoot vaikka tyhjänä, mutta ovat niin rakkaita, että luopua niistä ei voi.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Kuin paljo sulla oikein on altaita?Retuliini kirjoitti:Nyt musta tuntuu, että saan vihdoinkin altaat järjestykseen! Nythän niitä on ripoteltu jokapuolelle asuntoa jos jonkinlaisen tason päälle. Tulossa on akvaarioräkki, joka pelastaa tämän tilanteen mainiosti. Tarkoitus olisi jättää 3 allasta + tuleva räkki (jossa 3 allasta, jotka osa kylläkin jaettuna). Nyt vain odottelen, että saisin näitä ylimääräisiä altaita pois, ettei ne lojuisi täällä pitkin poikin (tuolla alhaalla on linkki myytäviin akvaarioihin). Tekniikkaa en kaikkea uskalla vielä myydä altaista, kun en tarkalleen tiedä, mitä tulevien altaiden mukana tulee.

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Ihan liikaa
. Nyt käytössä :500+200+190+160+110+90+57+20 ja tyhjänä löytyy nyt 8 allasta (noin 40-60 litraisia). Räkin saapumisen jälkeen jätän vain 500 + 200 + 160 plus se räkki.
Mä aloitin aikoinani pienillä altailla ja sitten suurensin niitä pikkuhiljaa. Pienet altaat ovat olleet poikasaltaina. Kauan olen miettinyt, että pitäisi noita ylimääräisiä myydä pois, mutta aina se on jäänyt.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mä aloitin aikoinani pienillä altailla ja sitten suurensin niitä pikkuhiljaa. Pienet altaat ovat olleet poikasaltaina. Kauan olen miettinyt, että pitäisi noita ylimääräisiä myydä pois, mutta aina se on jäänyt.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Voi herramunjee..noissa on jo puunaaminen. Mulle noi viiski on välillä liikaa.. onneksi vaan välillä.Retuliini kirjoitti:Ihan liikaa. Nyt käytössä :500+200+190+160+110+90+57+20 ja tyhjänä löytyy nyt 8 allasta (noin 40-60 litraisia). Räkin saapumisen jälkeen jätän vain 500 + 200 + 160 plus se räkki.

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä