"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Sain vihdoin helmimonnisia :mrgreen: Olisi mukava saada joku muukin katka tuonne altaaseen :roll:
minzku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minzku »

Minni: minua kiinnostaisi tilata yksi violetti omppu. Mielellään vaalean violetti, mutta tummakin käy. Hoidatko sä Minni sen tilauksen?
minzku
Junior Member
Junior Member

Nostelaans vähän ettei taas putoa [;)]
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Heippa taasen,
Taas on ihana ilma, pitäisi tässä lähteä kohta lasten kanssa käymään mökillä. Ensiksi pitäisi tehdä vähän töitä ja niitä taas ei voi aloittaa ennen kuin on käynyt nettiasiat läpi :D

Olen saanut jaoteltua kalat suhteellisen järkevästi ts. siten, ettei liikakansoituksen puolelle mene (pahasti ainakaan) missään altaassa. Nyt ongelmaksi on tullut 160 litraiseen ilmaantuneet rihmalevät (joka päivä saa poistaa niitä etteivät villiinny sekä 450 altaan huonosti voivat kasvit. Melkein kaikki miekat ovat läpikuultavia ja vain lehtiruodit näkyy. Nyt yritän selvittää syytä, onko syynä kalat vai olosuhteet. Aargh, koko ajan joku asia mättää.

Miten Jellulla kävi kääpiörihmojen kanssa?

Minzku: nyt ei taida olla noita omppuja oikein tarjolla, mutta heti kun jollain on poikasia myytävänä, voitaisiin tilata.

Ravuista: Selvitin tuolla aikaisemmin eri vaihtoehtoja tilaukseen. Ilmoittakaa oma mielipiteenne tilauspaikasta ja mitä rapuja haluaisitte jos aiotte tilata. Mulla kyllä ei ole mikään kiire noiden kanssa.

Hanbuktun kanssa ollaan mietitty mahdollista tapaamista. Riippuu vähän Hanbuktun työvuoroista milloin saataisiin järjestymään. Onko osallistujia jos tämän viikon loppupuolella saataisiin järjestettyä?

Mulla on ollut noiden akvaarioiden kanssa motivaatiopulaa, mutta ihanaa oli kun tänään kävi aamulla yksi tuttu kylässä ja ihasteli, että onpa ne komeita :D Vaikka tuossa kunnossa nyt ovatkin eli eivät tosiaan parhaimmillaan. Nyt taas innolla laittelemaan!
minzku
Junior Member
Junior Member

Minni: ei niillä kotiloilla kiirettä ole, mutta jos tilaat niin mulle tosiaankin sininen tai violetti, ihan miten on saatavilla.

Itse olen nyt reissussa täällä Etelä-Suomessa, ja tullaan lauantaina :? Mulle kävisi tapaaminen sunnuntaiksi tai sen jälkeen, niin voisin ottaa Minniltä ne monniset. Mutta pitäkää se ilman minua jos joku toinen päivä käy paremmin [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minni kirjoitti:

Hanbuktun kanssa ollaan mietitty mahdollista tapaamista. Riippuu vähän Hanbuktun työvuoroista milloin saataisiin järjestymään. Onko osallistujia jos tämän viikon loppupuolella saataisiin järjestettyä?

Mulla on ollut noiden akvaarioiden kanssa motivaatiopulaa, mutta ihanaa oli kun tänään kävi aamulla yksi tuttu kylässä ja ihasteli, että onpa ne komeita :D Vaikka tuossa kunnossa nyt ovatkin eli eivät tosiaan parhaimmillaan. Nyt taas innolla laittelemaan!
Minä ainakin olen luultavasti kajaanissa loppuviikosta ja mahdollisesti pääsen tapaamiseenkin.

Minullakin on erittäin rankka motivaatiopula tuon toisen altaan kanssa. Ja se vie tuosta toisestakin altaasta mielenkiinnon kokonaan pois. Enkä jaksa kirjoitella edes tänne kun ei huvita tämä touhu pätkääkään. Kuitenkin yritän viritellä akvaarion kanssa joka päivä jotakin. Ja nyt rippijuhla vei rahahuoletkin vähäksi ajaksi pois niin saattaisi innostuakkin jostakin.
Tuo pikkuallas on kyllä ollut minulle melkoinen ilopilkku ja jaksamisen lähde näiden akvaarioiden kanssa. Kasvit kasvaa melkein erinomaisesti ja nyt sain valoakin siihen niin että lähes mikä tahansa täältä saatava kasvi kasvaa. Lannoitettakin on mutta sitä en ole jaksanut laittaa juuri ollenkaan.
Minkäänlaista masennusta muissa asioissa ei ole,vain nuo akvaariot aiheuttavat mielipahaa.
Tuossa isossa altaassa kasvit levättyvät hiljalleen ja mikään ei tunnu kasvavan. Vesi on täynnä hitusia ja köynnöstävät kasvit ovat kuolleet melkein kokonaan pois. Rusehtava jaavansammal sekoittaa paikat ja tekee akvaariosta entistäkin rumemman. Pinnalla olevien pistioiden juuret ovat aivan ruskeita, ollet aina. Ennen altaan vuotamistakin. Tuo hiukkasongelmakin on ollut aina. Suodatusta pitäisi tehostaa mutta miten?
Miekkakasvien uudet lehdet syöpi joku rei'ille. Kotiloita (kierteisiä) ei pitäisi olla kuin muutama. En uskalla siirtää pikkualtaasta köynnöstäviä isoon altaaseen kotiloiden takia enkä siksi koska ne kuitenkin kuolisivat. Alunaa en millään apteekista jaksaisi hakea. Lisäksi isossa altaassa rasboroiden parvi on kutistunut neljään, niistkin yksi on aivan loispahkuroita täynnä, ollut jo melko kauan. Sisukas kala, pitäisi varmaan lopettaa.
Olen erittäin kateeliinen eräälle akvaarioharrastajalle jolla allas on täynnä kaiken maailman kaloja, sopimattomia ja vähemmän sopimattomia. Silti kalat voivat silminnähden hyvin, kutevat ja ovat eriitäin pulleita ja "isoja". Se akvaariokaverini pystyy ruokkimaan kaloja reilulla kädellä ja jos itse antaisin lähellekkään niin paljon niin allas olisi täynnä kotiloita ja vesi haisisi entistä enemmän. Nämä akvaariot on niin vaikea saada tasapainoon. Tuo minun 160 litrainen ei ole ikinä voinut hyvin, paitsi silloin ihan alkuaikoina.

Hirveätä vuodatusta joka ei auta mitään. Pitäisi jaksaa oottaa ja antaa akvaarion asettua. Mutta säälittää katsoa kaloja jotka eivät mielestäni voi hyvin, ainakaan niin hyvin kuin alkuaikoina. Nykyään ne koittelevat kutemista melkein joka päivä mutta se kestää vain hetken ja sitten palaavat normaaleihin väreihin. ennen se oli jatkuvaa. Olenkohan oppinut pitämään kalaa hyvinvoivana vain silloin kunse kutee.
höntti
Senior Member
Senior Member

Nyt oisi kajaanilaisilla ja muilla lähellä asuvilla mahdollisuus saada red cherryjä! Ollaan suunnittelemassa kimppatilausta ja olisi mukava saada mahdollisimman moni mukaan.

Ilmoita minulle sähköpostilla kaakse@suomi24.fi tai yksityisviestillä.
Minni
Junior Member
Junior Member

Kertokaahan mitä teille ja altaillenne kuuluu! Mulla itsellä on ongelmia kasvien kanssa ja niitä ongelmia yritän ratkoa. Käykääpä lukaisemassa alkeet osiosta mun viesti onnettomuudesta, mikä kävi tänä aamuna. Surkeuksien surkeus! Otsikolla "Kala jumissa".

Olen laittanut myyntiin kaloja ja aion laittaa 128 litraisen vähäksi aikaa telakalle. Aluksi kyllä laitan siihen pelastettuja kasveja kasvamaan eli pelkäksi kasvialtaaksi. Jos saisin osan kasveista pelastettua kun ne tuolla isossa altaassa oikein menesty.

Jellulta ajattelin kysäistä tuosta merivesiakvaario-asiasta. Mulle se alue on ihan tuntematonta eli osaatko kertoa perusasioita esim. mikä ero on riutta-akvaariolla ja "tavan" merivesiakvaariolla? Mitä varusteita sulla esim on ja minkälainen merivesiallas?
minzku
Junior Member
Junior Member

Meidän allas on nyt vähän kesäkunnossa. Jos jollain on ongelmia että kasvit ei kasva, tervetuloa hakemaan meiltä. Miellä on ihan liikaa esim. karvalehteä, intianvesitähdikkiä yms. ja herttamiekan (?) taimiakin on pari jos haluaa. Mun pitäs nyt putsata allas oikein kunnolla, mutta ei jaksa :? Tänään kyllä ajattelein ottaa itseäni niskasta kiinni, mutta... [;)]

Minni: mitä kaloja myyt. Jos olet tänne Kajaaniin päin tulossa, minule ne monniset.

Olen alkanut miettiä (kun taistot kuolivat) altaaseen jotain "pääkalaa". Mikä menisi tuossa 140 litraisessa jonka muu kalasto on neontetroja, 2 partista, 5 monnista ja yksi omenakotilo?

Ongelma numero 2 on ompun kuori. Omasta mielestäni olen lätrännyt veteen aikamoisen määrän kipsiä, mutta silti kuori näyttää syöpyneeltä, mikä avuksi?
amh
Starting Member
Starting Member

Moi vaan pitkästä aikaa!

Viesti Kirjoittaja amh »

Minzku: Minulle kyllä ylimääräiset kasvit kelpaavat - kiitos! Voin maksaakin niistä jotain, kunhan vaan sovitaan. Tapaaminen olis kiva, päättäkää te kiireisemmät aika ja paikka niin yritän päästä minäkin paikalle. Täytyy taas rientää tuon pikku-ukkelin perään, oppi nousemaan tukea vasten seisomaan joten vahtimista riittää... :mrgreen:
jellu88
Member
Member

Minun meripyttyni sai alkunsa siitä kun pikkuveli meni ostamaan vuokkokalan yks kaks suoloineen vaasasta, joten kelläkään ei ollut mitään tietoa siitä miten homma toimii :roll: Pakko tunnustaa että itselläni ei ole 70l muuta kuin kaksi 40w loisteputkea ja 450l/h pyörittävä aquael sisäsuodatin [:I] Tarkoitus olisi nyt etsiä isompi kulmaakvaario, vaahdottaja ja paremmat valaisimet tuohon vaikka korallit voivat mielestäni hyvin :) Täältä merivesipuolelta löytyy tietoa ja haulla myös [;)]
minzku
Junior Member
Junior Member

amh: minä maksan kohta että joku vie sitä karvalehteä pois :) Joten ihan ilman niitä saa niin paljon kuin haluaa [;)] MItenkäs se tapaamisen laita. Huomenna? Ensi viikolla? Mulle ei käy perjantai eikä lauantai, eikä 13 pivä, mutta kaikki muut päivät kyllä käyvät. Mitenkäs muut? Hanbuktu, Minni, höntti, amh?
Minni
Junior Member
Junior Member

minzku kirjoitti: Minni: mitä kaloja myyt. Jos olet tänne Kajaaniin päin tulossa, minule ne monniset.

Olen alkanut miettiä (kun taistot kuolivat) altaaseen jotain "pääkalaa". Mikä menisi tuossa 140 litraisessa jonka muu kalasto on neontetroja, 2 partista, 5 monnista ja yksi omenakotilo?

Ongelma numero 2 on ompun kuori. Omasta mielestäni olen lätrännyt veteen aikamoisen määrän kipsiä, mutta silti kuori näyttää syöpyneeltä, mikä avuksi?
Minzku: Voisit hyvinkin saada monniset, jos vain saisin ne tuolta kiinni :mrgreen: Siinä on pikkasen tekemistä... Minkäs verran sinulla on niitä neoneita siellä? Minun mielestä et tarvitse "pääkalaa" ollenkaan jos neoneita on parikymmentä siellä. Monnisia voisi vähän lisätä, en kuitenkaan lisäisi sitä 10 kpl täplämonnisen parvea, mielestäni niitä tulee sitten liikaa. Ompusta: ompuista en minä oikein tiedä, mutta onhan sinulla kovuustesti, millä mittaat kovuutta. Ettet ihan summassa kipsiä akvaarioon nakkele 8O Varmaan tyhmä kysymys, mutta varmistan kuitenkin.

Tapaamista olisi kiva suunnitella. Itse olen ensi viikolla loppuviikon Iisalmessa, mutta muuten viikolla kävisi. Viikonloppuisin en oikein pääse paikalle. Viikolla kyllä käy. Minäkin ottaisin mielelläni jotain nopeakasvuista kasvia, jotta saisin tuota ravinnekuormaa isosta altaasta vähenemään.

Merihommasta: minua on alkanut kiehtoa nano-riutan rakentaminen 27 litraiseen altaaseeni. Lisätietoa vaan kaivataan huimasti!
höntti
Senior Member
Senior Member

Minullakin onkelmia altaan kanssa. Rakas hunisakka nukkui pois tässä muutama päivä sitten ja häveten täytyy myöntää että ostin eilen ukolle uuden eukon sunset värimuotoa. Tai ainakin sen pitäisi olla eukko.

Olen saanut aikaiseksi laittaa hiilarilevityksen taas sen vuoto onnettomuuden jälkeen toimimaan. Altaassa tällä hetkellä miekkikset pääkasvina ja siellä on myös komia uusi kanto, väärässä paikassa kylläkin. Miekkakasvit kasvavat ihan hyvin mutta kierteiset tuhoavat ruusumiekan uudet lehdet joko kokonaan tai sitten vähän vaan mutta kuitenkin tekevät ne rumiksi.

Kiire pukkaa...pitää jatkaa illalla

Ja harmi minni sen puikon kanssa :cry:

Pitäisikö minun ottaa ne punäpäät sulta...mutta sitten tulisi varmaan liikaa kuormitusta.

Ja määrätkää te sen tapaamisen ajankohta. Minulla on niin helppo päästä melkein milloin vain.
minzku
Junior Member
Junior Member

amh: oliko sinulla niitä albiinominisia? ajattlein vaan että jos haluat, voin antaa/myydä sulle 2 albiinoa nuiden täplien "tieltä" tai siis kun olisi kivempi jos olisi yhtenäinen parvi eikä yhtä sitä ja toista tätä. Ja jos joku tarvitsee kuparimonnisparveen 2 tai 3 lisäjäsentä meiltä olisi mahdollista saada/ostaa :D
Minni
Junior Member
Junior Member

höntti kirjoitti: Pitäisikö minun ottaa ne punäpäät sulta...mutta sitten tulisi varmaan liikaa kuormitusta.
Mietihän voisitko ottaa punkkuja multa. Niitä on 4 eli 2u+2n, isoja ja vilkkaita. Harmittaa vietävästi kun ne ei ole oikein kenellekään kelvannut. Pitää vielä kysyä ottaisiko eläintarvike, muuten ne joutuvat "autuaammille vesille" uiskentelemaan. Sitten olisi vielä kaksi partista vailla kotia, niillekin pitäisi keksiä jotain.

Onko teillä muuten tietoa ottaako kajaanilaiset eläinkaupat kuinka nihkeesti/mielellään "käytettyjä" kaloja?

Jellu: mikä on täältä käsin lähin meritavaraa myyvä putiikki? Löytyykö Kajaanista mitään tarvittavaa? Ihan suunnitelma/unelma-asteella tässä nano-asiassa olen.
jellu88
Member
Member

Kajaanissa ei löydy etes suolaa :mrgreen: Itse olen tilannut kaiken tarvittavan vaasasta, mutta sielläkin on ilmeisemmin koko merivesi touhu lopetettu :| Tarkoitus olisi kyllä jokin kerta tilata jotain kajaaniin, pitäisi vaan hakea heti tilauksen saavuttua jos on jotain elävää :roll: Ei taida olla muita merivesi puoteja kuin vantaan siniriutta ja lappeenrannassa merivesi.fi. Tietysti voihan siniriutalta tilata kajaaniin kaloja ja muita möngertäjiä lentokoneessakin [;)] Itselläni oli ihan aluksi 20l muutama koralli ja merisiili :mrgreen:
höntti
Senior Member
Senior Member

Minni kirjoitti:
höntti kirjoitti: Pitäisikö minun ottaa ne punäpäät sulta...mutta sitten tulisi varmaan liikaa kuormitusta.
Mietihän voisitko ottaa punkkuja multa. Niitä on 4 eli 2u+2n, isoja ja vilkkaita.
Onko teillä muuten tietoa ottaako kajaanilaiset eläinkaupat kuinka nihkeesti/mielellään "käytettyjä" kaloja?

.
Kyllä melko mielellään ottaa terveitä&aikuisia kaloja, jopa partiksia. Lehtikalasta ja isopurjeplekosta silloin alkuaikoina maksoivat melkein sen hinnan millä itse myyvät. 8O
Pitäisiköhän ne ottaa. Mitä pyydät niistä. Kaippa ne menisivät jos vaihdan vettä runsaammin.

Akvaarioista vielä voisin sanoa että otin pöljyyksissäni tuohon 60 litraiseen myös japonica katkaravun. Olisi siis tarkoitus tehdä tuosta 25 litran altaasta kokonaan rapuallas mutta se kimppatilaus kun taitaa mennä myttyyn ni en tiiä miten onnistuu. Ja valaistustakin mietin

pakko mennä nukkumaan ku ei jaksa
minzku
Junior Member
Junior Member

Äkkiä se tapaaminen :D Siistin tuossa äsken allasta ja siellä on nyt n. pienen jalkapallon kokoinen kasa sitä karvalehteä :D äkkiä pitäs päästä eroon [;)] Mites Minni, amh, Hanbuktu ja höntti, millonkas teille kävisi? ja jos jollakin on käyntiä Kajaanissa ja tarvitsee kasveja, voi tietysti hakea meiltä suoraan [;)]
Minni
Junior Member
Junior Member

Soittelin tuossa Hanbuktulle tapaamisesta. Hanna on siellä muuttopuuhissa ja nettiyhteydet on poikki ennalta määrämättömän ajan. Hannalle ei käynyt ensi maanantai, jota ehdotin, koska se sopisi itselleni. Minä olen sitten loppuviikon Iisalmessa eli vasta seuraavalle viikolle menee minun osalta. Huominen ja ylihuominenkin menee tässä viilettäessä, huomenna on kahdet häät ja ylihuominen menee elpyessä.

Eli yritetään sopia viikolle 34 tapaaminen, Hanbuktu lähtee sitten seuraavalla lomalle. Itse olen tulossa Kajaaniin joka tapauksessa 16.8. ja silloin mulle kävisi esim. 18.00. Pääsen silloin ilman lapsia liikenteeseen.

Olisi kiva tätä "seura-toimintaa" kehittää ja oikeasti pitää tapaamisia, missä olisi tietty vapaatakin jutustelua, mutta myös joku aihe. Esim. minua kiinnostaisi kotisivujen tekeminen nettiin, jos jollain on asiantuntemusta, otan neuvoja kiitollisena vastaan :D Joskus voitaisiin esim. pakata kimpsut kasaan ja mennä vierailemaan jossain toisessa seurassa. Luulen, että Lieksan akvaarioseura ottaisi meidät jopa vastaan :mrgreen:
minzku
Junior Member
Junior Member

Mulla alkaa kyllä koulu 16 päivä, mutta kaipa sekäy, jos muillakkin käy. Ennen sitä kyllä olisi mahdollista hakea niitä kasveja ;)
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Minzku, jos sulla kerran on sitä karvalehteä runsaasti, mä voin myös hakea sitä teiltä. Kerro vaan osoite vaikka yv:llä ja aika, niin mä käyn hakemassa!
Minni
Junior Member
Junior Member

Tapaamisesta: miten teille kävisi ehdottamani 16.8, klo 18.00? Paikka avoin eli sama missä ollaan. Hese?

Mukava olisi kyllä käydä joskus jonkun kotonakin, missä näkisi teidän akvaarioita :D Meillekin olette kyllä tervetulleita, mutta meille on Kajaanista matkaa noin 50km.
minzku
Junior Member
Junior Member

Kyllähän meillekkin voisi tulla joskus pitämään tapaamista, kunhan saan nuo vanhemmat ja siskon pois tieltä :mrgreen: Mutta eiköhän se 16.8 käy ainakin mulle :D
Minni
Junior Member
Junior Member

voih, tietysti laitoin päivällä kirjoittamaani viestiin väärän päivän. Eli maanantai 15.8. klo 18.00 olisi mulle käypänen aika, sillä tulen käymään Kajaanissa muutenkin. Miten tämä muille käy?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”