Akvaariosta tulee paljon kauniiman näkönen ja tuntuu että kalatkin olisivat värikkäämpiä kun on tota hiekkaa.

Valvoja: Moderaattorit
Joo, ei tuolla hillittömiä sottapyttyjä ole:-riff- kirjoitti:Eikös kalasto ollut aika kevyt? En usko että tulee juurikaan ongelmia, kun mittailee vesiarvoja, ruokkii kaloja hiukan vähemmän ja vaihtelee vettä.
oopee kirjoitti:-Taistelin myös sinilevän kanssa viime keväänä ja lopulta tilasin ainetta nimeltä Green Cure jolla levät lähtee. (Suomen akvaariotekniikka ,100 ml alle kympin puteli)
Viiden vuorokauden kuuri jonka jälkeen 50% vedenvaihto.Kalat voivat olla kuurin ajan akvaariossa.Aine värjää veden vihreäksi ja ongelmien ehkä toistuessa,
uutta kuuria kehiin.Tämä lähinnä nimimerkille:"Alsshon" joka on näköjään myös samojen ongelmien "uhri"
Kokeiltu onAlsshon kirjoitti:Poistelen tässä GreenCure-kuurin jämiä ja otin toissapäivänä lakanat pois kolmen päivän pimennyksen jälkeen ja sinivihreä rauhoittui hieman.
Pitää paikkaansa, mutta omalla kohdallani olen havainnut ettei fosfaatin määrä selitä yksin sinileväongelmaa. Mittasin ennen fosfaattilisäyksen aloittamista fosfaattipitoisuuden ja se näyttä nollaa, joten joko kasvini käyttivät kaiken muodostuvan fosfaatin tai sitten sillä hetkellä rehottanut sinilevä ehti käyttää sen ensin. Tuos suhdeluku mitä mietit saattoi olla Redfield-suhde (http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium ... ld_eng.htm), jonka mukaan nitraatin ja fosfaatin pitoisuuksien suhteen ollessa 16:1, viher- ja sinilevien kasvun pitäisi olla vähäisimmillään. En ole itse vielä uskaltanut lisätä fosfaatin määrää tuohon suhteeseen asti, koska sininen tuntuu kasvavan muutenkin.Amethyst kirjoitti:Niin, fosfaatin ja nitraatin vääränlainen suhde siinä (kai) on taustalla, niin olen ainakin täältä joskus lukenut. Liikaa fosfaattia, "liian vähän" nitraattia. (Korjatkoon joku, jos olen väärässä.) Silloin kun tuota sinilevää oli, ei tullut fosfaatteja vielä mitattuakaan. Nyt olisi jo testikin käytössä, mutta ei ole fosfaattia sitten tuon hiekkapohjan kanssa ollut, eikä levääkään.
Vesiliskot kirjoitti:Tungen nyt minäkin tähän ketjuun kysymään.
Eli tarvitsenko bakteeritiivistettä, jos olen vaihtanut akvaarion pohjamateriaalin kokonaan, mutta käytössä on ulko- ja sisäsuodattimet joita ei ole pesty hetkeen? Vai pitäisikö laittaa tosiaan jollain sukkahousu-viritelmällä vanhaa hiekkaa altaaseen? Ja kauanko kestää ennenkuin voin kalat palauttaa altaaseen takaisin, sillä tällä hetkellä ovat olleet yhden päivän toisessa akvaariossa.
Kiitos ja anteeksi
Edellyttäen että kaikki muu on kunnossa, mm. vesiarvoista tärkein eli lämpötila, kyllä minä siirtäisin. Kalastoa on ihan kivasti, joten muista antaa niille lahjaksi sitten sitä nälkääkin.Vesiliskot kirjoitti: joten voinko alkaa siirtää kaloja altaaseen?
Pari päivää sitten heivasin vanhat hiekat mäkeen ja kaadoin pari pussillista uutta Bilteman 0,2-1,0mm - hiekkaa tilalle. Ja nyt toivotaan että viisi viikkoa muhinut ulkosuodatin pitää vääränlaiset typpiyhdisteet loitolla. Suodattimen massoja vähän päiviteltiin tuossa alussa, jonka takia nykyiset massat ovat saaneet kypsyä vain viisi viikkoa, vaikka suodatin on ollut vähän pidempään. Kierrossa on kiinni myös vanha, lainassa oleva 15W UV-sterilisaattori. Nyt sattui vielä äkkinäinen Keminreissu tähän hiihtoloman ohelle, joten toivotaan että kaikki on hyvin sunnuntaina kun palaan kotiin.Alsshon kirjoitti:Vanhaa ketjua ylös.
Tilanne on seuraava: 200 litraisessani oleva pohjahiekka tuntuu olevan minua pitkään piinanneen sinileväongelman pääpiru, sillä kaikista pimennyksistä, bakteerimyrkyistä ym. huolimatta tämä sinivihreä paholainen nousee aina pohjahiekan ja etulasin välistä hiekan pinnalle ja levittäytyy vähitellen ympäri pohjaa. Ratkaisuna tähän ongelmaan ehdotan itselleni koko pohjahiekan heittämistä rinteeseen ja uuden (Bilteman 0,2-1,0mm) hiekan hankkimista tilalle.
Ongelma tässä on vain se, etten uskalla riskeerata uuden hiekan steriiliyttä vaihtamalla ensin puolet hiekasta ja vähän ajan päästä puolet. Tällä vaihtovälillä cyano saattaa tehdä ovelan siirron ja asuttaa uuden hiekkapuoliskon. Aion siis vaihtaa kertarysäyksellä koko pohjan uuteen ja toivoa etten tee kypsää allastani epäkypsäksi.
Pääsuodattimena on nykyään Eheim Prof 2 2028 ja se on pyörinyt altaassani kaksi viikkoa. Mattosuodatin, joka hoiti suodatuksen ennen tätä, sai häädön toimittuaan liian hyvänä asuinpaikkana sinilevälle. En siis luonnollisestikkaan ole vaihtamassa hiekkoja ennen kuin uusi suodattimeni on saanut kehitettyä itseensä kunnollisen bakteerikasvuston, mutta onko kaiken hiekan vaihtaminen kerralla turhan riskialtista vaikka käytössä olisikin kypsä ulkosuodatin?