Ja OT, mutta: Blondi lähettelee terkkuja...

Valvoja: Moderaattorit
Tunnustan. Pari poikuetta on vaihtanut kotia Akvaariokeskuksen välityksellä viime vuonna. Mulla noita pariskuntia on kaksi, mutta en ole viime aikoina halunnut alkaa poikaskasvatukseen, kun harrastus on ollut muutenkin siinä veitsen terällä aikapulan vuoksi.Poppeli kirjoitti:Onkohan Suomessa sitten muiden ukkopartisten poikasia ollenkaan? Tunnustaako joku muukin omistavansa kutuparin?
R.Sarviaho kirjoitti:Minä ainakin tunnustan omistavani kyseisen pariskunnan ja niiden
seitsemän viikon ikäset poikaset.
Noniin, kaverukset ovat alkaneet olla enemmän esillä. Toinen on kasvanut mukavasti, pituuutta nykyään noin 5 cm. Selkäevän valkoinen reuna on alkanut aavistuksen hiipua pois. Toisen kasvu on ollut hitaampaa, ehkä vajaan sentti on tullut pituutta lisää. Asustaa niin hankalassa paikassa,että tuo mitta on vain arvio. Sapuska on ollut pääasiassa kesäkurpitsaa, kurkkua, herneitä ja kolmea eri sorttista pohjatabua. Kuvia voisi yrittää jossakin vaiheessa ottaa.Kilu kirjoitti:Tänne kotiutui eilen Poppelin poikueesta 2 kpl n.3 cm mittaista kaverusta. Eilen illalla olivat molemmat reippaasti etulasissa levää imuttelemassa, mutta tänään en ole nähnyt vilaustakaan. Seuraillaan ja päivitellään tilannetta jahka ne ovat kotiutuneet ja kasvaneet vähän.
Kiva kuulla että lapsukaiset kuitenkin kasaa. Jostain syystä lähes aina kasvu menee eritahtiin, en tiedä onko kyseessä sattumalta eriäsukupuolta olevat yksilöt. ensimmäiset 2 minulla kasvoi aivan eritahtia, toinen sitten (isompi) kasvattikin upean parran ja pääsi erisukuisen naaraan luo.Kilu kirjoitti:Noniin, kaverukset ovat alkaneet olla enemmän esillä. Toinen on kasvanut mukavasti, pituuutta nykyään noin 5 cm. Selkäevän valkoinen reuna on alkanut aavistuksen hiipua pois. Toisen kasvu on ollut hitaampaa, ehkä vajaan sentti on tullut pituutta lisää. Asustaa niin hankalassa paikassa,että tuo mitta on vain arvio. Sapuska on ollut pääasiassa kesäkurpitsaa, kurkkua, herneitä ja kolmea eri sorttista pohjatabua. Kuvia voisi yrittää jossakin vaiheessa ottaa.Kilu kirjoitti:Tänne kotiutui eilen Poppelin poikueesta 2 kpl n.3 cm mittaista kaverusta. Eilen illalla olivat molemmat reippaasti etulasissa levää imuttelemassa, mutta tänään en ole nähnyt vilaustakaan. Seuraillaan ja päivitellään tilannetta jahka ne ovat kotiutuneet ja kasvaneet vähän.
Tällä erää ei muuta, jatketaan kasvuharjoituksia
Luulisi olevan, kun itse myin näitä tähtipartiksen eli nykyisin ukkopartiksen poikasia paljonkin aivan ympäri Suomea jokunen vuosi sitten (2002-2003). Oli harmi, kun kutuparin koiras kuoli muuton yhteydessä ja sen jälkeen menikin monta vuotta, ennenkuin nämä taas suostuivat lisääntymään meillä, mutta nyt voin todeta ilokseni, että altaassa polskii taas uusi sukupolvi näitä kaunokaisiaPoppeli kirjoitti:Onkohan Suomessa sitten muiden ukkopartisten poikasia ollenkaan? Tunnustaako joku muukin omistavansa kutuparin?
Täällä oli kolme niistä kunnes huomasin että kakkaavat kun pienet koirat joten nyt ovat kaverilla sontimassa. Taisi nuo läjät olla ainoat indikaattorit että altaassa edes oli näitä, hienoja olivat kun näkyivät.Hara kirjoitti:Mulla oli noista 2 kutuparia, toinen pareista on kaverin luona asustelemassa toinen on käsittääkseni mennyt kauhajoelle ja tehnyt jo poikasiakin siellä.
Omia penikoita on kanssa mennyt ympäri suomea, mutta kun nuo sikisi kuin siat piti pistää kalat sivuun.
Wesihiici kirjoitti:Onko millään muulla monnilajilla valkoista reunusta pyrstössä ja evässä? Mulla on partispoikanen enkä nyt sit tiedä mikä partis mahtaa olla kyseessä, valkoista on vielä ainaskin selkäevässä ja pyrstön reunassa. Melko tumma melk. musta yleisväriltään.
Ukkopartamonnin (Ancistrus sp.) L71 aikuispituus n. 25-30cm, eli kookkaaksi kasvaa. Akvaariosuositus vähintään 300 litraa.Askah kirjoitti:Niin mikähän mahtaa olla näiden aikuispituus? Suunnittelin näiden hankintaa 200L purkkiin (pohja 120x35). Mutta saanko unohtaa koko homman, että kasvavatko liian isoiksi?
Aikuispituus on tässä yhteydessä väärä termi. Maksimipituus olisi oikeampi. Missään koskaan ukkopartamonni ei taida olla kasvanut akvaariossa pituuteen 25-30 cm. Tuon kokoiset yksilöt on kaikki löydetty luonnosta ja sieltäkin harvoin. Voidaan siis väittää, että ukko partamonni voi akvaarioissa teoriassa kasvaa noihin mittoihin. Sitä ei tarvitse ottaa huomioon, kun suunnittelee tälle lajille akvaariota. Lisääntymäänkin ukkopartamonnin saa jo vähintään runsaan 10 cm:n pituisena. Saattaapi olla jopa alle.Taavetti kirjoitti:Ukkopartamonnin (Ancistrus sp.) L71 aikuispituus n. 25-30cm, eli kookkaaksi kasvaa. Akvaariosuositus vähintään 300 litraa.