Miten omenapuun oksat pitää käsitellä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Bollinger
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Miten omenapuun oksat pitää käsitellä?

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

Eikö kenelläkään ole ehdotuksia jatkolaittoon :?

Huomasin että vesi vähän kyllä tuosta oksasta kellertyi, muttei kovin pahasti. Huomenna ajattelin vaihdella vähän vettä ja muutenkin nyt oksan ollessa aivan tuore tapaus tuolla, hieman useammin, vaikka vähän vähemmän kerrallaan. Eiköhän se tuosta asetu ja kalat näyttää olevan ihan ok homman kanssa. Hyvin on pohjassa oksa pysynyt :D
98l ensiakvaario, joka tutulta 'kuolemantuomiolta' pelastettu ja nyt opiskellaan.
Kotona myös avomieheni + 3v & 1v lapset + 2 berninpaimenkoiraurosta (pian 7v & 4v). Pikkusiskon 2v kääpiöluppa joskus hoidossa.
Päivitys 3/2010
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kiinnitä siihen jotain kasvia, esimerkiksi jaavansammalta tai -saniaista tai jotain muita sidottavia. Sido vaikka alas saniaista ja ylös sammalta..? :D

Niin ja altaan saat kauniimmaksi hankkimalla rutkasti lisää kasveja. Ehkä kannattaisi aloittaa helpoista kasveista, kuten esimerkiksi intianvesitähdikistä, vesisaniaisesta, miekkakasveista.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Bollinger
Junior Member
Junior Member

Kiitos.

Ehkä olen hieman kasvien määrän kanssa turhaan arastellut.
Jotenkin ajattelin että tuleeko sitten liikaa ja kun ei tiedä että miten nopeasti ne siitä innostuu kasvamaan -jos toivottavasti innostuu. Meinaan etä olenko sitten lirissä niiden kanssa ja tuleeko liian sekava.
Toisaalta musta on kiva jos akvassa on paljon erilaisia kasveja, vaikka ehkä olisikin 'siistimpää' jos olisi vain muutamaa lajia kun on näin pieni tankkikin.
Tuonne oik. takanurkkaan tosiaan joku vähän isompi miekkakasvi voisi ollakin oikeen kiva. Onhan tuo vielä aika tylsä-kalju akva, mutta josko se tästä kun vähän edes tätä akvaariohommaa oppisi :D

Taidan kokeilla myös tuota ehdottamaasi että alas saniaista ja ylös sammalta :D

Lisää ideoita vaan mulle pähkäiltäväksi kokeneemmilta... en vielä tänään kuitenkaan kasveja ehdi kauppaan hakemaan. Myöhemmin tällä viikolla kylläkin :mrgreen:
98l ensiakvaario, joka tutulta 'kuolemantuomiolta' pelastettu ja nyt opiskellaan.
Kotona myös avomieheni + 3v & 1v lapset + 2 berninpaimenkoiraurosta (pian 7v & 4v). Pikkusiskon 2v kääpiöluppa joskus hoidossa.
Päivitys 3/2010
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Eihän sun tarvitse ostaa montaa eri lajia, osta jotain muutamaa kasvilajia paljon jotka miellyttävät silmääsi ja täytä allas niillä. Pääsääntöisesti jos kasvi kasvaa ja kukoistaa niin se viihtyy, eli se on hyvä asia jos niitä joutuu karsimaan. :) Lajista toki riippuu leviämistapa ja -tahti, mm. intianvesitähdikki kasvaa mulla ainakin melkein silmissä, kuten vedensuosikki, argentiinanvesirutto, vallisneriat ym. Vesisaniainen sopisi tuonne altaaseesi hyvin, kasvaa helposti ja on näyttävä ja tuuhea kasvi viihtyessään. Tuohon eteen voisi laittaa jotain matalaa melalehteä tai vesimiekkaa.

Kannattaa hankkia kasvit tätä kautta, pääset halvemmalla kuin akvaariokaupasta ostamalla ja yleensä kasvit ovat parempikuntoisia kun saat ne suoraan toisesta altaasta. Itse en ole ainakaan onnistunut tappamaan käyttäjältä ostettuja kasveja, kaupasta ostettuja sen sijaan olen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Bollinger
Junior Member
Junior Member

Nyt siis saan luvan painua kasviostoksille... jos mies taas silmiään pyörittelee, niin sanon että käsky kävi viisaammilta ja kokeneemmilta :mrgreen:
Päivitys 3/2010
tankkiponi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tankkiponi »

Käykö muukin puu? tv. en omista omenapuuta.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

nosegoblin kirjoitti:Lyhyt kysymys, miksi puu pitää kuoria?
Koska juuri kuoresta liukenee parkkihappoa veteen ja ei ihan kaikille kaloille sovi.. Siis hyin alhainen hapan vesi. Mittaamallahan tuo pH selviää, mutta tarkkana saa olla jos kuorineen puuta akvaan tunkee. Kosmeettisena haittana myös värimuutos, on havaittavissa jo silmin.
tankkiponi kirjoitti:Käykö muukin puu? tv. en omista omenapuuta.
Kannattaa satsata muutama kymppi ja ostaa puut ihan akvaariokaupasta, niin ei tule mitään yllätyksiä vesiarvojen vaihtelussa. Jos on ihan pakko testailla puiden veteen liuottamia aineita, niin perehtymällä kirjallisuuteen aihepiiristä, tai vaikka selluloosan valmistuksesta jne.. niin asia ehkä selvinnee.

Mikään kotimainen puu akvaariosssa ei ole pitkäikäinen eikä "turvallinen", koska vesi on normaalia väkevämpää nitraatin ja usein happamuuden suhteen. Miten puu kestää, pitää synkronoida vesiarvoihin. Hyvinkin emäksinen vesi säilyttää puuta normaalia pidempään, mutta pitää ymmärtää, että hajoava puuaines on yksi happamuutta muutteleva tekijä ja emäksinen vesi voi nopeasti olla hapanta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä miula on ollu akvaariossa ihan kuollu mäntypuun kappale että kuivunu katajan latvus ihan useampia vuosia, eikä noilla ole ollu minkään laisia vaikutuksia akvaarion vesiarvoihin ja esim. tämä mäntypuinen puun kappale joka on tällä hetkellä tuolla 35L akvaariossa on edelleen aivan kova vaikka on ollu akvaariossa veden alla jo useamman vuoden, eli kyllä miusta suomalaista påuuta voi ihan hyvin käyttää akvaarioissa. :)
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Kyllä ne kaupan juurakotkin vettä hapattavat ja värjäävät ainakin alkuun. Monesti ovat käteen kevyitä kuin korkki, eli valmiiksi lahoja ja tiiviimmistäkin olen moralla kaivertanut lahoa osaa pois. Jostain akvaariolehtiartikkelista muistelen myös lukeneeni, etteivät juurakot useinkaan ole edes mangrovea, vaikka lähes kaikki juurakot sillä nimellä myydään. Suomessa useimmilla paikkakunnilla vesijohtovesi on niin emäksistä pehmeydestään huolimatta, että ihmiset yrittävät monin keinoin madaltaa happamuutta ja myös juurakoilla sitä vaseti yritetään hapattaa ja nimenomaan noilla kaupan juurakoilla. Tarkkailua kannattaa harrastaa alkuun laittoi ne juurakot sitten kaupasta ostettuina, tai luonnosta itse kerättyinä. Itselläni on koivua, omenapuuta, kaupan mangrovea ja mopania, eikä mitään ongelmia ole ollut, paitsi nuo kaupan ovat värjänneet vettä vähän liikaa makuuni. Molempiin on kasvanut höttöä alkuvaiheessa, mutta ei siitäkään ole ollut mitään esteettistä haittaa kummempaa seurausta. Partamonnialtaisiin uusiin juurakoihin sitä höttöä ei taida ehtiä tulla.

Mitään tervaskantoja akvaarioon ei kannata laittaa, niistä olen kuullut olevan haittaa.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
en-ni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja en-ni »

itse olen kuorinut terävällä puukolla, ei tylsällä tule mitään, tukeva mattopuukkokin saattais olla toimiva. Olen aina kuorinut ja kuivattanut oksat ensin, sitten liuottanut ämpärissä ja sitten puukolla vielä irrotellut jos pinnassa on ollut jotain töhnää ja vasta sitten laittanut altaaseen.
JPuranen
Junior Member
Junior Member

Omat empiiriset kokeilut on aivan eri asia kuin se onko jokin asia terveellistä vai ei.. Mullakin oli mummo joka eli 92 vuotiaaksi, vaikka joka päivä poltteli jymyä ja nappasi myös kossua toisinaan... En silti väitä yleisellä foorumilla, että mummoni voi hyvin siksi että poltti ikänsä tupakkia ja eli elämää mitä eli..

Ette arvaakkaan kuinka huonoissa oloissa kalat vielä elää ja säilyy hengissä.. Välillä näkee ja vastaan tulee varsin karmeita akvaarioita, ja omistajat puolustaa omaa laiskuuttaan ja näkemyksiään mitä erilaisemmin perustein.

Eikä tämä ole teille kenellekään moite, vain toteamus sen puoleen, että kala ei oikein voi puoliansa pitää hoitajaansa vastaan, vaan valinnat on ihmisen. Miksi siis ei olisi reilu niitä kohtaan ja tarjoaisi parasta elämänlaatua?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

NO kyllä ite aijon ainakii jatkossakii pitä akvaariossani ihan metsästä käytyä kuollutta/kuivunutta puuta akvaarioon, koska noista ei mitään haittaa ole.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

JPuranen kirjoitti: Ette arvaakkaan kuinka huonoissa oloissa kalat vielä elää ja säilyy hengissä.. Välillä näkee ja vastaan tulee varsin karmeita akvaarioita, ja omistajat puolustaa omaa laiskuuttaan ja näkemyksiään mitä erilaisemmin perustein.

Eikä tämä ole teille kenellekään moite, vain toteamus sen puoleen, että kala ei oikein voi puoliansa pitää hoitajaansa vastaan, vaan valinnat on ihmisen. Miksi siis ei olisi reilu niitä kohtaan ja tarjoaisi parasta elämänlaatua?
Aika tylyä tekstiä JPuraselta, vaikka lievennystä lopussa onkin :D . Suurempi osa varmaan ainakin innokkaista harrastajista haluaakin tarjota ne hyvät olot. Luonnonpuita on käytetty iät ja ajat, mä en kyllä pidä sitä syntinä. Eikä oikeesti herkemmät laji ei pärjää huonoissa oloissa, osa kaloista on tosi tarkkoja vesiolojen suhteen. Toiset on sitten tietty sitkeämpiä. Onhan niitä joo, altaita, joissa vettä ei ole vaihdettu kenties kuukausiin, haihtunutkin puoleen väliin, kasvit on kuolleet heikon lampun ja ikivanhan putken alla valon puutteesta ja levän peittäminä ja koko allas voi olla levättynyt jne. Ja joku sintti siellä sitten sinnittelee ja saa ruuakseen yhtä ja samaa liki kuivunutta markettimuonaa kuukaudesta toiseen... Mutta en oikein usko, että heillä, jotka akvaarion hoidossa hakeutuu akvapalstalle, olis tämmöisiä altaita tai sitten aikomus on ainakin yrittää alkaa tarjota parempaa kaloille.

Mutta aiheeseen, mä oon kokeillut noita luonnonpuita ihan kuorineen, koska ilmiasu on mun mielestä silloin parempi. Mutta sanon heti, että se ei kuitenkaan mene pidemmän päälle kalojen tai rapujen hyvinvoinnin edelle, vaan tarkkaan oon seurannut asiaa. Katajaa laitoin kuorineen rapulaan ja kyllä siinä kävi niin, että rapuja alkoi tippua, olisko ollut seuraavasta päivästä, sukaravut on joillekin jutuille herkkiä. Allas oli 98 litrainen, että vesiarvot muuttuu silloin tietty nopeasti, kun vesimäärä on pieni. Poistin katajan heti kohta ja vedenvaihdon jälkeen ei enää kuollut rapuja, että melkeinpä uskon syyn olleen katajassa. Isommassa altaassa on ollut jo muutaman vuoden pienehkö kataja, eikä siitä ole seurannut ongelmia, nyt sitä ei enää varmaan tarvii pelätäkään, kun on lionnut jo kauan ja kuoretkin on hävinneet. Jotain, parkkihappoa (?) vissiin havupuiden kuoresta irtoaakin.

Nyt on ollut vuodenvaihteesta isommassa, 240 litraisessa iso, metrinen lehtipuun, eli koivunoksa kuorineen. Kuuman suihkun alla kunnon pesu harjalla ja siitä altaaseen likoamaan, eipä isoa oksaa oikein muualla pysty liottamaan. Uppoamisen jälkeen asettelu sitten kohdilleen, vielä alkuun hiekka-sukkahousu painonkin kera. Oksa on otettu aiemmin luultavasti salaman iskusta katkenneesta puusta, ettei ihan tuore siis. Tämä ei ole vaikuttanut vesiarvoihin, pH:kaan ei ole laskenut, vaikka se olis ollut toivottavaakin. Myöskään sähkönjohtavuus ei ole tänä aikana muuttunut, että mitään suolojakaan ei siitä ole liuennut. Mulla kun on turhankin korkeat pH:t ja joudun laskemaan niitä keinotekoisesti Pufferilla. Altaassa herkän kalan maineisia lajeja, kuin myös sukarapuja. Näillä näkymin pidän oksan altaassa edelleen. Partis ei näytä olleen kiinnostunut kuoripäällysteisestä koivusta, vaan viihtynee sitä varten olevassa kaupan mangrovessa.

Mä nyt en missään nimessä kehota ketään laittamaan kuorimatonta, vaan jokainen touhuilee omalla vastuullaan, kerronpa vain omista kokemuksista. Kolmesatasessa mulla on orinocon seepraplekoja, niillekin tarjoan vain ihan kaupan mangroveja varmuudeksi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Millä te omenia kuoritte? Kuorimaveitsellä tietenkin. L

Minulla on ollut projektina somistaa akvaario ohuilla ½-2cm paksuilla kutakuinkin suorilla omenapuun oksilla jotka painoin pystyyn altaaseen. Oksat olin saanut tänä keväänä karsituista puista, joten kunnolla kuivia ne eivät ole/olleet. Liotin oksia ensin muutaman päivän akvaariossa. Alkoivat kehittää jonkinlaista limaa kohdista joissa kuorta ei ollut. Nokkamonnit imeskelivät kuorta vaihtelukseen kai.

Tämän jälkeen otin oksat pois altaasta ja kuorin ne kuorimaveitsellä vain vähän puukkoa avuksi käyttäen ja otin"nilan"?(vihertävä kerros) pois. Oksat uudestaan altaaseen ja muutaman päivän sisällä erittyi reilusti limaa koko oksien mitalla. Veden pinnalle ilmestyi myös limakuplia. Oksat pois ja pesuun ja uudestaan altaaseen. Muutaman päivän sisällä limaa on tullut selvästi vähemmän, mutta pesin ne vielä tänään. oksat ovat nyt olleet altaassa noin puolitoista viikkoa. Oksien pesun yhteydessä olen vaihtanut myös n. viidesosan vettä.

Nyt seurailen mitä seuraavaksi tapahtuu. vesiarvoja en ole mitannut kun tuo ph on muutenkin ollut alhainen. Kalat eivät ole olleet moksiskaan.

Itse olen kyllä epäillyt ettei oksakokeiluni menesty, koska hiekan sisään pistetyt oksan päät ovat haisseet epäilyttävästi mädälle. olisikohan auttanut vaikka olisivat olleet rutikuivia, kun tuonne hiekan sisään joutuvat. Kivalta kuitenkin näyttää kuin lehtikalat puikkelehtivat moorapuumetsässä :P
1000, 100 ja 10 litraa
JPuranen
Junior Member
Junior Member

Haisee mädälle, limaa kehitty ja kalat voi hyvin?

Anteeksi nyt vaan tämä kysymys... Kuintenkin kysymyksessä on toisten henki ja terveys, vaikka ovat vaan kaloja.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Totta on! Oksat ovat nyt puhtaat. Vain keppien hiekan sisällä olevat päät haisevat. Ei siis vesi. Yksi tuhoon tuomittu keltakääpiöahvenkoiras tuntuu kuin ihmeen kaupalla toipuvan. Tapahtumia täytyy seurata. Minulla on tällä hetkellä siihen hyvin aikaa. Jos testaisin vettä niin saisitte sielullenne rauhaa [;)]

----------------------------------

Kirjoittaja Amos » 00:55, 24.05.2010
Amos kirjoitti:Jos testaisin vettä
Nitriitti ja nitraatti nolla, Gh 4-7, kh 6 , ph 6,5. Ovat pehmeän veden altaani normaaliarvoja. Nitraatti vähän matalampi kun kasveja on nyt vähän enkä lannoita mitenkään. Lapposin tänään osin tukkeutunuttakin pohjaa 60 litralla vettä.

Allas 450l, hieno hiekka, lämpö 25-26, vesi ja lasit kirkkaat 8-) . Eheim 2028 ulkosuodatin ja tuunattu Seran sisäsuodatin. Valaisimessa toiminnassa tällä hetkellä yksi uusi Seran brilliant daylight 36 W:n T8-putki.
1000, 100 ja 10 litraa
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

JPuranen kirjoitti:Kannattaa satsata muutama kymppi ja ostaa puut ihan akvaariokaupasta, niin ei tule mitään yllätyksiä vesiarvojen vaihtelussa. Jos on ihan pakko testailla puiden veteen liuottamia aineita, niin perehtymällä kirjallisuuteen aihepiiristä, tai vaikka selluloosan valmistuksesta jne.. niin asia ehkä selvinnee.
Minulle ei nyt ihan heti aukea, miten akvaario ja sellunkeitto liittyvät toisiinsa? Molemmissa on vettä ja puuta, mutta ei minusta edelleen riitä selittävänä teoriana. Voisitko tarkentaa tänne tai laittamalla linkkejä asiasta, kiitos.
JPuranen kirjoitti: Mikään kotimainen puu akvaariosssa ei ole pitkäikäinen eikä "turvallinen", koska vesi on normaalia väkevämpää nitraatin ja usein happamuuden suhteen. Miten puu kestää, pitää synkronoida vesiarvoihin. Hyvinkin emäksinen vesi säilyttää puuta normaalia pidempään, mutta pitää ymmärtää, että hajoava puuaines on yksi happamuutta muutteleva tekijä ja emäksinen vesi voi nopeasti olla hapanta.
Monet haluavat nimenomaan hapanta vettä. Riippuu kalastosta. Mikä on normaalia vettä? vesihanasta tuleva? lähijärvestä? kalojen kotijärvessä/joessa oleva? Kemiallisesti muuteltu?

Ymmärtäisin kuitenkin, että nimenomaan hapan vesi/suo säilyttää puuta kymmeniäkin tuhansian vuosia. Kyse on kaiketi siitä, ettei happea juuri ole tarjolla puun palamista varten...

Mistä muuten tiedät, että akvaariokauppa myy sinulle "turvallista" puuta? Tiedätkö edes mitä puuta sinulle myydään?
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”