Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
jennali
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:OOo, miten hieno taisto!! 8O Ei ihme, että sen varasit! :) Onkohan se sun toinen koira sukua mun toiselle koiralle... :D Sekin on nimittäin "vähän" pöljä ja aivan ääretön häsläheikki ( Olen usein epäillyt, että sen aivojen paikalla on vain lisää ryttyjä (se on katsos mopsi! :D ) tai sitten umpiluuta! :mrgreen: )!

Olen tässä muuten koko päivän kiertänyt kotiamme ja yrittänyt katsella tuolle 60 litraiselle sopivaa tilaa! :mrgreen: Miehellenikin tuossa jo varovasti suunnitelmistani kerroin ja voin sen verran sanoa että, se ei ollut yhtä innostunut asiasta kuin minä..!! :mrgreen: No vähän toivoa jätti viimeinen maininta mieheni puolelta, että et ainakaan pelihuoneeseen sitä laita.. Niin enkös voikin jo siitä hyvin käsittääkin asian näin, että akvaarion sijoitus johonkin muuhun huoneeseen käy hyvin...?!?! :mrgreen:
Paljon mahdollista. Tosin tuo on tuollainen "tiibetinspitz". Suomeksi siis tiibetinspanielin ja kleinspitzin sekoitus :D Eli mopsia siinä ei ole. Mutta ehkä ne on jotain sukulaissieluja??
No tietenkin se tarkoittaa just sitä! Ja jos mies ihmettelee, niin voit sanoa, että kielsi laittamasta altaan pelihuoneeseen. Ja kun se ei siellä ole, niin tietysti on ihan luvallisessa paikassa :twisted:
Oi. se varmaan on tosi nätti, toi sun koiruus, kun siinä on tuota tibsua ja kleiniä ja varmasti hurmaava luonnekin löytyy, jos on sukulaissielu meidän sessun kanssa! [;)]

Niin minunkin logiikalla ( onks tää nyt sitten sitä naisten logiikkaa..? :D) toi "ei saa laittaa ainakaan pelihuoneeseen" -tarkoittaa sitä, että ihan vapaasti saan laittaa taiston altaan jonnekin muualle asuntoon sitten!! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Nyt ois muuten ihanasti kasvanut se intianvesitähdikkikin.. Siis se "rosea australis" versio siitä! :)

Millonkahan minä uskaltaisin sitten siirrellä tuon sinne 100 litraiseen ja jos se taistelukalakin sinne sitten siirtyy, jos se minun ukko siis ei anna periksi ja tuo mun logiikalla ajateltu "muualle kuin pelihuoneeseen" ei toimi, :D niin milloinkahan minä sen uskaltaisin sinne siirtää..?? 8O (Ajattelen siis sitä, että mistä tiedän että taistis on varmasti parantunut siitä evärutostaan ja kestäisi sen siirron ja mahdolliset uuden hiekan, kannon ja kasvien tuoman vaikutuksen..? 8O )Samalla tosiaan siis vaihtuis se hiekkakin ja se vanha sora menis sinne sukkahousumakkaroissa, tuomaan sitä hyvää bakukantaa, ja tietty vanha suodatinkin sinne menee toimintaan, uuden rinnalle, että siitäkin saadaan ne hyvät bakut talteen (..ja nuo sisustushärpäkkeet ja kivetkin sinne laitan! ).. Ja ajattelin, että jos suoraan siirtäisi 60 litraisesta vettä sinne, ainakin sen puolet, niin eikös se siirto menis noin niinkuin ihan hyvin, vai olisiko hyvä se "uusi" allas kypsyttää ihan alkutekijöistään..?? :? Luin, ( täältä AWstä..) että näin voisi tehdä, mutta en ole ihan sata varma, että onko tämä niinkuin "oikeaoppista" ja turvallista..?? :| Nyt täytyy kyllä vähän rueta taas tutkailemaan "etsi"nnän kanssa tuota hommelia täältä lisää!! :D
Liitteet
Siinäpäs näkyy sen rosea australisin kasvua ja vähän ehkä alkaa näkyä uusittujen pohjalannoitteiden vaikutustakin! :)
Siinäpäs näkyy sen rosea australisin kasvua ja vähän ehkä alkaa näkyä uusittujen pohjalannoitteiden vaikutustakin! :)
seurala.jpg (196.57 KiB) Katsottu 3058 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:Oi. se varmaan on tosi nätti, toi sun koiruus, kun siinä on tuota tibsua ja kleiniä ja varmasti hurmaava luonnekin löytyy, jos on sukulaissielu meidän sessun kanssa! [;)]

Niin minunkin logiikalla ( onks tää nyt sitten sitä naisten logiikkaa..? :D) toi "ei saa laittaa ainakaan pelihuoneeseen" -tarkoittaa sitä, että ihan vapaasti saan laittaa taiston altaan jonnekin muualle asuntoon sitten!! :D
Onhan se aika nätti kyllä. Hyvin paljon tipsun näköinen, mutta pidempi kuono ja suhteessa vartaloon on pidemmät jalat. Ja hiukan kevytrakenteisempi :) Ja maailman sosiaalisin ja kiltein.
Ainaskin akvaario-naisen logiikkaa :D Jos ei suoraan kielletä kuin yksi huone, niin loput on luvallisia!
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

jennali kirjoitti:Nyt ois muuten ihanasti kasvanut se intianvesitähdikkikin.. Siis se "rosea australis" versio siitä! :)

Millonkahan minä uskaltaisin sitten siirrellä tuon sinne 100 litraiseen ja jos se taistelukalakin sinne sitten siirtyy, jos se minun ukko siis ei anna periksi ja tuo mun logiikalla ajateltu "muualle kuin pelihuoneeseen" ei toimi, :D niin milloinkahan minä sen uskaltaisin sinne siirtää..?? 8O (Ajattelen siis sitä, että mistä tiedän että taistis on varmasti parantunut siitä evärutostaan ja kestäisi sen siirron ja mahdolliset uuden hiekan, kannon ja kasvien tuoman vaikutuksen..? 8O )Samalla tosiaan siis vaihtuis se hiekkakin ja se vanha sora menis sinne sukkahousumakkaroissa, tuomaan sitä hyvää bakukantaa, ja tietty vanha suodatinkin sinne menee toimintaan, uuden rinnalle, että siitäkin saadaan ne hyvät bakut talteen (..ja nuo sisustushärpäkkeet ja kivetkin sinne laitan! ).. Ja ajattelin, että jos suoraan siirtäisi 60 litraisesta vettä sinne, ainakin sen puolet, niin eikös se siirto menis noin niinkuin ihan hyvin, vai olisiko hyvä se "uusi" allas kypsyttää ihan alkutekijöistään..?? :? Luin, ( täältä AWstä..) että näin voisi tehdä, mutta en ole ihan sata varma, että onko tämä niinkuin "oikeaoppista" ja turvallista..?? :| Nyt täytyy kyllä vähän rueta taas tutkailemaan "etsi"nnän kanssa tuota hommelia täältä lisää!! :D
Viljelyakvaarioihin olen kipannut suoraan puolet vedestä ja hieman hiekkaa, pari kasvia. (useimmat eivät laita viljelyakvoihin ollenkaan hiekkaa, jotta ympäristö on steriilimpi). 99 % tämä tapa ei ole aiheuttanut ongelmia tai ainakaan sellaisia että kala olisi sairastunut tai kuteminen ei olisi onnistunut. Tähän en kuitenkaan ota tuon enempää kantaa koska kala on ollut sairaana, enkä osaa noista parantumisajoista sanoa mitään.

Yksi huone kielletty..niin muut lienevät silloin sallittuja. :mrgreen:
Ahvenia ja monneja.
jennali
Senior Member
Senior Member

Riippasaarni kirjoitti: Viljelyakvaarioihin olen kipannut suoraan puolet vedestä ja hieman hiekkaa, pari kasvia. (useimmat eivät laita viljelyakvoihin ollenkaan hiekkaa, jotta ympäristö on steriilimpi). 99 % tämä tapa ei ole aiheuttanut ongelmia tai ainakaan sellaisia että kala olisi sairastunut tai kuteminen ei olisi onnistunut. Tähän en kuitenkaan ota tuon enempää kantaa koska kala on ollut sairaana, enkä osaa noista parantumisajoista sanoa mitään.

Yksi huone kielletty..niin muut lienevät silloin sallittuja. :mrgreen:
Niin, olen yrittänyt tietoa etsiä ympäri nettiä, että miten pitkään tuo paraneminen kestää ja milloin voisi olla jo ihan varma, että kala toipunut sairaudestaan. Mutta ei oikein kunnollista tietoa löydy! :| Mutta täähän ois hyvä 60 litraisen käyntiin jättämisen paikka.. Katsos voin sanoa hyvillä mielin miehelleni, että, ei sitä taistelukalaa voi vielä minnekään tuosta vanhasta akvaariostaan siirtää, vaan täytyy odottaa, että on varmasti parantunut :twisted: (sitten se siirto vähän niinkuin ajansaatossa unohtuisi ja allas saisi jäädä..! :D )!
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kyllä mä ehdottomasti komppaan kaikkia edellisiä; eli jos pelihuone on kielletty, muut ovat sallittuja :mrgreen: Täytyy ajatella yhtä suoraviivaisesti kuin miehet itse tekevät. Eivät nekään pohdi, että mitä me jollakin kommentilla "oikeasti" tarkoitetaan? Asiat on niin kuin ne sanotaan :mrgreen:

Ja Riippasaarni; tajuttoman hyvä idea tuo laatikkovedätys! Parasta, että meillä mies jättää niitä laatikoita joita minä sitten puhisten siivoan pois! Nythän mä annankin niiden olla ja katson kuinka kauan kestää... Taidan laittaa jonkun nanon sellaisen laatikon sisään! Saattaapi olla puoli vuotta ennen kuin kukaan huomaa? :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Kyllä mä ehdottomasti komppaan kaikkia edellisiä; eli jos pelihuone on kielletty, muut ovat sallittuja :mrgreen: Täytyy ajatella yhtä suoraviivaisesti kuin miehet itse tekevät. Eivät nekään pohdi, että mitä me jollakin kommentilla "oikeasti" tarkoitetaan? Asiat on niin kuin ne sanotaan :mrgreen:

Ja Riippasaarni; tajuttoman hyvä idea tuo laatikkovedätys! Parasta, että meillä mies jättää niitä laatikoita joita minä sitten puhisten siivoan pois! Nythän mä annankin niiden olla ja katson kuinka kauan kestää... Taidan laittaa jonkun nanon sellaisen laatikon sisään! Saattaapi olla puoli vuotta ennen kuin kukaan huomaa? :mrgreen:
No se on kyllä totta, että ne ei pohdi..! :roll: :D ..Ja mähän oikeesti voin hyvinkin ymmärtää tuosta "ei pelihuoneeseen" kommentista, että muut huoneet on kyllä käytettävissä! :D Oon tässä varovasti katsellut jo vähän kalastoon ehdokkaita, mutta kun on nykyään tullut niin varovaiseksi, että ei oikein tiedä varmaksi tai uskalla uskoa esim. noihin suositus akvakokoihin, kun on niin paljon ristiriitaista tietoa netissä ja kirjoissakin liikenteessä! :? Seurala kun on minun ensimmäinen akvaario, siinä tuli silloin alottaessa virhettä tehtyä ( >eli, edelleen minulla etsii kotia 3 safiiritetraa, kun en silloin kerennyt parvea kokoon saada, kun löysin sitten parempaa tietoa, että tarvitseekin isomman altaan.. :roll: )..

Puna-aaveillehan on ollut suosituksena viileämpi vesi, mutta sitten selvisi siitä onneksi sellainen seikka, että nuo lämpötila vaatimukset on tarkasteltu uudelleen ja viihtyvät myös lämpimämmässäkin vedessä, ja siksi sitten uskalsin silloin pienen parven niitä ottaa. Mutta olen huomannut, että yhä täällä sivustolla kiistellään kovastikin noista puna-aaveiden lämpötiloista, joten siitäkin on sitten tullut vähän ristiriitainen olo, että teinkö niidenkin otossa sittenkin virheen, kun ne nyt asustaa 25 asteisessa vedessä...! :roll: Mutta en ole huomannut niissä kyllä mitään apaattisuutta tai sen sellaista, mitä kuulemma liian lämmin vesi näille teettää.. :roll: Minulla nuo ovat oikein virkeitä, leikkisiä ja kirkkaan oransseja pienten reviireidensä vartijoita! :) (kävi kyllä mielessä sekin, että olisiko siihen 100 litraiseen pitänyt perustaa viileämmästä tykkäävä kalasto ja laittaa suosiolla (..ja totuttamalla uuteen lämpötilaan) ne sitten sinne.. :roll: Mutta epäilen suuresti sen olevan turha vaihto ja turhaa stressiä noille, kun nuo puna-aaveet näkyvät tuolla seuralassa hyvin viihtyvän.. :roll: ..Vai mitä olette mieltä.. Olisiko ne järkevää siirtää viileämpään..?? :?
jennali
Senior Member
Senior Member

Hihii, myöhäisillan viimeinen kuvapäivitys.. Eli seuralan kehityskulku nykyiselleen! :D

Itse tykkään eniten ehkä nykyisestä ulkonäöstä, sen takia, kun on vähän väljemmän ja selkeämmän näköinen.. Ja ehkä näyttää jotenkin isommallekin nykyään..! 8O Vielä tosin vähän muutosta tulee tuonne vasempaan laitaan eli kanto ja siihen anubias "nanaa" samaan tyyliin kuin on oikeallakin laidalla.. Mutta en ainakaan lähiaikoina sen isompaa muutosta enää suunnittele! :D

Mitäs sanotte te..?! :)
Liitteet
..Tässä on vielä se komea isopurjepleko, joka tuli silloin tuon altaan mukana. Etsin sille pikaisesti uuden kodin, että pääsee oikean kokoiseen akvaarioon.. Mutta tämä oli kyllä aika mahtava kalanen! :)
..Tässä on vielä se komea isopurjepleko, joka tuli silloin tuon altaan mukana. Etsin sille pikaisesti uuden kodin, että pääsee oikean kokoiseen akvaarioon.. Mutta tämä oli kyllä aika mahtava kalanen! :)
seurala tullessa meille...jpg (106.35 KiB) Katsottu 2881 kertaa
..Aloitin seuralan sisustuksen muovikasveilla, kun en heti uskaltanut rueta oikeita laittamaan ja kun kalojenkin kanssa vasta kaikki oli opettelua..
..Aloitin seuralan sisustuksen muovikasveilla, kun en heti uskaltanut rueta oikeita laittamaan ja kun kalojenkin kanssa vasta kaikki oli opettelua..
muovikasveilla somistettu seurala.jpg (121.9 KiB) Katsottu 2881 kertaa
edelleen muovikasveja..!.jpg
edelleen muovikasveja..!.jpg (110.81 KiB) Katsottu 2881 kertaa
seurala kehittyy...jpg
seurala kehittyy...jpg (217.37 KiB) Katsottu 2881 kertaa
sumuinen kuva seuralasta!.jpg
sumuinen kuva seuralasta!.jpg (95.74 KiB) Katsottu 2881 kertaa
..Tästä sitä lähdettiin oikeita kasveja kokeilemaan ja sillä tiellä ollaan pysytty.. Ei se sitten ollutkaan niin kauhean vaikeaa! :D
..Tästä sitä lähdettiin oikeita kasveja kokeilemaan ja sillä tiellä ollaan pysytty.. Ei se sitten ollutkaan niin kauhean vaikeaa! :D
seuralan ensimmäiset oikeat kasvit.jpg (163.52 KiB) Katsottu 2881 kertaa
..Tästä sisustuksesta tykkäsin silloin kovasti, mutta kannot noin aseteltuna veivät paljon uintitilaa.. :/
..Tästä sisustuksesta tykkäsin silloin kovasti, mutta kannot noin aseteltuna veivät paljon uintitilaa.. :/
seurala ennen.jpg (83.97 KiB) Katsottu 2881 kertaa
seurala.jpg
seurala.jpg (196.57 KiB) Katsottu 2881 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member

Höh, piti laittaa vielä tämäkin kuva tuosta "nyky"seuralasta, kun siinä näkyy paremmin koko altaan maisema! :roll: :D
Liitteet
kalojen valtakunta.jpg
kalojen valtakunta.jpg (195.99 KiB) Katsottu 2878 kertaa
Dessan
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dessan »

jennali kirjoitti:Höh, piti laittaa vielä tämäkin kuva tuosta "nyky"seuralasta, kun siinä näkyy paremmin koko altaan maisema! :roll: :D
Sun allas on kyllä niin hyvän näköinen! Mikä se etualan kasvi on, siis se joka kasvaa ruohomaisesti?
jennali
Senior Member
Senior Member

Dessan kirjoitti:
jennali kirjoitti:Höh, piti laittaa vielä tämäkin kuva tuosta "nyky"seuralasta, kun siinä näkyy paremmin koko altaan maisema! :roll: :D
Sun allas on kyllä niin hyvän näköinen! Mikä se etualan kasvi on, siis se joka kasvaa ruohomaisesti?
Kiitos, kiitos! :) Kovasti olen kasvien ja kantojen paikkoja valitessani päätäni raapinut ja miettinyt, miettimästä päästyäni :D (..ja vieläkään ei ole ihan sellainen "omaan silmään hyvä"..! :roll: :D )!

Siinä edessä kasvaa kahtakin ruohomaista kasvia sekaisin.. Toinen on matalakasvuisempaa pikkusuokkia ja toinen korkeammaksi kasvavaa, ilmeisesti kapeakeiholehteä, varma en kylläkään ole, onko sitä, mutta kovin on sen oloista! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

tänään on tullut tehtyä vähän jo hankintoja tulevaan 100 litraiseen. :) Ostin jumppamaton, ( ei hätää, en ajatellut rueta jumppamaan, vaan sinne akvaarion alle! :D Oli paljon halvempi ostaa sellainen, kuin akvaarion alle tarkoituksella myytävää mattoa esim. netti tai eläinkaupasta! :) ), myös sopivan kokoinen samanlainen taustakuva, mistä jo kuvaa laitoinkin, lähti tilaukseen ja tuli myös tilattua muutenkin ruokaa kaloille ja muutama kasvikin siinä sivussa ( sitä "weeping" sammalta ja sellaista pikkuruista neliapilan näköistä pohjanpeittokasvia, nimeltään marsilea crenata ( Laitan kuvan esimerkkikuvan kasvista.. Se on tosi kivan näköistä! :) ) Niin, tein muuten sen takia uuden suunnitelmakuvankin 100 litraisesta ja muutin sitä vähän sitten muutenkin... Taas! :roll: :D )

Sitten tuli sellainen heräteostos tänään tuossa oman kylän "rompekaupassa", hieeeno, "must have" akvaristin hommiin selvästi tarkoitettu sankko (kuvasta näette miksi! [;)] )! :D No on mulla ollut oikeastikin tarkoitus ollut ostaa selvästi siivoussankoista eroavat, akvaarioiden omat sankot, ettei vahingossakaan ne mene sekaisin ja akvoihin joudu pesuainejäämiä. Vielä pitäisi toinen, yhtä kivannäköinen sankko, löytää toiselle akvalle! :)

Myöhemmin illalla täytyy tulla lisäilemään vielä muutama sukarapukuva! :) Sain napsittua kuvia sellaisista yksilöistä, joita on ihan muutama, ja ne ovat erikoisen värisiä, kuin nuo muut sukikseni! ..Voisi vaikka sinne sataseen siirtääkin ainakin ne sinertävänvihreät! 8O :D ..No jos saisin sen taiston akvan säästää, voisi sinne pistää sitten muutaman punaruskeankin..! :)
Liitteet
tässä vielä kuva siitä uudesta suunnitelmasta.. Hirveästi ei muutu, mutta kumminkin! :) Pari uutta oksan käkkyrääkin sinne tulee, jos saan ne aseteltua ja sopimaan sitten &quot;tosielämässä&quot; sinne 100l.. Mutta lisään ne eriaikaan ja vielä liottelen niitä, ne on nimittäin vanhaa mäntyä, niin pitää olla vähän varovainen niiden kanssa! :P
tässä vielä kuva siitä uudesta suunnitelmasta.. Hirveästi ei muutu, mutta kumminkin! :) Pari uutta oksan käkkyrääkin sinne tulee, jos saan ne aseteltua ja sopimaan sitten "tosielämässä" sinne 100l.. Mutta lisään ne eriaikaan ja vielä liottelen niitä, ne on nimittäin vanhaa mäntyä, niin pitää olla vähän varovainen niiden kanssa! :P
taas uusi suunnitelma.jpg (57.62 KiB) Katsottu 2780 kertaa
apilasaniaislajike marsilea crenata
apilasaniaislajike marsilea crenata
marsilea-crenata.jpg (175.52 KiB) Katsottu 2787 kertaa
Siinä se on!! :D Eikös vaan olekin hieno?!? :D
Siinä se on!! :D Eikös vaan olekin hieno?!? :D
akvaristn sankko!.jpg (81.47 KiB) Katsottu 2787 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member

No nyt sitten niitä sukarapukuvia! :) Laitan muutaman vanhankin kuvan sekaan, niin saan kivan "kollaasin" tänne päikkyyn muistiin! :)
Liitteet
vaaleampi ruskea valkoisilla &quot;kuvioinnilla&quot;.. Tästä on myös samanlainen paitsi tummemman ruskea versio.. Onko sitten uros puolinen tai sitten vanhempi..? ( Pitää vaania kameran kanssa sitä tummanruskeaa versiotakin, kun siitä en kuvaa saanut! :/ )
vaaleampi ruskea valkoisilla "kuvioinnilla".. Tästä on myös samanlainen paitsi tummemman ruskea versio.. Onko sitten uros puolinen tai sitten vanhempi..? ( Pitää vaania kameran kanssa sitä tummanruskeaa versiotakin, kun siitä en kuvaa saanut! :/ )
sukarapu lähempää.jpg (99.18 KiB) Katsottu 2735 kertaa
Toinen isompi kokoinen sinertävän vihreistä..
Toinen isompi kokoinen sinertävän vihreistä..
kivan värinen sukarapu.jpg (110.55 KiB) Katsottu 2735 kertaa
läpikuultavan ruskea sukis.jpg
läpikuultavan ruskea sukis.jpg (85.11 KiB) Katsottu 2735 kertaa
kellertävä kaveri! :)
kellertävä kaveri! :)
sukarapu seikkailee 2.jpg (140.69 KiB) Katsottu 2735 kertaa
sinertävän vihertävä maatiaissukis! ( Eikö olekin melko asiantuntevasti määritellyt värit..?! :D )
sinertävän vihertävä maatiaissukis! ( Eikö olekin melko asiantuntevasti määritellyt värit..?! :D )
sukarapunen.jpg (60.33 KiB) Katsottu 2735 kertaa
sinertävä ja punertava maatiaissukis! :)
sinertävä ja punertava maatiaissukis! :)
kaksi eriväristä sukarapua.jpg (74.63 KiB) Katsottu 2735 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kivan näköisiä rapusia! Ja hieno ämpäri. Ja kivalta näyttää se kasvikin, josta oli kuva. Mä täällä vaan tuumailen sopivaa paikkaa sille räkille :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kivan näköisiä rapusia! Ja hieno ämpäri. Ja kivalta näyttää se kasvikin, josta oli kuva. Mä täällä vaan tuumailen sopivaa paikkaa sille räkille :mrgreen:
Niin, ne on kyllä kivan näköisiä ja jännää seurata, että mitä värejä vielä voikaan ilmestyä, kun poikasia taas putkahtaa! :)

Sille räkille ei varmaankaan niin helposti paikkaa löydäkkään ja minä kun en meinaa löytää edes yhdelle 60 litraiselle..! :D

Mistä muuten sellaisia saa..? Vai pitääkö ne niinkuin mittatilauksena tilata..? 8O ..Onkohan ne muuten millaisia siivota, ne altaat, kun ne on siinä räkissä..?? :?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Niin, ne on kyllä kivan näköisiä ja jännää seurata, että mitä värejä vielä voikaan ilmestyä, kun poikasia taas putkahtaa! :)

Sille räkille ei varmaankaan niin helposti paikkaa löydäkkään ja minä kun en meinaa löytää edes yhdelle 60 litraiselle..! :D

Mistä muuten sellaisia saa..? Vai pitääkö ne niinkuin mittatilauksena tilata..? 8O ..Onkohan ne muuten millaisia siivota, ne altaat, kun ne on siinä räkissä..?? :?
Itse lähinnä mietin jotain ratkaisua tyyliin, että vahvistettu "hyllykkö", joka kestäisi purnukoiden painon ja siihen esim isoja faunaboxeja yksiöiksi taistoille tms. Ja lootien väleihin toki näkösuojat, ettei tyypit ihan stressaannu, kun koko aika pitäisi olla ärhentelemässä. Noh. Kassotaan nyt.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Niin, ne on kyllä kivan näköisiä ja jännää seurata, että mitä värejä vielä voikaan ilmestyä, kun poikasia taas putkahtaa! :)

Itse lähinnä mietin jotain ratkaisua tyyliin, että vahvistettu "hyllykkö", joka kestäisi purnukoiden painon ja siihen esim isoja faunaboxeja yksiöiksi taistoille tms. Ja lootien väleihin toki näkösuojat, ettei tyypit ihan stressaannu, kun koko aika pitäisi olla ärhentelemässä. Noh. Kassotaan nyt.
Niin tosiaan, en tullut edes ajatelleeksikaan tuota mahdollisuutta! :D Ikealla ja vaikka kirppareillakin vois löytyä hyviä hyllykköjä tuohon tarkoitukseen! :) Se vaan, jos ikealtakin ostaa uutena, niin hintaahan sille sitten tulee... :roll: Siellä ( esim. ikean nettikaupassa ) muuten taidetaan mainita nuo painonkestotkin, että tiedä vaikka löytyisi sellainen, jota ei tarvitse vahvistellakaan niin paljoa! :) Lastulevyähän ne yleensä on, mutta kyllä näkyvät ihan hyvin kestävän roiskumiset ja muut turpoamatta ( mulla kummatkin akvat lastulevystä tehtyjen ikean lipastojen päällä ja on vettä roiskunut välillä ihan kunnollakin, eikä näy turvonneita kohtia, eikä notkoja! ..Tietysti kuivailen aina roiskeet ja lammikot, mutta niin tekisin kokopuisenkin lipaston kanssa! :) )
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Katsotaan nyt, mihin ratkaisuun päädyn. Jotenkin tuntuisi vaan hurjalta luottaa hyllyihin, jos eivät ole muiden kuin niiden pikkuruisten kannattimien varassa. Toki esim kirjatkin ovat painavia, mutta jos hylly päättääkin pettää, on kurjempaa huomata lattialla paljon vettä kuin jokunen kirja...
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Katsotaan nyt, mihin ratkaisuun päädyn. Jotenkin tuntuisi vaan hurjalta luottaa hyllyihin, jos eivät ole muiden kuin niiden pikkuruisten kannattimien varassa. Toki esim kirjatkin ovat painavia, mutta jos hylly päättääkin pettää, on kurjempaa huomata lattialla paljon vettä kuin jokunen kirja...
Niin, se on kyllä totta.. :? Vahvistaahan se tosiaan sitten kannattaa, niin ei tarvitse pelätä, että käy köpelösti! No kun hyvin suunnittelee, se on jo puoliksi tehty! [;)]
jennali
Senior Member
Senior Member

Minä muuten näin tänään siellä rompekaupassa ison, varmaan kukkamaljakoksi tarkoitetun, lieriön mallisen lasiastian.. Sen vetoisuus on varmaankin jotain 10-12 litraa, halkaisijaltaan 30 cm.. Ajattelin, että jos mies ei anna minun pitää taiston akvaariota, perustan sellaiseen, sitten jossain välissä, kasvinanon ja ehkä voisin juuri sinne, sitten tosiaan kerätä muutaman kivan värisen sukiksen tai sitten jotain pieniä kotiloita. Ja se kun on niin pikkuruinen, sen voi hyvin salamyhkään hivuttaa tänne jonnekin..! :D

Sehän ei katsokaas, noin periaatteessa ole akvaario, vaan kukkamaljakko, jossa on kiva vesikasviasetelma! [;)] :D Pitäisi sitten etsiä siihen minisuodatin ja joku valokin, joten se tietää sitten taas säästötoimia, ihan joksikin aikaa, ellen sitten etsi kasvipolttimoa taiston akvasta jääväävään "koulupöydänlamppuun"..Ja noita minisuodattimia näin jossain nettikaupassa aika edukkaasti.... Ja hiekkaakin siihen olisi..... HHHHHMMmmm......!!! :D
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Tuo ''vihreä'' sammalta muistuttava kaarisilta on kuin piste iin päälle. Vaalean vihreä piristys.. hmm pääsiäisteema? Linkki jäi pois, kyse on siis sivulla 1. olevasta alimmasta kuvasta.
Ahvenia ja monneja.
jennali
Senior Member
Senior Member

Riippasaarni kirjoitti:Tuo ''vihreä'' sammalta muistuttava kaarisilta on kuin piste iin päälle. Vaalean vihreä piristys.. hmm pääsiäisteema? Linkki jäi pois, kyse on siis sivulla 1. olevasta alimmasta kuvasta.
Niin, siis tarkoitatko sitä seuralan kuvaa, päiväkirjan 1. sivulla, juuri viimeisenä kuvana..? niissä kannoissa kasvoi silloin, toisessa joulusammalta ja toisessa jaavansammalta.. Tuo joulusammal roskasi mulla kaameasti, niin hävitin sen sitten kokonaan pois ja jaavansammal taas kasvoi niin kovasti, että oli työlästä pitää siistinä ja vei kasvaessaan paljon uintitilaa ( mutta 100 litraiseen on suunnitteilla sitten sammalia, pääosissa "weeping" mallia! :) ).. Mutta tykkäsin kovasti silloin siitä sisustuksesta, vaikka työlästä olikin pitää yllä! :)

Olenkin välillä, tuota kuvaa katsellessani miettinyt, että teinkö virheen, kun muutin seuralan nykyiseen ulkomuotoonsa.. :? ..Mutta tuo"mietiskely" taas johtuu siitä, tuuliviirimäisestä luonteesta, tälläisissa sisustusasioihin liittyvistä jutuista ja siitä, että omaan työnjälkeen ei koskaan olla täysin tyytyväisiä..! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:Niin, se on kyllä totta.. :? Vahvistaahan se tosiaan sitten kannattaa, niin ei tarvitse pelätä, että käy köpelösti! No kun hyvin suunnittelee, se on jo puoliksi tehty! [;)]
Hehee :D Näin just. :P Tässä on aikaa suunnitella, kun rahaa vetää välistä ihan ensin se taistoakkojen asumus. Kunhan nyt siihenkään sais rahat kasaan ja kipon kuosiin... Tahtoo sen jo! Mutta toi räkki alkaa varmasti olla jossain vaiheessa ihan must, jos noita ukkoja haalin tähän tahtiin. Ja toki jos on äkäisiä naaraita, niin niillekin tarvitsee sitten yksiöt...
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Niin, se on kyllä totta.. :? Vahvistaahan se tosiaan sitten kannattaa, niin ei tarvitse pelätä, että käy köpelösti! No kun hyvin suunnittelee, se on jo puoliksi tehty! [;)]
Hehee :D Näin just. :P Tässä on aikaa suunnitella, kun rahaa vetää välistä ihan ensin se taistoakkojen asumus. Kunhan nyt siihenkään sais rahat kasaan ja kipon kuosiin... Tahtoo sen jo! Mutta toi räkki alkaa varmasti olla jossain vaiheessa ihan must, jos noita ukkoja haalin tähän tahtiin. Ja toki jos on äkäisiä naaraita, niin niillekin tarvitsee sitten yksiöt...
Raha on siitä ikävää, tai pikemminkin sen puute, että se sotkee kaikki parhaat suunnitelmat ja hyvät harrastukset! :? :D Minäkin oon lukenut (taas jostain, varmaankin taas täältä! :D ), että noi taisto-akatkin osaavat olla melkoisia petoja joskus! 8O Se taitaa olla vaan niin, että täytyy vaan kokeilla, ennen kun tietää mitä maata akka on..! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Tänään muuten tuli ne uudet kasvitkin odottamaan sitä 100l ! :) Kiinnitin apilasaniaisen taiston akvaan sen buddhapatsaan ja lasikivien väliin, ettei pompsahda pintaan ja sammalen tungin buddhan päähän! :D Nyt mietin sitten, että kerkeääköhän tuo apilasaniainen tykätä huonoa, kun juuret eivät ole ihan pohjaan istutettuna..? :?

Lauantaina muuten olisi se akvaarion nouto ja samana iltana kyhäilen sen "pelikuntoon".. Mietityttää nyt vain se, kun päätin tänään varmaksi sen, että taistelukalan purkki tulee olohuoneeseen myös ( päätin näin ja mieheltä ei enää mielipidettä kysellä! :D ), niin kauaksi aikaa kuin taistoherrassa henki pihisee, niin onnistuisikohan se uuden altaan kypsytys nitrivecillä.. Siis sekin kun on sellainen bakteerivalmiste.. ( ohjeessa mainitaan, että 24 tunnin päästä nitrivecin laitosta voisi laittaa jo kalat.. monnisilla ei nyt ole niin kiire sinne altaaseen, mutta noita kasveja ajatellen.. :? Mutta epäilyttää noiden tuollaisten bakujen toimivuus! :? ) Ajattelin kyllä laittaa vielä taiston altaasta sinne soraa sukkahousumakkaroilla, ne pari kiveä, seuralasta kasveja ja muitakin somisteita tuomaan niitä hyviä bakuja (uuden altaan hiekan ja suodattimen bakut kerkeävät varmaan kuolla tunnin paluumatkan aikana, vai..? :? Siis en ole tainnut edes muistaa kertoa, että se tulee se 100 litrainen mulle suoraan käytöstä ja siinä on jo pohjalla hiekkaakin valmiina! 8O :D ) Lueskelin kyllä täältä noita kypsytysohjeita vanhaa akvaariota hyväksikäyttäen, mutta silti jänskättää ja tietoa vilisee päässä liikaakin!! :roll: :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”