Mitä suolaa käytät?
Valvoja: Moderaattorit
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Re: Mitä suolaa käytät?
RSM:n suola täällä tällä haavaa käytössä. Varmaan kun tämä loppuu niin joko HW:n tai TM:n käyttöön..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Mikko V
- Junior Member

Pystytin akvaarion TM:n suolalla, sen jälkeen käytin Instant Oceania yhden säkin. Sittemmin hankin HW:n suolaa 25 kg:n laatikon. Kun se loppui hankin taas TM:ää ison säkin. Samalla akvaariossa on ollut useita vaiheita, hyviä ja huonompia. En ole havainnut selkeää korrelaatiota, josta voisin syyttää/kiittää pelkästään suolaa.
Akvaarion suolatasapaino kannattaa mitata kohdilleen. Eli jos vastasekoitetussa uudessa suolavedessä ei ole parametrit kohdillaan (kuten HW:ssä oli matala Ca ja Mg) niin ne pitää säätää kohdilleen. Omassa tapauksessani tämä tarkoitti CaCl2:n, MgCl2+MgSO4+NaHCO3 avulla tehtävää tasapainotusta aina kun sekoitin uuden saavillisen vedenvaihtoa varten. Tämän jälkeen kalkkilevä lähti kasvamaan kunnolla. Aiemmin en ollut saanut viritettyä kalkki+karbonaattitasapainoa pitkässä juoksussa kohdilleen (kaikki meni mitä altaaseen laittoi eikä piisannukkaan).
Oma lopputulemani on, että halpa suola tarvitsee hieman pimppaamista, että se kelpaa riuttaan jossa kalsiumkarbonaatin kulutus on suurta. Lopulta voi laskea mikä tulee pitemmän päälle halvemmaksi, kunnon suolasekoitus (onko sellaista?) vai itse kohdilleen viritelty suolasekoitus.
-- Mikko
Akvaarion suolatasapaino kannattaa mitata kohdilleen. Eli jos vastasekoitetussa uudessa suolavedessä ei ole parametrit kohdillaan (kuten HW:ssä oli matala Ca ja Mg) niin ne pitää säätää kohdilleen. Omassa tapauksessani tämä tarkoitti CaCl2:n, MgCl2+MgSO4+NaHCO3 avulla tehtävää tasapainotusta aina kun sekoitin uuden saavillisen vedenvaihtoa varten. Tämän jälkeen kalkkilevä lähti kasvamaan kunnolla. Aiemmin en ollut saanut viritettyä kalkki+karbonaattitasapainoa pitkässä juoksussa kohdilleen (kaikki meni mitä altaaseen laittoi eikä piisannukkaan).
Oma lopputulemani on, että halpa suola tarvitsee hieman pimppaamista, että se kelpaa riuttaan jossa kalsiumkarbonaatin kulutus on suurta. Lopulta voi laskea mikä tulee pitemmän päälle halvemmaksi, kunnon suolasekoitus (onko sellaista?) vai itse kohdilleen viritelty suolasekoitus.
-- Mikko
-
Tatu Vaajalahti
- Senior Member

- Viesti:
Tuo hw:n matala Mg++ pitoisuus on mielenkiintoinen juttu! Moni on sitä valitellut, muistaakseni joku raportoi jopa alle 1000 ppm lukemia 
Itse en ole koskaan mittaillut arvoja tuoreesta vedestä mutta olen nyt käyttänyt hw:ta tosi monta vuotta enkä ole koskaan joutunut lisäämään magnesiumia (aina välillä 1200-1300 ppm). Olisikohan tullut joku viallinen erä väliin? On voinut hyvin mennä multa vaan ohi... Eikä pitäisi testissäkään olla vikaa, ainakin mun Salifertin Mg testi on tosi tarkka referenssiliuoksella tsekattuna.
Täytyy kyllä testata seuraavasta laatikosta. On meinaan noi magnesiumin eri suolat niin iso osa suolasekoitusta että jos Mg++ heittää kovasti, melkein väkisinkin joku muukin osa on pielessä
BTW, onko kukaan mittaillut kaliumia? Olin positiivisesti yllättynyt kun omassa altaassa näyttää olevan kohdillaan.
Itse en ole koskaan mittaillut arvoja tuoreesta vedestä mutta olen nyt käyttänyt hw:ta tosi monta vuotta enkä ole koskaan joutunut lisäämään magnesiumia (aina välillä 1200-1300 ppm). Olisikohan tullut joku viallinen erä väliin? On voinut hyvin mennä multa vaan ohi... Eikä pitäisi testissäkään olla vikaa, ainakin mun Salifertin Mg testi on tosi tarkka referenssiliuoksella tsekattuna.
Täytyy kyllä testata seuraavasta laatikosta. On meinaan noi magnesiumin eri suolat niin iso osa suolasekoitusta että jos Mg++ heittää kovasti, melkein väkisinkin joku muukin osa on pielessä
BTW, onko kukaan mittaillut kaliumia? Olin positiivisesti yllättynyt kun omassa altaassa näyttää olevan kohdillaan.
-
Mikko V
- Junior Member

Oman altaani Mg valui aika innokkaasti alaspäin, eli en saanut sitä pysymään 1300 ppm:n kieppeillä, ennen kuin huomasin että aina vedenvaihdon jälkeen se tippui merkittävästi. 200 ppm:ää Mg++:ssaa ei häviä altaasta todellakaan kuukaudessa, varsinkaan kun kalkkileväkään ei kasvanut mitenkään innokkaasti. Aiemmin en valitettavasti mitannut Mg:tä koska luulin että sen kulutus on kuitenkin aika vähäistä verrattuna kalsiumiin. Ok, en annostele balling-mömmöjä pumpulla vaan 2xvrk ihan manuaalisesti + kalkkivettä valuu 2,5 l/vrk 250 l altaaseen.
Kalium on kieltämättä aika mielenkiintoinen parametri. Löytyyköhän suomesta tällä hetkellä kaliumtestiä, jolla sen voisi mitata. Kaliumin puute vaikuttaa ainakin makroleviin (ja tietysti koralleihin). Omien havaintojen perusteella näyttää siltä että omat makroleväni kärsisivät kaliumin puutteesta (hiuslevä/ vihreä syano kasvaa innokkaasti hailakan vaalean halimedan pinnalla). Nitraattitestikin tietysti näyttää nollaa ja fosfaattitestissä ei riitä herkkyys, jotta voisin sanoa sen olevan nolla. Onko muilla linkkejä/parempaa tietoa miten tärkeää kalium-pitoisuuden mittaus on?
Kalium on kieltämättä aika mielenkiintoinen parametri. Löytyyköhän suomesta tällä hetkellä kaliumtestiä, jolla sen voisi mitata. Kaliumin puute vaikuttaa ainakin makroleviin (ja tietysti koralleihin). Omien havaintojen perusteella näyttää siltä että omat makroleväni kärsisivät kaliumin puutteesta (hiuslevä/ vihreä syano kasvaa innokkaasti hailakan vaalean halimedan pinnalla). Nitraattitestikin tietysti näyttää nollaa ja fosfaattitestissä ei riitä herkkyys, jotta voisin sanoa sen olevan nolla. Onko muilla linkkejä/parempaa tietoa miten tärkeää kalium-pitoisuuden mittaus on?
-
Vega
- Junior Member

- Viesti:
K.S kirjoitti:Totahan saa myös 40 kilon säkeissä...kuka uskaltaa olla ensimmäinen joka kokeileeIdefix kirjoitti:Tuossa olisi varmaan myös hyvä suola -> klik . Halvempaa kuin Hw ja nimikin täsmää oikeaan tavaraan.
Eli jos laitetaan pystyyn Suomenlahti-akvaario ja sinne pari kampelaa ja kivinilkkaa ja suolana tuo merisuola, miksi se ei toimisi? Jos kalat haetaan Ruotsin länsirannikolta missä vesi on "aitoa" merivettä ja vesi tehdään merisuolalla, miksi ei toimisi?
Mitä kalat saavat vedestä (vettä juomalla) vai onko käytännössä merkitystä lähinnä suolan tuomalla osmoottisella paineella ph/kh/typpiyhdistetasojen lisäksi?
Ja merisuolahan tehdään merivedestä haihduttamalla.
Näin kala-akvaariota koskevana ajatelmana...
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tatu Vaajalahti
- Senior Member

- Viesti:
Juuei, olis varmaan syytä huoleen jos tuon verran häviäisiMikko V kirjoitti:Oman altaani Mg valui aika innokkaasti alaspäin, eli en saanut sitä pysymään 1300 ppm:n kieppeillä, ennen kuin huomasin että aina vedenvaihdon jälkeen se tippui merkittävästi. 200 ppm:ää Mg++:ssaa ei häviä altaasta todellakaan kuukaudessa, varsinkaan kun kalkkileväkään ei kasvanut mitenkään innokkaasti.
Noin niinkuin puhtaalla matematiikalla siinä suolassa pitäis olla jo todella vähän magnesiumia jos putoaa 200 ppm. Esim. 50% vedenvaihto suolalla, jossa on 900 ppm pudottaisi tuosta 1300 lukemasta sen 200 ppm.
Tästä kaliumin vaikutuksesta ollaan montaa mieltä... itse suhtaudun vähän epäillen radikaaleihin vaikutuksiin, ihan vain siitä syystä että makroleviä ja värikkäitä koralleja on hyvin onnistuttu kasvattamaan ennenkin. Varmaan asiaan vaikuttaa se, että kaliumia on joka tapauksessa niin paljon merivedessä että jopa tuollainen -20% pitoisuus ei tunnu suuremmin vaikuttaneen.Kalium on kieltämättä aika mielenkiintoinen parametri. Löytyyköhän suomesta tällä hetkellä kaliumtestiä, jolla sen voisi mitata. Kaliumin puute vaikuttaa ainakin makroleviin (ja tietysti koralleihin). Omien havaintojen perusteella näyttää siltä että omat makroleväni kärsisivät kaliumin puutteesta (hiuslevä/ vihreä syano kasvaa innokkaasti hailakan vaalean halimedan pinnalla). Nitraattitestikin tietysti näyttää nollaa ja fosfaattitestissä ei riitä herkkyys, jotta voisin sanoa sen olevan nolla. Onko muilla linkkejä/parempaa tietoa miten tärkeää kalium-pitoisuuden mittaus on?
Joka tapauksessa mun mielestä on aina hyvä pyrkiä mahdollisimman lähelle oikeaa merivettä eli sikäli on positiivista että näihin kiinnitetään huomiota. Ja suolan valmistajatkin herää
Noita kaliumtestejä on yleisesti käytössä kahta mallia, KZ:n testi jota melkein kaikki (minä mukaanlukien) pitää täysin epäonnistuneena ja sitten Fauna Marinin testi, joka toimii hyvin. Testin mukana tulee merivesi referenssinäyte joten on aika helppo verrata omaa tulosta siihen.
-
Mikko V
- Junior Member

Tein saman laskelman aikaisemmin, enkä meinannut uskoa mittaustulosta. Sen takia en maininnut absoluuttisia arvoja (Aqua-Medicin testi, joka ilmoittaa Mg+Ca arvot). Olin nostanut Mg:n 1100 ppm-1350 ppm, lisäämällä vajaa 500 g magnesiumkloridia reilu viikon aikana. Tein vajaa kahden kuukauden aikana kaksi reilu 20% vedenvaihtoa + 2 x 5 % vedenvaihdot. Seuraavan kerran kun mittasin Mg oli taas 1100 ppm. Eli hävikkiä oli jotakuinkin 200 ppm.Tatu Vaajalahti kirjoitti:
Noin niinkuin puhtaalla matematiikalla siinä suolassa pitäis olla jo todella vähän magnesiumia jos putoaa 200 ppm. Esim. 50% vedenvaihto suolalla, jossa on 900 ppm pudottaisi tuosta 1300 lukemasta sen 200 ppm
-- Mikko
-
Mikko V
- Junior Member

Ei, ei synteettistä merisuolaseosta, mita käytetään akvaarioissa, todellakaan tehdä haihduttamalla merivettä. Se sekoitetaan eri suolayhdisteistä valmistajan tehtaassa.Vega kirjoitti: Ja merisuolahan tehdään merivedestä haihduttamalla.
-- Mikko