Acarichtys heckelii (rihmakirjoahven)

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Pullistelu

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä tarkkailin ja kuvasin rihmakirjoja eilen. Juuri tuota samaa pullistelua oli ilmassa (siis vedessä ;)). Muutenkin eilen oli joku kumma fiilis kaloilla kun leväbarbitkit olivat ihan hulluina ja kiertelivät toisiaan. Luulis jo että kutemista tapahtuisi mutta ei sentään. Onneksi sain touhut nauhalle. Rihmikset tosiaan aluksi katselivat leviksiä kummissaan ja sitten alkoivat pullistella toisilleen. Tässä minun tapauksessa uskoisin pullistelun olevan urosten välistä uhoamista. Mitään tappelua ei ollut, vain ilmeilyä :P
Piitulainen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Meillä on nyt tuossa 1200 litraisessa 2 rihmakirjoahventa hoidossa. Muita kaloja ei ole.

Ovat tonkineet koko akvaarion aivan karmivan näköiseksi. Koiras kuljettaa peukalonpään kokoisia kiviä päädystä keskelle akvaariota (muistetaan, että allas on 2,5 metriä pitkä) ja naaras kantaa kiviä takaisin päätyyn.

Nyt ovat muuttaneet väriäkin. En tiedä oikeaa nimeä, mutta sanon että alaevä on todella värikäs, ja kala on muutenkin pääpuolestaan ihan kullanhohtoinen. Koiras pullistelee ystävällismielisesti naaraalle ja kamala kaivuutyö on menossa. Yksi kohta akvaariosta on ihan hiekaton. Ovat lisäksi peittäneet ison kannon alimmat oksat hiekalla.
Pikkunen homma on kalojen lähdön jalkeen yrittää saada akvaario edes jotenkin inhimillisen näköiseksi.

Tosi reippaita ovat muutenkin, eivät pelkää ja tulevat heti kärkkymään ruokaa kun akvaarion lähelle menee.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tänään seurasi mattosuodattimen poisto ja radikaalimpi vedenvaihto seurauksena se että pariskunta meni järkyttyneenä kantojen taakse piiloon, mutta kun allas oli lähes täynnä,niin ihan reippaasti rupesivat uimaan.

Yksi erikoinen havainto oli se, että kun valot sammuivat kello 22.00, niin alkoi "perheväkivalta" Koiras jahtaa naarasta altaan päädystä päätyyn aivan hillittömästi 8O Kuuluukohan tuo käytös niiden normaaliin perhe-elämään?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

jartzu65 kirjoitti:
Yksi erikoinen havainto oli se, että kun valot sammuivat kello 22.00, niin alkoi "perheväkivalta" Koiras jahtaa naarasta altaan päädystä päätyyn aivan hillittömästi 8O Kuuluukohan tuo käytös niiden normaaliin perhe-elämään?
En tiedä normaalista, mutta noiden mun rihmiksien (siis Janin entisten) viikkorytmi on suurinpiirtein sellainen että vedenvaihdon jälkeen pörhistellään 1 päivä, tongitaan irtohiekkaan (erityisesti melalehdet ja pienemmät miekkakasvit saa turpiin) 2 päivää reilun kokoinen kuoppa, ihmetellään kuoppaa 1 päivä ja loppuviikon naaras sitten saakin köniin. Sama tuntuu toistuvan viikottain vedenvaihdon yhteydessä, varsinkin elävät hyttysentoukat aktivoivat kummasti.

Tuo valojen sammuminen saa mulla aikaan vastakkaisen efektin, tuntuvat hyytyvän yllättävän nopeasti ja eivät tule esille edes ripsareiden ruokinta- aikaan.
/jari
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Janin rihmakirjot yöllä

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla rihmakirjot jatkoivat mökkäämistä myös valojen sammuttua. Kuunvalosimu vaikutti niiden kuopankaivuuseen tosi paljon. Päivisin ei tullut kuoppia vaan kaivuuhommat tehtiin yö hämäryydessä. JJVin akvassa ei taida olla kuunvaloa, joten kalat hyytyvät pimeässä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Re: Janin rihmakirjot yöllä

Jani kirjoitti:Mulla rihmakirjot jatkoivat mökkäämistä myös valojen sammuttua. Kuunvalosimu vaikutti niiden kuopankaivuuseen tosi paljon. Päivisin ei tullut kuoppia vaan kaivuuhommat tehtiin yö hämäryydessä. JJVin akvassa ei taida olla kuunvaloa, joten kalat hyytyvät pimeässä.
Ne heittävät kuutamokeikkaa, pelkäsivät että tulee häätö kun kaivaa kuoppia... :mrgreen:
/jari
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Koiras on yön aikana pahoinpidellyt naaraan lopetuskuntoon 8O
Kaikki evät revitty ja kyljet aivan hakattuna, ja aamukiireessä en edes ehtinyt tekemään asialle mitään. Puoliso soitti sitten töihin että koiras hakkaa sitä kalaa vieläkin vaikka naaras makaa vatsa pystyssä pohjalla.

Ja minä kun luulin että ovat säyseitä kirjoahveniksi :?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

jartzu65 kirjoitti:Koiras on yön aikana pahoinpidellyt naaraan lopetuskuntoon 8O
Kaikki evät revitty ja kyljet aivan hakattuna, ja aamukiireessä en edes ehtinyt tekemään asialle mitään. Puoliso soitti sitten töihin että koiras hakkaa sitä kalaa vieläkin vaikka naaras makaa vatsa pystyssä pohjalla.

Ja minä kun luulin että ovat säyseitä kirjoahveniksi :?
Oon tehnyt saman havainnon, minusta kutupari helmikirjoahveniakin oli säyseämpi toisiaan kohtaan kuin nuo. Sinulla ei ainakaan voi syyttää tilanpuutettakaan...
/jari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”