Valotestin spektrit nähtävillä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

saurama kirjoitti:Maisu sanoi, että hänellä yhden loisteputken altaassa oli tehoputki, jolla kasvit viihtyivät. Kun siihen vaihtoi täysväriputken, moni alkoi kituuttamaan. Kuinka paljon syynä on valon määrän vähentyminen ja kuinka paljon vain valaistuksen muutos (täysväriputki taisi olla vain kaksi viikkoa, jonka jälkeen se poistettiin) - jälleen kerran pitäisi tehdä perusteellisempi tutkimus.
Haluat siis väkisin vetää minut mukaan tähän keskusteluun? 8-) Huomasin tämän threadin vasta tänään päivällä.

Tuo mainitsemasi täysväriputki oli Arcadian Freshwater. Se tosiaan oli huono kokemus; koekaniineina minulla oli lähinnä vesitähdikkejä ja melalehtiä. Vesitähdikeille oli käydä köpelösti, melalehdet eivät sanoneet juuta eivätkä jaata ja ainoa pintakasvi eli Salvinia auriculata (tai natans, lähteestä riippuen) potkaisi tyhjää. Akvaario on 45-litrainen, valaisimessa potkua 15 watin verran, kalasto kohtuullinen ja akvaario kaikinpuolin tasapainoinen ja pitkään pystyssä ollut "jalokivi". Mielestäni muut tekijät kuin valon muutos oli suljettu aika tarkasti pois laskuista. Jollakin tuo sama putki voi toimia mainiosti, en sano etteikö se voisi toimia. Minulla kuitenkaan ei toiminut.

Jos minun pitäisi jotain noista spektrikartoista sanoa, niin väittäisin yhä edelleen valitsevani sellaisen putken jossa korkeimmat piikit ovat 520 nm:n yläpuolella ja painotus muutenkin selvästi sillä puolella. Joku toinen voi tehdä toisin enkä aio alkaa käännytystyöhön.

Hienoa että spektrit nyt löytyvät netistä, olet Samu nähnyt tässä paljon vaivaa harrastuksen hyväksi.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

maisu kirjoitti:Tuo mainitsemasi täysväriputki oli Arcadian Freshwater. Se tosiaan oli huono kokemus.
Ahaa. Tuota, minusta Freshwater ei ole ihan tyypillinen "täysväriputki". Spektristä näkee, että se on tri-spike eikä jatkuva, vaikka väritoisto silmämääräisesti onkin melko hyvä. Toisaalta valmistaja suosittelee Freshwateria yhdessä Original Tropicalin kanssa eikä sellaisenaan.

Kun olen puhunut täysväriputkesta, olen tarkoittanut laajaspektrisiä 900-sarjan putkia, joiden Ra-indeksi on yli 90. Ehkä en siis vieläkään suostu uskomaan, että täysväriputki olisi huonompi vaihtoehto kuin tehoputki [;)]
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
ismo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ismo »

aqua2002 kirjoitti:[Joku on noussut väärällä jalalla tänään ylös :mrgreen:

Minusta aikaisempi valotesti oli kiinnostava ja nyt etenkin nuo spektritkin. Ja auttaa se siinä mielessä, ettei ainakaan "mutu" tuntumalta ala ostelemaan 2x hintaista akvaarioloisteputkia verrattuna tavalliseen, joka ajaa saman asian.

Tietystikään akvaariokauppiaat (oletko?) eivät ole mielissään näistä tuloksista, kun putket jäävät hyllyille.
Hassua että kysymys tulkitaan aina [sensuroitu]...

Tottakai testi on kiinnostava ja "hatunnosto" niille jotka ovat nähneet suuren vaivan. Mutta silti pidän vähän hurskasteluna sitä väitettä että näillä tiedoilla se oikea valaistus löytyy...

Ehkä tärkein tämän testin tieto oli se että jokin "supermarket"-putki on riittävän samanlainen kun 5 kertaa kalliimpi akvaarioputki.

Kauppias... olen kai joskus jotain akvaariokamaa myynyt mutten siitä pahemmin kirjanpitoa pitänyt :-)
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

ismo kirjoitti:Mutta silti pidän vähän hurskasteluna sitä väitettä että näillä tiedoilla se oikea valaistus löytyy...
Kuten olen sanonut, kasvien kasvamisesta eri putkityyppien alla pitäisi tehdä erillinen testi. Sellainen olisi todella työläs ja pitkäkestoinen, mutta ei mahdoton. Tekemäni testi kertoo vain sen, miltä tankki näyttää eri putkien valossa. Spektrimittaukset olivat kuriositeetti, joille voi olla myöhemmin oikeasti käyttöä - tai sitten ei. Minulle itselleni testistä oli apua koska en pidä valosta, jonka alla värit toistuvat aivan päin seiniä. Kahlaamalla läpi tukon vaihtoehtoja huomasin, että suurin osa "oikeista akvaariputkista" ei kelpaisi omaan altaaseeni.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
ismo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ismo »

saurama kirjoitti:Kuten olen sanonut, kasvien kasvamisesta eri putkityyppien alla pitäisi tehdä erillinen testi. Sellainen olisi todella työläs ja pitkäkestoinen, mutta ei mahdoton. Tekemäni testi kertoo vain sen, miltä tankki näyttää eri putkien valossa. Spektrimittaukset olivat kuriositeetti, joille voi olla myöhemmin oikeasti käyttöä - tai sitten ei. Minulle itselleni testistä oli apua koska en pidä valosta, jonka alla värit toistuvat aivan päin seiniä. Kahlaamalla läpi tukon vaihtoehtoja huomasin, että suurin osa "oikeista akvaariputkista" ei kelpaisi omaan altaaseeni.
Pitäisi tehdä erillinen testi, mutta millainen? Testi kuitenkin on työläs ja liki mahdoton tehdä.

Luonnossa sinä pystyt arvioimaan putkien väriä kuten kuka tahansa muukin. Kun näkymä on tallennettu kameraan ja katsotaan tiedostona, tilanne ei ole enää objektiivinen.

En tässä olekaan kiistämässä testin hyödyllisyyttä, aina se "avaa silmiä" ymmärtämään asiaa toisella tapaa, mutta missä lopuu testin hyödynnettävyyden raja, tästä on lähinnä kysymys.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

ismo kirjoitti:Pitäisi tehdä erillinen testi, mutta millainen? Testi kuitenkin on työläs ja liki mahdoton tehdä.
Täysin aukotonta testiä ei voi tehdä, mutta suuntaa-antavan kyllä. Mr. S. taisi jo vähän kuvaillakin, millainen testi voisi olla.

Kati
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Mahtavat sivut - miksi eivät toimi enää?

Löysin sieltä aikoinaan mieleiseni yhdistelmän, mutta en tietenkään silloin kirjoittanut sitä ylös :roll: .

Voi tietysti olla, että vika on minun koneessani tai jotain?
Tosi hyödyllinen sivu! Takaisin!
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Jotakin tämän suuntaista arvelinkin... [:I]
Kiitos! :mrgreen:
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

maisu kirjoitti:Tuo mainitsemasi täysväriputki oli Arcadian Freshwater. Se tosiaan oli huono kokemus; koekaniineina minulla oli lähinnä vesitähdikkejä ja melalehtiä. Vesitähdikeille oli käydä köpelösti, melalehdet eivät sanoneet juuta eivätkä jaata ja ainoa pintakasvi eli Salvinia auriculata (tai natans, lähteestä riippuen) potkaisi tyhjää. Akvaario on 45-litrainen, valaisimessa potkua 15 watin verran, kalasto kohtuullinen ja akvaario kaikinpuolin tasapainoinen ja pitkään pystyssä ollut "jalokivi". Mielestäni muut tekijät kuin valon muutos oli suljettu aika tarkasti pois laskuista. Jollakin tuo sama putki voi toimia mainiosti, en sano etteikö se voisi toimia. Minulla kuitenkaan ei toiminut.
Otin tämän putken nyt uudelleen koekäyttöön, jopa ihan rahalla ostin sellaisen tarkoituksella. 8-) Nyt kaniineina on hieman erilainen kasvilajisto mutta allas on sama, bakteerien ja biologiansa osalta vuosikausia unelmanhienosti toiminut 45-litrainen kokoonpano; jaavansammalta, ruskomelalehteä, afrikansaniaista ja ricciaa sekä kolme Betta coccinaa ja runsas kierteissarvikotiloarmeija. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Laureena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Laureena »

Täällä meidän perheen valotestit:
http://s92.photobucket.com/albums/l39/s ... valotesti/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”