Älä käytä Optirocin 0,5-1,2mm hiekkaa!
Valvoja: Moderaattorit
En ilmeisesti lukenut tarpeeksi tarkaan mutta onko jossain kohtaa käynyt ilmi miten se öljy sinne hiekkaan joutuu?
Tarkoita, että jos öljyä käytetään kuivauksessa niin eikös silloin hiekkaa kuivata öljypolttimella eikä suinkaan kaadeta öljyä hiekkaan?
Mikäli näin on niin mahdolliset jäämät lienevät savukaasujäämiä?
Onko se nyt sitten parempi vain huonompi en tiedä mutta itseäni asia kiinnostaa.
Hannu
Tarkoita, että jos öljyä käytetään kuivauksessa niin eikös silloin hiekkaa kuivata öljypolttimella eikä suinkaan kaadeta öljyä hiekkaan?
Mikäli näin on niin mahdolliset jäämät lienevät savukaasujäämiä?
Onko se nyt sitten parempi vain huonompi en tiedä mutta itseäni asia kiinnostaa.
Hannu
Tiedän oikeat lottonumerot
Ai niin,tiedän oikeat tulevan lottoarvonnan voittonumerot. Mutta ähäkutti,en kerro niitä teille,koska ne julkaistaan kuitenkin ensi viikolla lehdessä. 

Mieliruoka:kalaa saa kai onkimalla...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Tiedän oikeat lottonumerot
Jos kertoisit ja kaikki loppoaisivat siten, niin taitaisi voittopotti hukkua kuluihin eli kukin saisi muutaman euron. Lottoa ihmeessä yksin, saat koko potin!kossuvis kirjoitti:Ai niin,tiedän oikeat tulevan lottoarvonnan voittonumerot. Mutta ähäkutti,en kerro niitä teille,koska ne julkaistaan kuitenkin ensi viikolla lehdessä.
Minä julkaisen silloin tällöin lehdessä, koska saan kirjoituspalkkion

Oman domainin yllöpidosta sen sijaan joudun maksamaan joka kuukausi, eli omien sivujen ylläpito on varsin arvokasta

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Nyt on veivattu aihetta jo vaikka miltä kantilta.
Mikä on siis loppupäätelmä?
Olisiko sittenkin kannattanut pysyä lemmikkieläinkaupan hyvälaatuisessa raskasmetallittomassa ja öljyttömässä pyöreäsärmäisessä sorassa vai vaihtaa hienoon ja ihanaan Optiroc-öljyhiekkaan?
Oletteko jo kaikki öljyhiekan käyttäjät vaihtaneet hiekat toisiin vai peräti takaisin soraan?![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mikä on siis loppupäätelmä?
Olisiko sittenkin kannattanut pysyä lemmikkieläinkaupan hyvälaatuisessa raskasmetallittomassa ja öljyttömässä pyöreäsärmäisessä sorassa vai vaihtaa hienoon ja ihanaan Optiroc-öljyhiekkaan?
Oletteko jo kaikki öljyhiekan käyttäjät vaihtaneet hiekat toisiin vai peräti takaisin soraan?
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Itsekään en ole tehnyt mitään, ehkä sitten aikanaan jos akvaarion joutuu syystä tai toisesta tyhjentämään.
Kuinka moni on muuten käynyt lukemassa tuon Optirocin turvallisuustiedotteen, löytyy pdf:nä osoitteesta http://80.248.160.64:80/kronodocs/3672.pdf? Siellä on kohta jossa lukee "haitallinen vesieliöille" ja perässä on viiva. Silloin kun itse tuota hiekkaa tuonne akvaarioon pistin, olin vielä autuaan tietämätön siitä, että tuosta hajusta on keskusteltu laajemminkin. Siksi luin tuon käyttöturvallisuustiedotteen ja varmistuin, että tuota hiekkaa voi käyttää akvaariossa. Sinänsä ikävää väittää, että hiekka on täysin turvallista, vaikka kyseistä asiaa ei ole edes tutkittu. Varsinkin kun asiaa suoraan kysyttäessä kieltävät käyttämästä tuota kaivojen ympärillä tai akvaariossa...
edit: Näköjään tuosta on puhuttu jo aikaisemminkin...
Kuinka moni on muuten käynyt lukemassa tuon Optirocin turvallisuustiedotteen, löytyy pdf:nä osoitteesta http://80.248.160.64:80/kronodocs/3672.pdf? Siellä on kohta jossa lukee "haitallinen vesieliöille" ja perässä on viiva. Silloin kun itse tuota hiekkaa tuonne akvaarioon pistin, olin vielä autuaan tietämätön siitä, että tuosta hajusta on keskusteltu laajemminkin. Siksi luin tuon käyttöturvallisuustiedotteen ja varmistuin, että tuota hiekkaa voi käyttää akvaariossa. Sinänsä ikävää väittää, että hiekka on täysin turvallista, vaikka kyseistä asiaa ei ole edes tutkittu. Varsinkin kun asiaa suoraan kysyttäessä kieltävät käyttämästä tuota kaivojen ympärillä tai akvaariossa...
edit: Näköjään tuosta on puhuttu jo aikaisemminkin...
Ahven on peto kalaksi.
-
- Junior Member
- Viesti:
Pitipä löytää tää Topicci vasta nytten, kun sain jo kaadettua 50 kiloa juuri tuota 0.5-1.2mm Optiroccia akvaarioon, noh, innolla jään odottelemaan, että mitä tulevat kalat siitä tykkäävät. Tosiasiahan on se,että eipä nuo kalat kyllä luonnossakaan täysin puhtaassa ympäristössä uiskentele, varmasti jopa pahemmissa olosuhteissa kuin akvaristin Optirocilla täyttämässä altaassa. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Ei välttämättä seuraa mitään. Tuo hiekassa oleva öljymäärä tuntuu olevan varsin vähäinen ja ilmenevän lähinnä hajuna. Kovin monella tuota hiekkaa on, mutta haittoja on raportoitu varsin vähän. Haju ja mahdollisesti heikko kalvo pinnalla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Tämän jo johonkin rustasin, mutta laitetaan tännekkin. Tiedustelin tässä taannoin Optirocilta miten hiekat on kuivattu. Sain vastaukseksi, että kaikki puhallushiekat kuivataan kaasulla
Ai niin, itse päädyin tähän isompaan (0.5-1.2mm) raekokoon, kun tuli rautakaupasta lähetys kotiin ja siinä piti olla sitä pienempää raekokoa, mutta olivat kuitenkin laittaneet tuota isompaa. Jostain päin nettiä olin juuri lukenut, että tuo raekoko sisältää oljyä ja pitihän sitä sitten tiedustella tuolta Optirocilta.
Ai niin, itse päädyin tähän isompaan (0.5-1.2mm) raekokoon, kun tuli rautakaupasta lähetys kotiin ja siinä piti olla sitä pienempää raekokoa, mutta olivat kuitenkin laittaneet tuota isompaa. Jostain päin nettiä olin juuri lukenut, että tuo raekoko sisältää oljyä ja pitihän sitä sitten tiedustella tuolta Optirocilta.
Onkos tämä hiekka ihan ok?
Hankin 128l akvaarion ja ostin eräästä rautakaupasta Kokemäen laatuhiekkaa raekoko 0.5-1.2mm, se haiskahti hieman öljylle. Pesin sen kuitenkin monta kertaa ennen kuin laitoin akvaarioon, onko tuo hiekka turvallista käyttää?
Ostin kokemäkeläistä itsekin ja palautin hirveän käryn takia kauppaan. Ymmärsivät kyllä kun kerroin mihin tarkoitukseen tulee ja lupasivat ottaa yhteyttä valmistajaan. Kaveri väitti että ainakin heillä on jopa huomattu tuo juttu, että osa Kokemäen Laatuhiekan tavarasta haisee ja osa ei. En kyllä ihmettele jos huomaavat varastossa jossa sitä on lavakaupalla, meillä nimittäin kannettiin kaksi säkkiä avaamattomina makuuhuoneeseen, ja tuulettaa piti vielä hyvän aikaa säkkien pois kantamisen jälkeen ennenkuin nukkumaan voi mennä.
Mika
Mika
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
tervanhajua
laitoin tuota ko. optirocin hiekkaa ( oli muuten aika peseminen ) enkä huomannut öljyn hajua vaan tervan! hajun. se ei ollut mikään paha haju vaan ihan miellyttävä 

Heips!
En edes jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse ostin vuosi sitten juurikin tätä hiekkaa 25 kg ja olin hyvin tietoinen tuolloin mahdollisesta öljystä/hajusta. Kävin ensiksi K-raudassa, jossa eivät osanneet kertoa, sopiiko hiekka akvaarioon, mutta onneksi starkin nuori poika-myyjä oli selvillä asioista ja kertoi, ettei hiekassa pitäisi olla öljyä tai mitään mikä voisi liute veteen ja vahingoittaa kaloja. Lisäksi ilmoitin sysääväni mahdolliset kalakuolemat myyjän syyksi ja hänet korvausvelvolliseksi
. Muuta ongelmaa ei ole ollut, kuin hiekan peseminen ja loppuminen kesken.
BTW: muuten olisi ostanut Bilteman hiekkaa, koska sitä ei tarvitse pestä, mutta 500 km hakumatka näillä bensahinnoilla, huh huh
En edes jaksanut lukea koko ketjua, mutta itse ostin vuosi sitten juurikin tätä hiekkaa 25 kg ja olin hyvin tietoinen tuolloin mahdollisesta öljystä/hajusta. Kävin ensiksi K-raudassa, jossa eivät osanneet kertoa, sopiiko hiekka akvaarioon, mutta onneksi starkin nuori poika-myyjä oli selvillä asioista ja kertoi, ettei hiekassa pitäisi olla öljyä tai mitään mikä voisi liute veteen ja vahingoittaa kaloja. Lisäksi ilmoitin sysääväni mahdolliset kalakuolemat myyjän syyksi ja hänet korvausvelvolliseksi

BTW: muuten olisi ostanut Bilteman hiekkaa, koska sitä ei tarvitse pestä, mutta 500 km hakumatka näillä bensahinnoilla, huh huh

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Meillä on myös Optirocin samaista hiekkaa, ja hyvin on toiminut. Kova peseminenhän siinä oli, mutta mitään öljyistä kalvoa ei tullut. Eikä hiekka haissut pahalle, ainakaan läheskään yhtä pahalle kuin minä kahden tunnin hikisen pesu-urakan jälkeen.
Minä pidän tuon Optirocin väristä, minusta se on luonnollisemman näköinen kuin vaalea Bilteman hiekka. Makuasia, sanoi koira ja niin edes päin..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Minä pidän tuon Optirocin väristä, minusta se on luonnollisemman näköinen kuin vaalea Bilteman hiekka. Makuasia, sanoi koira ja niin edes päin..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Ei tarvitse monessakaan paikassa Suomenmaata pitkälle ajella, kun löytyy jonkinlainen hiekanottopaikka/soramonttu/uimaranta, mistä saa hiekkaa hakupalkallaHöpötys kirjoitti:Heips!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tämä puhallushiekka tuntuu olevan jonkinasteinen "trendijuttu" tällä hetkellä, toimii varmasti, sitä en kiellä, mutta jostakin kumman syystä suurin osa altaista näyttää pohjan osalta tänä päivänä hemmetin tylsältä, kun suurimmalla osalla on sitä "biilteemaa"

" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Member
-
- Junior Member
Hah, Pimpbottinen. Sanoin Yes Optirocille vuonna -99.
Ei ole öljystä ollut tietoakaan, normaalisti pestiin se silloin pienissä erissä kun laitettiin se altaaseen. Silti en enää sanoisi yes tälle hiekalle, tai en ainakaan tälle raekoolle. Nitraatit taivaissa vaikka jumankekka tekisi mitä ! Koitettu tiuhaa pientä vedenvaihtoa ja viimeisimpänä isompi mylläys, missä periaatteessa lähes kaikki vesi vaihdettiin. Ja hiekkaa on kyllä pöyhitty ahkerasti.
Jännä miten monella se on toiminut hyvin, näitä juttuja lueskellessa. Itse mietin, että se pienin raekoko olisi isttenkin ollut parempi...mene ja tiedä.
( luinpas muuten koko ketjun, luin ! )
Ei ole öljystä ollut tietoakaan, normaalisti pestiin se silloin pienissä erissä kun laitettiin se altaaseen. Silti en enää sanoisi yes tälle hiekalle, tai en ainakaan tälle raekoolle. Nitraatit taivaissa vaikka jumankekka tekisi mitä ! Koitettu tiuhaa pientä vedenvaihtoa ja viimeisimpänä isompi mylläys, missä periaatteessa lähes kaikki vesi vaihdettiin. Ja hiekkaa on kyllä pöyhitty ahkerasti.
Jännä miten monella se on toiminut hyvin, näitä juttuja lueskellessa. Itse mietin, että se pienin raekoko olisi isttenkin ollut parempi...mene ja tiedä.
( luinpas muuten koko ketjun, luin ! )

Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
Jaaha, en jaksanu koko ketjua kahlata läpi, mutta tässä vähän infoa hiekan valmistusprosessista. (Olen ollut pari kesää töissä yhdellä entisen Optirocin tehtaista.)
Eli, ainakin kyseisellä tehtaalla homma menee näin:
1. Hiekka kaivetaan hiekkakuopasta, tai tuodaan muualta.
2. Hiekka ajetaan seulomoon, jossa siitä erotellaan isommat kivet, sora ja halutut raekoot. Tämän jälkeen se ajetaan märkäsiiloon.
3. Hiekka kuivataan nestekaasukuivaimella ja ajetaan kuivasiiloon.
4. Hiekka ajetaan kuivasiilosta säkityssiiloon, josta se päätyy 25kg
säkkeihin.
5. Valmiit säkit kootaan lavoiksi ja ajetaan varastoon, josta ne edelleen
lähtevät eteenpäin.
Kuten huomaatte, prosessi on melko monivaiheinen ja öljyn joutuminen hiekan sekaan on mahdollista useassakin vaiheessa. Voi olla, että esim. kauhakuormaajasta on roiskunut öljyä hiekkakuopalla, tai että rautakauppias on pinonnut säkit öljyiselle lattialle.
Yleisesti ottaen laadunvalvonta on melko tiukkaa, joten itse en ainakaan näe mitään syytä olla ostamatta Optirocin tuotteita.
Eli, ainakin kyseisellä tehtaalla homma menee näin:
1. Hiekka kaivetaan hiekkakuopasta, tai tuodaan muualta.
2. Hiekka ajetaan seulomoon, jossa siitä erotellaan isommat kivet, sora ja halutut raekoot. Tämän jälkeen se ajetaan märkäsiiloon.
3. Hiekka kuivataan nestekaasukuivaimella ja ajetaan kuivasiiloon.
4. Hiekka ajetaan kuivasiilosta säkityssiiloon, josta se päätyy 25kg
säkkeihin.
5. Valmiit säkit kootaan lavoiksi ja ajetaan varastoon, josta ne edelleen
lähtevät eteenpäin.
Kuten huomaatte, prosessi on melko monivaiheinen ja öljyn joutuminen hiekan sekaan on mahdollista useassakin vaiheessa. Voi olla, että esim. kauhakuormaajasta on roiskunut öljyä hiekkakuopalla, tai että rautakauppias on pinonnut säkit öljyiselle lattialle.
Yleisesti ottaen laadunvalvonta on melko tiukkaa, joten itse en ainakaan näe mitään syytä olla ostamatta Optirocin tuotteita.