Aquarell akvaario - hyvä?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Re: Aquarell akvaario - hyvä?

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Corydoras kirjoitti:Kalustealtaita suosien enemmän kuin metallirimpuloita. Toki jos on kotona muovimatto ja valkoiset seinät niin ei ole väliä onko metallinen akvaario vai kalusteallas.
Meillä on muovimatto ja valkoiset seinät, mutta mulle on aina ollut ehdottoman tärkeää, että akvaariot on mustareunaisia. Siksi on Kalaxin mustakehyksinen ja musta Juwel. Myös Aquarell ja Joki olivat aikoinaan mustareunaisia. Muutamat merkit ovat jääneet pois ihan vain siksi, ettei niitä saanut mustina. Kalaxista ja Helsingin akvaariokeskuksen palvelusta sen tilaamisessa ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Puolittivat vielä etummaisen päälyslasinkin, vaikka vähän jälkijunassa sitä pyysin. Joki-akvaarion puinen jalusta on muuten sentään ollut ihan ok, vaikkei itse akvaario ollutkaan. Jos tuo Kalax on niin kestävä kuin luvataan, niin aika varmasti tulevat akvaariot ovat samaa merkkiä.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Ei se luotettava/kallis merkki luottamusta aina herätä. Meillä hajonnut yksi allas, Akvastabil, jonka pitäisi olla laatumerkki ainakin hintansa puolesta. Ei se auttanut. Allas oli rakennettu pohjan ympäri kuten pitääkin mutta kaikki lasit olivat toisissaan kiinni. Ei minkäänlaista elämisvaraa. Tämä kaikki oli piiloitettu ALU-listojen alle. Asia selvisi kun hajoamisen jälkeen asiaa tutkin.

Itse suosin kokolasialtaita kun niissä virheitä on melkein mahdoton peittää. Kotona tälläkin hetkellä 1500,1000 ja 300 litraiset, kokolasi altaat. Kaksi Suomessa rakennettu ja yksi MP saksasta.

Aquarellista ei kokemusta. Jotenkin tulee mieleen vesivärimaalaus... :?

Mitä eroa muuten on Kalax ja Juta altailla?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

HomerXVI kirjoitti: joku tuolla kritisoi sitä kun haukutaan muutamia valmistajia mutta en minäkään mene kyllä koskemaan yhteenkään kotimaiseen akvaarioon jos en takuuvarmasti tiedä että se on niin hyvää laatua että siihen uskaltaa rahoja satsata ja toistaseksi ne valmistajat on aika vähissä!
Ensin perustelen asiaa enempi Homerin viestin takia ja Muffelle sanon, että vai niin, että silleen. Eipä ole tullut mieleen, että muiden viestejä lukiessa pitäisi kahlata ensin vanhatkin 8O .

Siis nyt ei HomerXVI vissiin lukenut ajatuksella, mun kitinöissä pointti ei ollut se, että onko ko. akvoissa vikoja vai ei, vaan pointti oli se, että "mollaaja" on tai on ollut töissä likipitäen naapurissa, kilpailevassa firmassa. Henk. koht koen vielä asian minuu koskettavana, koska pääsääntöisesti pienet roponi kannan juurikin tuohon viime mainittuun liikkeeseen. Lisäksi viestistä rivien välistä välittyy kuva, että ko akvojen suosittelija ja siis myöskin ostaja, on vähintään yhtä tyhmä kuin saappaan varsi, että kiitos vaan. Pistää toviksi miettimään liikkeenkin myyntikikkoja, kuin myös että kuinka mukavaa siellä on asioida… Mullakin siis on ollut noita akvoja, viimeisen ostosta ei ole edes kovin paljoa aikaa, vieläkään tähän mennessä ei mulla ole ollut omakohtaisia huonoja kokemuksia niistä, joista käsityksiäni oisin voinut muuttaa, valitan. Ja kuinkas ollakaan, olen myös oman allaskoon tarpeen muuttumisen takia myynyt noita eteenpäin, siis pommeja 8O , ei ne nyt mun mielestä mitenkkään olleet niitä noihin muihin omiini verraten, eikä mulla todellakaan ole tapana myydä sellaisia eteenpäin.

Minuu ei kauheasti minkään alan kaupassa innosta ostoksille se, että kaupankäynti perustuisi kilpailijan haukkumiseen, tosin tässä tapauksessa itse kauppiaasta en voi todellakaan näin sanoa, aina ollut asiallinen ihan altaistakin puhuttaessa, onneksi. Silläpä asiaan takerruinkin. Tietysti kukin alan myyjä tai kauppias itse tiensä valitkoon, ei kuulu mulle sen enempää, se vain voi vaikuttaa esim. mulla siihen, että missä kaupassa jatkossa asioin.

Ehkä jatkossakin kumminkin sinne enimmät rahani vien, ehkä. Tietysti voi olla, että Muffen mielipide oli(kin) ihan omiin kokemuksiin yksityishenkilönä perustuva, mutta syyt mollaamiseen olis sitten myöskin kannattanut kirjoitukseen heti perustella, mollaamiseen kun kumminkin kilpailijalla voi olla muutkin, eikä aina ihan vilpittömät, tarkoitusperät. Joka tapauksessa, kun töissä alalla on ollut, ei ihan tavisharrastaja ole enää mielipiteiltään, se ei tästä ny mihinkään muutu, siihen nyt on aika vaikea uskoa ihan puhtaasti. Noin yleisesti: Mikä ettei kauppias omia tuotteitaan saisi kehua ja niin pitääkin, mutta ei kilpailijaansa haukkumalla vaan vain tuomalla esiin omansa paremmuudet. Se ainakin mun ostopäätöstä voisi jouduttaa ja ollen ihan hyvillä mielin, tietysti muista asiakkaista en tiedä..

Luin kyllä tässä ketjussa pleko88:n (muistinkohan kirjoittajan oikein) pitkän ja asiallisen jutun akvojen valmistuksesta. Joista kyllä tuli mieleen ko. akvoista nuo lasien hionnat, että eivät ihan tuota tasoa ehkä ole. Lieneekö sillä vaikutusta lujuuteen, lähinnä maallikkona saumoja mietin, "roso"reunaisessa helpommin vuotoja? Muutoin ulkoasultaan ovat tosi siistejä nykyään, mustat viivasuorat silikonit pystysaumoissa tekee akvan siistin ja säntillisen näköiseksi. Ylä ja alareunoissa onkin ihan nätit kehykset. Lisäksi lasin paksuudet on olleet kokoihin nähden riittävät. Ylätuet lasia, jolloin ei monimetalleillakaan tule varjoja riippumatta valaisimien sijainnista. Jalustat kokopuisena roiskeet kestäviä ja kaapistolla myös ihan hienot ja käyttökelpoiset, voi vielä petsata ihan sillä värillä, mitä vain ite haluaa, jos ei valmiista valikoimasta löydy mieleistä. Siinä mun näkemät hyvät asiat. Muutahan ei tavallinen akvan pelkkä käyttäjä ei noista osaa sanoa, en ole purkanut niitä osiin, kun ite en tee silikonien vaihtoja. Tässä ketjussa oli kyllä muutaman käyttäjän kommentti puutteista omakohtaisessa käytössä.

Jätelasin käytöstä (näissäkö ko altaissa) luen ensi kerran nyt. Kenen antamaan tietoon perustuu ja mitä käytännössä tarkoittaa, mitä on jätelasi?

Nykyiset altaat mulla mitä lie merkkejä, parista niistä huonoa sanottavaa, eivät kyllä ole Joki-altaita. Toisen keskituen ruuvit ruostuneet jonkin verran. Toinen Aquarelle jonka silikoneissa levää, allas ei kovinkaan vanha vielä, tyhjennyksessä pitänee katella, onko sitä päässyt myös niiden alle kasvamaan. Pystysaumat kehyksettömät, silikonit vaaleat, suttuisemmat kuin esim. Joki-altaissa. Kummatkin altaat pois pistäessä menis lahjoitetaan palstalle fiksaajalle...
Kehutuille Gianteille en ole koskaan lämmennyt, joskus omistanut sellaisen. Kokoihinsa nähden mun mielestä niissä aika ohuet lasit vaikka nyt en ole kuullutkaan, että poksahtelisivat, keskituet ei myöskään aina pitkäikäiset. Tuo isoin allas on omaa luokkaansa, siitä ei varmaan ikinä ainakaan lasit poksahda; ei ole kuin 150 x n. 45 x n. 45 ja painaa kuin synti. Hädin tuskin kaverin kaa kaksistaan saatiin se kannettua, tuli kyllä mieleen, että lasin paksuudessa on jo liioiteltu, vai mikä siinä painaa... no, lienee lujaa tekoa, jos silikonit on ok.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Re: Aquarell akvaario-hyvä?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Muffe kirjoitti:
bj kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta voisitko millään lopettaa mollaamasta noita, kas, kun ei anna kovin hyvää kuvaa tuo, kun olet/olit töissä kilpailevassa firmassa. Vie myöskin pohjaa puheiltasi... Kiitos ja anteeksi.
En nyt millään voi. Asialla ei ole mitään väliä olenko töissä kilpailevassa firmassa vai en. Jos selaat viestihistoriaani niin löydät huomattavasti pidemmältäkin ajalta parjaustani kyseisen firman pommeista. Alkaen ihan omasta entisestä sekä nykyisestäkin kokemuksestani. Ja ihan näin muuten vaan, Porin Akvaariokeskus tai Kuopion Akvaariovalaisin tuskin valmistaa altaita jätelasista niin kuin eräs toinen firma.
Kirjoitan foorumilla yksityisenä henkilönä ja minulla on oikeus sanoa mielipiteeni. Piste.

ja HomerXVI: Ei toki, Giant -akvaarioita valmistaa Kuopion Akvaariovalaisin ja tällä tukulla ei tietääkseni ole nettisivuja.
Ei kai se firma ole H.gin akvaariokeskus? Ei tarvitse mainita nimeä mutta haluaisin vain tietää ettei ole tämä kys.koska tilaan mahd.altaan sieltä.

---------------------------
Mustavaris kirjoitti:Meillä on muovimatto ja valkoiset seinät, mutta mulle on aina ollut ehdottoman tärkeää, että akvaariot on mustareunaisia. Siksi on Kalaxin mustakehyksinen ja musta Juwel. Myös Aquarell ja Joki olivat aikoinaan mustareunaisia. Muutamat merkit ovat jääneet pois ihan vain siksi, ettei niitä saanut mustina. Kalaxista ja Helsingin akvaariokeskuksen palvelusta sen tilaamisessa ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Puolittivat vielä etummaisen päälyslasinkin, vaikka vähän jälkijunassa sitä pyysin. Joki-akvaarion puinen jalusta on muuten sentään ollut ihan ok, vaikkei itse akvaario ollutkaan. Jos tuo Kalax on niin kestävä kuin luvataan, niin aika varmasti tulevat akvaariot ovat samaa merkkiä.
Sama täällä, mustat kehykset tai silikoonisaumat pitää ehdottomasti olla!
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

monniomistaja kirjoitti:Ei kai se firma ole H.gin akvaariokeskus? Ei tarvitse mainita nimeä mutta haluaisin vain tietää ettei ole tämä kys.koska tilaan mahd.altaan sieltä.
Ei ole kyseessä tuo firma, nämä kyseessä olevat puljut on turkulaisia. Että osta pois vaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
KeijoT
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Itämeren saastuttajat
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KeijoT »

bj kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Ei kai se firma ole H.gin akvaariokeskus? Ei tarvitse mainita nimeä mutta haluaisin vain tietää ettei ole tämä kys.koska tilaan mahd.altaan sieltä.
Ei ole kyseessä tuo firma, nämä kyseessä olevat puljut on turkulaisia. Että osta pois vaan.
Itselläni on tuollanen Joki-akvaario ja ulkonäöllisesti sekä akvaario että jalusta on parasta laatua mitä olen nähnyt. Valaistusta ei varmasti enää paremmin voisi toteuttaa.
Sivusaumoihin tuntuu saavan tökittyä kynnellä väliin, eli taitaa olla käytetty ihan riittävästi saumausainetta. Lieneekö sitten liimaa vai jotain erikoissilikonia.

Pohjaa ei tullut tarkasteltua ennen käyttöönottoa sen tarkemmin ja tätä palstaa lukiessa onkin alkanut vähän huolestuttaa sen kestävyys, vaikkakin laatu tuntuu olevan erinomaista ulkoapäin.
Akvaario makaa suoraan kaapiston päällä ilman mitään pehmukeita ja jos en aivan väärin muista niin koko akvaario on alumiinireunojen varassa eikä pohjalasi koske pöytään laisinkaan. Lasi on varmasti laskettu kestävän tälläisen asennuksen, mutta silti pohjan kestävyys huolestuttaa paljon enemmän kuin sivulasien. Listoista en osaa sanoa ovatko ns. rakennelistoja vai koristelistoja. Tuntuvat kuitenkin olevan vankasti kiinni ja olisihan se tyhmää olla liimaamatta listoja kunnolla runkoon kiinni.

Joku asiaan paremmin perehtynyt voisi kertoa tuosta joki-akvaarion pohjan rakenteesta faktoja.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Aquarell-akvaario täällä, hopeanväriset metallikehykset (hmm.. alumiinia?). Käytössä ollut minulla 3 vuotta, ostin käytettynä. Ei valittamista. Kaapistosta en tiedä onko se saman firman, mutta asiansa ajaa, valkoiseksi maalattua lastulevyä.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tähän mennessä on taloudessa ollut kutakuinkin kaikkia tehdasvalmisteisia altaita enkä ole pitänyt turvattomana kuin yhtä - Juwelin rioa. Kun kehysaltaista puhutaan niin kaikkihan sen tietää, että suurin osa niistä on kasattu väärinpäin, pohjalasin päälle eikä ympärille ja että monessa merkissä listat eivät tue mitään, vaan ovat vain suttusaumojen peittäjiä. Mutta kuitenkin altaat lähes poikkeuksetta kestävät vuodesta toiseen, joidenkin altaiden silikonisaumat toimivat erinomaisesti kymmenienkin vuosien jälkeen (mukaanlukien ihka ensimmäinen akvaarioni, 80-luvulla hankitun Giantin). Juwelissa minua askarrutti kovasti mystiset muoviset poikkituet ja kun ne alkoivat irtoilla 8O niin teimme varman päälle ja laitettiin kunnon lasilistat niiden tilalle.

Altaita enempi minua hermostuttaa jalustat. Putkijalustat ovat usein säädettäviä ja ensikasauksen jälkeen erinomaisen tukevia, mutta kuten moni on todennut, jokseenkin epäsisustuksellisia. Ns. "kalusteakvaariot" järkyttävine lastulevyjalustoineen ovat katastroofi puettuna nättiin muoviin - pienikin naarmu pinnassa riittää ja vesiliraukset imeytyvät levyyn, tekevät siitä weetabixin ja vääntävät allasta kieroon...

Ongelma on täällä ratkottu rakentamalla altaat ja jalustat itse :mrgreen: Maksaa pirusti enemmän kuin kaupasta ostetut, mutta onpi rauha sielussa kun tietää, että lasien välissä ON silikonia, pohjalasi on missä sen kuuluu olla ja jalusta on tukevaa vaneria. Puh 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”