Mistä ihmeestä hankitte kalanne?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

JJVi kirjoitti:Itse olen huomannut seuraavan asian: Kaloja "steriilisti" karanteevat ovat kaikkien vakuuttuneimpia karanteenin tehosta. Heidän kalansa tuntuvat olevan kaikkein "siirtostressaantuneimpia, piilevästi sairaimpia" ja johtopäätös tuntuu olevan että onpa hyvä että oli karanteeni ettei käynyt pahemmin.

Kovasti epäilen, että se "steriili" pikku karanteenipurkki on juuri se syy miksi niitä kaloja niin kovasti tippuu. Siirtostressattu kala puhtaaseen kypsyttämättömään altaaseen-> nitriittipiikki ja kaput. Jos olisin kalakauppias ja joku tappaisi kalansa kypsyttämättömässä "steriilissä" altaassa niin en varmasti korvaisi kaloja.
Allekirjoitan näkemyksesi sataprosenttisesti. Ei esim. minulla kukaan sairastu, kun hulautan fisut kuljetuspussista haaviin ja haavista lopulliseen akvaarioonsa. Silloin voisi huolestua, jos tulokas ei tulisi syömään kun viiden minuutin päästä antaa ruokaa mutta näin ei ole itselleni vielä käynyt, 28 vuoteen. Olen tästä karanteeniasiasta ollut ennenkin omaa mieltäni ja ne kirjoitukset lienevät löydettävissä haulla jos jotain kiinnostaa lukea perusteluita.

Yksi kotiuttamani kala on kuollut lajityypilliseen, ei-tarttuvaan sairauteen 90-luvulla. Sekin oli täysin tietoinen riski jonka otin sen jälkeen kun asiantunteva ja arvostettu kauppias kertoi aiempien erien kuoltua melkein viimeiseen pyrstöön samalla tavalla.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

maisu kirjoitti:Allekirjoitan näkemyksesi sataprosenttisesti. Ei esim. minulla kukaan sairastu, kun hulautan fisut kuljetuspussista haaviin ja haavista lopulliseen akvaarioonsa. Silloin voisi huolestua, jos tulokas ei tulisi syömään kun viiden minuutin päästä antaa ruokaa mutta näin ei ole itselleni vielä käynyt, 28 vuoteen. Olen tästä karanteeniasiasta ollut ennenkin omaa mieltäni ja ne kirjoitukset lienevät löydettävissä haulla jos jotain kiinnostaa lukea perusteluita.
Mielenkiintoista että sulla ovat aina ruvenneet syömään viidessä minuutissa. Mulla kun kesti Geophagusten kanssa sekä karanteenialtaassa että sitten uuteen altaaseen siirtäessä 3-5 päivää että ekat yksilöt rupesivat syömään edes vähän, sinineontetroille ei pariin viikkoon kelvannut mikään tarjottu ruoka vaikka kotiutin suoraan altaaseen ja ylipäätään minulla vain pari rohkeampaa tetralajia sekä pikkumonniset ovat ruvenneet syömään tunnin tai kahden päästä kotiuttamisesta. Kaikki ovat olleet ostettaessa erittäin hyväkuntoisia, terveitä ja reippaita, siitä ei siis ole kyse.

Sitten ainakin tässä luettelit paljon karanteenin mahdollisia vikoja, mutta entäpä jos mainitsemiasi puutteita ei olekaan? Jos karanteeniallas on riittävän suuri, kypsytetty, lämpötila ja vesiarvot kaloille sopivat ja tasaiset sekä piilopaikkoja runsaasti? Lisäksi ainakin minä karanteenin käytöstä huolimatta tarkkailen pitkään kaloja ennen ostamista, joskus seuraan vointia useampaankin otteeseen ennen ostopäätöksen syntymistä.
En katso karanteenauksesta tällä tavalla toteutettuna koituvan ainakaan mitään haittaa, ennemmin hyötyä syistä jotka jo aikaisemmin mainitsin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Wyrda kirjoitti:Mielenkiintoista että sulla ovat aina ruvenneet syömään viidessä minuutissa.
Kala tekee niinkuin muutkin, kun se kotiutetaan altaaseen jossa kaikki muut kuhisevat toivorikkaina ruokintapaikalla niin silloin se itsekin tekee niin. Jos kukaan ei anna esimerkkiä niin ei se uusi fisu yksin uskalla tulla eikä karanteenissa kukaan eritä "nyt syömään" -hormoniakaan, jos sellainen on olemassa. [;)]
Wyrda
Senior Member
Senior Member

maisu kirjoitti:
Wyrda kirjoitti:Mielenkiintoista että sulla ovat aina ruvenneet syömään viidessä minuutissa.
Kala tekee niinkuin muutkin, kun se kotiutetaan altaaseen jossa kaikki muut kuhisevat toivorikkaina ruokintapaikalla niin silloin se itsekin tekee niin. Jos kukaan ei anna esimerkkiä niin ei se uusi fisu yksin uskalla tulla eikä karanteenissa kukaan eritä "nyt syömään" -hormoniakaan, jos sellainen on olemassa. [;)]
Mulla kieltämättä on aika suuri osa lajialtaita eli toi pitää varmasti paikkansa.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Ja siinäpä sitten onkin jo se heikentymisen mahdollisuus kalalla joka ei syö viiteen päivään tai pariin viikkoon.
Wyrda
Senior Member
Senior Member

Ja millähän tavalla olisin mielestäsi voinut vaikuttaa arkojen ja siirtostressille herkkien kalojen (kuten sinineonit ja pienehköt tonkijanpoikaset) käyttäytymiseen siten että ne olisivat ruvenneet välittömästi syömään? Laittaa jostain toisesta altaasta rohkeampia kaloja väliaikaisesti seuraksi ja toivoa että ne auttaisivat uusiakin kaloja syömään?
Maisu
Elite Member
Elite Member

En nyt oikein pidä äänensävystäsi. Se on ihan omasta itsestäsi kiinni miten toimit, minä ainoastaan toin pyynnöstäsi esiin miksi kala pääsee heikentymään jopa näissä karanteenausoloissa joiden vakuuttelit olevan täydelliset.
Wyrda
Senior Member
Senior Member

Sori jos sanoin jotain ikävään sävyyn, se ei ollut tarkoitukseni missään vaiheessa. Ihmettelin lähinnä, miksi kommentoit tuota syöntiasiaa noin, koska minulla oli tarkoituksena kiinnittää huomiota nimen omaan siihen, että tätä syömättömyyttä on esiintynyt niin karanteenialtaassa, sieltä kotialtaaseen siirron yhteydessä että silloin kun kotiutin ne suoraan omaan altaaseensa. Paastoaminen ekoina päivinä ei siis minun kokemukseni mukaan riipu siitä käytetäänkö karanteeniallasta vai ei, vaan ihan kalan lajista ja yksilöistä.
fish_miss
Member
Member

Re: Mistä ihmeestä hankitte kalanne?

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

srd kirjoitti:Itse en voi moittia Akvaario Kurkea tai Pientä Akvaariokauppaa. Molemmista olen aina saanut hyvää palvelua ja kalat ovat olleet terveitä ja terhakoita. Muissa liikkeissä en enää edes viitsi käydä.
Minäkin suosittelen Akvaario Kurkea, sieltä tulleilla marmoritapparakaloilla ei ole ollut pilkun pilkkua, ja muutkin kalat olivat terveitä. :)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

En tiedä kymmenien harrastusvuosieni varrella ostamieni kalojen määrää. Niitä on paljon. Olen saanut kaikista liikkeistä, joista olen useampia kertoja kaloja kaloja, myös sairaita. Joistakin hieman useammin, joistakin hieman harvemmin. Joka tapauksessa Suomessa ei tuolla alussa manitulla kriteerillä mitaten siten ole yhtään vastuullista akvaarioliikettä. Se vain nyt on niin, että huolellisinkaan tarkkailu ei paljasta kaikkia tauteja ja muuttuneissa olosuhteissa taudit voivat puhjeta hyvinkin yllättävästi. Niinpä kalojen karanteenaamatta jättäminen kotona on kallista pelleilyä kaloja hyvinvoinnilla.

Kannattaa lukea, mitä Jukka Järvi kirjoittaa karanteenaamisesta ja taudeista kotisivullaan.

BTW. Missä Jukka on, ei ole näkynyt täällä vähään aikaan?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

maisu kirjoitti:
JJVi kirjoitti:Itse olen huomannut seuraavan asian: Kaloja "steriilisti" karanteevat ovat kaikkien vakuuttuneimpia karanteenin tehosta. Heidän kalansa tuntuvat olevan kaikkein "siirtostressaantuneimpia, piilevästi sairaimpia" ja johtopäätös tuntuu olevan että onpa hyvä että oli karanteeni ettei käynyt pahemmin.

Kovasti epäilen, että se "steriili" pikku karanteenipurkki on juuri se syy miksi niitä kaloja niin kovasti tippuu. Siirtostressattu kala puhtaaseen kypsyttämättömään altaaseen-> nitriittipiikki ja kaput. Jos olisin kalakauppias ja joku tappaisi kalansa kypsyttämättömässä "steriilissä" altaassa niin en varmasti korvaisi kaloja.
Allekirjoitan näkemyksesi sataprosenttisesti. Ei esim. minulla kukaan sairastu, kun hulautan fisut kuljetuspussista haaviin ja haavista lopulliseen akvaarioonsa. Silloin voisi huolestua, jos tulokas ei tulisi syömään kun viiden minuutin päästä antaa ruokaa mutta näin ei ole itselleni vielä käynyt, 28 vuoteen.
Krhm... Näinkö mielestänne myös kauppiaiden ja tukkureiden olisi hyvä kalat kotiuttaa? Kyllä tulisi raatoja! Joskus on ollut pakko tilanpuutteen vuoksi kotiuttaa pari eri lajia samaan altaaseen ja poikkeuksetta hävikki on ollut selvästi suurempaa kuin laji / allas kotiutettuna.
Olisi mukava nähdä jotain tieteellistä tutkimusta perusteeksi tälle suosittelemallenne kotiutustavalle, joka todistaa että kaloille on hyväksi pitkän matkan ja siirtostressin päätteeksi altistua suoraan niille vieraille vesibakteereille.
JJVI: n menetelmä kuulostaa mielestäni ehdottomasti pahimmalta mahdolliselta. Ensin altistetaan kalat sen satalitraisen bakteerikannalle (ja sen altaan kalat uusien mukanaan mahdollisesti tuomille loisille, bakuille jne. ja sen jälkeen vielä uudelleen varsinaisen altaan bakuille jne.

Oikeaoppinen karanteenaushan menee siis niin, että kalat kotiutetaan kypsään (bakteeritiivisteellä ja ammoniakilla kypsytettyyn) akvaarioon, jossa on riittävästi niille suojaa (kaikki muut paitsi etuseinä teipattu umpeen ja luola+ jotain muovikasveja hiukan suojaksi). Kaloja seurataan tässä karanteeniakvaariossa vähintään pari viikkoa ilman muita toimenpiteitä kuin ruokinta ja mahdollinen lääkintä jos aihetta ilmenee. Mikäli tämän kahden viikon jälkeen kalat ovat edelleen hyvävointisia ja terveen oloisia, otetaan pääakvaariosta vettä ja lisätään sitä karanteeniakvaarioon. Jatketaan tätä viikko, päivittäin. Uudet kalat siis rokotetaan pääaltaan bakteerikantaa vastaan.
Mikäli edelleen kaikki näyttää hyvältä, seuraava viikko tehdään rokotus toisin päin, eli karanteeniakvaarion vettä lisätään päivittäin pääakvaarioon.
Ja kun tämä on tehty, voidaan uudet kalat turvallisesti siirtää pääakvaarioon.
Mikäli uusissa kaloissa ilmenee jotain tauteja, karanteeniaikaa luonnollisesti jatketaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari kirjoitti:Olisi mukava nähdä jotain tieteellistä tutkimusta perusteeksi tälle suosittelemallenne kotiutustavalle, joka todistaa että kaloille on hyväksi pitkän matkan ja siirtostressin päätteeksi altistua suoraan niille vieraille vesibakteereille.
Olisi mukava nähdä faktatietoa myös siitä että minä olen suositellut tätä tapaa jollekin. Vaihtoehtoisesti voit pyytää sanamuotoasi asianmukaisesti anteeksi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

maisu kirjoitti:
Mari kirjoitti:Olisi mukava nähdä jotain tieteellistä tutkimusta perusteeksi tälle suosittelemallenne kotiutustavalle, joka todistaa että kaloille on hyväksi pitkän matkan ja siirtostressin päätteeksi altistua suoraan niille vieraille vesibakteereille.
Olisi mukava nähdä faktatietoa myös siitä että minä olen suositellut tätä tapaa jollekin. Vaihtoehtoisesti voit pyytää sanamuotoasi asianmukaisesti anteeksi.
Okei, et ole suositellut tätä tapaa kenellekään suoranaisesti, mutta olet kuitenkin antanut ymmärtää, että se on paras mahdollinen tapa :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari kirjoitti:Okei, et ole suositellut tätä tapaa kenellekään suoranaisesti, mutta olet kuitenkin antanut ymmärtää, että se on paras mahdollinen tapa :roll:
Enköhän kuitenkin ole antanut ymmärtää, ja suoraan kirjoittanutkin, että pidän yhtenä karanteenattavien kalojen sairastumisen todennäköisenä syynä epäkelpoa karanteeniympäristöä, enkä että minun tapani olisi paras mahdollinen?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Jep, vanha kunnon väistämistaktiikka. Kun et pysty perustelemaan kantaasi, ala vängätä jostain asiaankuulumattomasta yksityiskohdasta. [;)]
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minä suosittelen ja annan ymmärtää että pysyttäisiin aiheessa!
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Olisi mukava nähdä jotain tieteellistä tutkimusta perusteeksi tälle suosittelemallenne kotiutustavalle, joka todistaa että kaloille on hyväksi pitkän matkan ja siirtostressin päätteeksi altistua suoraan niille vieraille vesibakteereille.
JJVI: n menetelmä kuulostaa mielestäni ehdottomasti pahimmalta mahdolliselta. Ensin altistetaan kalat sen satalitraisen bakteerikannalle (ja sen altaan kalat uusien mukanaan mahdollisesti tuomille loisille, bakuille jne. ja sen jälkeen vielä uudelleen varsinaisen altaan bakuille jne.
Ymmärrän, että kaupallisessa toiminnassa tukuissa ja kaupoissa on erittäin järkevää karanteenata kalat mahdollisimman "steriilisti" ja niin että kalat ovat mahdollisimman vähän kosketuksessa toistensa kanssa. Mutta paljon vieraita bakteereita vaarallisempaa on nitriittimyrkytyksen mahdollisuus ja karanteenialtaan mahdollisesti vajaavainen bakteeritoiminta. Aivan varmasti "steriilillä" altaalla saa asiantuntevissa käsissä estettyä vieraita bakteereja...mutta aivan yhtä varmasti sillä on myös tapettu kaloja kun allas ei olekaan ollut kypsä.

Kun itse ostan kaloja, olen aina huomattavasti enemmän huolissani olemassaolevasta kalastosta kuin uudesta tulokkaasta. Jos uusi kala kuolee (huom. ainoastaan kerran kuollut sinä aikana kun olen harrastanut) siellä 100L altaassa seeprakalojen kanssa, vahinko on huomattavasti pienempi kuin jos se olisi tartuttanut isojen altaiden kalaston. Oletteko joskus esimerkiksi nähneet monnia josta näkee sen kantavan kalatubia....minä en ole. Mutta kalatubia kantavan seeprakalan olen nähnyt. Jos karanteenialtaan seeprakalat sairastuvat uuden kalan tullessa, tiedän että tulokas kantaa jotain piilevää sairautta ja kalat voidaan lääkitä. Kuulostaa raa'alta, mutta elämä on.
/jari
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Hieman OT
JJVi kirjoitti:Oletteko joskus esimerkiksi nähneet monnia josta näkee sen kantavan kalatubia....minä en ole.
Olen. Samanlaiset oireet kuin muillakin kaloilla voi olla: voimakasta liman eritystä joka ruumiin aukosta, evien liimaantumista, rangan vääntymistä ja kalan "kipristymistä". Tubi todettiin ruumiinavauksella. Kyseessä monniset, onneksi ei omat ja onneksi olivat karanteenissa eivätkä pääaltaassa tartuttamassa muita kaloja.

Edit: aluksi oireilu muistutti alkueläinoireita, paheni siitä sitten selkeiksi tubioireiksi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

No joka tapauksessa kalojen tautienkestokyvyssä on eroja ja uusi kala voi kantaa piilevänä sairauksia joihin se itse ei sairastu. Karanteenaamalla kalat asutetussa pikkualtaassa on edes jotain mahdollisuuksia huomata piilevänä olevat tarttuvat taudit. Samalla pikkuallas pysyy biologisesti tasapainossa ja siitä on muutakin iloa kuin tyhjä purkki.

Toki tarpeeksi huono (kypsymätön) karanteeni voi myös aiheuttaa esimerkiksi tubin tai pilkkutaudin puhkeamisen kantajassaan.

Aihe on puhuttanut aiemminkin,
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=40981
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=40776
/jari
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Tuossa herää vain kysymys, että mistä voi olla varma että sen tubin sinne seeprakala-altaaseen toi juurikin se viimeisin sinne tullut kala? Vaikka tubi puhkeaisi näkyviin vasta kolmannen altaaseen väliaikaisesti asutetun kalan jälkeen, ei mielestäni mikään todista että juuri se toi sen tubin tullessaan.
Seepratkin voivat kuitenkin kantaa sitä tubia myös oireetta, jolloin (jos oletetaan että ne seeprat olivat alun perin terveitä, mistä ei myöskään ole takeita), niin voihan olla että se eka kala toi tubin tullessaan ja seeprat saivat tartunnan siltä. Sen jälkeen niitä stressaa vähän väliä aina uudet bakteerit joita altaaseen väliaikaisesti kotiutettavat kalat tuovat tullessaan ja tämä lopulta laukaisee tubin puhkeamisen näkyviin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:Tuossa herää vain kysymys, että mistä voi olla varma että sen tubin sinne seeprakala-altaaseen toi juurikin se viimeisin sinne tullut kala? Vaikka tubi puhkeaisi näkyviin vasta kolmannen altaaseen väliaikaisesti asutetun kalan jälkeen, ei mielestäni mikään todista että juuri se toi sen tubin tullessaan.
Seepratkin voivat kuitenkin kantaa sitä tubia myös oireetta, jolloin (jos oletetaan että ne seeprat olivat alun perin terveitä, mistä ei myöskään ole takeita), niin voihan olla että se eka kala toi tubin tullessaan ja seeprat saivat tartunnan siltä. Sen jälkeen niitä stressaa vähän väliä aina uudet bakteerit joita altaaseen väliaikaisesti kotiutettavat kalat tuovat tullessaan ja tämä lopulta laukaisee tubin puhkeamisen näkyviin.
Niin kaikkihan on mahdollista. Jos kerran puolessa vuodessa ostaa kaloja ja uuden kalan tultua altaan seeprakalat ja/tai tulokas sairastuu niin ei siinä tarvi ihmeesti spekuloida...eikä mua kiinnosta kuka tartutti kenetkin vaan hoidetaan tauti kuntoon tai sitten niellään tappio. Eli täytyy vain harrastaa riskien arviointia ja punnita mielessä kuinka todennäköisesti mitäkin tapahtuu. Ainakin itselläni kalojen osto on nykyään niin harvinaista, että ei niitä mahdollisia tartuttajia siellä altaassa kovin montaa kertaa vuodessa käy. Seeprakalat (varsinkin siniseeprakalat) ovat erittäin herkkiä tubille, eli niistä jos jostakin ilmenee tubi. Jos taas näin käy niin kalat hengiltä ja pikkupurkki desinfiointiin.

Pidän tätä ihan toimivana tapana...varsinkin kun otetaan huomioon että enemmistö heittää kalansa suoraan altaaseen ilman karanteenia ja ongelmat ovat silti harvinaisia.

Varsinainen ongelma on isojen kalojen osto, missä hitossa karanteeraat 30cm pitkän ripsimonnin tai oskaripariskunnan?
/jari
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

JJVi kirjoitti:Varsinainen ongelma on isojen kalojen osto, missä hitossa karanteeraat 30cm pitkän ripsimonnin tai oskaripariskunnan?
Tjoo, totta tuokin. Harvalla on tiloja pitää jotain parisataalitraista (tai kahta) vara-allasta odottelemassa mahdollisia karanteenauksia.
Tosin ihan spekulaationa, tuon kokoluokan kalat voisi ehkä karanteenata yksitellen saaveissa..? Mutta joo, aika hyvän tilan kylppäristä sekin syö :mrgreen:
Puolen vuoden välein jos kaloja ostelee, niin sitten ehkä uskaltaa melko luottavaisesti suhtautua siihen että se oli se viimeisin fisu joka sen tubin toi, mutta useammin kaloja hankittaessa, en pitäisi tuota kovinkaan luotettavana tapana. Kukin toki tyylillään :)
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari kirjoitti:Tosin ihan spekulaationa, tuon kokoluokan kalat voisi ehkä karanteenata yksitellen saaveissa..? Mutta joo, aika hyvän tilan kylppäristä sekin syö :mrgreen:
Monikohan aiemmat karanteenikirjoitukseni lukeneista tukehtui tässä kohtaa aamukahviinsa..? :D
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Moikka!

Loistavaa että tästä on keskustelua herännyt. Vaikka alkuperäisestä aiheesta onkin lipsuttu aika railakkaasti:)

Näkökantoja on tuotu esiin useita. Tämä vain rikastaa harrastustamme! Jokainen voi tuosta hakea mielestään sen oikean tavan...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Mistä ihmeestä hankitte kalanne?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mistä hankin kalani? Hyvä kysymys. Viimeisimmän kerran olen hankkinut kaloja viime vuoden lopulla. Ja vastaisuudessa hankin lähinnä samasta paikasta eli Pienestä Akvaariokaupasta. Toki vaihtoehtojakin on olemassa, mutta ensisijaisesti sieltä ostan kalani.

Sen sijaan olen päättänyt vastaisuudessa tarkistaa yksityisten myyjien taustoja. Suosittelen kaikkia tarkastamaan henkilöitä seuraavien tapauksien varalta:

1. Onko myyjä ostanut ja myynyt aikaisemmin paljon kaloja?
2. Onko myytävänä oleva(t) kala(t) vaihtamassa kotia ensi kertaa vai eivät?

Tämä on ihan järkevä käytäntö. Kalankierrättämiset aiheuttavat monien sairauksien kierrättämistä myös.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”