Mitä nyt äkkiseltään huomaan värityksiä tuosta puuttuvan, niin ainakin keltainen, koko oranssi, puhdas sanke ja "harmaa" (samanlaisia kuin ensimmäisessä viestissäni talvisäiliössä näkyvä vanhemman kalan väritys).
Valvoja: Moderaattorit
Noi oli jotain 7cm pituisia ja nyt vois olla vajaa 20cm, luulisin. Pieniä siis vieläkin ovat, tuntuu vaan, et talvella on jotenkin mittaa tullut lisääjessesa kirjoitti: minkä kokoisina nuo karpit tuli sulle viimekesänä ja paljonko mittaa mahtaa olla nyt? Videosta ei oikein tarkempaa kokoa pystynyt päättelemään, mutta isoja jo ovat, sen huomasi kalojen muodosta.
Aijaa, eivät ne sitten vielä kovin isoja olleetkaan. Jotenkin näyttivät tuossa videolla todella paljon suuremmilta.JeepKimmo kirjoitti:Noi oli jotain 7cm pituisia ja nyt vois olla vajaa 20cm, luulisin. Pieniä siis vieläkin ovat, tuntuu vaan, et talvella on jotenkin mittaa tullut lisää.
Paikalliselta elintarviketehtaalta olen säiliöt hommannut. Kertaalleen käytettyjä ovat, ennen niissä on ollut mehua. En tiedä paljonko uusi säiliö mahtaisi maksaa, mutta nuo olen saanut mielestäni halvalla.Taistelu.kala kirjoitti:Mistä olet hommannut noita "laatikoita"? Paljonko maksoi? Millainen suodatus laatikossa on?
Joo. Palaillaan asiaan jos ja kun oikea talvi tulee. No kyllä pakkanen -10-20 asteen paikkeille varmasti kiristyy jossain vaiheessa. Nyt jäät on sulanut eristeen alta ja itseasiassa myös noin puolen metrin kaistaleelta jolla eristettä ei ole lammen matalassa päässä. Lämpötila on +3.1 C. Tänään nostin "maton" reunaa jotta näin valon vielä palavan. Isoin täyshopea lipui siinä reunassa rauhallisesti ohi. Minulla tuota ilmaa menee paljon vähemmän. Toinen pumppu on 90 L/h ja toinen 120 L/h. Ovat tehneet semmoisen patin eristelevyyn eli ilma nostanut n. 10 cm levyä ylöspäin parissa kohtaa. Laitoin ilmaletkun putkieristeen läpi veteen. Rautakaupoissa myydään n. 6cm halkaisijaltaan eristeputkea jonka läpi menee pieni reikä. Materiaali on itseasiassa samaa kuin nuo levytkin. Porasin esim. tuohon stryroksilaatikkoon sellaisen reiän että eristeputki mahtuu läpi. Ilmaletkut (n. 150cm) ei ole siis ulkoilman kanssa kosketuksissa lainkaan.Pakke kirjoitti:Ihan toimivan näköinen systeemi. Itse olen mittaillut lämpötilaa ja pysyy nollan vaiheilla. Ei ole eristelevyjä, puhallan vain ilmaa. Kalat näyttää olevan hyvävointisia ja vähän liikuskelevat. Kerro Jorma miten lämpötila muuttuu kun tulee "oikea" talvi, niin nähdään millainen ero on tuolla eristyssysteemillä ja ilman eristystä. Ja ilmaa menee omaan lammikkoon n. 4 m3/h, ilmaletkut 10m pitkät, ilman lämpötila 10-20 astetta.