Teemu Salonen kirjoitti:...
Mutta suomessahan on sananvapaus joten en näe mitään syytä olla esittämättä mielipidettäni. Itse en lidlissä asioi aikaisemmin mainitsemistani syistä. McDonalds on myös mustalla listalla. Nuoria on helppo pyörittää kun ne eivät tiedä oikeuksistaan eivätkä myöskään velvollisuuksistaan.
Mutta hei, jos joku haluaa hakea sen altaan sieltä, ni sitte hakee en mä tule barrikadeille sitä estämään:)
Jokohan muuten tässä tulee ensimmäinen aalto akvaarioharrastuksen siirtymisestä päivittäistavarakauppaan? Akvaarioliikkeet joutuvat kaventamaan valikoimiaan ja pakosta tarkistamaan hintojaan koska kauppoja menetetään jatkuvasti ulkomaille. Jokainen ulkomailta tilattu ruokapurkki on pois suomalaiselta maahantuojalta. Maahantuojan tarve tilata tavaraa pienenee jolloin yhtä ruokapurkkia kohden rahti nousee. Se taas tuo paineita hinnankorotuksiin ja näin kehä alkaa alusta.
Jollei muutosta tapahdu, ei suomessa kohta ole kun muutama akvaariokauppa ja nekin isoissa kaupungeissa. Tarjolla neontetroja ja partamonneja. Että se siitä...
Jos myyjä esittää mielipiteen, jossa hän kritisoi kilpailijoita, niin myyntialan oppien (Esim. Xeroxin myyjäkoulutus) mukaan hän ampuu itseänsä jalkaan. Kilpailijoista ei pitäisi taitavan myyjään puhua hyvää eikä pahaa, heistä pitäisi vaieta. Oikeastaan heitä ei ole
Omista tuotteista tulee etsiä edut asiakkaalle, ja kertoa ne. Huonoja puolia ei kerrota oma-aloitteisesti, mutta jos asiakas kysyy, tulee kertoa/myöntää rehellisesti asia. Haitan kertomisen jälkeen heti poimitaan esiin etu, jota asiakkaan tiedetään arvostavan. Näin haitta neutraloituu.
Taitava myyjä ei myöskään ryhdy riitelemään mahdollisten asiakkaidensa kanssa tai nimittelemään näitä vajaaälyisiksi tms. (ainakaan julkisesti).
Täällä Lidlin mollaaminen mielikuvilla, mielipiteillä ja osatotuuksilla johtaa harrastajat arvelemaan, että tietysti myyjällä on oma lehmä ojassa, ja harrastajan luottamus myyjän asiallisuuteen saattaa vähetä. Myös harrastajat, jotka eivät ennen ole Lidlin akvaarioista kuulleetkaan, kiinnostuvat niistä, kun niitä niin mojovasti mollataan; varsinkin jos parjaaminen ei kohdistu itse tuotteen ominaisuuksiin. Myöskin myyjien mahdollisten ongelmien piilotteluyritykset vähentävät luottamusta; arvostuksen saa rehellinen myyjä, joka myöntää virheensä, pulmansa silloin kun ne ovat tulleet esille ja puheeksi.
Näitä myyntioppeja voivat käyttää yksityisetkin keskinäisessä kaupankäynnissä.
Päivittäistavarakaupan siirtyminen myymään myös akvaariotarvikkeita luo lisää harrastajia ja näkyvyyttä ja luullakseni on hyväksi alalle. Esim. lahjoitellessamme kaloja ja kasveja ja jopa tarvikkeitakin tulee mukaan ihmisiä, jotka sitten tarvitsevat muutakin.
Jos maahantuojia katoaa ja ihmiset tilaavat tavaroitaan edullisemmin hinnoin Saksasta, ei siitä alalle ole välttämättä haittaa. Kun asiakkaalla on kielitaitoa(ja sitähän alkaa olla yhä enempi) niin on lähes yksi lysti, mistä korkealaatuinen tuote tulee.Kielitaitoinen saa valistusta ja neuvoja netistä jo niin paljon, että voi valikoida luotettavimmat paikat, ei tarvitse kävellä kyselemään akvaariokaupasta.