Oman ulkosuodattimen tekeminen - mahdollistako?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Panu kirjoitti:Vedenvaluttelu ala-altaaseen on tosiaan hiukan hazardia ilman järjenkäyttöä. Kaatokulma yläaltaassa palauttaa ne yöunet. 8-)

Ei palauta. Arvaa mihin se pumppu painaa ne vedet jos ylikulma menee tukkoon. Ja arvaa mitä sille pumpulle tapahtuu kun se on pumpannut ne vedet sinne johonkin ja alkaa pumppaamaan ilmaa?
Tietysti noita voi koittaa ratkoa jättämällä altaaseen varoja mutta muut vaivat jää siltikin. Eli haihtuvaa vettä juoksee altaissa siellä ja täällä kosteudet tiivistyy johonkin ja vettä pitää lisäillä järjestelmään ja muutenkin monimutkainen systeemi.Eli kauheata pelaamista. Yksinkertaisella systeemillä on aina parhaimmat mahdollisuudet toimia.
Yläpuoleinen valutus on aina parempi kuin ala-altaat. Yksinkertaisemman toimintapansa vuoksi.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

joppe kirjoitti:
Panu kirjoitti:Vedenvaluttelu ala-altaaseen on tosiaan hiukan hazardia ilman järjenkäyttöä. Kaatokulma yläaltaassa palauttaa ne yöunet. 8-)

Eli kauheata pelaamista. Yksinkertaisella systeemillä on aina parhaimmat mahdollisuudet toimia. Yläpuoleinen valutus on aina parempi kuin ala-altaat. Yksinkertaisemman toimintapansa vuoksi.
Makuasia tuo. Monen ylivuodollisen altaan omistaneena en voisi sanoa, että hiuksia olisi lähtenyt tai mainittavasti harmaantunut. Pitää vai laskea varat ja turvamekanismit kunnolla. Yhtälailla ostetussa ulkosuodattimessa on vaarana tiivisteiden pettäminen, valutussuodattimessa vaikkapa kissan/lapsen töytäisy jne. Suurempi haiduttava pinta tuossa ala-altaallisessa systeemissä tietenkin on, mikä on pelkästään eduksi kesäisin. Moni merivetelä ihminen elää varsin tyytyväisinä ja nukkuu yönsä rauhallisesti monen ala- ylä ja vaikkaminkä altaan kanssa 8-) Tetenkin noissa on usein äänihaittoja sen verran, ettei tuota mieluusti sijoita makuuhuoneeseen muutenkaan [;)] :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

-Alix- kirjoitti:Makuasia tuo. Monen ylivuodollisen altaan omistaneena en voisi sanoa, että hiuksia olisi lähtenyt tai mainittavasti harmaantunut. Pitää vai laskea varat ja turvamekanismit kunnolla. Yhtälailla ostetussa ulkosuodattimessa on vaarana tiivisteiden pettäminen, valutussuodattimessa vaikkapa kissan/lapsen töytäisy jne. Suurempi haiduttava pinta tuossa ala-altaallisessa systeemissä tietenkin on, mikä on pelkästään eduksi kesäisin. Moni merivetelä ihminen elää varsin tyytyväisinä ja nukkuu yönsä rauhallisesti monen ala- ylä ja vaikkaminkä altaan kanssa 8-) Tetenkin noissa on usein äänihaittoja sen verran, ettei tuota mieluusti sijoita makuuhuoneeseen muutenkaan [;)] :mrgreen:
Nimenomaan makuasiota no kaikki. Kuka arvostaa mitäkin. Sitä vaan on käytäntö opettanut arvostamaan sitä mikä toimii. Ja sitä mikä toimii varmimmin ja vähimmillä riskeillä. Tutulla oli puoliuusi ässämese jossa jämppäsi sähkölasit ala-asentoonsa kun oli joku rele delanut. Paha ajella räntäsateessa moisella. Hiacessa on veivit että vähän joutuu veivaamaan mutta ei tarvi jäädä tienposkeen saksalaisella laatuautolla metsästämään sähkökipuja.

Tuo melumöly kysymys on vähätöisyyden ohella yksi juttu jota oppii arvostamaan ajan myötä. Kaikki pulinat ja pärinät alkaa jossakin vaiheessa käymään hermoille. Samoin kun turhat pelaamiset tekniikan ja hoitorutiiniken kanssa.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

En oo lukenut ihan koko ketjua mutta eikös ruostumattomasta putkenpätkästä saisi tehtyä ihan kunnollisen pelin kun siihen yhdistää vaikka lämmityskiertovesipumpun?
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Panu kirjoitti:Leijupeti puolustaa paikkaansa tuollaisessa Aqua-web-tyyppisessä altaassa, jossa on hienoa hiekkaa pohjalla ja tehokas mekaaninen suodatus(2252 tai vastaava kirnu). Siellä ei ole suurta bakteerikantaa pohjamateriaalissa.
Höpö, höpö. Hiekkapohjaan muodostuu vahva bakteerikanta, ja voimakas virtaus myös pohjalla vaan vahvistaa sitä. Sorapohja tai hiekkapohja, aivan sama. Molemmat hoitavat hyvin osan akvaarion biologisesta suodatuksesta.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

-riff- kirjoitti: Molemmat hoitavat hyvin osan akvaarion biologisesta suodatuksesta.
Sanoisin että pääosan. Mutta jos se olisi virallinen kanta niin jäi moni sintrattu biomassa pussi myymättä. Sillä voisi olla haitallisia sivuvaikutuksia noihin leivänpäällys kysymyksiin.
deMastro
Member
Member

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Jos nyt pysyttäisiin ihan ulkosuodattimissa, eikä riideltäisi mielipideasioista.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

joppe kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:
joppe kirjoitti:
Leijupeti on lähes huuhaa laite. Ei mitään virkaa pohja-aineksellisessa altaassa missä bakteerisuodatuksen hoitaa se aines. Leijupeti ei sihtaa mitään. Eli jos tarvit ainoastaan biologista suodatusta eli esim. kasvatat kaloja voi leijupetiä harkita. Seura-akvaariossa ihan nolla investointi.
Kiitti [sensuroitu] [}:)]
Kannattaako puhua jos ei tiedä mistä puhuu.
Leijupeti ei tietenkään ole minkään arvoinen mekaanisena suodattimena ja jopa pitää hoitaa esisuodatus, jottei sinne menisi kaikkea kakkaa.
Nolla investoinniksi en kyllä missään nimessä sitä sanoisi, tai sitten kaikki biologinen suodatus on nolla investointi.

Jos ei eläviä eläimiä olisi kyseessä niin haastaisin kokeilemaan kuinka kauan se sinun pohjasorasi pitää ne kalat hengissä, jos se kerran on yhtä tehokas mitä leijupeti.

Ottaa päähän kun joku hemmetin vesipää alkaa täällä jakaa moista disinformaatiota! Ei pidä sitten ottaa liian vakavissaan, ettei tarvii mennä Siwan taakse kokeileen kumpi lyö lujempaa :mrgreen:
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että ulkosuodattimen DIY on kannattamaton projekti. Leijupedin nimeen sensijaan vannon, mutta se on vain biologinen suodatin. Pelkästään sillä ei pärjää.

Ylläpito hohoi. Onko tuo vesipää juttu yleisen hengen mukaista? :mrgreen:

No joo. Kuules nyt hukka oletsä ihan varma että olet tulkinnut nuo juttuni ihan oikeassa asiasisällössä? Kun sanoin että leijupeti on nolla investointi seura-akvaariossa en asettanut sille muita arvosisältöjä. Jos siitä vetelit linjat omaan persoonaasi niin linjat on langan sielläpäässä.

En ymmärrä mitään disinvormaatioista,vormuloista enkä visvasyylistä mutta leijupedeistä jonkinverran. Samoin biologisesta suodatuksesta ja vielä enemmän noiden jorinoiden kaupallisista hyödyntämismuodoista.
Leijupetejä olen duunannut ja käyttänyt ja luopunut seura-akvaariossa koska niiden käyttö funktio on nolla. Sen poistaminen ei vaikuttanut mitenkään mihinkään millään tavalla.

Kerran vannot leijuopedin nimeen niin tottakai olet suorittanut käytännön vertailutesti vähintään kahdella samansisältöisellä altaalla vastaavilla hoitorutiineilla ja kuormituksella jne. leijupedillä ja muilla vaihtoehdoilla? Ja tietenkin pitänyt kaikesta kirjaa ja sen perusteella todennut leijupedin paremmaksi.

Mitä et ole vai? Jaa no silloin tässä taitaa molemmat louskuttaa leukojaan ns. perstuntumalla. Onko sun tuntumasi parempi kun mun?
Jaa on vai? No kyllä meidän isä silti voittaa teidän isän.
Vai mennäänkö vessaan pitämään käärmenäyttelyä jotta nähdään kellä on isoimmat leijupedit.
Säähän se sälli olet kun heti olet apua huutelemassa kun joku vähän sanoo pahasti. Mitä itse asiaan tulee:
Mitäs luulet. Tippatesteillä on menty että se siitä tieteellisyydestä. Sitä en sitten tiedä että onko leijupedin ansiota että mitään nitriittiä ei ole koskaan näkynyt eikä ammoniakkiakaan, mutta hyvä niin. ...ja onhan toi leijupeti ihan helkatin kurkon näköinen, ja täysin huoltovapaa :mrgreen:

Mitä mun kielenkäyttöön tulee, niin minä olen tällainen maalaisjuntti joka puhuu suun puhtaaksi kerralla eikä jätä niitä hampaanväliin hautumaan :) Toiset tykkää, toiset ei. Doctor Pepper :mrgreen:

...Niin ja Isä voittais Batmanin jos olisi vielä hengissä... Viimeistään kolmannen kaljapullon jälkeen.
Mulla on ollut aika rankka elämä, ja anteeksi että se välillä näkyy. Hakatkaa paskaks vaan se ei ylitä uutiskynnystä. Isä tosin ei mua lyönyt.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

WOW! DIY aiheuttaa hikoilua... 8O

Jos tuollaisen leijupedin pystyy tekemään idioottivarmaksi, miksei DIY-ulkosuodatinta? Jyrsii, poraa ja väsää samoilla menetelmillä... En ihan heti ryhtyisi siihen, mutta noin periaatteessa.
Biotooppiharrastaja
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Siinä on se että sille tulee hintaa ihan kiitettävästi jos materiaalit ottaa samoilla standardeilla. Mitähän mahtaisi maksaa halkaisijaltaan 30 senttinen akryyliputki 5mm seinämällä... Toki sen voi tehdä myös muusta materiaalista mutta tämä nyt oli vertaus leijupetisuodattimen suhteen.
Ei taida edes löytyä sellaista akryyliputkea. Toki jotakin muuta varmaan.

Tuo minun metrin korkuinen leijupetisuodatin on kyllä pitänyt kalat hengissä silloinkin kun kaikki muu on pettänyt. Oli tuossa taannoin, mistä täälläkin kerroin, sivusauman repeämä, kun tuli 3/4 akvaarion vesitilavuudesta lattialle...

...ja mitä tähän länkyttämiseen tulee niin ei tässä lomalla taas järkevämpääkään toimintaa näytä olevan kuin kiusata akateemisia duunarikielellä. Koittakaahan kestää :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Inneremont
Senior Member
Senior Member

NesteHukka kirjoitti:Siinä on se että sille tulee hintaa ihan kiitettävästi jos materiaalit ottaa samoilla standardeilla. Mitähän mahtaisi maksaa halkaisijaltaan 30 senttinen akryyliputki 5mm seinämällä... Toki sen voi tehdä myös muusta materiaalista mutta tämä nyt oli vertaus leijupetisuodattimen suhteen.
Ei taida edes löytyä sellaista akryyliputkea. Toki jotakin muuta varmaan.
Nopeasti etsittynä löytyi 2000mm pitkää akryyliputkea ,
300mm halkaisija, 4mm seinämällä €192,00.
200mm halkaisija, 5mm seinämällä €70,00.
(Hinnat alv 0%) Foiltek hinnasto
Eli hintaa tulee mukavasti yhdelle suodattimelle, vaikka putkesta saisi 2...

Sanoinkin, etten heti lähtisi tekemään... :mrgreen:
Biotooppiharrastaja
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Heh, ihan kivat hinnat, varsinkin jos katsoo että mitä vaikkapa Eheim tarjoaa nykypäivänä...
Suodatinten lippulaiva mallisto sisältää sellaista elektronista hallintalaitteistoa että alta pois. On toki hintaakin, mutta jos itse tekemällä ei edes pysty säästämään...

Mitäs siinä mahtoikaan olla, virtausksen pitäminen vakiona vaikka virtausvastus muuttuu ja kaikkea ihan mieletöntä!
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

Pakko nyt ottaa kantaa tähänkin. Itse olen aina (viimeiset 12 vuotta about) ajatellut, että sudatuksen tehtävä akvaariossa on nimenomaan biologinen. Én ole ikinä ymmärtänyt, mihin niitä "roskankerääjäsuodattimia" tarvitaan. Jotkut jopa toivovat, että ulkosuodattimet hoitavat tämän roskankeräämisen, mutta tukkonhan ne siitä menevät alta aikayksikön ja huoltoväli lyhenee.

Ok. Mulla on ollut ihan tavallisia akvaariokaloja, ei siis mitään paskamoottoreita kuten isot ahvenet ja plekot. Mutta niidenkin paskat kulkeentuvat vain súodattimeen (sisä tai ulko) kuormittamaan niitä yhä enemmän, ei ne paskat siellä bielogisesti hajoa! Biologinen suodatin pystyy (enemmän tai vähemmän) hajoittamaan vedessä olevia liuonneita typpiyhtisdeitä vaarattomammiksi (nitraatiksi). Jos haluaa suodattimensa imevän kaiken paskan ja roskan, niin kyse on vain siitä, että ne ovat poissa silmistä, vettä ne kuitenkin kuormittavat.

Siksi suosittelen kaikille ihan sitä perinteistä pohjan lappoamista (imurointia) säännöllisesti.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

lehtiju2 kirjoitti:Pakko nyt ottaa kantaa tähänkin. Itse olen aina (viimeiset 12 vuotta about) ajatellut, että sudatuksen tehtävä akvaariossa on nimenomaan biologinen. Én ole ikinä ymmärtänyt, mihin niitä "roskankerääjäsuodattimia" tarvitaan. Jotkut jopa toivovat, että ulkosuodattimet hoitavat tämän roskankeräämisen, mutta tukkonhan ne siitä menevät alta aikayksikön ja huoltoväli lyhenee.

Ok. Mulla on ollut ihan tavallisia akvaariokaloja, ei siis mitään paskamoottoreita kuten isot ahvenet ja plekot. Mutta niidenkin paskat kulkeentuvat vain súodattimeen (sisä tai ulko) kuormittamaan niitä yhä enemmän, ei ne paskat siellä bielogisesti hajoa! Biologinen suodatin pystyy (enemmän tai vähemmän) hajoittamaan vedessä olevia liuonneita typpiyhtisdeitä vaarattomammiksi (nitraatiksi). Jos haluaa suodattimensa imevän kaiken paskan ja roskan, niin kyse on vain siitä, että ne ovat poissa silmistä, vettä ne kuitenkin kuormittavat.

Siksi suosittelen kaikille ihan sitä perinteistä pohjan lappoamista (imurointia) säännöllisesti.
Joo varsinkaan ulkosuodattimen tehtävä ei ole olla mikään sontaimuri. Mutta aivan varmasti sinne joutunut tavara hajoaa biologisesti. Jos vertaa hajoamatonta moskaa ja suodattimeen kertyvää tummaa hienojakoista ainesta niin aivan varmasti se sonta on siellä hajonnut. Joskus mustatetran poikanen ajautui eheimin ulkosuodattimeen ja oli kasvanut jo 2cm pituiseksi ennenkuin huomasin sen. En kuitenkaan saanut aikaiseksi heti pelastaa sitä ja kun sitten lopulta avasin suodattimen niin tetran jäänteistä ei näkynyt mitään...vaikka havainnon ja suodattimen avaamisen välillä ei ollut kuin vähän yli viikko.

Tuosta eheim tekniikkahehkutuksesta...kiinalainen valmistus+huonosti suunniteltu elektroniikka-> nuo eivät varmasti näy 25-vuoden ikää kuten mun vanhin eheimin ulkosuodatin :-) (juuri eilen korjattiin AEG:n 4 vuotta vanha pesukone joka ei lämmittänyt enää vettä ohjainkortin hajoamisen takia...kustannusarvio 250€)
/jari
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

JJVi kirjoitti:
lehtiju2 kirjoitti:Pakko nyt ottaa kantaa tähänkin. Itse olen aina (viimeiset 12 vuotta about) ajatellut, että sudatuksen tehtävä akvaariossa on nimenomaan biologinen. Én ole ikinä ymmärtänyt, mihin niitä "roskankerääjäsuodattimia" tarvitaan. Jotkut jopa toivovat, että ulkosuodattimet hoitavat tämän roskankeräämisen, mutta tukkonhan ne siitä menevät alta aikayksikön ja huoltoväli lyhenee.

Joo varsinkaan ulkosuodattimen tehtävä ei ole olla mikään sontaimuri. Mutta aivan varmasti sinne joutunut tavara hajoaa biologisesti. Jos vertaa hajoamatonta moskaa ja suodattimeen kertyvää tummaa hienojakoista ainesta niin aivan varmasti se sonta on siellä hajonnut. Joskus mustatetran poikanen ajautui eheimin ulkosuodattimeen ja oli kasvanut jo 2cm pituiseksi ennenkuin huomasin sen. En kuitenkaan saanut aikaiseksi heti pelastaa sitä ja kun sitten lopulta avasin suodattimen niin tetran jäänteistä ei näkynyt mitään...vaikka havainnon ja suodattimen avaamisen välillä ei ollut kuin vähän yli viikko.

Tuosta eheim tekniikkahehkutuksesta...kiinalainen valmistus+huonosti suunniteltu elektroniikka-> nuo eivät varmasti näy 25-vuoden ikää kuten mun vanhin eheimin ulkosuodatin :-) (juuri eilen korjattiin AEG:n 4 vuotta vanha pesukone joka ei lämmittänyt enää vettä ohjainkortin hajoamisen takia...kustannusarvio 250€)
Elektroniikka voi kestää tai sitten ei. Riippuu laadusta. Itse olen sitä mieltä että nykyiset autot ovat ihan paskana kymmen vuoden iässä elektroniikaltaan. Tästä on henkilökohtaisiakin etiäisiä, vaikka yritänkin näitä uusia autoja välttää parhaani mukaan.
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

JJVi kirjoitti: Joo varsinkaan ulkosuodattimen tehtävä ei ole olla mikään sontaimuri. Mutta aivan varmasti sinne joutunut tavara hajoaa biologisesti. Jos vertaa hajoamatonta moskaa ja suodattimeen kertyvää tummaa hienojakoista ainesta niin aivan varmasti se sonta on siellä hajonnut. Joskus mustatetran poikanen ajautui eheimin ulkosuodattimeen ja oli kasvanut jo 2cm pituiseksi ennenkuin huomasin sen. En kuitenkaan saanut aikaiseksi heti pelastaa sitä ja kun sitten lopulta avasin suodattimen niin tetran jäänteistä ei näkynyt mitään...vaikka havainnon ja suodattimen avaamisen välillä ei ollut kuin vähän yli viikko.
No juu, ehkä hajoaa, mutta tuottaa silti typpiyhdisteitä pitkään ja lyhentää suodattimen puhdistussykliä. Kyllä ne roskat (ja mustatetran poikaset) kannattaa poistaa ihan perinteisin lappomenetelmin... [;)]
Inneremont
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti: Tuosta eheim tekniikkahehkutuksesta...kiinalainen valmistus+huonosti suunniteltu elektroniikka-> nuo eivät varmasti näy 25-vuoden ikää kuten mun vanhin eheimin ulkosuodatin :-)
Täällä vähän sama fiilis. Elektroniikkaosia kun ei osteta ihan samalla tavalla kun esim tiivisteitä... Kyllä jatkossakin luotetaan "mekaanisiin" härveleihin ja jos niitä ei tulevaisuudessa saa, niin sitten ostetaan noita akryyliputkia, vesipumppuja jne. [;)]
Biotooppiharrastaja
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Ei kai sillä nyt aikuisten oikeesti ole nykymaailmassa väliä, missä kokoonpano tapahtuu. Jos suodattimessa esim. on saksalainen suunnittelu ja laadunvalvonta, niin miksei se kiinalainenkin sitä osaisi valmistaa?

Onko tuo elektroniikka noissa 3e-suotimissa jollakulla sitten jo levinnyt, kun sitä tuomitaan?
Inneremont
Senior Member
Senior Member

JKE kirjoitti:Ei kai sillä nyt aikuisten oikeesti ole nykymaailmassa väliä, missä kokoonpano tapahtuu. Jos suodattimessa esim. on saksalainen suunnittelu ja laadunvalvonta, niin miksei se kiinalainenkin sitä osaisi valmistaa?

Onko tuo elektroniikka noissa 3e-suotimissa jollakulla sitten jo levinnyt, kun sitä tuomitaan?
Ei kai sillä ole, mutta... Globaalissa markkinataloudessa on vain se huono vaikutus kaikkiin (myös elektronisiin) laitteisiin, että ne on "pakko" tehdä mahdollisimman halvalla. Jos tuossa yhtälössä mennään siihen, että myös komponenteissa tingitään (mitä nykyään tehdään aivan varmasti) niin silloin syntyy ongelmia. Ei ole kokemusta uusista Eheimeistä, mutta ennakoin ongelmia tuon "digipuolen" kanssa. Laitan noin fiilispohjalla kaksi tuoteryhmää, "mekaaniset" ja "digitaaliset" ja jokainen voi miettiä millä laitteilla on tullut tapeltua useammin. Oli kasattu sitten Kiinassa tai Made in DDR... (Ryhmiä ei kannata ottaa liian vakavasti)

"Mekaaniset": Sähkövatkain, voileipägrilli, porakone, painepesuri, kuplavolkkari, eteisen lamppu, parranajokone, Eheim Classic (tai prof. I & II jne.)...

"Digitaaliset": Digiboksi, kännykkä, Palm, pleikkarit, Renault Laguna, Windows XP, Compac Presario... Liittykö digitaaliset Eheimit ryhmään?

Minulle (ja kaloille) on aika sama virtaako vesi tasaisen varmasti ympäri vuorokauden vai tuleeko ihanasti vaihdellen kuun ja tähtien mukaan... Kuunpimennyksen aikaan ei ollenkaan. :twisted:
Biotooppiharrastaja
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Nimenomaan Eheim ei ole "mahdollisimman halpa", vai onko 400 euron hinta ulkosuodattimesta mielestäsi sellainen?

Toki pitää paikkansa nykyään että päivittäinen kulutuselektroniikka (lue: jota saadaan myytyä kelle vaan) on nimenomaan sitä halpaa kuraa mikä hyvässä lykyssä voi jopa toimia kun sen ottaa uutena paketista.

Suodattimet ovat kuitenkin marginaalituotteita, ja niissä jopa näkyy hyvin erilaista hinnoittelua ja sen myötä myös työnlaatua. Tällaiset kuin Eheim ja Tunze edustavat minusta sitä parempaa päätä, kun taas joku Project on tosiaankin jotakin mikä on jäänyt sille projektiasteelle... [;)]
Henkilökohtaisesti en epäile yhtään etteikö Eheimin elektroniikka kestäisi pitempään mitä akvaario.

Tietenkin, jos ei kaipaa suodattimeensa valvontaelektroniikkaa, niin turha sellaisesta on maksaa. Itse voisin maksaa, koska pidän gadgeteista. :mrgreen:

Vielä tuosta itse tekemisestä, niin kyllähän se just näiden kiinalaisten takia monesti menee just siltä pohjalta, että itsetehty tulee kalliimmaksi silloin kun siitä tehdään hyvä. Ei tuo minun leijuhiekkasuodattimenikaan halvaksi tullut, jos vielä lasketaan sekin mukaan että projektin aikana tuli ostettua jotakin työkalujakin.
Perusteluna sitten sellaisen rakentamiselle voisi sanoa, että se oli mielenkiintoinen ja hauska ja sopivan vaativa harrastusprojekti, ja saipahan sellaisen mikä on itse suunniteltu. :)
Levääntyneenäkin se on suorastaan sisustuselementti, joskin se on tietysti vaan se pieni plussa kaiken muun ohessa.

Jos nyt alkaisin rakentamaan ulkosuodatinta, valitsisin muutaman millin vahvuisesta polyeteenistä valmistetun noin 30 litran kanisterin ja täyttäisin sen ehfisubstraatilla (mahtaa maksaa sellainen määrä).
Läpiviennit löytyy Bilteman veneosastolta. Muutenkin hyvä tuo Bilteman veneosasto. Sieltä löytyy kaikki tarvittava vaikkapa BDSM-harrastajalle :mrgreen:
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Inneremont kirjoitti:
JJVi kirjoitti: Tuosta eheim tekniikkahehkutuksesta...kiinalainen valmistus+huonosti suunniteltu elektroniikka-> nuo eivät varmasti näy 25-vuoden ikää kuten mun vanhin eheimin ulkosuodatin :-)
Täällä vähän sama fiilis. Elektroniikkaosia kun ei osteta ihan samalla tavalla kun esim tiivisteitä... Kyllä jatkossakin luotetaan "mekaanisiin" härveleihin ja jos niitä ei tulevaisuudessa saa, niin sitten ostetaan noita akryyliputkia, vesipumppuja jne. [;)]
Juuri näin. Eheimin ykkösmallin proffien jälkeen laatu on kokoajan huonontunut, valmistusmateriaalit heikentyneet, eikä mitään käyttöä oikeasti helpottavia uudistuksia ole tullut. Kaikki virtausmittarit, ym. valvontaelektroniikka on vaan leluja aikuisille lapsille. Kun ensimmäisen kerran näin proffa 2 "parannetun" hanayksikön, mieleen tuli heti, että noita tulee vielä takaisin takuuhuoltoon monta. Ja näin kävikin. Mitä enemmän laitteisiin lisätään elektroniikkaa ja toimintoja, sitä enemmän on myös rikki meneviä ja käytössä kuluvia osia. Onneksi ovat sentään pitäneet valikoimissa muutaman kunnon laitteen.

Uudessa tekniikassa on aina lastentauteja, varsinkin kun ne lykätään kiireessä markkinoille. Eheim on nykyäänkin sieltä parhaasta päästä, mutta etumatka muihin on kaventunut kokoajan. Esim. Fluval FX5 on jo mielestäni parempi, kuin vastaavat Eheimit.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Täytyy sanoa että eipä mulla käytännön kokemusta olekaan Eheimin uudemmista. Proffa ykkösiä just nuo omat ulkopömpelit.

Mitä Fluvaliin tulee, niin eihän se ole koskaan huono ollutkaan. Itselläkin yksi Fluvalin pönttö on, mutta se ei ole käytössä enää koska vetää jostakin ilmaa sekaan.
Toimiessaan on ollut jopa hiljaisempi mitä Eheimin vastaavat.
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

joppe kirjoitti:Annan hyvän vinkin kaikille ulkopönttöä suunitteleville. Älkää suunitelko enää. Menkää kauppaan ja ostakaa se mikä on kiva. Jos se kustantaa liikaa ostakaa se käytettynä. Jos on sormet syyhyää tekemään niin tehkää mattosuodatin.
Näin kanssa kiteyttäisin 8O

Halvin ja varmin laittaa +50L altaan ostossa, jolloin saa rauhassa unohtaa altaan ulkopuolella veden kierrättämisen. Altaan sisälle kun rakentaa, riittää että tiiviysluokka pitää kalat ja roskat oikeilla puolilla suodatinta.

Jos taas ostaa esim fx5:n, hankala äkkiseltään parempaa sangosta valmistaa. Jos taasen on töissä vaikka hitsailemassa alumiiniveneitä, voi miettiä ultimate suodattimen tekoa.

Ala-allas kunnolla tehtynä (pomminvarma kaatokulma tai kaatoputki) antaa hyviä mahdollisuuksia. Mutta tuonkin saa helpommin yhteen altaaseen eristämällä oman tilan (kotikonstein ilman suurempaa kokemusta).

Jos on liikaa aikaa, kannattaa värkätä muutama saaviviritelmä. Kun vahingot on korjattu ja saavit viety asiallisesti kierrätykseen, voi miettiä seuraavaa vaihtoehtoa.. Itse pidän veden altaassa. Kun joku on tiiviin altaan takuutyönä työstänyt, miksi pumppaisin vettä altaasta pihalle..
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

lehtiju2 kirjoitti:No juu, ehkä hajoaa, mutta tuottaa silti typpiyhdisteitä pitkään ja lyhentää suodattimen puhdistussykliä. Kyllä ne roskat (ja mustatetran poikaset) kannattaa poistaa ihan perinteisin lappomenetelmin... [;)]
Onko esittää faktaa tuosta typpiyhdisteiden pitkäaikaisesta tuottamisesta? Jostakin aikoinaan luin, että normikokoisten kalojen jätösten tapauksessa puhutaan päivistä, jonka jälkeen ne ovat lähinnä esteettinen haitta.

Niin ja pohjaahan meillä ei ole lapottu sitten 80-luvun...eikä lapota :-)
/jari
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

JJVi kirjoitti:
lehtiju2 kirjoitti:No juu, ehkä hajoaa, mutta tuottaa silti typpiyhdisteitä pitkään ja lyhentää suodattimen puhdistussykliä. Kyllä ne roskat (ja mustatetran poikaset) kannattaa poistaa ihan perinteisin lappomenetelmin... [;)]
Onko esittää faktaa tuosta typpiyhdisteiden pitkäaikaisesta tuottamisesta? Jostakin aikoinaan luin, että normikokoisten kalojen jätösten tapauksessa puhutaan päivistä, jonka jälkeen ne ovat lähinnä esteettinen haitta.

Niin ja pohjaahan meillä ei ole lapottu sitten 80-luvun...eikä lapota :-)
Itse olen lukenut että siihen ei menisi edes päiviä vaan vieläkin lyhempi aika.

Minulla on sellainen pattereilla toimiva vehje, jolla saa pohjaa putsattua ilman että vettä täytyy lapota ulos altaasta, mutta eipä sitäkään juuri ole tarvinnut kun plekot pöllyttävät pohjalta kaiken kohti suodattimia ennen kuin ehtii asiaan reagoida :mrgreen:
Tuollainen patterivehje sen takia, että ite en läträä vedellä olohuoneen puolella, kun vettä tulee altaaseen päivittäin uutta ja vanha poistuu sitämukaa suoraan viemäriin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”