JPuranen kirjoitti:
Ette arvaakkaan kuinka huonoissa oloissa kalat vielä elää ja säilyy hengissä.. Välillä näkee ja vastaan tulee varsin karmeita akvaarioita, ja omistajat puolustaa omaa laiskuuttaan ja näkemyksiään mitä erilaisemmin perustein.
Eikä tämä ole teille kenellekään moite, vain toteamus sen puoleen, että kala ei oikein voi puoliansa pitää hoitajaansa vastaan, vaan valinnat on ihmisen. Miksi siis ei olisi reilu niitä kohtaan ja tarjoaisi parasta elämänlaatua?
Aika tylyä tekstiä JPuraselta, vaikka lievennystä lopussa onkin

. Suurempi osa varmaan ainakin innokkaista harrastajista haluaakin tarjota ne hyvät olot. Luonnonpuita on käytetty iät ja ajat, mä en kyllä pidä sitä syntinä. Eikä oikeesti herkemmät laji ei pärjää huonoissa oloissa, osa kaloista on tosi tarkkoja vesiolojen suhteen. Toiset on sitten tietty sitkeämpiä. Onhan niitä joo, altaita, joissa vettä ei ole vaihdettu kenties kuukausiin, haihtunutkin puoleen väliin, kasvit on kuolleet heikon lampun ja ikivanhan putken alla valon puutteesta ja levän peittäminä ja koko allas voi olla levättynyt jne. Ja joku sintti siellä sitten sinnittelee ja saa ruuakseen yhtä ja samaa liki kuivunutta markettimuonaa kuukaudesta toiseen... Mutta en oikein usko, että heillä, jotka akvaarion hoidossa hakeutuu akvapalstalle, olis tämmöisiä altaita tai sitten aikomus on ainakin yrittää alkaa tarjota parempaa kaloille.
Mutta aiheeseen, mä oon kokeillut noita luonnonpuita ihan kuorineen, koska ilmiasu on mun mielestä silloin parempi. Mutta sanon heti, että se ei kuitenkaan mene pidemmän päälle kalojen tai rapujen hyvinvoinnin edelle, vaan tarkkaan oon seurannut asiaa. Katajaa laitoin kuorineen rapulaan ja kyllä siinä kävi niin, että rapuja alkoi tippua, olisko ollut seuraavasta päivästä, sukaravut on joillekin jutuille herkkiä. Allas oli 98 litrainen, että vesiarvot muuttuu silloin tietty nopeasti, kun vesimäärä on pieni. Poistin katajan heti kohta ja vedenvaihdon jälkeen ei enää kuollut rapuja, että melkeinpä uskon syyn olleen katajassa. Isommassa altaassa on ollut jo muutaman vuoden pienehkö kataja, eikä siitä ole seurannut ongelmia, nyt sitä ei enää varmaan tarvii pelätäkään, kun on lionnut jo kauan ja kuoretkin on hävinneet. Jotain, parkkihappoa (?) vissiin havupuiden kuoresta irtoaakin.
Nyt on ollut vuodenvaihteesta isommassa, 240 litraisessa iso, metrinen lehtipuun, eli koivunoksa kuorineen. Kuuman suihkun alla kunnon pesu harjalla ja siitä altaaseen likoamaan, eipä isoa oksaa oikein muualla pysty liottamaan. Uppoamisen jälkeen asettelu sitten kohdilleen, vielä alkuun hiekka-sukkahousu painonkin kera. Oksa on otettu aiemmin luultavasti salaman iskusta katkenneesta puusta, ettei ihan tuore siis. Tämä ei ole vaikuttanut vesiarvoihin, pH:kaan ei ole laskenut, vaikka se olis ollut toivottavaakin. Myöskään sähkönjohtavuus ei ole tänä aikana muuttunut, että mitään suolojakaan ei siitä ole liuennut. Mulla kun on turhankin korkeat pH:t ja joudun laskemaan niitä keinotekoisesti Pufferilla. Altaassa herkän kalan maineisia lajeja, kuin myös sukarapuja. Näillä näkymin pidän oksan altaassa edelleen. Partis ei näytä olleen kiinnostunut kuoripäällysteisestä koivusta, vaan viihtynee sitä varten olevassa kaupan mangrovessa.
Mä nyt en missään nimessä kehota ketään laittamaan kuorimatonta, vaan jokainen touhuilee omalla vastuullaan, kerronpa vain omista kokemuksista. Kolmesatasessa mulla on orinocon seepraplekoja, niillekin tarjoan vain ihan kaupan mangroveja varmuudeksi.