Mikä taiston väri?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä taiston väri?

Viesti Kirjoittaja thank »

Siru kirjoitti:
millia kirjoitti:
Siru kirjoitti:Eiköhän sitä taas ole paljon viisaampi kun tuonkin kaiken sisäistää!
Viisaampi? :twisted: Voin kertoa että Suomessa ei ole montaa ihmistä, jotka pitäisivät viisaana jos menet hölisemään yhtään mitään taistelukalojen väreistä, evistä, genetiikasta tai muusta sellaisesta "epäjännästä". :mrgreen:
:mrgreen: Näin se menee mutta onneksi tämä on jo tuttua omppujen, nuolimyrkkyjen, koppisten, rukoilijoiden yms. kohdalla. Niin tietää vähän valita kenelle alkaa intoilemaan. Mutta siis maine on mennyt jo ajat sitten... [;)]
Samaan kastiin kuuluu se, kun lasten ämpärin ja lapion kanssa konttaa tuolla pihalla metsästämässä ties mitä ötökkää ja selittää ohikäveleville, että meillä on muuten akvaario...
thank
Advanced Member
Advanced Member

Jälleen tunnistettavaa. :) Onko tämä jokin kuparin sävy?
Liitteet
Viktor
Viktor
DSC_5819.JPG (44.28 KiB) Katsottu 2855 kertaa
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

thank kirjoitti:Onko tämä jokin kuparin sävy?
On, kupari kauttaaltaan.
thank
Advanced Member
Advanced Member

millia kirjoitti:
thank kirjoitti:Onko tämä jokin kuparin sävy?
On, kupari kauttaaltaan.
Paljon kiitoksia. :) Arvelinkin oikein sitten, turkoosille tytylle tuon hommasin. Juu tiedän, pyrstöevä ei ole ehkä kaikkein paras.
Jessinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jessinen »

Mietin että miksikä tätä väritystä mahdollisesti kutsutaan? Ja osaako kukaan tämän kuvan perusteella sanoa sen vanhemmista mitään? Löysin sen eläinkaupasta ja koska se oli niin kaunis, niin otin mukaan :)
Liitteet
Vähän on huono kuva, mutta parempaa en nyt tuosta saa :D:D
Vähän on huono kuva, mutta parempaa en nyt tuosta saa :D:D
Amadeus.JPG (27.64 KiB) Katsottu 2794 kertaa
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Mun silmiin näyttää Orange Dalmatian VT malliselta jampalta. Harvinainen löydös suomesta tuo dalmis, onnea!
Jessinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jessinen »

ok :D kiitos tiedosta :D ihan hyvä löytö siis...
Mites, minkälaisen naaraan kanssa sen kannattaisi lisääntyä jotta poikasista edes osa olisi isänsä kaltaisia? Kun olen ihan aloittelija tän touhun suhteen... :D neuvoja kiitoos!! :D:D
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Tämä nyt ei varsinaisesti liity taiston värikysymykseen, mutta pakko kysäistä, että onko meidän Ripalle tämän päivän aikana ilmestynyt 'raitapaita' kentien kuturaitoja vai jotain ihan muuta? Poika on väsännyt tarmolla toistaan hienompia kutupesiä, tänäkin aamuna oli muhkea pesä valmiina ja lisäksi vielä uusi paita :mrgreen:
Liitteet
Ripa-taisto ja tiikerinraidat
Ripa-taisto ja tiikerinraidat
Kopio IMG_4344.JPG (90.69 KiB) Katsottu 2742 kertaa
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tuo on sarjassa "jotain ihan muuta". Siitä on syystä tai kolmannesta hävinnyt helmiäisvärikerros ja siksi musta pohjaväri näkyy. Noin voi käydä jos on lämppäri vaikka päässyt käräyttään, mutta toisaalta se ei näytä siltä että olis vammautunut. Toivotaan että ei ole mitään vakavampaa.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Hui kamala 8O Ripa on kyllä erittäin pirteä tapaus, syö ja touhuaa ihan entiseen malliin, etten ainakaan mitään loukkaantumista olisi odottanut... Herra kyllä yönsä kyhjöttää lämppärin kyljessä (siinä imukuppien päällä), joten olisiko siinä onnistunut grillaamaan itseään. Äsköisten mittausten mukaan lämppäri kävisikin aika hyvällä teholla, lämpöä altaassa 27,7 'C. Katsellaan ja seuraillaan, miten herra voi...
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sonkku »

Sain paripäivää sitten kolme taistelukalaa tutultani ja nyt tarvitsisin apua sekä niiden värien, että evämuotojen selvittämissessä. (Minulla ei siis ole aikaisemmin ollut yhtään taistoa, joten olen tavallaan aloittelija näiden kanssa. :) ) Haavena olisi joskus kokeilla taistojen kudetusta. Voisiko näitä edes harkita vanhemmiksi? (Kaikki kuvat on otettu salaman kanssa.)
Liitteet
tyttö2.JPG
tyttö2.JPG (149.04 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Huono laatunen kuva...
Huono laatunen kuva...
tyttö2 (2).JPG (139.74 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Kai tää kans on tyttö? On niin pitkänoloiset evät...
Kai tää kans on tyttö? On niin pitkänoloiset evät...
tyttö2 (5).JPG (147.42 KiB) Katsottu 2642 kertaa
tytsy...
tytsy...
tyttö1 (6).JPG (140.7 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Normaalisti hieman tummempi.
Normaalisti hieman tummempi.
tyttö1 (4).JPG (140.52 KiB) Katsottu 2642 kertaa
poitsu.JPG
poitsu.JPG (146.45 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Poitsu
Poitsu
Uusi tulokas.JPG (154.96 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Uros on tavallinen huntupyrstöinen, mutta mielestäni todella kaunis sininen. Sininen sattuu olemaan lempivärini :mrgreen: Ei ainakaan tuossa ole yhtään punaista. Suomessakin nimittäin pidetään ihanteina näitä näyttelyvärejä, vaikka täällä ei näyttelyitä järjestetäkään.

Olisikohan tuon yhden naaraan takana jotain kruunupyrstöjä, crown tail, kun sillä on nuo ruotojen päät noin näkyvissä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Onhan tuolla poitsulla tosin punaiset vatsaevät, ja se kyllä periytyy poikasille aika tehokkaasti.
Akvarismia 1992-2014
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Riveriana kirjoitti:Uros on tavallinen huntupyrstöinen, mutta mielestäni todella kaunis sininen. Sininen sattuu olemaan lempivärini :mrgreen: Ei ainakaan tuossa ole yhtään punaista. Suomessakin nimittäin pidetään ihanteina näitä näyttelyvärejä, vaikka täällä ei näyttelyitä järjestetäkään.

Olisikohan tuon yhden naaraan takana jotain kruunupyrstöjä, crown tail, kun sillä on nuo ruotojen päät noin näkyvissä.
Itekki oon ihastunu tohon uroksen siniseen väriin. :D Se on mun mielestä vaan nii eloisa!
Entäpäs nuitten tyttöjen värimääritelmät? Osaisko joku auttaa niissäkin?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Sonkku kirjoitti:
Riveriana kirjoitti:Uros on tavallinen huntupyrstöinen, mutta mielestäni todella kaunis sininen. Sininen sattuu olemaan lempivärini :mrgreen: Ei ainakaan tuossa ole yhtään punaista. Suomessakin nimittäin pidetään ihanteina näitä näyttelyvärejä, vaikka täällä ei näyttelyitä järjestetäkään.

Itekki oon ihastunu tohon uroksen siniseen väriin. :D Se on mun mielestä vaan nii eloisa!
Entäpäs nuitten tyttöjen värimääritelmät? Osaisko joku auttaa niissäkin?
Lieniskö sitten monivärisiä, tuolla toisella sen verran pahat kauhuraidat päällä että vaikee sanoa. Toinen vois olla päivikin, en olemuksesta ota oikein selvää mutta peräevä on mun silmään liian kulmikas/terävä naaraaksi. Mites käyttäytyy ton sun koiraan kanssa? pakoileeko sitä? Onks sulla häkkiä joka mahtuis akvaan, jonne voisit heittää tämän yhden esim viikoksi kahdeksi testille. Mutta ennen kuin vapautat sen takaisin (ellei ole alkanut bygaaan pesää niin tiputat ton koiraan samaan ahtaaseen häkkiin hetkeksi ja katsot miten käyttäytyvät keskenään)?
Riveriana kirjoitti: Suomessakin nimittäin pidetään ihanteina näitä näyttelyvärejä, vaikka täällä ei näyttelyitä järjestetäkään. .
Totta, mutta kun näihin värijuttuihin syventyy pikkasen ja saa mahdollisesti kipinän aiheesta tuottaa mieleisiään taistoja, eli siis itse määrään mihin suuntaan kehität risteytyksiäsi. Niin huomaat että näyttelyväreillä ja määrityksillä on iso osuus koko harrastuksessa, sen kautta harrastus aukeaa ihan eri luokkiin vaikka ei näyttelyissä fisuja käyttäiskään. Puhumattakaan vielä kun siihen otetaan evävariaatiot, joista tuo VT on hankalin koska on vahvasti dominoiva geeni josta ei meinaa päästä eroon oikein millään. Muiden evämuotojen kanssa sinulla on laajempi mahdollisuus tuottaa erinäköisiä variaatioita, siten että lopputulos on yleisesti silmää miellyttävempi. Lisäksi jos tunnet että taistoja voisi olla kiva harrastaa, niin voisin veikata että ennemmin tai myöhemmin haluat siirtyä pois huntupyrstöisistä, jolloin voi tulla mieleen että olis ollut kiva kun olisit aloittanut aiemmin esim HM/HMPK/CT jne puolella jolloin sinulla saattaisi olla jo siinä vaiheessa omassa tyttölässä perus setti mammoja ja jokunen jannu jotka ovat itse viljelemiäsi, se on nimittäin aika hieno tunne kun voi miettiä että monesko oma sukupolvi jotain sukua on menossa. Toki nämä ovat maku juttuja joista ei voi kiistellä, mutta täällä on kuitenkin nähty kuitenkin harrastus yleensä etenee, niin pakko koittaa "tuputtaa", ja ei millään pahalla. :mrgreen: :twisted: Nimimerkillä omakohtaista kokemusta. Ps. tiettyjen värien, kuten sinipunaisen tuottaminen jälkeläisiin tuntuu vaan olevan raivostuttavan helppoa välillä, mutta jomman kumman saaminen puhtaana onkin jo sitten pikkasen eri juttu, tuota punaista painotin siksi itse että myös punainen on yleisesti ottaen voimakkaasti perityvä, ja sen opiskelusta on hyvä aloittaa, siellä mä itsekkin vielä olen. [:I] :roll:
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Itekki oon alkanu epäileen tuon toisen sukupuolta. (Väittivät tytöksi, mutta vaaka alkaa kallistua pojan puolelle.) Oon pitäny tuota sinistä urosta ihan omassa yksiössään vielä toistaiseksi ja näitä kahta muuta samassa altaassa. Pari tuntia katoin sitä meininkiä, minkä nämä kaksi "tyttöä" saivat keskenään aikaan kotiutumisensa jälkeen. Lopulta siirsin toisen niistä kelluvaan poikas-altaaseen, ja jätin toisen (sen kauhuraidallisen) vapaaksi altaaseen. No, seuraavana aamuna huomasin poikas-altaassa olevan n. 5x4cm kokoisen kuplapesän. :? Olen ymmärtänyt, että naaraatkin voivat kyhäillä kuplapesiä, mutta niinkin isohkoja? Joten olisikos tämä yksilö sitten poika? "Mannaryyniä" olen myös yrittänyt tähystellä ja ainakin luulin nähneeni sellaisen. Toki saatoin katsoa myös väärin. :roll:
Tänään sitten päästin tämän päivin (?) pois altaasta ja heti alkoi armoton takaa-ajo ja evien levittely... Onneksi altaasta löytyy runsaasti piiloja toiselle osapuolelle, mutta jos tämä toinen paljastuukin pojaksi, niin pitänee erottaa nekin vielä omiin altaisiinsa... [;)]
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Juuh, ei ne tytsyt noin isoja pesiä väsää, kuplia sinne tänne yleensä. Sulla on sitten kaks jannua. Ps. tuo erehdys kaupassa on ihan normaalia, niitä kun ei oikeesti meinaa erottaa aina ees harrastajat, kun ovat siinä vaiheessa elämäänsä.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Nastis, joo, totta tuokin. Mutta toisaalta mun mielestä on aivan upeaa, että kuka vaan voi ostaa kaupasta kaksi taistoa ja antaa niiden lisääntyä ja nauttia jälkikasvun seuraamisesta. Joskus tulee hienojakin ylläreitä niin. Sitäpaitsi se pitää geenipoolia laajempana, ja lisää mahdollisesti elinvoimaa lajin pariin. Kuitenkin yleisesti on tiedossa, että taistojen parinvalinnat tehdään ihmisten toimesta ja yleensä tiettyä ulkomuotoa tavoitellen. Sekin tiedetään, ettei taistot ole kovin pitkäikäisiä.

Ehkä helpompaa on vain katsoa mitä tulee ja mistä pitää ja mennä sen mukaan. Toiset sattuu pitämään niistä näyttelymääritteiden mukaisista, toiset kokeilee ja ihmettelee, silleenhän noi nykyisetkin muunnokset on syntyneet.

Mitä tulee muiden harrastajien kanssa yhteistyön tekemiseen, niin sehän tässä hienoa onkin. Jos joskus onnistun tuossa kudetuksessa ja kasvatuksessa, niin tottakai muutkin saa niistä iloita ja hankkia jalostusmateriaalia, jos vain kelpaavat. Mutta kaikki ei vaan pidä samoista väreistä tai muodoista, oli syyt mitkä hyvänsä. Toisia ei vaikka CT miellytä näön puolesta, toiset säälii HM urosten hidasta ja työläämpää uimista, yhden lemppari on sininen, toisen keltainen, tms. Kukin tavallaan.

Mulla on niin pitkä tausta tuolta toisaalta lemmikkiharrastamisen ja kasvatuksen puolelta, että arvostan tätä vapaampaa ja vähemmän tiukkapipoista meininkiä, jossa lajillakin on vielä mahdollisuus selvitä :mrgreen:

Mutta tämä on kyllä aivan OT jo :mrgreen:
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Yritän saaha siitä kauhuraidallisesta tytöstä paremman kuvan (jossa sillä ei ois kauhuraitoja), nii ehkä värintunnistus onnistuis paremmin. :)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Riveriana kirjoitti:Nastis, joo, totta tuokin. Mutta toisaalta mun mielestä on aivan upeaa, että kuka vaan voi ostaa kaupasta kaksi taistoa ja antaa niiden lisääntyä ja nauttia jälkikasvun seuraamisesta. Joskus tulee hienojakin ylläreitä niin. Sitäpaitsi se pitää geenipoolia laajempana, ja lisää mahdollisesti elinvoimaa lajin pariin. Kuitenkin yleisesti on tiedossa, että taistojen parinvalinnat tehdään ihmisten toimesta ja yleensä tiettyä ulkomuotoa tavoitellen. Sekin tiedetään, ettei taistot ole kovin pitkäikäisiä.

Ehkä helpompaa on vain katsoa mitä tulee ja mistä pitää ja mennä sen mukaan. Toiset sattuu pitämään niistä näyttelymääritteiden mukaisista, toiset kokeilee ja ihmettelee, silleenhän noi nykyisetkin muunnokset on syntyneet.

Mitä tulee muiden harrastajien kanssa yhteistyön tekemiseen, niin sehän tässä hienoa onkin. Jos joskus onnistun tuossa kudetuksessa ja kasvatuksessa, niin tottakai muutkin saa niistä iloita ja hankkia jalostusmateriaalia, jos vain kelpaavat. Mutta kaikki ei vaan pidä samoista väreistä tai muodoista, oli syyt mitkä hyvänsä. Toisia ei vaikka CT miellytä näön puolesta, toiset säälii HM urosten hidasta ja työläämpää uimista, yhden lemppari on sininen, toisen keltainen, tms. Kukin tavallaan.

Mulla on niin pitkä tausta tuolta toisaalta lemmikkiharrastamisen ja kasvatuksen puolelta, että arvostan tätä vapaampaa ja vähemmän tiukkapipoista meininkiä, jossa lajillakin on vielä mahdollisuus selvitä :mrgreen:

Mutta tämä on kyllä aivan OT jo :mrgreen:
No joo, kokeilusta kaikki lähtee, tosin harrastaisin jotain muuta lajia jos tuo parien vapaa valinta kiinnostaisi itseä, esim jotain parvessa kutevaa, mielestäni vapaa valinta kuuluu luontoon. Ihminen jalostaessaan joutuu kuitenkin leikkimään luontoäitiä ja valitsemaan jatkoon pääsijät, luonnossa kai olosuhteet pitävät huolen että vahvimmat selviävät, tätä samaa ihminen tekee, tosin ei pelkästään vahvimman selviämisen näkökulmasta. On hyvä olla ihanteita ja näkemyksiä, itse en näe järkeväksi jatkaa massatuotantona tuotettujen taistojen sukua ja sitä kautta vahvistaa ko. kauppaa ihmisten tottumuksien ohjaamana. Se että taistot ovat lyhyt ikäisiä on mun mielestäni loistava asia, en ymmärrä miksi tätä surkutellaan usein. Joku voi pitää sitä "kalliina" kalana kun ei elä pidempään kun sen pari kolme vuotta syntymästään ja voi jopa pitää sitä oman maailmankatsomuksen kannalta vääränä. Mutta eiköhän tuo nopea kierto tee taistoista juuri loistavan harrastus kalan, nopea kasvu sukukypsäksi ja elämän kierron nopeus. Lisäksi tässä hommassa pitää ottaa huomioon se että niistä jälkeläisistä pitää päästä eroonkin myöhemmin, luomuväriset eivät nyt esimerkiksi ole suurinta huutoa markkinoilla, toisena vaihtiksena olisi lahdata jengi kun ei enää pysty pitämään montaa koirasta itsellään. Kukin vetäköön oman linjansa asiassa ja toimikoon sen mukaan, avarakatseisuutta on monenlaista. Huh tulipas filisooffista tälläkertaa, ja toosi OT.

-----

Pitäispä lukea ennen kuin painaa nappia, tarkoitus oli sanoa parin muodostavaa lajia eikä parvessa kutevaa. :roll: :D
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

nastamuumio kirjoitti: Se että taistot ovat lyhyt ikäisiä on mun mielestäni loistava asia, en ymmärrä miksi tätä surkutellaan usein.
Se on loistava asia harrastajalle, joka haluaa pitää kierron nopeana antamatta aikuisia pois. Mutta ihmiselle joka harrastaa vain omaa allastaan ja haluaa antaa nimen suosikeilleen (tai jonka lapsi haluaa nimetä kalat) sellainen lyhytikäisiyys on harmillista. Katsos, näissä jutuissa käy helposti jako oman pään sisällä niihin tärkeisiin ja ei tärkeisiin juttuihin. Mutta samalla pitäisi pitää mielessä ne toisella tavallakin harrastavat ja ennenkaikkea se laji. Mitään kasvatus- ja jalostyötä ei saisi tehdä kuin vain ja ainoastaan rakkaudesta lajiin, ja silloinkin ihan globaalilla tasolla.

Mutta tästä aiheesta voidaan keskustella loputtomiin, minä ainakin, ja jos kiinnostaa jatkaa niin laita vaikka yv ettei ihan vallata topickia. Koska kaikki valinta on jalostusta, ihminen vain välillä tajuamattaan valitsee sellaisia geenejä peliin mukaan, joilla on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta. Tähän ei pidä suhtautua kevyesti.

Mutta ihaillaan vaan täällä näitä kauniita arvoituskaloja :mrgreen:
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Tässäpä ois nyt pari kuvaa siitä toisestaki tytöstä. (Ilman kauhuraitoja :mrgreen: )
Eli mikä väri ois kyseessä?
(By the way: Se toinen on nyt sitten 100% todettu pojaksi. (Surkea kuva liitteenä...) Nämä kaks rupesivat kutupuuhiin, ku en ollu kotona pariin tuntiin ja nyt oon aivan helisemässä niitten kans, ku kutua suunnittelin vasta paaaljon myöhemäksi ajaksi. :roll: Pitänee jatkaa tästä kudusta keskustelemista toisessa topicissa... [;)] )
Liitteet
Yllätys poika. ;)
Yllätys poika. ;)
poitsu2.JPG (147.06 KiB) Katsottu 2673 kertaa
tytsy1.JPG
tytsy1.JPG (144.2 KiB) Katsottu 2673 kertaa
Mikä väri? :)
Mikä väri? :)
tytsy.JPG (141.99 KiB) Katsottu 2673 kertaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Punasininen poika, siis monivärinenkö? Tytöstä en sano mitään kun en ole varma.

Jos kutu sattui seuralassa, niin älä ole huolissasi, kyllä sen joku sieltä syö :roll: Vaikka olisihan se minkälaisten poikasten hyvänsä seuraaminen todella hieno kokemus :D
Sonkku
Junior Member
Junior Member

Kutu sattui altaassa, jossa on näitten kahen taiston lisäksi vaan 3 partiksen poikasta ja kierteisiä. Eli melko suurella todennäköisyydellä tästä kudusta saattaa jokunen poikanen selvitä. [;)]
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Moniväriseen kastiin tuo tyttökin lienee luettava, lopputulos lienee lähellä isukkia. Poistit äipän sieltä? onko isukki malttanut olla syömättä kutua? Kyllä noista henkiin saattaa jäädä jo ei ole tuon vaarallisempaa seuraa altaassa. Seuralassa kato käy yleensä siinä vaiheessa kun isukilta menee mielenkiinto jälkeläisten hoitamiseen tai öisin kun natiaiset karkaa liian kauas kun isukki ei näe.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”