Veden lämpötila ja sen jäähdyttäminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: veden lämpötila ja sen jäähdyttäminen

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kun meillä merivesiharrastus lähti käyntiin niin sähkölaitos muisti meidät 450 euron tasauslaskulla. Silloin ei ollut mitään jättivalaisimia saati mitään jäähdytystä, edes ropellereita... Kun iso merivesiallas myytiin pois, putosi sähkölasku puoleen.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Jäähdytysasiasta ja sen hintavuudesta.

Minun 2 kpl 120mm tuulettimia, jotka siirtävät kostean alakaapin ilman huoneilmaan, jotta haihtuvuus toimisi paremmin, maksoi alle 10e. 2kpl tuulettimia tietokoneliikkeen poistohyllystä 2e á ja 12v muuntaja DealExtreme.com:sta n. 2,5e. Kolvi käteen ja plussat plussiin ja miinukset miinuksiin. Jes, vedenlämpötila pysyy kurissa.

Onhan niitä coolereitakin, mutta kuten Jorg sanoi, ei semmoisen vesijäähdyttimen käyttö ole loppujen lopuksi kovin fiksua. Otetaan esimerkki. Huoneilma on helteen takia n. 30 C, valot lämmittävät allasta ja haihtuvuus on mitä on, siitä huolimatta veden lämpötila nousee >30C. Coolerilla sitä saisi tiputettua kylmemmäksi, joo. Tulos: Vies sähkö niin pal [sensuroitu] ja kun altaan vesi on kylmempää kuin huoneilma siihen kondensoituu vettä. Jee :D. Samalla sähkömäärällä, mitä jäähdytin kuluttaa, voi viilentää vaikkapa koko akvaariohuoneen lämpöä. Katoin justiinsa eilen, että Veikon koneestä saisi pienen ilmastointilaitteen pauhaamaan. Kun huoneen lämpötila pysyy n. 20C niin altaan vesikin pyörii siinä 25C hujakoilla.

http://www.veikonkone.fi/application?or ... _main_id=4

Sähkön maksimikulutus 850W, aika paljon, mutta fiksumpaa ja tehokkaampaa se on, kuin vedenjäähdytin.

Elena: Onko sulla sähkölämmitteinen kämppä? Hanki ilmalämpöpumppu! Lämmität sillä edullisemmin talvella ja kesällä se hoitaa kämpän kiehumisvaarat.

ps. Hätävarana voi ja kannattaa tehdä RO-vedellä jääkuutioita. Itselläni on jatkuvasti pakastimessa jäädytettyjä maitopurkkeja. :D Tai miksei kylmäkalletkin kävis, eipähän tule ylimääräistä vettä altaaseen. Ala-altaaseen iso jääkimpale on hyvä ensiapu.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Meilla on kaytossa SeaChill TR-20 1/3 HP Aquarium Chiller by TECO. Pitaa altaan lammon tasaisena.
Kuva

Pelkat tuulettimet eivat auttaneet vaikka meilla on myos ilmastointi talossa ja sisatilan lampo on jopa kesalla tasainen 22C (ulkolampotila 32C). Valoina 3 x 400W MH ja veden kokonais maara n. 770 litraa.

Jos jostain syysta chilleri pettaa, niin automatiikka sammuttaa valot tarpeen mukaan (AC 3). Jos sahkot menee talosta niin silloin generaattori kaynnistyy.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kuten cmmd totesi, niin minäkin olen ihmetellyt miksi ihmiset ostavat jäähdyttimiä altaaseen, kun samalla rahalla saa ilmalämpöpumpun tai sitten paljon halvemmalla siirrettävän huonetilan jäähdyttimen. Sitä en tiedä, että minkälainen ilmankosteus lämpimissä maissa on talojen sisällä. Se vaikuttaa jäähdytysjärjestelmän valintaan. Suomessa tuulettimien käyttö ei ole mitenkään kikkailua, samaa menetelmää, haihdutusjäähdytystä, käytetään esim. maataloudessa. Veden haihduttamisen tehoa voi arvioida hyvin sillä, että keittää hellalla 10 litraa vettä höyryksi. Saa meinaan porista muutaman hetken luokkaa 1000W (?) teholla.

Tuulettimien käyttö on myös suhteellisen varma menetelmä. Ei pelkkään kompressoriinkaan voi luottaa. Tuulettimia taas voi olla useampia ja harvoin ne kaikki hajoavat samaan aikaan. Tuulettimien kompastuskivi on kuitenkin se, että kun huonetilan ilmankosteus kasvaa liian suureksi, heikkenee jäähdytysteho. --> Valojen sammutusautomatiikka on pakollinen ja halpa vakuutus.

Summa summaarum, kalliimpi ei ole aina parempi :)
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

SpiderWoman kirjoitti:Valoina 3 x 400W MH ja veden_kokonais_maara n. 770 litraa.

No en ole kyllä yllättynyt, että altaasi vaatii erillisen jäähdytttimen. Tosin sehän riippuuu ihan, miten nuo lamput on aseteltu, esim tehokas ilmansiirto altaan pinnalta vaikuttaisi todella paljon.

Olen nähnyt tuon kokoisia altaita valaistettuna 2x 250W tai 3x 150W tai ihan maks 3x 250W.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Itse hommasin Bauhaussista 250 eurolla ilmanviilentimen, joka poistaa ilmasta myös kosteutta. Tämän laitteen ja kennopuhaltimen avulla olen saanut lämmöt pysymään helteelläkin 26 - 27 asteessa. Aikamoista möykkäähän tuo viilennin pitää, mutta ei sitä tarvitse pitää päällä kuin 6 tuntia päivässä (se aika kun on töissä). Lämpö poistuu nopeammin akvaariosta, kun huoneilma on vähän kuivempaa, tai ainakin näin olen sen järkeillyt...

Allas on 504 litrainen 112 litraisella tekniikka-altaalla ja valaisimena 2 x 250W HQI ja 4 x 54W T5. Huoneiston pinta-ala 54 neliötä. Samassa huoneessa on 160 litrainen allas 150W HQI:llä.
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Merihemmo kirjoitti:Itse hommasin Bauhaussista 250 eurolla ilmanviilentimen, joka poistaa ilmasta myös kosteutta. Tämän laitteen ja kennopuhaltimen avulla olen saanut lämmöt pysymään helteelläkin 26 - 27 asteessa. Aikamoista möykkäähän tuo viilennin pitää, mutta ei sitä tarvitse pitää päällä kuin 6 tuntia päivässä (se aika kun on töissä). Lämpö poistuu nopeammin akvaariosta, kun huoneilma on vähän kuivempaa, tai ainakin näin olen sen järkeillyt...

Allas on 504 litrainen 112 litraisella tekniikka-altaalla ja valaisimena 2 x 250W HQI ja 4 x 54W T5. Huoneiston pinta-ala 54 neliötä. Samassa huoneessa on 160 litrainen allas 150W HQI:llä.
Itselläni myös siirrettävä ilmastointilaite, tosin poistoilmanletku on hankaluus. Mulla haihtu makeasta vedestä melkein 3x enemmin kun se ilmastointilaite oli päällä. Ja sairas melu... no olipahan kämppä viileä, ei siinä mitään. Ja lasku sen mukainen :mrgreen: .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”