Projekti: 530l allas olohuoneeseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Projekti: 530l allas olohuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Mulla 2x 1,5 l kiljupullot. Kasvit kasvaa rehottaa, mutta puutoksen merkkejä alkaa näkyä pitkällä aikavälillä. Kuten Sisso tuossasanoo, niin valot "pakottaa" kasvit kasvuun oli ravinteita tai ei. Minä iskin Substralin viherkasvitikkuja juuristoon. Easylifen kasvilitku menee tuplana. Jahka nuo Sisson ravinnetilaukset tulee, niin kokeillaan sitten niitäkin. Tupsulevää enää yhdessä kannossa. Rihmalevää on pikkuisen, mutta olen leikellyt niitä lehtiä pois, kun sitä ei voi "kiusata" millään, mikä ei vahingoitaisi myös kasvia. Joo pikkuisen korkealentoista, mutta joitan vinkkejä saa :mrgreen: -olis pitänyt olla koulun kemian tunneilla hereillä. Nyt saa jatkuvasti googlata ja selvittää :D
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Mä niin toivoisin saavani altaan tasapainoon ainoastaan ravinteilla ja valolla, en jaksais alkaa kiljupulloja virittelemään (kalastoa on kyllä jonkin verran tulossa lisää, joten lisänneekö myös hiilaria veteen, ilmastusta ei ole käytössä, pinta nyt jonkin verran kiertää toisessa päässä?). Mitäs tuo Easylifen kasvilitku on, pitääkin kokeilla :)? Ja lukea tuo Sisson ketju sitten kun ehdin... Tosiaan, google voi olla kovassa käytössä mullakin sen jälkeen :mrgreen:.

Toinen ongelmani on säikyt ja kutuhaluttomat kuparimonniset (13-14 kpl) pienemmässä altaassani. Tekisi mieli siirtää ne tuonne isoon altaaseen, jos vaikka rohkaistuisivat, mutta mutta... jos sinne tulee vielä karanteenista 13 kpl Corydoras sp. cf. ephippiferejä, niin taitaa olla pohja ihan liian täynnä? Kaksi monnisparvea, harlekiinit (4 kpl) ja kirjoahvenet (1 kutupari ja 2 muuta yksilöä). Ei kannata edes harkita?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Lauris
Junior Member
Junior Member

Tulee varmaan liian täyttä. Mieluummin oma kutupytty. Altaassa hiekkapohja riittävästi piiloja. Isot veden vaihdot ja lämmön nosto kutulämpöön? Herkkuruoka? En osaa muita vinkkejä antaa. Toinen kaveri tuskailee, kun helmimonniset kutee seuralassa, mutta ei kutupöntössä vaikka vesiolosuhteet ok ja kaikki muukin :| Joku viihtymisjuttu se on....

Hiilari lisää ravinteiden kulutusta, että ehkä ei sitten sitä. Musta tuntuu, että kasvien väri voimakkaami uusissa lehdissä kuin aikaisemmin...Vaihdan kiljun nyt 2 vko välein. Ekan viikon käy voimakkaammin, sitten hiipuu. Kuplia toki tulee, mut hiilaria kiljulla. Hankin nyt sen hiilarikontrollerin http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=621 mukaan ei tule enää riittävästi reilun viikon jälkeen käynnistyksestä. Ja ne ravinnetikut laitoin lauantaina.Tätä Easy Lifen proFitoa menee siis http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=324 Käytän nyt kannun ainakin loppuun. Seachem Flourish on mielestäni parempi, toki siinäkin määrät aika pieniä.Mulla ei yhtään fosfaattia, eikä sitä tuossa Easy Lifen litkussa olekaan yhtään.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joo, voi olla ahdasta. En tiedä. Pitää ainakin tarkkaan miettiä asiaa. Ja haluaisin siirtää kyllä ne senkin takia sinne, että jos arkuus vähenisi uudessa ympäristössä. Ovat nyt jostain syystä todella nynnyjä. Eli ei pelkästään se kudetus, vaan yleinen hyvinvointi :). Erilliseen kudetusaltaaseen tuskin jaksaisin alkaa niitä välillä pyydystämään, mä en todellakaan ole hyvä siinä hommassa (eikä hermotkaan kestä) :roll:.

Joo ei hiilaria. Katsotaan ensin, mitä noi ravinteet sais aikaiseksi. Ai kappas, tuollainenkin hiilarikontrolleri on olemassa. Mielenkiintoista. Pitää tosiaan opiskella noista kasvien ravinteista, kun fosfaattikaan sinällään ei kerro mulle mitään :D. Sais tulla Sisso pitämään kunnon oppitunnin mulle aiheesta :roll:.
Lauris
Junior Member
Junior Member

heh, mulla on etua, kun asuu tässä ihan lähellä :D Hänellä niin ihanat altaat ja tietämys asiasta. yritän tosissani opetella, mutta saanut aloittaa iiiihan alusta juurta jaksain selvittämään. Nuo ulkomaiset sivut ovat antoisia, jos vain jaksaa kahlata läpi.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hienoa että sulla on apu lähellä :D! Mä yritän ehtiä lukemaan tuon Sisson ketjun jossain välissä ja ajattelin tuolta akvaarioon.fistä tänään tilata tuota Seachemin Flourishia, haulla kun näytti tulevan kehuja tälle tuotteelle :). Ja riittoisaakin taitaa olla, mikä on myös positiivinen juttu.

Mittailin silmilläni eilen tuota akvaariota ja uskoisin kyllä, että ne molemmatkin monnisparvet saattaisivat sopia sinne. Pitää vaan ensin pistää se isompi kanto vaihtoon hiukan pienempään ja rakennella sitten vaikka lisää liuskekivistä piiloja, jos tarvis. Mutta eiköhän siellä tilaa ole ja nitraattien kannalta raskas kalasto olisi aika hyvä juttu. Kun tällä hetkellä tosiaan melkein nollat. Taitaa vallut, vesitähdikit ja pistiat viedä kaikki. Pistiat ovat muuten alkaneet kasvaa mukavasti kokoa, jes :). Mutta tosiaan harkitsen nyt rauhassa tuota kuparien siirtoasiaa. Vaatii meinaan pienemmän altaan sisustuksen täydellistä purkua sitten, ei niitä muuten kiinni saa...

Uudet osat Classiciin lähtee myös tilaukseen, että saadaan lisää suodatuskapasiteettiakin. Tilaan roottorin ja akselin lisäksi myös uuden tiivisterenkaan kanteen, luulis jo suodattimen tämän jälkeen pelaavan kun on kaikki osat suunnilleen vaihdettu :roll:.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No niin, tilattu tuota Flourishia sekä Flourish Nitrogenia :). Satekin nitraattiliuosta ei ollut tällä hetkellä ja tilasin sitten tuota Nitrogenia sen tilalle. Pitäisi olla siis eräänlaista nitraattiliuosta sekin kaiketi. Joka tapauksessa vahvasti typpipitoinen lannoite ainakin. Ja nyt on myös tuohon El-makropäiväkirjaan (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=198411) tutustuttu, todella hyvää tekstiä ja etenkin se doc-tiedosto oli aivan loistava! Koko ketjua en alkanut kahlaamaan läpi kun en aio noin syvällisyyksiin mennä, mutta vähän kuitenkin perusteita kasvien hyvinvointiin sain jo tuosta alkuosasta ja docista irti.

Sen docin mukaan mulla on ihan liian pitkään valot päällä [:I]. Olen kyllä jo pidentänyt valaistustaukoa päivällä monta kertaa, mutta taidanpa vielä vaan pidentää ihan reilusti. Jos sais sen valo-hiilari-suhteen tasapainoon. Ja sitten vielä ravinteita päälle (koska takuulla niistäkin puutetta), niin luulis jo ainakin vähän paremmin kasvien kasvavan? Helpoimpien nyt ainakin?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Lupasin muuten niitä timanttikirjoahvenvauvojen kuvia. Ne löytyvät nyt täältä: http://kuvablogi.com/nayta/3414656/

On nyt muutamia viikkoja aikaa, kun on kuvattu eli ovat noista kasvaneet :). Ilman makro-objektiivia on hankala kuvata ja muutenkaan en osannut uutta järkkäriä käyttää tuolloin, mutta jos kuvista jotain tolkkua saisi :D.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Voi v****n EHEIM [}:)] [}:)]!!! Tilasin jälleen uuden akselin ja roottorin Classiciin, sekä kanteen tiivistysrenkaan. Tänään tuli tavarat, tunti sitten hain postista. Ja MITEN KÄVI? TAAS AKSELI POIKKI! Mä en osta enää ainuttakaan Eheimiä tämän jälkeen, en minkäänlaista!
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Oisko tuossa kuitenkin kyse käyttäjän failuresta eikä Eheimin huonoudesta...? ;)

Ei vaan, kyllähän tuota tuli itsekkin katkaistua muutama akseli aikanaan ennenkuin oppi käsittelemään niitä tarpeeksi varovasti. Itseasiassa ei ole kauankaan aikaa, kun kiireessä kasasin 2217 ja lipsautin akselin kädestä kylppärin lattialle. Onneksi oli varastossa uusi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joo, varmaan vikaa sekä käsittelijässä ETTÄ laadussa... tosiaan tarvis käsitellä niitä silkkihansikkain ja yritinkin olla nyt varovainen, mutta ei auttanut. Ne ei siedä YHTÄÄN taivutusta, edes vahingossakaan. Mutta kyllä mulla on muutakin marisemista Eheimistä, ei sen puoleen. Ei oo ikinä ollut tekniikan kanssa näin paljon ongelmia kuin nyt. Johtuu siitä, että uusimmat suodattimet on kaikki Eheimiä :roll:. Fluvalit on toimineet tähän asti kuin junan vessa ja niissähän taitaa olla kiinteä akseli, jota ei VOI saada poikki. Nyt vasta katkes vanhasta Fluvalista roottorista pari lapaa, tais olla toistakymmentä vuotta vanha masiina. Siinä on laatua ;).

Itku vaan meinas eilen päästä, kun iski niin kova ketutus ja tuntui, ettei multa onnistu ikinä mikään. Mieskin on nyt vähän innostunut osallistumaan touhuihin ja oli tehnyt varmaan jo puolen tuntia esivalmisteluja suodattimen asentamiseksi. Ja se kaivelee kaikkein eniten, kun noi varaosat ei tosiaan oo halpoja. Olen tainnu vanhaan suodattimeen laittaa puolitoistakertaisesti uuden suodattimen hinnan kohta. Eikä tuo raha kasva puussa meikäläisellä :|. Nyt on sitten vaan pakko tilata uusi JBL Zooplussalta, vaikkei varaa oikein oiskaan. Huokaus.

Mutta tosiaan tämä kovakourainen mimmi vaihtaa nyt merkkiä ;). Myyn ton Classicin sellaiselle, joka ei ole yhtä ronski käsittelyssään kuin meikäläinen :roll: :mrgreen:.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Lisää valistunutta tilitystä ja sadattelua luettavissa blogista (varoitus: saatat herätä Eheim-horroksesta?) sekä muita kuulumisia.
Lauris
Junior Member
Junior Member

Höh. Ompa huono laatu [}:)] Mulla altaassa mattosuodatin+sisäsuodattimena Fluval roskien kerääjänä. Toimineet hyvin :D
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joo, itsekin olen todennut että Fluval toimii kuin junan vessa :D. Mattosuodattimista mulla ei oo kokemusta. Mutta JBL:n ulkopönttö on nyt tilattu. Katotaan sitten, jos sen kanssa yhteistyö sujuisi paremmin :).
Lauris
Junior Member
Junior Member

En uskalla hankkia ulkosuodatinta vuotoriskien takia....Lapset tai koirakin vois päästä siihen käsiksi :D
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Meillä ulkosuodatin (ja kohta -suodattiMET) on muoviastiassa ja lisäksi sitten ollaan noudatettu tätä ohjetta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=190726 ;). Ei sentään pitäis tulla kaikkien vesien sitten lattialle. Tietysti mattosuodatin on varmaan aina varmempi :D, mutta en oo jaksanut perehtyä.

Meilläkin 1 kpl lasta kotona, mut on kyllä jättänyt noi letkut yms. rauhaan. Muuten kyllä kiinnostunut noista touhuista (joskus liiankin kanssa :mrgreen:) ja osallistuu esim. kalojen ruokintaan ja tykkää katsella erityisesti poikasakvaarion omppuja :D. Tuleva akvaristi ihan selvästi 8-).

Ja tosiaan eilen kippasin ekan kerran Seacheamia altaaseen. Laitoin Flourishia ohjeen mukaisen annoksen ja sitä toista 1,5-kertaisen annoksen. Lykkään vielä lisää, kunhan ehdin mittailemaan nitraattiarvoa ja saan törkättyä vähän lisää nopeasti kasvavien lajien pistokkaita tonne.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Liekö ollut huonoa tuuria ja olet saanut heikot osat? Itse olen tässä lähes puolitoista vuotta ollut akvaarioharrastajana ja suodattimia on tällä hetkellä kahdeksan ja kaikki ovat Eheimejä ja ikinä ei ole yksikään akseli, eikä mikään muukaan osa hajonnut. Myöskin ovat toimineet varmasti, vesi on puhdasta ja roskatonta ja puhdistusväli on kaikissa omistamissani suodattimissa pitkä. Mistään pitkästä käyttökokemuksesta ei voi puhua, mutta tällä hetkellä en voi muuta kuin kehua Eheimiä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No en tiedä, napsahti kyllä poikki kuin tikku, yhtä vaivattomasti. Vaikka mun tuuriini kyllä sopiskin että yks on vanhuuttaan hapertunut ja onnistun saamaan kaksi uutta, mutta valmistusvirheellistä osaa :roll:. Joka tapauksessa nyt on eri merkkinen pönttö tilattu. Jospa siinä ei olis mitään kirousta, kun siltä alkoi jo tuntumaan ton Classicin kanssa... ;)
Lauris
Junior Member
Junior Member

Mulla vaan Eheimin sisäsuodattimia, nytkin Eheim Aquaball tuolla satkussa. Se on ihan kestänyt :) Ennen tehtiin kestäviä vehkeitä...Täytyy kehaista, kun tuo 110L olen saanut 29v. sitten, silikoonit on vain vaihdettu. Lamppu alkuperäinen, samoin ilmastinpumppu pöhissyt melkein yhtäjaksoisesti yötä päivää ja edelleen pelittää :o Nykyään kun vaihdetaan osat heikompilaatuisiin, jotta tuotteet olisivat edullisia. Reklamaatiota kehiin. Kyllä niiden putsausta pitää kestää!

Ulkosuodatin, vaikka olisi muoviastiassa, niin ei meille käy. Jos ollaan viikkokin poissa ja hanoihin tulee vuotoa tms....Kaverilla meni Omakotitalo täällä nyt remppaan, kun tonninninen allas oli alkanut purkaantua yön aikana rikkoutuneen liittimen takia... Tuota ketjua olen kyllä lukenut ja tuota miettinyt, että varmaan ihan toimiva, nuo reiät. Toistaiseksi nyt pärjätään näinkin :)
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sulla onkin kauan kestänyt akvaario :o. Lähinnä meinaan, että eikö lasit ole jo kovin naarmuiset? Mutta aika hyvin valaisimelta ja ilmapumpulta, jos vielä tosiaan pelittävät :D. Mun tekis kyllä mieli laittaa suoraan Eheimille palautetta heidän varaosiensa kestävyydestä, mut en tiedä jaksanko.

Ennen tosiaan tehtiin hyviä laitteita. Nyt tehdään sellaisia (tämä koskee akvaariotekniikan lisäksi elektroniikkaa yms.), että kestää korkeintaan 2-3 vuotta. Ei ole valmistajille kannattavaa tehdä tuotteita, jotka kestäis esim. sen 10 v. tai päälle :roll:.

Olipa surkea näky eilen, kun palasi kotiin reissulta. Pienemmässä altaassa taas bakteerisamennus tms. [}:)] ja ison altaan lasit täynnä levää ja vesi taas sanonkominkä-keltaista :roll:. Mutta tänään oliskin tarkoitus urakoida koko ilta ja pistää altaat mullin mallin ;). Perussiivouksen lisäksi iso kanto lähtee vaihtoon, tilalle tulee pari pienempää (toinen 175-litraisesta kun siellä on aika täyttä) ja pari uutta kasvia (ostin 3 uutta eilen Vantaan Jumbon Faunattaresta) + pienemmästä altaasta siirrän myös paljon kasvimatskua isoon. Ja pirusti lannoitetta perään, että jos nyt päästäis niistä levistä ja saatais kasvit kasvamaan. Easy Carboa en kyllä uskalla ruveta käyttämään, jos uudet monniset muuttaa tankkiin jossain vaiheessa.

Mutta kuvaa pukkaa sitten, kun saan mylläykseni tehtyä :).
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Katselin muuten eilen Faunattaressa (Jumbossa) taas kerran kerritetroja, ja ne viehättivät kovasti silmääni. Mietin, että josko jättäisin kuitenkin kongot pois ja ottaisin näitä tuhottoman porukan (20-30)? Tai sitten keisaritetroja? Maksimilämmöksi kyllä sanotaan netissä keisaritetralle +26, onko ihan mahdotonta pistää 27:ään asteeseen? Pitää joka tapauksessa kaivaa noista lajeista lisää tietoa. Käärmekalathan tämä parvivalinta rajaisi pois, mutta pohjaosasto taitaa kyllä olla aika täynnä jo joka tapauksessa, vaikka laittaisin sinne enää vain ne uudet monniset... :roll:

Kongontetra olisi todella komea, kun kasvaa niin isoksi, mutta en tiedä mikä siinä hiukan tökkii... ja helmirihmojen kanssa saattaisivat olla liian levotonta seuraa? Kun jo nuo sateenkaaretkin on aika adhd:itä :D.
Lauris
Junior Member
Junior Member

Entäs Keisaritetra? Olisi minusta näyttävämpi. Saman tyylinen kuin Kerritetra eikä mene muiden kalojen suihin :) Näitä minulla.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tuossa edellisessä tekstissähän minä juuri mainitsin kerritetralle vaihtoehdoksi hiukan isomman keisaritetran ;). Ja uskoisin menevän 27 asteeseenkin, kun englanninkielisillä sivustoilla näytti olevan monessa paikassa 27 astetta (eikä 26) ylärajana.

Mutta kerropas millaisia kavereita nuo keisarit on, jos sulla on näitä :D? Ovatko enemmän rauhallisia vai vilkkaita?
Lauris
Junior Member
Junior Member

Ai joo niin mainitsitkin [:I] Rauhallisen oloisia, mutta ei mitään flegmaatisia :) Tuolla jossain mainitaan, että elelevät pohjakerroksessa, mutta kyllä minulla ihan ympäri allasta :) Minusta kauniit nuo täysikavuiset urokset liehuvine pyrstöineen. Ei kuitenkaan liian huntumaisia. Poikasinakin helppo erottaa, koirailla siniset silmät ja naarailla keltaiset :) Tytön koulun akvaariossa kerritetra häiriköi, mutta opukset sanoo rauhalliseksi. Kerri tetroista ei omakohtaista kokemusta.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kuulostaa ihan hyvältä lajilta, jos ovat rauhallisia ja vielä viihtyisivät keskiveden tuntumassa :). Se vesikerros kun on vielä vähän tyhjillään. Mutta kyselen nyt hintoja kummastakin lajista, kerrejä olisi Tampereella tarjolla kyllä jo valmiiksi 20 kpl. Hinta ratkaisee nyt aika paljon ja toisaalta mietityttää, että kannattaako sitten vielä ottaa ennen tulevaa lomareissuaan kaloja lisää. Jos sitten vaikka maaliskuun puolella... toisaalta Treella olisi mukava tarjous "ota 3, maksa 2" helmikuun ajan. Äh :roll:.

Onko se koulun akvaariossa oleva kerri yksin? Jos terrorisoi sen takia muita? Vaikka mun altaassani ne ovat sieltä pienimmästä päästä sitten, että tuskin uskaltavat kummoisesti alkaa uhoamaan :D.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”