![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omat hiekkani olen seulonut purojen pohjalta.
Valvoja: Moderaattorit
Joensuun K-raudasta ostin alkuviikosta 25kg säkin 0.7-1.4 puhallushiekkaa, 8e tuli hintaa.PieniPalikka kirjoitti:Onkohan kenelläkään tietoa saako hiekkaa pienemmissä määrissä kuin esim. 25kg rautakaupoista? En välttämättä tekis mitään ihan hirveellä säkillä kun on niin pieni pytty + ei juurikaan säilytystilaa ylimääräisille hiekoille.
Mutta eikös eri värinen hiekka ole myös eri laatuisesta kalliosta tullutta? Esim. punainen hiekka jostakin graniitista ja valkoinen hiekka kalkkikivestä, tai sen suuntaista?nepis76 kirjoitti:Hiekoissa ei oo mitään muuta eroa värin lisäksi kuin se, paljonko sitä joutuu huuhtelemaan.
Sori mä kirjoitin kommenttini epäselvästi. Yritin kommentillani tarkentaa omaan esittämääni kysymykseen siitä, että mikä on aiemman kirjoittajan mielestä normaalia hiekkaa. Mä ajattelin mielessäni hiekan ja soran eroa, että miks hiekka samentais ja sora ei. Kun kuitenkin ne on sillain samaa tavaraa, että kiveähän ne kaikki on. Toinen vaan hienommassa muodossa kuin toinen. Emmä niitten kivilaatuja ajatellut...They2 kirjoitti:Mutta eikös eri värinen hiekka ole myös eri laatuisesta kalliosta tullutta? Esim. punainen hiekka jostakin graniitista ja valkoinen hiekka kalkkikivestä, tai sen suuntaista?
Emmä sitä negiksenä ottanutkaanThey2 kirjoitti:Älä siinä nyt sorittele.En nyt tarkoittanut olla negatiivinen tolla vastauksella.
Juu, kokemusta on. Ehkä liikaakin.nepis76 kirjoitti:Emmä sitä negiksenä ottanutkaanThey2 kirjoitti:Älä siinä nyt sorittele.En nyt tarkoittanut olla negatiivinen tolla vastauksella.
Joskus vaan, kun jonkun asian on omassa päässä ajatellut, niin ei tule ottaneeksi huomioon, että joku toinen ei ajattelekaan mun päällä vaan sillä omallaan...
Onko niissä mustissa hiekoissa eroja? Siis onko hiekka alunperin mustasta kalliosta/kivestä, vai onko se värjätty. Jos se on alunperin mustasta kivestä, niin onko siinä kivilaadussa jotain mineraalejo, jotka ovat haitallisia kaloille. Jos hiekka onkin värjätty, niin onko väriaineessa jotain kaloille haitallista. Miksi mustaa hiekkaa ei saa hienommaksi, vaan se on melkein aina suht. karheaa? Onko kivilaatu sellaista, joka menee huonoksi, jos tehdään liian hienoksi. MIksi musta hiekka on niin terävää, ominaisuuksiensa takiako? Onko erimerkkisten mustien hiekkojen välillä jotain eroa edesmainituissa asiossa? Tässä joitain kysymyksiä, joihin kannattaa saada vastaus, ennen kuin ostaa mustaa hiekkaa.bj kirjoitti:Mustissa taitaa olla merkkikohtaisia eroja. En nyt kyllä millään muista, mistä merkistä oli puhetta joskus. Mulla on kääpiöahven/sukarapualtaassa ollu akvaarioliikkeen mustaa hiekkaa jo varmaan toista vuotta, eikä siitä ole ollut mitään ongelmaa. Senkään merkkiä en muutenn muista, mut saksalaista taisi ainakin pakkaaja olla. Musta hiekka vain on melko karkeaa, et pohjakala-altaaseen ei liene ihan parasta. Ainakin punaisten sukarapujen altaassa se on aika hieno.
Mistä ne valmistajat vetää mustaa kivea, joista tekee hiekkaa. Miksi ei luonnosta ole otettu hiekkaa, kerran kun mustat hiekat on tehty keinotekoisesti?bj kirjoitti:No sieltä se tuli - se oli juuri Rodasand, josta kerrottiin huonoja kokemuksia. Se ei oikeastaan ilmeisesti olekaan hiekkaa. Tuo mun musta on karkeaa, mut se ei ole terävää.