Nimenomaan Eheim ei ole "mahdollisimman halpa", vai onko 400 euron hinta ulkosuodattimesta mielestäsi sellainen?
Toki pitää paikkansa nykyään että päivittäinen kulutuselektroniikka (lue: jota saadaan myytyä kelle vaan) on nimenomaan sitä halpaa kuraa mikä hyvässä lykyssä voi jopa toimia kun sen ottaa uutena paketista.
Suodattimet ovat kuitenkin marginaalituotteita, ja niissä jopa näkyy hyvin erilaista hinnoittelua ja sen myötä myös työnlaatua. Tällaiset kuin Eheim ja Tunze edustavat minusta sitä parempaa päätä, kun taas joku Project on tosiaankin jotakin mikä on jäänyt sille projektiasteelle...
Henkilökohtaisesti en epäile yhtään etteikö Eheimin elektroniikka kestäisi pitempään mitä akvaario.
Tietenkin, jos ei kaipaa suodattimeensa valvontaelektroniikkaa, niin turha sellaisesta on maksaa. Itse voisin maksaa, koska pidän gadgeteista.
Vielä tuosta itse tekemisestä, niin kyllähän se just näiden kiinalaisten takia monesti menee just siltä pohjalta, että itsetehty tulee kalliimmaksi silloin kun siitä tehdään hyvä. Ei tuo minun leijuhiekkasuodattimenikaan halvaksi tullut, jos vielä lasketaan sekin mukaan että projektin aikana tuli ostettua jotakin työkalujakin.
Perusteluna sitten sellaisen rakentamiselle voisi sanoa, että se oli mielenkiintoinen ja hauska ja sopivan vaativa harrastusprojekti, ja saipahan sellaisen mikä on itse suunniteltu.

Levääntyneenäkin se on suorastaan sisustuselementti, joskin se on tietysti vaan se pieni plussa kaiken muun ohessa.
Jos nyt alkaisin rakentamaan ulkosuodatinta, valitsisin muutaman millin vahvuisesta polyeteenistä valmistetun noin 30 litran kanisterin ja täyttäisin sen ehfisubstraatilla (mahtaa maksaa sellainen määrä).
Läpiviennit löytyy Bilteman veneosastolta. Muutenkin hyvä tuo Bilteman veneosasto. Sieltä löytyy kaikki tarvittava vaikkapa BDSM-harrastajalle

Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"