Taisi karata mopo käsistä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ei ole huono päivä (vaikka naisilla väitetäänkin huonoa aikaa kerran kuukaudessa olevankin, niin ei, päiväni on ollut mitä loistavin), joltain taisi mennä pointti ohitse... :roll:
Tuo "kastijako" oli sellainen ns. yleiskäsite joka on aina välillä palstalta luettavissa keskusteluja seuraamalla. Välillä vain tuntuu että ne harrastajat jotka ovat löytäneet jotkin harvinaisemmat, vaikeammat tai kalliimmat lajit jotenkin ns. luettaisiin paremmiksi akvaarioharrastajaksi/hurahtaneemmiksi kuin ne jotka tyytyvät harrastamaan miljoonakalojen, intiaanisulkien, partamonnien jne. leipäkalojen kanssa ja minusta tämä ei pidä paikkaansa, koska jokainen tavallaan.

Jos yleistä keskustelua tässä haetaan niin eiköhän tuo näiden viestien yläpuolella oleva sitä ole ja usein yleisessä keskustelussa osapuolet myös ilmaisevat omia mielipiteitään asioista, mutta kas kas... saattaisikohan olla jollain muulla huono päivä :mrgreen: . Toisaalta tekisi mieli sanoa että "se koira älähtää johon...", mutta taidampa olla ihan hiljaa :) .

Tuon lisäksi koitin tuoda ilmi omaa ajatustani siitä kuinka jokaisen kohdalla on tuo "mopon käsistä karkaaminen" luonnollisesti ajateltava tapauskohtaisesti.

Tulikohan tällä kertaa tarpeeksi hymiöitä :mrgreen: ...
BusinessAngel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BusinessAngel »

mollylady kirjoitti:Btw. kyllä sinne parinkymmenen neliön yksiöönkin saa "ihan kivasti" pystytettyä 300 litrasen ja kolme muutakin akvaariota + yhden terran/mikälie lasipurkki ja tämän lisäksi sinne mahtuu vielä puolet ajasta kaksi ihmistä ja huonekalut. Ihan totta. :mrgreen:
Hui! 300-litranen ja kolme muuta akvaa! Tahtoo kanssa... ;) No, kai riippuu kans jostain pohjaratkaisuista ja muusta, et mitä minneki mahtuu. En kuitenkaan haluis luopua tietsapöydästä tai sohvasta, mut kai niitten tilalle vois jotain isompaa akvaariota kehitellä... ;) Mut ei, mä oon päättäny. Odotan, että valmistun ja muutan isompaan kämppään ja sit vaan mielikuvitus on rajana! :D Mut kiva kuulla, että kanssaopiskelijat ja pienten yksiöiden asukit on kuitenki saanu toteutettua unelmiaan jo nyt. :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jonkinsortin karkaamista varmaan edustaa se, että 2 vko ennen palkkapäivää tilasin juuri netin kautta 200 €:lla akvaariotavaraa jättäen tilille 120 €. Sukanvarsitilillä on kyllä rahaa joten nälkään ei kuolla, olen vain jemmannut ne rahat sinne - ylläri! - akvaariohankintoja varten joten en haluaisi siihen tiliin kajota. Opiskelijanhan pitäisi säästää kesän jälkeistä elämää varten... [;)]

Ja toinen pointti: Istun tässä vaikka minun pitäisi jo aika haipakkaa pukeutua ja alkaa viipottaa töihin. 5 min vielä..
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

crisse_83 kirjoitti:Välillä vain tuntuu että ne harrastajat jotka ovat löytäneet jotkin harvinaisemmat, vaikeammat tai kalliimmat lajit jotenkin ns. luettaisiin paremmiksi akvaarioharrastajaksi/hurahtaneemmiksi kuin ne jotka tyytyvät harrastamaan miljoonakalojen, intiaanisulkien, partamonnien jne. leipäkalojen kanssa ja minusta tämä ei pidä paikkaansa, koska jokainen tavallaan.
Eihän tässä nyt todellakaan mitään kastijakoa ollut tarkoitus suorittaa. Oli siellä altaassa mitä tahansa, niin kalojen hyvinvointi ratkaisee mielestäni akvaristin "paremmuuden". Mutta kun puhutaan mopon käsistä karkaamisesta, niin silloin intiaanisulat ja partamonnit eivät oikein mielestäni istu käsitteeseen. Toki jokainen kokee överiksi menemisen omalla tavallaan.

Kuitenkin näiden kalliiden lajien harrastajat (oli se sitten rausku-, kiekko- tai meri-, tai jokin muu allas) ovat aloittaneet hyvin suurella todennäköisyydellä niistä samoista peruslajeista ja 100 litran kipoista. Itseni mukaanlukien. Joka ikisessä vaiheessa altaita päivittäessä on miettinyt sitä touhun järkevyyttä. Altaita ja lajeja on ollut lukuisia. Mutta kuitenkin vasta nyt tuota riutta-akvaariota laittaessa, on välillä tuntunut, että homma karkaa käsistä.

Eikä se kuitenkaan ole karannut. Hyvä harrastus maksaa, vie aikaa jne. Silloin kun siitä tulee pikemminkin pakkomielle voidaan mielestäni puhua mopon karkaamisesta käsistä. Toki jos joku tunkee pieneen yksiöön satoja pakasterasioita ja kasvattelee niissä taistoja, niin saatetaan mennä pakkomielteen puolelle. Tai kun työt jää tekemättä, kun pitää surffata läpi uusia lajitunnistuksia netistä. Tai kun harrastus vie velkakierteeseen jne. Jokaisella toki on oma määre mopon karkaamiselle, mutta henkilökohtaisesti pari makean veden pönttöä ei jotenkin täytä omaa käsitystäni siitä.

Ja kun otin puheeksi nuo erikoisemmat lajit, niin asian laita vaan tuntuu olevan niin, että sinne on edetty monesti pikkuhiljaa tavallisista lajeista ja heillä harrastus alkaa jo oikeasti vaikuttamaan laajemminkin siihen elämänlaatuun. Talot suunnitellaan, niin että saadaan suuret altaat sisään ja ilmastoinnit niin, että kosteus ei muodostu ongelmaksi. Muista menoista säästetään tietoisesti, jotta saadaan budjetti pysymään kasassa ja niin edelleen. Lomareissut suunnitellaan aina niin, että matkalta voi tuoda sen unelmien lajin, kun kotimaasta sitä on turhaa etsiä. Tuskin heistä yksikään sanoisi, että harrastus karkasi käsistä, kun lehtikaloille piti ostaa 400-litrainen koti. Toki opiskelija voi painiskella samojen ongelmien kanssa, mutta opiskelija nyt joutuu karsimaan menoista muutenkin oli allasta tai ei.

Tämä siis vain henkilökohtainen mielipide termistä mopon karkaaminen.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

varoitus: täysin OT

Viesti Kirjoittaja mollylady »

BusinessAngel kirjoitti: Hui! 300-litranen ja kolme muuta akvaa! Tahtoo kanssa... ;) No, kai riippuu kans jostain pohjaratkaisuista ja muusta, et mitä minneki mahtuu. En kuitenkaan haluis luopua tietsapöydästä tai sohvasta, mut kai niitten tilalle vois jotain isompaa akvaariota kehitellä... ;) Mut ei, mä oon päättäny. Odotan, että valmistun ja muutan isompaan kämppään ja sit vaan mielikuvitus on rajana! :D Mut kiva kuulla, että kanssaopiskelijat ja pienten yksiöiden asukit on kuitenki saanu toteutettua unelmiaan jo nyt. :)
Joo, mielikuvitusta tässä on kyllä saanu käyttää jo nyt niin paljon, että se on yksinkertaisesti...loppu.
Tietokoneesta väännettään pian telkkari ja toi vanha romu saa lentää vesilintuun (mitähän ne vesilinnutkin ajatteluu kun sinne aina heitetään kaikki :? ) Eipä sitä telkkaa kuitenkaan tuu välillä avattua kuukauteen pariinkaan. (ensimmäinen 'huonekalu' mikä lähtee akvaarioiden tieltä, heh) Muutenkin on melkeen kaikki huonekalut järjestetty uudestaan -jokaikisen akvaarion saapuessa. *huoh* ja voin vannoa, ettei täällä ole yhtään ylimääräistä neliötä! :mrgreen: (tarkalleen niitä kun on jopa 22, hih)
Niin, että kyllä tähän on menny aikaa ja hermot (jälkimmäiset moneen kertaan), että on onnistunu kaikki lasikuutiot tänne keplottelemaan, mutta nyt täällä on ah, niin ihanat akvaariot ja vähän tilaa elääkin (onneksi en ole tämän suurempi..), eikä ole pelkoa, että tulee ostettua akvaariota lisää/isompia, ennekuin koti vaihtuu isompaan. :D
I'm #1 so why try harder?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Minulla on huima kyky pilkkoa tilauksia pienempiin eriin. AJattelen että jos nyt vaan sen Tunzen suodattimen... Ja sitten kohta laitan uuden tilauksen saksanmaalle tai kotomaahan perään, kun tarttis kaikkea muutakin... No nyt on TUnzeen varapumppu, Aquael UnifilterUV-suodatin sekä pienin että isoin tilauksessa, sitten "varmuuden vuoksi" saksasta muutama kuutio suodatinmattoja + Tunzeen pariksi vuodeksi suodatinmateriaaleja, ihan "huvin vuoksi" lähikaupasta Sharkin huono sisäsuodatin jne joka lojuu hyllystä.

Edesmenneen isäni 20 donan henkivakuutusrahoista olen onnistunut sen 1, tonnin budjetin repiin puolessa vuodessa tonne 4-5 tonniin... Ja tilauksia on kertynyt varmaan 30-40: tokihan sitä voi aina "vähän" tilata vielä - ja vielä ja vielä ja vielä...
Minä juon nyt kahvia!
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

höylämemmot kirjoitti:Kyllä täältä ainakin puolustajia löytyy :mrgreen: mikä on hieno homma!!!
lopetin kolme vuotta sitten tupakan polton että, kyllä tämä on terveellisempi harrastus, vaikka ottaisikin etukäteen 10v säästöt tupakanpoltosta 8-)
Oikein! Meitsi oli puolitoista vuotta polttamatta, säästetyillä rahoilla ostimme kauan haaveilemamme maine coon-pennun. Ja akvaarioistakin on avokki suopeasti todennut, että saman rahan saisi poltettua savuna ilmaan tai kaadettua kurkusta alas kuukaudessa. Eikä akvaarioharrastus todellakaan ole kaikista mahdollisista harrastuksista edes kalleimmasta päästä. Oma teoriani siitä, miksi akvaarioharrastusta laskee päässään herkemmin kuin esmes urheiluharrastusten menoja on se, että kun et lähde kotoa pois harrastamaan, sitä miettii, onko tämä nyt ihan oikea "harrastus". On se. Surutta vaan jenit jonoon ja lisää pyttyjä nurkkiin. :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
jumase
Senior Member
Senior Member

Ja juuri kun pääsin sanomasta, että harrastus ei ole päässyt karkaamaan käsistä, niin sain saksalaisesta tukusta vastauksen, että heiltä löytyy muutaman kappaleen parvi kauan etsimääni sysiviirikalaa. Lupasivat myydä suoraan tukusta, kun olen niin hartaasti ja säännöllisesti aina kysellyt kalan perään. Kiltisti olen lähetellyt tarkkoja kuvia lajin tunnistamiseksi ja luontaisten esiintymisalueiden karttoja, jotta osaisivat kysellä kalojen perään oikeista paikoista. Lupasivat vielä pistää kalat muutamaksi viikoksi sivuun, jotta saan hommattua työkalenteriin muutaman päivän vapaata.

Pakkohan se on lähteä Saksan maalle vain ja ainoastaan kalanhakureissuun, kun vihdoin ja viimein on kaloja tarjolla. Hawai´ilta asti ovat kuulemma saapuneet. Ehkä se mopo on kuitenkin karannut käsistä :?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jumase, nyt olen kade! Toivottavasti kalat ovat oikeita. Itse taas metsästän kohtapuolin taas erikoisia synnyttäjiä. (Lienenkö hullu, kun miljoonakalan sijasta tahdon sellaisia harmaita kaloja? :mrgreen: )
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jumase
Senior Member
Senior Member

Tukussa eivät oikein olleet varmoja ovatko viirikaloja vai sysiviirikaloja, koska molemmat lajit ovat lähestulkoon identtisen näköisiä. Normi viirikalat eivät vaan riutta-akvaarioon sovi, kun syövät korallit hengiltä.

Palvelu kuitenkin pelasi ja lähettivät jokaisesta yksilöstä valokuvan ja täytyy sanoa, että 95 prosenttisella varmuudella ovat vihdoin ja viimein oikeaa lajia. Vaikka pieniä nuo vielä ovat ja tunnistaminen on todella vaikeaa. Mutta jos alkuperä on oikea, niin varmuus on 100 prosenttia, sillä Hawai´illa esiintyy vain tuota sysiviirikalaa. Tuota normaalia viirikalaa on kyllä tullut vastaan useinkin, johtuen pääosin siitä, että sen esiintymisalue kattaa nämä Euroopassa yleisemmät tuontialueet kuten punaisen meren ja indo-pacifisen alueen.
höylämemmot
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja höylämemmot »

tämä on sitä harrastuksen mukavia puolia, olo kuin lapsella joka saa tikkarin-akvaristi saa haluamansa kalan [;)] minulle on ainakin tärkeää että saa harrastuksestaan keskustella saman kaltaisten ihmisten kanssa, oma "eukko" ei innostu sitten millään :? niin pakko sitä on jonnekkin päästä juttelemaan, eikö?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

höylämemmot kirjoitti:oma "eukko" ei innostu sitten millään :? niin pakko sitä on jonnekkin päästä juttelemaan, eikö?
NIIN totta! :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Aqualung kirjoitti:
höylämemmot kirjoitti:oma "eukko" ei innostu sitten millään :? niin pakko sitä on jonnekkin päästä juttelemaan, eikö?
NIIN totta! :mrgreen:
Ei parjata niitä eukkoja siellä [;)] . Olisihan se mukava saada muutakin kun yhden sanan vastauksia elämän kiperiin kysymyksiin tuolta elinkumppanilta:

Näyttääkö tuo allas vähän sekavalta tuollaisena? -Ei kai.
Pitäisikö tuota kasvia x siirtää vähän paikkaan y? -Ehkä.
Vai pitäiskö se myydä? -Vaikka.
Onko tää allas nyt nätti? -Joo.
Pitäiskö jotain muuttaa? -Ei kai.
Onko tämä kala z nätimpi kuin tämä kala q? -Joo.
No kumpia ostetaan? -Emmätiiä.
:roll: :mrgreen:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Milloinkohan akvaarioharrastajien vähemmän innokkaat läheiset perustavat oman fooruminsa? :mrgreen:
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

JukkaV kirjoitti:Milloinkohan akvaarioharrastajien vähemmän innokkaat läheiset perustavat oman fooruminsa? :mrgreen:
Tukiryhmän akvaristen läheisille [;)] .
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Grillataanko? ..joo..
Otatko oluen? JOO
Laitanko saunan? -jep..
Katotaanko leffa? joo
Leikkaatko huomenna nuo pleksit? (uutta poikas allasta varten) ..joo..

Näin se meillä menee, pitää vaan käyttää vähän mielikuvitusta 8-)
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Oletettuja kommentteja tukiryhmästä/keskustelupalstalta:

- En kestä tätä, puolisoni osti jo 8. akvaarion!

- Siinä se jotakin ihmeen sinttejä tuijottaa. Tuijottaisipa minuakin. :roll:

- Vaimoni puhuu joistakin ihmeen ravuista koko ajan. Eipä juuri muusta puhukaan.

- Apua! Lapseni meni ostamaan jonkun hirveän ruman ison kalan olohuoneen akvaarioon. En halua asua moisen rumiluksen kanssa samassa huushollissa! Sen nimi on joku ukkopartamonni.

- Mitä teen? Käskin mieheni valitsemaan minut tai akvaariot. Hän valitsi akvaariot! :cry:
outi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja outi »

Kyllä tämä karkaa käsistä..........tänään viimeksi.
Siniriuttaan lähdettiin tänään ostamaan terraarioon pojalle "halloweenrapua"
Lähtiessä sovittiin,etten osta mitään "kalajuttuja",mut ku jäi aikaa, kun muu perhe ihmetteli rapua...
Menihän sitä taas 75e,6 hohtomonnista, 5 kuparimonnista(halavalla sai),
taistelukala ja 2 prk ruokaa(ku suuret valikoimat mitä lähiliikkeistä ei saa)
minähän kävin siellä viimeksi tiistaina ostamassa ruokaa ja loisteputkia ja rahaa meni silloinkin 70e
nii-i, jäi kaivelemaan ne loput hohtomonniset...
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

ihan ootee

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Adrianna ja JukkaV :mrgreen: :mrgreen:

Ei kestä, nauraa kippurassa.
Mä olen ihan satarosenttisen varma, että mun poikaystävä haluaisi liittyä tuohon akvaariorippuvaisten läheisille tarkoitettuun tukiryhmään.
Sen verta paljon (lue:kokoajan jatkuvalla syötöllä) joutuu hän kuuntelemaan mun juttuja, että saattaisi kaivata jo tukea siihen pyörrytävään alati kaloista papattavaan mölinään, mikä soi korvissa. :D
Ja varsinkin kun hyvä ystävä aloitti kanssa tään harrasteen, niin nyt me yhdessä pälpätetään. Joo, senkin avokki varmaan olisi innokas osallistuja tonne tukiryhmään. Hehe.
Mutta ihme ja kumma kyllä on se ukko jotain (lue:paljon) oppinutkin mun jutuista, joten kai sitä edes vähän kiinnostaa kerran jaksaa ymmärtääkin asian, mitä kuulee, eikä se mene vaan toisesta korvasta ulos. Ja tulevaisuudessa hän haluaa oman kivikasan, jossa on pari isoa saksekasta rapusta (siis akvaarioon).
Tämäkin on mahdollista. Mutta silti se raja mun akvaariojuttujen suhteen taitaa ola ylitetty jo moneen kertaan. No, vastavuoroisesti mä kuuntelen (kiinnostuneena) uusimmat jalkapallojuorut ja vilkuilen sivusilmällä matseja. Ja olenhan mä jo oppinut mitä se jalkapallo on ja miten sitä pelataan, se on jo jotakin se. :D
I'm #1 so why try harder?
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Ostin 40l rapulan 17l tilalle, keskustelu meni näin:

Minä: -Eikös oo kiva, kun on nyt isompi purkki niin voi olla enemmän noita rapuja?(red cherryjä)

Ukko: -Ne on ihan tylsiä, emmä nää yhtäkään(ukko on puna-vihree värisokee). Miksei siellä oo kaloja?

Juovaokamonnin poikasia löytyi suodattimesta..
Minä kala kädessä pompin innoissani -kato kato! Kalanpoikasii!!!! Mihin mä nää laitan,jeee!
Ukko: -No hyvä et noi kalat, kun ne on ihan siistei. (=todella tylsistyneellä äänensävyllä)

Ostin pikkulehtikaloja..
- Eikös oo ihania kalavaaveja!!?
- Missä? Ai noi, onks noi seeprakaloi?

Olis välillä kiva, jos se edes esittäis olevansa edes vähän kiinnostunut edes joskus..

Edit.. Ukko ei enää edes kysy paljon meni rahaa, kun kävin esim.Siniriutassa..
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Oma ennätys on vain 1600€ yhteen viikkoon... :mrgreen: sinne meni 12vuoden säästöt :P ... no eipä tämä viellä kallista faija 2vuotta sitten päätti ostaa hifstinä ostaa kunnon koti teatterin eli genelecin 5.1(genelec 8040 APM + genelec 7050 BPM) marantzin vavistemella ja osti silloin viellä Sonyn bravia 40" telkun :mrgreen: . ens kevät talvena yritän tehä henk koht viikko ennätyksen kun pitää hankkia tiikerilapomonnille ja arovanalle isompi tankki...
jumase
Senior Member
Senior Member

Musta tuntuu, että en koskaan kyllä saa latiakaan säästöön, vaikka sekin olisi tarkoituksena. Syynä on juuri kahden viho viimeisen harrastuksen kumuloituminen samasta lompakosta. Pitää laittaa joka toinen tili kotiteatterin rakentamiseen ja joka toinen akvaarioon. Näinhän tämä menee tässä kuussa 500 euroa uusiin riutta-akvaarion tulokkaisiin ja ensi kuussa 500 euroa uuteen moottoroituun valkokankaaseen.

Onneksi liikunta on ilmaista tai ainakin hyvin halpaa ja nykyään matkustaminenkaan ei vie enää koko vuoden säästöjä. Mutta noihin kahteen eurontappaja-harrastukseen kyllä uppoaa pieni omaisuus. Ainoa huono puoli hommassa on se, että töitä saa painaa harrastusten rahoittamiseksi aamusta iltaan, niin eipähän näistä pääse edes nauttimaan. Aamulla kun lähtee, niin allas on vielä pimeä ja illalla kun saapuu kotiin, niin hyvällä tuurilla vielä sinivalot on päällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”