Tervetuloa, niin palstan kuin pallokalojen omistajienkin joukkoon.NannaKoo kirjoitti:Terve! Liityin foorumiin vasta, olen onnellinen eväkkäiden tuore mami elokuulta. Tai nyt aikuisena tuore, pikkutyttönä harrastin akvaariota myös.![]()
-Nanna

Kotiloiden viljely on joko äärimmäisen helppoa tai erittäin tuskaista. Toisilla ne lisääntyvät ja kasvavat saavissakin, mutta esimerkiksi oma viljelmäni lähti käyntiin vasta kun annoin mönkijäisille oman 60 litraisen käyttöönsä. Avainsana on runsas ruokinta, melko korkea lämpö ja se, ettei missään nimessä tahdo kotiloidensa kasvavan. Otukset kaipaavat jatkuvaa uhkaa olemassaololleen, jotta älyävät lisääntyä. Nytkin omani (tuota Jennkan superlajiketta) tuntevat olonsa kai turhan turvalliseksi kun muniminen ei enää kiinnosta.

Ihan se vaasi ei taida riittää, vaikka onkin ainoa Aallon suunnittelema tuotos, joka pitää vettä... Mutta jokin hieman isompi pönttö, pieni suodatin ja reilusti ruokaa kelpaa, tai sitten ei. Itse olen jo suunnitellut, että salaujutan muutaman kotilon äitini akvaarioon ja sitten auliisti käyn aina pelastamassa hänet ylimääräisiltä yksilöiltä.
Toinen hyvä kasvateltava on marmorirapu, joka lisääntyy oikein kivasti ja on melkoinen persoona itsekin. Hakutoiminnolla löytyy lisää jos kiinnostus heräsi. Vaatii sitten toki jo ihan oikeat akvaario-olot ja karkumatkat estävät päälyslasit.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kääpiöpallot ovat niin hurjan pieniä, ettei niitä tosiaan oikein voi ruuatta jättää, varsinkaan noin vauvoina. Kotilot ovat, kuten Mika taisi joskus sanoa, hyvää ruokaa sillä ne pysyvät tuoreena kunnes tulevat syödyiksi. Muuten kyllä on hyvä tehdä pikku palveluksia kavereille, jotta nämä loman tullessa ovat kätevästi sellaisen velkaa.