Oletteko pettyneet koskaan toiselta harrastajalta ostettuun?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Oletteko pettyneet koskaan toiselta harrastajalta ostettuun?

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Itselläni on sekä hyviä, että huonoja kokemuksia.
Olen palstalaisilta ostanut kasveja ja kaloja, välillä huonolla tuurilla.
Sen haluaisinkin kaikille sanoa, että ottakaa hyvät ihmiset selvää mitä myytte. Kerrankin maksoin suolaisen hinnan Rosanerwigistä ja kas kummaa, se ei sitä ollutkaan, vain hyvin punertunutta jättitähdikkiä. Paha mieli ja kamala saarna myyjän taholta, kuinka olen ilkeä ihminen kun edes kehtaan väittää rehua miksikään muuksi. Onneksi löysin eläinkaupasta ihan ehtaa Rosanerwigiä, vähän edes lohdutti vaikka rahaa paloi toista kymppiä.

Kasvien postituksesta vielä. Kaikista parhain pakkaus on pieni ja kova pahviloota. Kirjeistä suurin osa lajitellaan koneellisesti ja ne on suunniteltu paperia sisältäville kirjeille. Kone ei ole järin hellävarainen pehmeille kasvipaketeille, vaikka kasvit litistäisikin pahvien väliin.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Kokemukset kaupoista on olleet yli 90% hyviä. Vaikeita tapauksia ei ole osunut kohdalle kuin parikertaa. Kerran jätti maksamatta ja kerran marmatusta hyvin todennäköisesti vilppimielellä. Sinänsä mielenkiintoista kun oli vielä nähnyt vaivaa vilppinsä eteen muutaman euron tähden. Pari kertaa olen saanut ite reklamaatiota ilman toiminpide-ehdotusta. Epäselväksi jäi oliko syy pettymykseen epätyydyttävä kauppatavara vai liialliset odotukset.
Kerran olen ostanut kasveja jotka tulivat perille märässä kuoressa,huonosti pakattuna ja melko kitsaana määränä.

Hankalat/epäselvät kaupankävijät oppii aikaa myöden tunnistamaan jo heti ensimmäisestä viestistä. Niissä tuntuu olevan melkein aina sama repertuaari. Vähimmällä pääsee kun vaatii rahat etukäteen tai mieluummin myy kamat varmemman tuntuisille ostajille.
Kannattaa myös aina kuitata kaikki tulleet viestit. En osta enkä myy kellekään joka ei vaivaudu kuittaamaan.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Useimmat kokemukset ovat olleet hyviä täälläkin. Pari kertaa on joutunut kasveihin vähän pettymään, oli paljon pienempiä alkuja kuin olisi luullut, ja toinen lähetys vielä juurikin siihen kirjekuoreen ohuessa muovipussissa pakattu, ei yhtään mitään pehmustetta mukana. Se kasvi ei ole tähän päivään mennessäkään oikein piristynyt, siellä se kuitenkin on vielä on (pari vuotta jo ostosta).

Onneksi suurin osa kaupoista on kuitenkin sujunut mainiosti. Ja tosiaan, on aina myyjänä kiva kuulla missä kunnossa kasvit tuli perille. Pyrin pakkamaan aina mahdollisimman hyvin (tiiviissä pussissa kuplakirjekuoressa/pienessä laatikossa ja mahdollisesti sanomalehteä vielä ympärille), mutta eihän sitä tiedä mitä voi kuljetuksessa käydä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

tiinu kirjoitti:Se kasvi ei ole tähän päivään mennessäkään oikein piristynyt, siellä se kuitenkin on vielä on (pari vuotta jo ostosta).
Jos kasvi ei ole kahteen vuoteen alkanut kunnolla elämään, niin vika ei kyllä enää ole lähetys- tai pakkaustavassa, vaan kasvuolosuhteissa. Edes melalehdet eivät jurota noin kauaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mihin se ilman imeminen pois sieltä minigrip tms. pussista oikein perustuu? Olen pari krt saanut sellaisia kasveja jotka ovat kuin mankelin läpi vedetty ja osa kasvista on mustunut ja mössääntynyt. Kasvihan tarvitsee HAPPEA jos se on pimeässä eikä voi yhteyttää. Pieni määrä ilmaa suojaa myös ruhjoutumiselta.

Suosittelen kasvien kuvaamista... ostaja tietää sitten etukäteen mitä saa. Moni näyttää myyvän pieniä pistokkaita jotka sitten hyvissä olosuhteissa lähtevät kasvuun. Ja ostajat sitten pettyvät kun kuvittelivat saavansa suuren puskan eikä vain latvapätkiä.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Mari kirjoitti:
tiinu kirjoitti:Se kasvi ei ole tähän päivään mennessäkään oikein piristynyt, siellä se kuitenkin on vielä on (pari vuotta jo ostosta).
Jos kasvi ei ole kahteen vuoteen alkanut kunnolla elämään, niin vika ei kyllä enää ole lähetys- tai pakkaustavassa, vaan kasvuolosuhteissa. Edes melalehdet eivät jurota noin kauaa.
Väitän vastaan, nimittäin alle puoli vuotta sitten ostetut saman lajin edustajat kukoistavat aivan tämän ressukan vieressä. Heh.

Että tiedä sitten mistä johtuu, mutta kyllä tuli taimi niin pikkuisena ja hentona mulle, kai kaksi lehteä ja yksi katkennut oli. Juuretkin melko olemattomat. Yhden verson se on lykännyt tänä aikana, ja nyt näyttäisi yksi uusi lehti olevan tulossa, mutta aika heikkoa verrattuna noihin muutamaan kunnon alkuun, jotka ovat jo tässä ajassa kasvattaneet useamman lehden.
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

sani kirjoitti:Mihin se ilman imeminen pois sieltä minigrip tms. pussista oikein perustuu? Olen pari krt saanut sellaisia kasveja jotka ovat kuin mankelin läpi vedetty ja osa kasvista on mustunut ja mössääntynyt. Kasvihan tarvitsee HAPPEA jos se on pimeässä eikä voi yhteyttää. Pieni määrä ilmaa suojaa myös ruhjoutumiselta.

Suosittelen kasvien kuvaamista... ostaja tietää sitten etukäteen mitä saa. Moni näyttää myyvän pieniä pistokkaita jotka sitten hyvissä olosuhteissa lähtevät kasvuun. Ja ostajat sitten pettyvät kun kuvittelivat saavansa suuren puskan eikä vain latvapätkiä.

Ja se mankeli on ollut juuri tuo lajittelukone :mrgreen:
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
MP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MP »

Enimmäkseen olen ollut tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen harrastajilta ostamiini kasveihin ym. Mutta pari kertaa on ollut siinä rajoilla olisiko ollut syytä ottaa vielä yhteyttä myyjään.
Ensimmäisen akvaarioni päätin pitkän epäröinnin jälkeen ostaa käytettynä harrastajalta ja tietysti siinä oli mukana väärän kokoinen valaisinkansi. (Ilmoituksessa kerrottiin sen olevan toisesta akvaariosta mutta väitettiin sen olevan ihan sopiva.) Valaisinkannen ruokintaluukku ei sulkeudu kunnolla ja myös suodattimen pidiketeline sekä diffuusoriletku puuttuivat. Loisteputki oli niin kalkkitahrainen että kärähti käytössä kymmenessä minuutissa. Eli "pakettiin" oli selvästi koottu eri akvaarioista kaikki vähän vajaasti toimiva. Mutta itse akvaario on ihan hyvä ja hinta oli edullinen. Suosittelen kuitenkin ostamaan ensimmäisen akvaarion uutena ja valmiina pakettina laitteineen. Myöhemmin jo tietääkin mihin kiinnittää huomiota jos ostaa harrastajalta.
Tai no tietää ja tietää... Ostin vihersukarapuja kirsikkasukarapuina. (Oli siinä pari yksilöä oikeaakin lajia. Mutta eihän niitä erottanut toisistaan kun ne olivat valmiina kuljetusta varten poissa akvaariosta ja kaikki yhtä kalpeina.) Muuten ajattelisin että kyse oli ilman muuta väärinkäsityksestä mutta olin pari kuukautta aikaisemmin ostanut sattumalta samalta henkilöltä lämmittimen. Joka kyllä toimii muuten mutta pitää veden aina täsmälleen samassa lämpötilassa vaikka säätönuppia miten vääntelisi. En tarkoita että tässä olisi välttämättä ollut mitään tahallista mutta arvaatte etten tee kauppoja sentään enää kolmatta kertaa. Enkä kehtaa selvitellä asioitakaan koska ne eivät aivan maksa vaivaa.
Ja kerran on kasvipaketti tullut kirjekuori vettävuotavana ja loppumatkalla auenneena perille. Sillä kertaa olin onnekkaasti antanut kyläilypaikkani osoitteen kirjeen lähettämistä varten eivätkä omat postini kastuneet. [;)]
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Suurimmaksi osaksi olen ollut tyytyväinen. Kymmeniä kauppoja on tullut tehtyä aw:n kautta ja vain muutaman kerran olen pettynyt. Enimmäkseen pettymyksiä on tullut, kun olen itse toiminut myyjänä eli ohareita ja maksamattomia kasveja. Ostajana olen pari kertaa saanut huonolaatuisia tai liian pieniä kasveja (esim. vesimiekkoja), jotka eivät ole sitten selvinneet hengissä. Samoin pakkaustavat ovat välillä olleet aika onnettomat, siksi pyrinkin itse panostamaan pakkaamiseen ja arvostan sitä, että ostaja kuittaa kasvien tulleen perille kunnossa. Ainoastaan karvalehti on kerran mennyt muussiksi, jolloin lähetin ostajalle uuden satsin.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Pääasoallisesti on menny oikein mukavasti ostopuolella. Muutaman kerran tosin on tullu yllärikaloja eli kalat on ollu jotain aivan muuta kuin piti. Olen sitten etsinyt fisuille uudet ja sopivammat kodit.

Karvalehteä olen itsekin kerran postittanut ja se olikin viimeinen kerta. Täyttä mössöä oli tullut, muita samoin pakattuja kasveja on päässyt ihan onnellisesti täysin ehjänä perille. Kauheasti en tykkää kasveja postitalla mutta olen niinkin myynyt ja ainoastaan karvalehdestä tuli palautetta, ettei selvinnyt. Ostajat, kertokaa toki, jos kasvit eivät pääse kunnossa perille. Talvella en edes postittelekaan.

Ja päähän ottaa todellakin kaiken maailman varailijat, jotka sitten tosiaan peruuvat ostoksensa, kun niitä ensin olet varaillut henkilöille. Eli miettikää nyt sitten asia tarkasti, jos jotain olette ostamassa ettei tarvitse aina peruutella. Viime aikoina kun on tullu sen verran paljon noita peruutteluja...
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Adrianna kirjoitti:Olen muutaman kerran, tosin en ikinä pahasti. Joskus on ollut huomautettavaa, mutta asiat ovat aina hoituneet parhain päin.

Pahimman pettymyksen aiheuttavat ostajat, kaiken maailman Ohari-Ollit, jotka varailevat tuotteita viikoiksi, ihan vaan ilmoittaakseen ettäei sitten sitä otakkaan. Pahin "huti" oli altaan ostaja, joka seisotti päältä 100 l allasta eteisessäni muutaman kuukauden, kunnes sai päähänsä että se onkin liian pieni. Tässä välissä tuli haukuttua altaan hinta (pari kymppiä), kunto (15+ v. vanha allas, luki ihan myynti-ilmossakin) ja välimatka (hittoakos minä sille voin, muuta lähemmäs). Siperia opettaa, perkuukasvit lentävät roskiit ja tavarat menevät ensin myyntiin muualle. Muutama nimimerkki on sen verta jämäkästi painunut muistiin etten heidän y-viesteihin paljoa viitsi vastailla. Riskienhallintaa, nääs 8-) .

Tämä juttu minuakin joskus kyllä kiukuttaa, mutta nykyisin olen järkännyt tyhjän altaan kasveille, joka pyörii koko ajan päällä ja siivoan puskat sinne, niin eipähän lillaannu ainakaan ämpärissä. Samoin on tilailtu sukarapuja, malaweja, killejä, plekoja ja kasveja.... välillä tulee ajateltua myös, että eihän sitä oikeasti tiedä, mitä on tapahtunut, joutunut esim onnettomuuteen, mutta sillä kyselijä/ostaja määrällä, jos kaikki lojuvat sairaalassa, niin kyllä rupeaa kohta AW:sta porukka loppumaan tsih... :twisted:

Itse toivon suoraa palautetta. Aina ostajasta ei kuulu mitään, jolloin mietin että mahtoikohan olla tyytyväinen ja yleensä tulee kysästyä itse perään. Toisaalta tulee paljon myös IIIIIsoja kiitoksia, joista olen aina ihan onnesta soikeana :D [:I]

Hävettää kyllä aivan AW:hen liittymisen jälkeen lähettämäni rehut, ne saattoivat olla juuri tuollaisia pätkiä tai muuten onnettomia määriä. Huonokuntoisia en kuitenkaan mielestäni ole koskaan lähettänyt. Silloin ei ollut vain oikein vertailukohdetta. Nyt kun niitä vertaa tämän päivän viidakkoaltaisiin, joita ei kerkeä sitä mukaa siistiä kun kasvit kasvaa, niin....... oli ne vaan onnettomia...

Loppuyhteenveto: sanoisin että 95% ostajiin olen aivan tyytyväinen, sitten on muutama nimi jäänyt mieleen joiden kanssa en puljaa enään missään määrin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
jjantti
Junior Member
Junior Member

Joo, itse olen samaa mieltä. On todellakin kiva aina kuulla kasvien päässen onnellisesti perille ja ostajan olleen tyytyväinen. Aina se jännittää noita kasveja lähetellä, että kuinkahan selvisivät matkasta. Ilmoitelkaahan kasvien saavuttua perille. Sitten ainakin tietää aina kuinka EI kannata tehdä, jos matkalla joku on kuolla kupsahtanut. Välillä aina olen mittanauhan kanssa mittaillut kasvien pituuksiakin, jotta voi ostajalle ilmoittaa vähän tarkemmin mitä "pätkä" tarkoittaa. Olen ihan sika huono arvioimaan pituuksia...Saa sitten itse kukin miettiä onko hinta kohdallaan vai tuntuuko kasvit kalliilta.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mua ärsyttää suunnattomasti ne ihmiset, joiden kanssa on jo sovittu tavaran/kalojen hakupäivä ja kellonaika, eikä varaaja koskaan saavu paikalle. Annan vielä omat yhteystietonikin yv:llä puhelinnumeron kera, jotta voisivat edes ilmoittaa jolleivät tulekaan. Saa himassa käkkiä ja vartoa koska tulee ja tuleeko lainkaan. Siinä menee koko ilta ihan piloille varsinkin kun 2 koiraa muutenkin treenien suhteen pitää mut melko varattuna. Yleensä hakijoita varten olen joutunut treenit yms. menot perumaan ja tämä harmittaa ihan vietävästi. Voisivat edes ilmoittaa, etteivät aiokaan lainkaan tulla! [}:)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kerran olen pitänyt safiiritetroja pari päivää tilapäisboksissa muuton jälkeen, kun erään herran piti niitä tulla hakemaan. Lupasi soittaa ja päivä ja kellonaikakin sovittiin, vaan mitään ei kuulunut. Itselläni ei ollut henkilön numeroa, joten en voinut edes soittaa. Kalat meni takas altaaseen. Sikäli hyvä juttu ettei noutanutkaan kaloja, sillä nykyään parvi on tuplasti isompi enkä enää luopuisi :)

Pari kertaa olen itse saanut kasveja postissa, ja ihan hyvinä tulleet. Itse lähettämistäni ei ole tullut mitään palautetta. Koitan kuitenkin aina laittaa ylimääräistä mukaan. Ja ilmoituksessa on useimmiten maininta "karsittuja kasveja" tai "erinäköisiä roippeita ja taimia", niin ostaja ei odota saavansa täydessä kukoistuksessaan olevaa 40 cm eläinkaupan kasvia :D
*laa la laa*
jjantti
Junior Member
Junior Member

Jossain oli ongelmallisista ostajista/myyjistä ketju, jossa huijauksen kohteksi joutuneet ilmoittivat laittavansa yv:llä tämmöisten henkilöiden nimimerkin. En sitten löytänyt sitä. No, nyt jos joku ilmoittaa kokemuksistaan näitä nimimerkkejä, niin olisin kiitollinen. Itsellä on nyt ongelmia ostajan kanssa, kaikkea ihmeellistä säätöä tuntuu sieltä puolen nyt olevan ja viesteihin ei tule mitään vastausta. Eli ilmoitelkaapas, jos on kokemusta hankalista kaupankäynneistä täällä pääkaupunkuseudulla. Olisi kiva tietää, onko sama ihminen kyseessä ja voinko heittää hyvästit rahoille vai mistä ihmeen säätämisestä tässä nyt on kiinni. Voin itsekin yv:llä kertoa tilanteestani tarkemmin ja kertoa sitten nimimerkin. Näin julkisesti en viitsi kenenkään nimimerkkiä nyt laittaa, kun en oikein ymmärrä tilannetta eli onko tämä nyt kusetusta vai mitä, kun aikaisemmat kaupat sujui ihan hyvin ja nyt ei viitsitä viesteihin edes vastata vaikka ne luetaankin ja pyydän vastausta...
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

jjantti kirjoitti:Jossain oli ongelmallisista ostajista/myyjistä ketju, jossa huijauksen kohteksi joutuneet ilmoittivat laittavansa yv:llä tämmöisten henkilöiden nimimerkin. En sitten löytänyt sitä.
Tässä ainakin yksi.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
akvaristi78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi78 »

Hei kaikille.
Laitan nyt viestin tänne, koska asiassa ei ole salattavaa jne...
eli hoidin suodatinkorvaukset pois ja kasvimaksut, vaikkapa pahasti myöhässä.
Toivon että tämä asia jää tähän.

Toinen asia on se että en löytänyt oikeata palstaa mihin laittaa kiitoksia enkä myöskään
uskalla vielä laittaa kiitoksen saavia nimimerkkejä tänne.

Mutta parille nimimerkille pahoittelut ja toivon todellakin että asia jää tähän.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

KatjaS kirjoitti:
sani kirjoitti:Mihin se ilman imeminen pois sieltä minigrip tms. pussista oikein perustuu?
Jos muovipussissa on ilmaa paljon ja se menee "lajittelumankeliin" niin silloin hyvin suurella todennäköisyydellä pussi menee rikki tai se aukeaa jolloin kosteus/vesi pääsee pussista pois.
Eli pussista kaikki liika ilma pois sillä ei kasvit sitä ilmaa tarvitse juuri lainkaan eikä ainaskaan paketin kulkuaikana "tukehdu" ilman puutteeseen.
Maininta että ilma suojaa kasveja pitää osittain paikkansa mutta parempi konsti on lähettää kasvit "kirjepakettina" eli alle 30mm:ssä pahvilaatikossa joka menee ihan tavallisena kirjeenä. Esim. suklaarasia voisi olla sopiva kasvien lähettämiseen. Ilma ei suojaa kasveja lajittelukoneen rullastolta joka painaa kirjettä vain pienestä kohtaa.
Kirje, kirjepussi tai "kuplamuovipussikirje" ei ole sopiva kasvien lähettämiseen minun mielestä. Noissa littaantuu kasvit hyvin helposti.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Micke kirjoitti: Kirje, kirjepussi tai "kuplamuovipussikirje" ei ole sopiva kasvien lähettämiseen minun mielestä. Noissa littaantuu kasvit hyvin helposti.
Kirjeenä itse olen kasveja jo lukuisia kertoja lähettänyt. En ole ainakaan vielä saanut negatiivista palautetta murskaantuneista kasveista, joten toimii se homma niinkin. Pitää vain muistaa paketoida huolella. Ja tosiaan ei sitä turhaa ilmaa liikaa jätä pussiin.
Cocktail
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Kerran hieman joo. Kasvipaketissa oli luvatut kasvit niin kuin pitikin, mutta tosi moni oli mennyt poikki ja huonoksi, oli vähän huolimattomasti pakattu (kirjekuoren sisälle ryntätty vain jotenkin pieneen pussiin). No tuskin niitä tahalleen oli huonosti pakattu, mutta kuitenkin. Olisi tietenkin voinut vähän huomioida ne kova-vartiset kasvit, että katkeavat aika helposti, eikä rytätä niitä pussiin vaan huonosti.. Mutta sattuuhan sitä :) En sentään kauheasti rahaa menettänyt ja ehjinä säilyneet kasvit ovat jo elpyneet hyvin
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Micke kirjoitti:
KatjaS kirjoitti:
sani kirjoitti:Mihin se ilman imeminen pois sieltä minigrip tms. pussista oikein perustuu?
Jos muovipussissa on ilmaa paljon ja se menee "lajittelumankeliin" niin silloin hyvin suurella todennäköisyydellä pussi menee rikki tai se aukeaa jolloin kosteus/vesi pääsee pussista pois.
Eli pussista kaikki liika ilma pois sillä ei kasvit sitä ilmaa tarvitse juuri lainkaan eikä ainaskaan paketin kulkuaikana "tukehdu" ilman puutteeseen.
Jos kirjeen matka kestää sen yhden päivän, niin silloin eivät ehkä tarvi ilmaa, mutta jos matka kestää hiukan pitempään, niin tiiviisti pakatut kasvit alkavat mädäntyä nopeammin kasvin lajista riippuen. Itse olen lähettänyt lähes kaikki kasvit joko suoraan pakettina tai maksikirjeenä. Joskus myös kirjeenä "ilmavasti". Valituksia ei ole tullut. Olen myös ottanut vastaan yli toista sataa tukkujen kasvilähetystä, jotka ovat matkalla joskus melko pitkäänkin. Tiiviisti pakatuissa ja vähän ilmaa sisältävissä pakkauksissa ja pusseissa kasvit ovat usein olleet pelkkää haisevaa mössöä. Pizzalaatikot tms. joihin pakattuja pusseja ei tyhjennetä kaikesta ilmasta, ovat paras halpa vaihtoehto.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Kahdesti, ihan tänne liittymiseni alkutaipaleella, onnistuin maksamaan moninaisia euroja kompostikasveista. Toisessa tapauksessa myyjä vielä oli laittanut mukaan lappusen jossa oli kerrottu kuinka monta mitäkin taimea paketissa on. No oli varmaan joo, harmi vaan ettei niin pieniä taimia voinut mitenkään edes istuttaa kun kokoluokka oli minimaalinen.
Ehkä ne kitukasvuiset kasvit eivät olisi harmittaneet niin paljoa ellen olisi itse juuri hieman aiemmin lahjoittanut sankotolkulla kasviksia toisille.
Onneksi melkein samaan syssyyn sain parilta harrastajalta aivan uskomattoman ihanat ja edulliset kasvit, yksi lähetti jopa ilmaiseksi kaipaamaani sammalta.

Yksi miekkapyrstöjen vastaanottaja harmittaa edelleen...veljeni, joka opiskeli vastaanottajan paikkakunnalla, kävi hakemassa meiltä suuren parven miekkapyrstöjä, kuskasi ne monen sadan kilometrin päähän ja vielä suoraan sen vastaanottajan ovelle. Sen vertaa ei vastaanottaja välittänyt eteensä nähdystä vaivasta että olisi edes kertonut minulle kuinka kalat olivat reissusta selvinneet ja luokseen kotiutuneet. Ehkä se maksuttomuus vaikutti, tiedä häntä.
Platax
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Platax »

Täältä löytyy sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Enemmän kyllä huonoja :( Olen tilaillut kasveja ja postissa onkin sitten tullut sellaista liiskaantunutta "salaattia" että huh huh :|
Nooh..odottelinpa tässä eräänä päivänä kasvipakettia saapuvaksi ja kirmasin innoissani postilaatiokolle noutamaan pakettia. Tuota noin...Postilootan avattuani olin jo ihan pettynyt, kun ei lootassa näkynyt mitään "pakettia" tms. mihinkä kasvien olisi olettanut mahtuvan. Muiden postien välistä löytyi sitten pienen pieni kirjekuori, joka oli aivan litimärkä. Sisällä oli epämääräinen kasa liiskaantuneita "rehuja", jotka oli "kääritty" (jos nyt tuota sanaa voi tässä yhteydessä edes käyttää) johonkin pieneen muovin palaan!! Että näin. Eli useampia euroja on mennyt hukkaan..että on ketuttanut. Mutta onneksi on niitä hyviäkin kauppiaita jotka myyvät mitä lupaavatkin ja paketointi on hoidettu hyvin. Tosin aina vähän arveluttaa kun uskaltautuu tekemään tilausta uudelta kauppiaalta..
Ps. Sellainen systeemi voisi olla hyvä, kun näyttää tuolla huutonetissäkin olevan että myyjistä saa antaa palautetta- niin ruusuja kuin risujakin. Tämä voisi karsia sellaisia "rahastajia" pois..En muuten lukenut tätä koko ketjua eli tätä on varmaan joku muukin jo saattanut ehdottaa ;)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minäkin toivon suoraa palautetta. Minä pakkaan ilmattomasti ja kirjekuoreen ja yhden ainoan kerran olen saanut negatiivista palautetta (silloin oli kyllä tiedossa, että oli pakkasta ja postitus on epävarmaa ja lajina oli jokseenkin herkkä karttulehti). Juuri puhkeamis- ja kosteusvaaran takia en mieluusti lata ilmaa kasvipusseihin. Tosin ilmattomasti pakatut kasvit näyttävät aika onnettomalta ostajan silmin kun avaa paketin :mrgreen: Pelkässä kirjekuoressa ilman sen kummempia kääreitä kasvi kyllä pärjää ihan hyvin näin kesähelteillä. Eipä pari sanomalehtikerrosta talvellakaan auta paljoa jos kuori jää postissa kylmään tilaan yöksi tjsp. Ja minusta on hyvä kommunikoida selvästi paketin sisällöstä ja samalla ostajana itse ymmärtää, että ihmisillä on eri käsitykset "reilusta" ja "runsaasta". Itse harvemmin kuvaan kasveja, sillä mieluusti poimin ne altaasta vasta kun tiedän, minne ovat menossa. Usein monta päivää sangossa lilluneet kasvit saavat kuoloniskunsa kun jäävät viikonlopuksi postin hyllylle makoilemaan :roll: Siksi pyrin postittamaan näin alkuviikosta (menenpäs nyt itse asiassa postiin!).

Muttasiis, jos ei ikuna saa kuulla, että kasvit ovat tulleet mössönä perille tai että kasvi ei ole vastannut odotuksia niin eipä sitä myyjänä tiedä postituksen/kaupan epäonnistuneen. Eli laittakaa ihmeessä reilua palautetta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Platax
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Platax »

Reilun palautteen antamista kannatan minäkin, mutta täytyy myös todeta sekin että vaikka joillekin ihmisille antaisi palautetta heidän lähetyksestään niin mistä voi tietää että tuo kyseinen henkilö on korjaa "virheensä" seuraavan ostajan kohdalla??! Sen takia sellainen yleinen palauteosio (suoran palautteen lisäksi) voisi olla hyvä. Tuolloin kaikki jotka kauppojen tekoa suunnittelevat , voisivat katsoa että minkälaista palautetta myyjä on aikasemmin saanut ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”