Mullakin kesä hurahtanut niin, ettei ole kuin pari kertaa ehtinyt pikaisesti kurkkaamaan sivuille..
Näillä näkymin voisin ehtiä mukaan kokoontumiseen. Missä se nyt sitten pidetäänkin, jäi vähän epäselväksi.. (Siis ihan sama minne mennään, kunhan saa kahvia ja näkee akvaarioita

) Kesälomankin pitäisi alkaa ensi viikolla, ellei taas siirry.
Mulla olisi valmiina ne parin vuoden takaiset yhdistyksen perustamiseen tarvittavat paperit, siististi mapitettuna kirjahyllyssä. Siellä on kaavakkeet ja malli yhdistyksen säännöiksi (akvaariliitosta saatuja vähän vain viilattiin). Ja yhdistyslaki löytyy netistä. Kolme innokasta ihmistähän periaatteessa riittää yhdistyksen perustamiseen.. Viimeksi vaan homma kaatui siihen, että vaikka meitä periaatteessa kiinnostuneita oli parikymmentä, kukaan ei halunnut hallitukseen
Toki harrastaa voi ilman yhdistystäkin, ja epäviralliset tapaamiset ovat paljon mukavampia kuin jäykät kokoukset. Mutta toisaalta yhdistyksen nimissä on helpompi järjestää muutakin häppeninkiä; retkiä, tapahtumia, kerhoja, saada tiloja käyttöön, osallistua vaikka viljelykilpailuun tai messuille.. puhumattakaan siitä, jos et halua maksaa kaikkea itse. Aika turha ilman yhdistystä lähteä hakemaan vaikkapa arpajaislupaa tai jotain avustusta!
Jos yhdistystä aletaan puuhata, miettiä kannattaa etukäteen ainakin seuraavia asioita: 1) Miksi yhdistys perustetaan, mitkä ovat sen päämäärät ja periaatteet? (Yhdistykset tehtävät pitää kirjata ylös) 2) Miten periaatteita toteutetaan, eli mitkä ovat toimintamuodot? (Nämäkin pitää näkyä papereissa) 3) Kuka tekee ja mitä? Eli ne vähintään kolme vastuuhenkilöä, jotka muodostavat yhdistyksen hallituksen. Enemmänkin saa olla, mutta kokemuksesta en suosittele kovin suurta hallitusta.. Kuka haluaa itse olla sihteeri, puheenjohtaja, rahastonhoitaja, ja keneen luottaisit niin paljon, että äänestäisit häntä tehtäviin? Kuka tuntee tilintarkastajan, joka hoitaisi vuosittaisen tilintarkastuksen ilman, että yhdistyksen kaikki varat menevät palkkioon? Ketkä oikeasti pääsevät töiden, välimatkojen ym. takia kokouksiin? 4) Yhdistyksen jäsenmaksun summa? Entä yhdistyksen rekisteröimismaksut? Kerätäänkö kolehti vai löytyykö heti tarpeeksi jäseniä, että kulut saadaan katettua? 5) Yhdistyksen nimi ja toiminta-alue? Vieläkö puuhataan Rovaniemen Akvaarioseuraa (Raks olisi aika hupaisa nimi akvaarioseuralle

), vai puhutaanko koko Lapin yhdistyksestä? Kuinka moni torniolainen on valmis matkustamaan Ivaloon tai sallalainen Enontekiölle yhdistyksen kokouksen takia? Tai kuinka moni rovaniemeläinen liittyisi Kemin Akvaarioseuraan?
En halua laittaa kapuloita rattaisiin, päinvastoin! Itse olin innokkaimpana yhdistystä puuhaamassa takavuosina

Helpottaa vain hommaa kummasti, jos asiat on mietittynä valmiiksi jo ennen yhdistyksen perustavaa kokousta..
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..