Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanniliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Ajattelin tunkea kysymykseni tänne kun täällä noita omppu asiantuntioita on.
Eli kun omenani ovat nyt päättäneet lisääntyä yht äkkiä hirmu vauhtia ja munia on nyt kolmessa paikassa. Vanhimmat alkavat nyt näyttää siltä että kuoriutuvat ilmeisesti pian kun ovat valkoisia ja nyt sitten iski hirveä himo saada poikasia talteen mutta oskallanko enää noita vanhimpia irrotella lasista?Allas missä päättivät tuon munimisensa aloittaa on huono koska ahne tiikerinuoliainen ei varmasti sääli noita pikkuisia ja siksi nyt olisi tarpeellista siirtää poikaset pienempään altaaseen.
Uskallanko siirtää vai odotanko että kuoriutuvat ja noukin sitten talteen?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä voi varovasti irroittaa.
nanniliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

hyvä kiitoksia!ei kun irrottelemaan..
paassius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja paassius »

Ajatteli kysäistä täältä kun on omppu harrastajia ketjussa jo useita.

Mun omppu kaivelee kuoppian onkohan tuo ihan normaalia toimintaa?

0mppu ajaa kasvia päin ja jää sutimaan kasvia vasten kaivaen n.1,5-2,5 cm syvän kuopan.

Sama toistuu joskus kun akvan nurkka tulee vastaan sudittaa nurkkaan kuopan.

Viettää aikaansa siellä kuopassa muutaman tunnin ja jatkaa matkaa.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

paassius : tuo ilmiö toistuu meilläkin ja välillä muutama hento kasvi irtoaa pohjasta.
Mököttää siellä montussa aikansa ja taas lähtee menemään. Nou hätä :mrgreen:
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
paassius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja paassius »

waterwoman, kiitos tiedosta :D
katjuuza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja katjuuza »

Mulla on kaksi omppua, toinen iso lila ja pieni vihertävä.
Onko normaalia kun siltä pieneltä ei näy ollenkaan sarvia tai naamaa kun se liikkuu? Eli on vetäytynyt kokonaan kuoreen. Ja aivan kahdestaa asustavat tällä hetkellä
Ja isompi on ihastunut intianvesitähdikkiin, syö sitä koko ajan, vaikka muutakin ruokaa on tarjolla.
Mitä ihmettä teen että saan tuon isomman pysymään erossa kasveista? :roll:
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Karvalehti oli meillä suosikki menuun listalla.
Oletko varma ettei siellä ole postitorvia syöpöttelemässä?
Minäkin syytin ensin omppuja ihan suotta kunnes paholaiset paljastui :twisted:
Anna tomaattia ihan pieninä paloina ja salaatin lehteä tai kurkkusiivu-se ainakin tepsii useimmiten .
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
katjuuza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja katjuuza »

waterwoman kirjoitti:Karvalehti oli meillä suosikki menuun listalla.
Oletko varma ettei siellä ole postitorvia syöpöttelemässä?
Minäkin syytin ensin omppuja ihan suotta kunnes paholaiset paljastui :twisted:
Anna tomaattia ihan pieninä paloina ja salaatin lehteä tai kurkkusiivu-se ainakin tepsii useimmiten .
Yllätin itse teosta tänään 8O Rouskutteli niin tyytyväisenä isoja paloja.
Ja kyllä taitaa olla niitä postitorvejakin, mutta nämä on jäljestä päätellen tehnyt omppu.
Mutta yritän tuota kurkkua, jos se hillitsisi kasvin syömistä :mrgreen:
Kiitos!
Akvaario91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Meillä taasen omppuset söivät vedensuosikin. Ne oli aina niiden kimpussa ja äiti sai pelastettua pari hassua kasvin palasta. Nykyään se on hieman harva, mutta kasvi kasvaa ajan kuluessa. :mrgreen:
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Meillä on herttamelalehden lehtiä maiskuteltu, kauniit pyöreät symmetriset reiät on tehneet muutaman lehden keskelle. :mrgreen: Ja omppu on ollut, todistettua tuli. ;)

Mun omppulassa tapahtui exponentaalinen lisääntyminen ja nyt on vauvoja vaikka kuinka. :P Uskomattoman nopeesti ne alkaa muuntua eri värisiks. Nyt jo pystyy hieman erottamaan eri sävyjä. Keltaiset ja liilat/vaaleanpunaiset erottuu nyt jo toisistaan, eikä varmaan kauaa mee, kun vaaleenpunaiset ja lilatkin erottuu toisistaan!

Upee seurata noita vauvoja! Pelkään vaan, et miten ne pysyy hengissä...

Mä myös myin kalat pois ja nyt on isossa, 180 litraisessa pelkkiä omppuja. Siirsin sinne 3 naarsta, ja tarkoitus ois siirtää sinne tosta vauva-satsista mahdollisia naaraita lisää. Tuo nykyinen ompplua, 54litrainen sais siis jäädä ukkojen valtakunnaks ja vauvalaks.
317 L (sekala)
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Onnea pikkuompuista IQ! :mrgreen: Ja jotenkin en hämmästynyt tuosta omppularatkaisustasikaan.. ;)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Liitynpä minäkin tuore omppuvauvojen "äiti" tähän ketjuun kysymyksineni. :)

Eli meillä on nyt tapahtunut se suuri ensimmäinen ja odotettu perhetapahtuma. Aamulla vedenrajan tuntumassa lasissa oli yli 100 pientä omppuvauvaa. Vipellystä ja tutkailua nähtävissä. Osa mönkii jo pohjassa.

Jotta osaisin hoitaa mahdollisimman monen vauvan hyvään kasvuun, haluaisin tietää ainakin nämä asiat:
- Ruokinta. Altaassa on aika heikosti levää, kasveja runsaasti. Mikä on parasta ruokaa vauvoille, ottaen myös huomioon sen, että ruoka ei kuormittaisi nopeasti vettä ? Onko salaatti semmoinen ettei heti pilaannu, tavallista lehtisalaattia ? Kannattaako ruokkia vauvoja myös TetraMinBabylla, joka ihan jauhoa suunnilleen ? Sitä kun on.

- Isot kotilothan joutuvat vähän väliä käymään pinnalla ilmaa pumppamassa. Entä vauvat, onko niillä joku kumma ilmasäiliö ? Niillähän kestää kauhean kauan mennä pintaan ! Altaassa on veden korkeus 40 cm.

- Jossain joku kirjoitti useaan otteeseen, että omppuvauvat kuoli kaikki. Mikä siis eniten verottaa vauvapopulaa ? Meidän kalat ei ainakaan niistä näytä olevan kiinnostuneita.

- Miten pian vauvat kasvaa myynti/luovutuskokoon ?

- Kannattaako jättää kasvien lannoittaminen (Ferropol ja EasyCarbo) nyt joksikin aikaa, ja milloin uskaltaisi aloittaa näiden litkujen käytön ? Joku kertoi, että EasyCarboa on käyttänyt, mutta vain puolta annosta. Kuinka monta ensimmäistä päivää/viikkoa on se kriittisin aika poikasten elämässä ?

Lisäksi:
Syökö aikuiset omenakotilot muiden pikkukotiloiden munaklönttejä ? Meillä nimittäin tässä omppualtaassa (136l jossa taistohaaremi, sukarapuja, safiiritetroja (odottaa pääsyä uuteen kotiin) ja perunnuolimonnipari tai muu lähilaji. Ja 3 aikuista omppua: viininpunaraidallinen ja sinertävät.) ei ole noita touhukotiloita ja kaltaisiaan siis mun nähdäkseni ollenkaan. Muissa altaissa sitten onkin. Vai onko sukaravut toivottuna syypäänä ? :roll:

Kiitos jos joku tietäväinen vastaa. Tämä on niin pitkä ketju, etten ehtinyt lukea kaikkia siitä sivuja läpi, joten todennäköisesti osittain toistan samoja asioita... Sorry. [:I]
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
IceQueen
Member
Member

Oi voi, mulla oikee lisääntymisbuumi käynnissä. 8O '

Eka kiroon, kun ei lisäänny millään ja tänään pikkusisko bongas kolmannen munaryppään, tällä kertaa tosta "uudesta" omppulasta, elikkä 180 litraisen (avonaisen) altaan yläreunasta löytyi nätti rypäs.

Mites tulis nyt varautua (vai tarviiko varautua), tossa altaassa kun on Fluval 4+ suodatin, imaiseeko vauvelit sisuksiinsa?

Entäs, tuolta kun bongasin muutaman kirsikkasukaravun (rapulan ajaesasni alas siirsin hengissä olevat yksilöt tuonne, mut luulin niiden jo kuolleen...), tuleeko tappioita noiden rapujen takia?

Kohta alkaa taas kuhina pienemmässä pöntössä, kun toisen ryppään munat alkaa näyttää jo tosi tummille. Edellisestä "satsista" ei kyllä kovin moni enää oo jäljellä (tai eivät vaan näyttäydy yhtäaikaisesti laseissa):
317 L (sekala)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tuskin muutama sukarapu mitään isoa katoa saa noissa omppuloissa aikaiseksi. Niistä voi olla ihan hyötyäkin, jos pikkuomppuja sattuu kuolemaan...
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Liitänpä tähän ketjuun omankin kysymykseni:

63 litraisessa akvaariossani on nyt kymmeniä/satoja pieniä omppuvauvoja. Heräsin vähän liian myöhään tuhoamaan noita munarykelmiä, ihan pienet vastakuoriutuneet omput hävisivät niin tehokkaasti näkyvistä.

Nyt siis myyn poikasia noin-hintaan 10 kpl eurolla keltaisen ja ruskean sävyt, lilat 5 kpl euron. Voiko nyt tuollasia pikkusormen kynnen kokoisia poikasia lähettää muutaman asteen pakkasella postitse?? :o
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olen lähettänyt, jos ollaan vastaanottamassa tai posti tuodaan sisälle.

Pakannut olen hyvin kevyesti kostutettuun talouspaperiin (ei tosiaan kannata laittaa liian märäksi, jottei lähetä horrokseen vaipuneita omppuja. Kerran mulla kävi niin...), sen ympärille palanen kuplamuovia (kuplat sisäänpäin) ja tämä yhdistelmä filmipurkkiin, jossa kannessa reikä. Kirjekuoreen ja iltapäivästä postiin (sisälle).
hs75
Junior Member
Junior Member

Ok, kiitos vastauksesta!

Halukkaille siis pikkuomppuja myynnissä myös postitse. Itse voisin kokeilla tuota kasettikoteloon pakkaamista, saisi kunnolla solumuovia vielä ympärille eikä normikirjepaksuus ylity... :roll:
IceQueen
Member
Member

hs75 kirjoitti:Ok, kiitos vastauksesta!

Halukkaille siis pikkuomppuja myynnissä myös postitse. Itse voisin kokeilla tuota kasettikoteloon pakkaamista, saisi kunnolla solumuovia vielä ympärille eikä normikirjepaksuus ylity... :roll:
Mulle tuli kasettikoteloon pakattuna ja se oli kyllä hyvä systeemi! :) Siinä ei ollut ees paukkumuovia ympärillä, mut silloin olikin lämpeempää. Mut luulis, et riittäis ihan, kun pistäis sellaseen valmiiseen paukkumuovipakkaukseen... Ei ne postit kuitenkaan kauaa kylmässä oo, jos vastassa ollaan kotosalla...
317 L (sekala)
mehumarakatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mehumarakatti »

Mun pitäisi ostella lisää omppuja, Espoosta miel. hakisin :mrgreen:
Tarjota saa!
And it´s just like honey
IceQueen
Member
Member

Multa löytyi 4. munarypäs... :roll: Eikä oo luontoa heittää sitä pois. :mrgreen:
317 L (sekala)
hs75
Junior Member
Junior Member

IceQueen kirjoitti:
hs75 kirjoitti:Ok, kiitos vastauksesta!

Mulle tuli kasettikoteloon pakattuna ja se oli kyllä hyvä systeemi! :) Siinä ei ollut ees paukkumuovia ympärillä, mut silloin olikin lämpeempää. Mut luulis, et riittäis ihan, kun pistäis sellaseen valmiiseen paukkumuovipakkaukseen... Ei ne postit kuitenkaan kauaa kylmässä oo, jos vastassa ollaan kotosalla...
Pitääpäs kokeilla! Toivottavasti tämän viikon aikana lähetykset onnistuu.. Piti laittaa ompuille toinenkin akvaario ainakin väliaikaisesti, että mahtuvat kasvamaan, eikä tulisi niin selkeitä rajoja kuoriin niinkuin joskus kun kerralla kasvustoa harventaa.
waterwoman
Senior Member
Senior Member

Minä olen tapellut meidän postitädin kanssa kirjeen paksuudesta:
Jos olin laittanut omput filmipurkkiin ja kuplakuoreen niin tätipä meinasi
ottaa kirjeestä maksikirjeen hinnan väittäen ettei se mene tavallisesta luukusta.
No siitä lähtien olen sitten laitellut joko kasettikotelossa + kuplakuoressa tai toinen versio on : filmipurkki + tavallinen kirjekuori. Ja nuo tavallisella postimaksulla jos ei 50g ylity.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo, kyllä se niin on, että jos filmipurkissa lähettää pitää laittaa tavalliseen kirjekuoreen. Sen takia laitoin sitä kuplamuovia sinne filmipurkin sisälle.
IceQueen
Member
Member

Jep jep, 5. munarypäs bongattu... isossa akvaariossa tämäkin. Eli ryppäät 3, 4 ja 5 isossa akvaariossa, kaikki vielä kuoriutumatta. Jokohan noilta emänniltä alkais se miestenmömmö loppua, ettei enää tarvis pukata uusia ryppäitä... :roll:

Rypäs nro 2 oli tänään lähtenyt kävelemään lasista. Eikä löydy mistään akvaariosta, eli lie syöty se höttö mitä vauvojen lähdettyä jäljelle jää. Eilen näytti hyvin syödyltä, mut oli silti kii lasissa. Ja tänään iltapäivällä ei ollu kuin jäljet lasissa. :mrgreen:

Ei kyllä kovin montaa kotiloa tuolla näy. Siis niitä pieniä pienessä altaassa. Muutama sellanen kunnon nuppineulan pään kokoinen ja sit on niitä, jotka on just kuoriutuneet, eli miniminiversioita.
317 L (sekala)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”