Auttakaas akvaarioni kanssa!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Auttakaas akvaarioni kanssa!

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on 1 altaassa sorapohja ja 2 muussa hiekkapohja. Monniset olivat ensin sorapohjalla, mutta pääsivät myöhemmin hiekkapohjalle. Monnisten kanssa suosittelen hiekkapohjaa, koska ainakin mun pandat ovat välillä silmiään myöden hiekassa tonkimassa. Ja heti kun uuteen altaaseensa pääsivät, kaikki jumahtivat niille sijoilleen siivilöimään hiekkaa kidustensa läpi. Tämän takia kyllä sanon, että monniset kaipaavat hienoa hiekkaa vaikkei viikset kuluisivatkaan.
Teemu Salonen kirjoitti:Hiekan joukkoon ei jätökset todella joudu vaan jää siihen pintaan lillimään. Sen takia altaaseen tarvitaan vielä tehokkaampi suodatus. Sorapohjassa jätökset taas joutuvat sinne pohjalle josta ne on todella helppo siivota pois. Itselläni on melkein viisi kertaa isompi allas enkä sen lappoamiseen kerrallaan kulu varttia enempää ja allas on todella runsaskasvinen. Suodatus on jopa alatehoinen kun miettii että kalastona on kasvavia kirjoahvenia, jotka saa reilut annokset ruokaa. Samoin siellä on erittäin sotkeva isopurjepleko.
Mä en nyt ihan mene tohon samaan. Mulla ei ole ylimitoitettua suodatusta hiekkapohjilla, toinen on seuraario runsaalla kasvistolla ja toinen on malawaario. Siinä olet oikeassa, ne sonnat ei menekään hiekan joukkoon (jää hiekan pinnalle), mutta kerran viikossa vedenvaihtojen yhteydessä imen lapolla ne sonnat pois. Tossa sorapohjaisessa altaassa, vaikka onkin pienin, menee pohjan lappoamisessa kauemmin aikaa kuin noiden hiekkapohjaisten altaiden kanssa yhteensä. Kaikissa altaissa on kierteisiä hoitamassa pohjaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

No, en jaksa vääntää kättä siitä enää missä matskussa monniset viihtyvät, missä taas ei. Kukaan monninen ei koskaan ainakaan ole valittanut:)

Ja niinkuin äsken mainitsin, kummassakin pohjamateriaalissa on puolensa. Molemmat vaativat työtä jne. Itselläni ne tärkeimmät puolet hiekkapohjan kaukaa kiertämisestä ovat seuraavat:

- Tukkeutuu helpommin
- Suuritöinen
- Kotilot ovat rumia, niiden määrän kontrolloiminen käytännössä mahdotonta
- Hiekka tukkii suodattimen
- En halua katsoa kalojen kakkakikkareita viikkoa

Mielestäni altaan tulee olla edustuskunnossa kokoajan.

Sitä en ymmärrä, miten voi olla mahdollista että sorapohjan imurointiin kuluu yli tuplaten enemmän aikaa?

Työskennellessäni akvaarioliikkeessä oli siellä yhtä allasta lukuunottamatta kaikissa sorapohja. Pohjan lappoamiset ja vedenvaihdot veivät viikossa aikaa n. puolitoista tuntia. Isompia remontteja tehtäessä luonnollisesti enemmän. Mainittakoon vielä että altaiden koot ovat 7x73l, 14x98l, 6x112l, 6x140l, 6x189, 1x300l ja 1x480l. Eli ihan pieni se lapottava pohjapinta-ala ei ole.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Olen nyt tässä vähän aikaa miettinyt ja alkanut kallistua sen soran puoleen. Tuo kotilo juttu vielä vahvisti sitä päätöstä, sillä ne todella ovat rumia! :)
Kokoan tähän viestiin nyt ne kysymykset, joihin odotan vielä vastausta:
1. Kuinka paksusti soraa (tai hiekkaa) olisi hyvä olla?
2. Millä kasvilannotteilla saisin kasvit pidettyä hengissä?
3. Ottavatko kaikki akvaarioliikkeet vastaan kaloja, vai ainoastaan jotkut harvat ja valikoidut?
4. Jos partamonni on kääpiöitynyt, voiko se kasvaa vielä päästessään isompaan akvaarioon? Huoliikohan kukaan kääpiöityneitä partamonneja? :(
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Teemu Salonen

1) Riippuu kovasti siitä, miten paljon kasvillisuutta haluat. Mä käytän aika reilua kerrosta. Edessä jotain 5cm ja takana jopa 15cm.

2) Jos haluat runsaasti kasveja, kannattaa sinne soran joukkoon laittaa pohjalannoite. Esim. Tetran initial sticks tai jbl:n florapol. Nestemäisiä lannotteita on sitte jo monia. Itse käytän Easyl-lifen proFitoa.

3) Riippuu kovasti kalojen määrästä, koosta, iästä jne. Esim 50 myyntikuntoista kalanpoikasta on paljon helpompi saada liikkeeseen kuin 3 täysikasvuista kalaa.

4) Jos kala todella on kääpiöitynyt, niin ei se enää siitä kasvamaan lähde.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Puhutaanpa hiekankin puolesta. Monnisille suositellaan mieluummin sitä hiekkaa kun soraa, nauttivat selvästi möyriessään hiekassa, toisinkuin sorapohjalla jonne ei pääse millään sukeltamaan. Monniset olisivat varmasti hiekan puolella, jos osaisivat ilmaista itseään. :D
Sorapohjalle ei suositella laitettavaksi pohjalannoitetta(varsinkin juuri toi Initial sticks on kaamee pölyämään, jos vähänkin tykkää sistustaa), se voi pöllähdellä sieltä rakeiden joukosta ja aiheuttaa leväinvaasion, joten kannattaa tyytyä nestemäiseen. Hiekassa pysyy paremmin pohjalannoitteet.
Sorapohjaa joutuu lappoamaan, ettei se menisi tukkoon(shitti ahtautuu rakeiden väleihin), hiekassa tämän ilmastuksen hoitaa kierteissarvikotiloarmeija ja kun kannan pitää kuosissaan(maltillinen ruokinta), niin ikävistä kierteissarviröykkiöistä ei tule olemaan haittaa. Suurimmanosan ajasta ne möyhivät hiekassa, eikä niitä juuri näy. Hiekkapohjalle kertyy roskat sinne kohtaan, minne suodattimen virta roskat kuljettaa(jokin tyyni kohta, isomman kasvi juurelle, takakulma tms), josta ne on helppo imuroida pois, mutta toki suurimman osan roskista suodatin hoitaa. Hieman karkeampirakeinen hiekka ei mene suodattimeen. Ihan hienointa hiekkaa en suosittele, itselläni kokemusta Bilteman karkeammasta puhallushiekasta ja Maxit/Optirock puhallushiekka 0,5-1,2 mm tai suodatinhiekka 0,8-1,2 mm.
http://80.248.160.64/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

No niin.. Te teette tämän kyllä vaikeaksi! :D Monnisista kyllä pidän, että jos joskus aijon niitäkin ottaa tuonne, niin sitten kai pitäisi olla se hiekka :) Täytyy nyt taas miettiä (tai sitten pitäisi hankkia toinen akvaario, että voi laittaa toiseen hiekkaa ja toiseen soraa :D).
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Ja eihän siihen hiekkaan ole pakko kierteisiä laittaa, vaan riittää kun itse tökkii sitä pohjaa sormella/tikulla. Vaikka niitä kotiloita laittaisi (tai tulisi salamatkustajina kasvien mukana, mikä on todennäköistä), niin hiekastahan ne on helppo noukkia, kun eivät häviä soran joukkoon, haavilla on nopea siivilöidä öttiäiset pois.

Minä puhun kyllä edelleen hiekan puolesta myös. On kyllä niin helppohoitoinen, että ei tosikaan. 10 vuotta pidin sorapohjaa enkä siihen takaisin vaihtaisi.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Teemu Salonen

Minä puhun kyllä edelleen hiekan puolesta myös. On kyllä niin helppohoitoinen, että ei tosikaan. 10 vuotta pidin sorapohjaa enkä siihen takaisin vaihtaisi.
Mitenkäs pitkä se kokemus siitä hiekasta sitten on? Katellaan sitte ku se on mätiny siellä sen pari-kolme vuotta ni kummasti kelpaa sora taas:D
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mä itse puhun hiekan puolesta.
Kai teilläkin jossain on siellä joku yleinen hiekkaranta josta voisit käydä nappaas pari ämpärillistä hiekkaa ja keittää sen ja laittaa altaaseen? Itse meinaan hain hiekkani yyteristä. Oli ilmasta vaikka vähän vaivaa se kyllä vaati. Meinaan ton keittämisen osalta. Mut palkitsee lopulta kun sen saa altaaseen ja katselee kun pohja veitikat riemuitsee.
Yks vaihtoehto on tietty se että laitat esim puolet altaasta hiekkaa ja puolet soraa. Pikkusiskon altaassa on noin. Monniset jyystää niin soran ku hiekanki mennessään. Hiekan puolella ne enemmän oleskelee tosin.
Tietysti sitä hiekkaa tarvii muistaa tökkii siivouksen yhteydessä jos ei kierteisiä halua.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Teemu Salonen kirjoitti:
Mitenkäs pitkä se kokemus siitä hiekasta sitten on? Katellaan sitte ku se on mätiny siellä sen pari-kolme vuotta ni kummasti kelpaa sora taas:D
Hiekka on ollut käytössä reilut neljä vuotta ilman mitään ongelmia. Että tervetuloa vaan katsomaan hiekkapohjaa, joka toimii eli on sinun mukaasi selkeä harvinaisuus.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Teemu Salonen

Kutsu vastaanotettu. Tulen heti ku seuraavan kerran liikun sielläpäin.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

Hei, eipäs tapella täällä! Jokainen saakoot itse muodostaa mielipiteensä soran tai hiekan paremmuudesta :) Kohta en enään uskalla päättää, kumman otan :D Niin ja piti kysyä teiltä, että voiko akvaarioon laittaa kaupasta ostettuja simpukoita ja sellaisia sileiksi hiottuja koristekiviä, vai liukeneeko niistä jotain haitallista veteen?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Haulla löytyy useita keskusteluja noista simpukankuorien ja koristekivien käytöstä, sekä niiden vaikutuksesta akvaarioon.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Teemu Salonen kirjoitti:Ja niinkuin äsken mainitsin, kummassakin pohjamateriaalissa on puolensa. Molemmat vaativat työtä jne. Itselläni ne tärkeimmät puolet hiekkapohjan kaukaa kiertämisestä ovat seuraavat:

- Tukkeutuu helpommin
- Suuritöinen
- Kotilot ovat rumia, niiden määrän kontrolloiminen käytännössä mahdotonta
- Hiekka tukkii suodattimen
- En halua katsoa kalojen kakkakikkareita viikkoa
Ei voi kyllä kuin ihmetellä että millaista hiekkaa olet mahtanut kokeilla, ilmiselvästi ainakin liian hienoa. N. 1 mm hiekkaa on lähes mahdoton saada tukkoon, itsellänikin on ollut sitä käytössä nyt suunnilleen 14 vuotta, ja ainoa hiekka jonka olen koskaan saanut tukkeutumaan oli hyvin hieno luonnonhiekka jonka alle hautasin juurakon. Hiekkaa tarvittiin tuolloinkin reilusti yli 10 cm kerros jollaista ei normaalitilanteessa ole kenelläkään.

Suuritöinen? Voihan sitä hiekkapohjaa imuroida sieltä täältä joskus puolen vuoden välein katsoakseen nouseeko jotain, mutta harvemminpa näin on kasvialtaassa käynyt. "Rumat" kotilot ymmärtävät hoitaa hommansa yöaikaan joten en käsitä miten niistä olisi edes esteettistä haittaa. Lisäksi kotiloilla on huomattava vaikutus ihan jokaisessa altaassa pohjatyypistä riippumatta, joten vastuullinen akvaristi hankkii niitä joka tapauksessa. "Hiekka tukkii suodattimen" on samaa sarjaa oleva väite tuon tukkeutumisen kanssa; enpä ole vielä näinä vuosina saanut oikean kokoista hiekkaa imettyä yhteenkään suodattimeeni, mutta en epäile yhtään etteikö liian hienojakoinen, akvaariokelvoton tavara voisikin käyttäytyä näin. Kakkakikkareet menevät suodattimeen kun suodatus on oikeantehoinen eikä niitä tarvitse katsoa koskaan. Minua ainakin häiritsisi ihan hermoraunioitumiseen asti jos tietäisin pohjan koostuvan p****sta, kuten sorapohjissa, kun kalat kuitenkin lepäilevät sen päällä. Ei se esteettinen siisteys vaan aito terveellä pohjalla oleva hygieenisyys, varsinkin näin kalatubin aikakaudella jolloin mitään ylimääräistä muhimisalustaa ei luulisi kenenkään akvaarioonsa vapaaehtoisesti keräävän.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

Olen nyt päättänyt laittaa hiekan pohjamateriaaliksi tuonne akvaarioon, että se aihe olkoon loppuunkäsitelty :) Osaisitteko suositella minulle jotakin tiettyä hiekkaa, että äiti ei menisi ostamaan mitään akvaarioon sopimatonta. Mitäköhän kautta voisin saada niitä kotiloita? Olisiko huono idea siirtää kalat pois altaasta ja aloittaa akvaario kokonaan alusta, kun melkeinpä kaikki menee kuitenkin uusiksi ja sitten saisi paremmin soran joukossa olevan lian pois pohjalta.. Ja eikö kypsymistä voisi kuitenkin nopeuttaa huomattavasti laittamalla suodattimen ja vettä siitä altaasta, jossa kalat oleskelisivat remontin ajan? Mikä olisi hyvä piilopaikka partamonnille? Tähän asti minulla on nimittäin ollut muovinen koristelaiva, mutta se ei ole ollenkaan luonnollisen näköinen, joten tahdon korvata sen jollain muulla :)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on käytössä Bilteman hiekkaa (sitä isompi rakeista). Olen ollut tyytyväinen siihen, eikä ongelmia ole ollut.
Kierteissarvikotiloita on usein tuolla lahjoitetaan-palstalla, ja niitä pystyy myös postittamaan, mikäli nouto ei onnistu.
Mä suosittelisin vaihtamaan ensin puolet sorasta hiekkaan ja sitten myöhemmin loput: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=33887" onclick="window.open(this.href);return false;.
Partamonnille sopivia piiloja ovat mm. tyhjäksi koverrettu, puolikas kookoksen kuori, pesty saviruukku, kanto tai karahka.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

En varmaan pysty hankkimaan sitä Bilteman hiekkaa, vaikka haluaisinkin, kun kaikki tuntuvat olevan siihen tyytyväisiä :( On nimittäin sen verran pitkä matka noihin myymälöihin..
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Muita akvaariokäyttöön soveltuvia puhallushiekkoja ovat esim. Optirocin 0,1-0,6mm hiekka ja Kauniston Soran hiekat. Myös luonnonhiekka käy. Joillakin harrastajillakin voisi olla nurkissaan ylimääräistä hiekkaa (esim. täällä on, joskin käytettyä, eli vaatisi pesun jo lievän hajun takia :roll: ).

Jotkin hiekat kuivataan käyttämällä öljyä (Optirocin 0,5mm - 1,2mm hiekka, lisäksi myös joissakin Bilteman hiekoissa on huomattu öljyjäänteitä), joten ne eivät sovellu akvaariokäyttöön. Akvaarioturvalliset hiekat on puhdistettu kaasulla.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

Montakohan kiloa hiekkaa tuonne menee? Entä mitä eroa on puhallushiekalla ja seulotulla hiekalla?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mulla oli 128-litraisessa 25 kg. Hieman vähempikin olisi varmaan riittänyt, mutta tuo oli mielestäni ihan sopiva määrä. Käsittääkseni nuo puhallushiekat ovat seulottuja, eli hiekanjyvät on seulottu tasakokoisiksi, mutta esim. itse suoraan luonnosta otetussa hiekassa on tietysti hieman vaihtelua raekoon suhteen.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

Voiko isoista ja painavista kivistä olla haittaa akvaariolle?

----------------------

Niin ja voiko lounnon hiekka tuoda mukanaan jotakin ongelmia? Vähän epäilyttää, kun tuntuu liian helpolta vaihtoehdolta :)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Isot murikat voivat tietysti hajottaa pohjalasin, jos sattuu hyvinkin painavan kiven altaaseensa kippaamaan. Kohtuukokoisen kiven ja pohjalasin väliin ei saa jäädä hiekanmuruja, jotka aiheuttavat pistekuorimituksen ja voi halkaista lasin. Lasin ja kiven väliin kannattanee laittaa esim. mattosuodatinmattoa tai styroksia/solumuovia(suosittelen ensimmäistä). Sitten on olemassa näitä kivien kopiota eli valukiviä, joita voit laittaa altaaseen isonkin lohkareen, joka ei paina mitään. Valukivistä löytyy lisää haulla.

Luonnosta haettu hiekka kannattaa pestä hyvin kuumalla vedellä(irtolika ja pöly) ja koittaa välttää hankkimasta sitä järven(kalallisen) rannasta, ettei akvaarioosi pääse vieraita kalapöpöjä. :)
Vampyyri
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksestasi :) Luulin jo, ettei kukaan enää jaksaisi neuvoa minua, kun kyselen niin paljon niin tyhmiä kysymyksiä.. Voiko siis ihan tavallista styroksia laittaa akvaarioon ison kiven alle? Entä jos kivi on liuskan muotoinen ja sen laittaa paksun hiekkakerroksen päälle? Onko siitä haittaa?
Teemu Salonen

Ei tarvita mitään styroksoseja eikä suodatinmattoja. Niin isoa kiveä en vielä ole nähnytkään mikä akvaarion pohjalasin rikkoisi. Paitsi tietysti sitten jos akvaarion on joku halpisversio... Mutta oikeasti. Yli kakskymmentä vuotta ku näitten kanssa on puuhaillu niin ei niin isoa kiveä todellakaan vastaan ole tullut. Muistaakseni joskus mulla oli about sadan litran akvaariossa sellanen suunnilleen kymmenen kilon lohkare. Hyvin kesti.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Teemu Salonen kirjoitti:Ei tarvita mitään styroksoseja eikä suodatinmattoja. Niin isoa kiveä en vielä ole nähnytkään mikä akvaarion pohjalasin rikkoisi. Paitsi tietysti sitten jos akvaarion on joku halpisversio... Mutta oikeasti. Yli kakskymmentä vuotta ku näitten kanssa on puuhaillu niin ei niin isoa kiveä todellakaan vastaan ole tullut. Muistaakseni joskus mulla oli about sadan litran akvaariossa sellanen suunnilleen kymmenen kilon lohkare. Hyvin kesti.
Hyvin vaarallinen neuvo. Tällaisista voisi ylläpito minusta harkita jo varoitusta; tahallisista vääristä neuvoista joilla voi olla merkittäviä taloudellisia seuraamuksia kysyjälle.

Esim. kaikkien tuntemalla Jaakkolan Jounilla on pohjalasi pettänyt kivien vuoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”