Partamonnista kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Partamonnista kysymyksiä
Partamonnien kysynnän puutteeseen ei ole syynä, etteikö kala olis hieno ja persoonallinen.
Syy on runsas lisääntyminen ja sesn vaatima iso akvaario, yksikin vähintään 100 litraa ja kaksi samaa sukupuolta semmoset yli 150 litraa ja mielellään pohja-alaltaan iso eli litrat ei niinkään tärkeät kuin pohja m2.
Syy on runsas lisääntyminen ja sesn vaatima iso akvaario, yksikin vähintään 100 litraa ja kaksi samaa sukupuolta semmoset yli 150 litraa ja mielellään pohja-alaltaan iso eli litrat ei niinkään tärkeät kuin pohja m2.
Pakko laittaa väliin. Onko satalitranrn iso akvaario?
Se on miten sen mittaa eli 100x35x30 on monnisille aika iso, mutta 100 litrainen (70x40x40) ei ole.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Eilen albispartiskoiraan luolan suulla notkui yksi poikanen. Sellainen pieni, jolla on vielä iso ruskuaispussi. Taisipa tuo joutua palettikalan tai kääpiönuoliaisen ateriaksi.
-
- Member
Minä täällä taas kyselemässä. Tilanne on nyt tuolla akvaariossa se että koiras jätti luolan ja ilmeisesti jälkikasvukin on lähtenyt uimaan.
Minkä kokoisia partisvauvat on sen jälkeen kun ovat sen ruskuaispussinsa kuluttaneet ja lähteneet uimaan?
Jos niitä on elossa niin yhtään en ole nähnyt. Mutta voi olle ettei ole vielä silmään osunut, koska akvaarion pohja on vaalea ja partikset on albiinoita.
Minkä kokoisia partisvauvat on sen jälkeen kun ovat sen ruskuaispussinsa kuluttaneet ja lähteneet uimaan?
Jos niitä on elossa niin yhtään en ole nähnyt. Mutta voi olle ettei ole vielä silmään osunut, koska akvaarion pohja on vaalea ja partikset on albiinoita.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Oisko noin 3-4mm.lendu kirjoitti:Minkä kokoisia partisvauvat on sen jälkeen kun ovat sen ruskuaispussinsa kuluttaneet ja lähteneet uimaan?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Member
Eli niitä saa etsiä silmät sirrillään ja paremmin vois nähdä jos pesis akvaarion etulasinDeicide kirjoitti:Oisko noin 3-4mm.lendu kirjoitti:Minkä kokoisia partisvauvat on sen jälkeen kun ovat sen ruskuaispussinsa kuluttaneet ja lähteneet uimaan?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Et takuulla löydä, jos möllöttävät paikallaan, mutta vanha totuushan on "liike paljastaa" ! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Sieltä isoimmasta päästä poikasia nuo ovat, jos vertaa perinteisiin akvoissa pidettävien kalojen poikasiin. Eli normaalinäöllä pitäisi nähdä ilman sen kummempaa tihrustelua, jos vaan silmä osuu kohdilleen.
-
- Junior Member
Oli ihan pakko laittaa. Meidän partamonnit ei lisäänny! Yli 2 vuotta niitä on ollu eka 250 nyt 741 l akvassa kumpaaki sukupuolta yht n. 12 kpl koko n.5-8cm.Vähän tuo ihmetyttää mut eipä tarvii poikasille uusia koteja etsiä.Missäköhän "vika"?
Altaat 1568 L ja 720L.
-
- Elite Member
Älä mieti sitä, vaan ole onnellinen.
Aika hassua kyllä.
-
- Junior Member
Moikka! Minun partamonni kudetus ei onnistu.
Mutta erittäin kaunis miljoonakala naaraani sai poikasia 13.9.09, eli ovat nyt kuukauden ikäisiä.
Minulla olisi muutama kysymys miljoonakalan poikasista:
-Millä ruokin? On seran mikropan poikas hiutaleita/pölyä.
- Selviävätkö kelluvassa hammaskarppi synnytys altaassa?
Muita hoito vinkkejä?
Sitten taas partamonni asiaan. Minun täytyy ilmeisesti vain odottaa että monnini ovat tarpeeksi isoja kuteakseen. Olen kokeillut sadekautta, ruokavaliota ja lämpötilan laskemista. Ei auta kuin odottaa
.
Kiitos vastauksista ja vinkeistä jo etukäteen!
T. Eikkumonni ja huolestunut tytär

Muita hoito vinkkejä?
Sitten taas partamonni asiaan. Minun täytyy ilmeisesti vain odottaa että monnini ovat tarpeeksi isoja kuteakseen. Olen kokeillut sadekautta, ruokavaliota ja lämpötilan laskemista. Ei auta kuin odottaa

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Hmm.. Aika pieniä, jos ovat jo kaksivuotiaita.---kultakala--- kirjoitti:Oli ihan pakko laittaa. Meidän partamonnit ei lisäänny! Yli 2 vuotta niitä on ollu eka 250 nyt 741 l akvassa kumpaaki sukupuolta yht n. 12 kpl koko n.5-8cm.Vähän tuo ihmetyttää mut eipä tarvii poikasille uusia koteja etsiä.Missäköhän "vika"?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Junior Member
Jäin tässä yhä miettimään noita meidän partamonneja,kun ei poikasia näy.Ne on vanhempia kun kaksi vuotta.Sen ajan ne on meillä ollut.Eli eka ehdotus on se että tuon porukan uroksilla ei ole niin mahtaa partaa kun näillä uusilla mitä sain lahjotuksena toiseen akvaan. Eli olisko siinä syy? Toinen mitä tuli mieleen että samassa akvassa asuu kaksi n. 10cm oka monnia.Syökö ne poikasia? Entäs huntu pyrstöiset kultakalat? Kun ei ole näkynyt sielläkään vaikka ed paikassa oli.
Altaat 1568 L ja 720L.
-
- Junior Member
Älä herrantähden tarkoituksella. Lopetusuhkahan noille äkkiä tulee kun ei niille vain ole tarpeeksi kysyntää. Meillekin tuli vanhan akvan mukana iso porukka ja ei tahdota kelpuuttaa mihinkään vaikka kuinka anelisi. Ilmaiseksi johonkin tuurilla voi saada, ikävässä tapauksessa joudutaan lopettamaan iso porukka. Ei tarkoituksella määrän lisäämisessä ole mitään mieltä minusta kun tarjonta ja kysyntä ovat jo muutenkin tässä tilanteessa.
-
- Elite Member
Uskoisin, että maistuu!Toinen mitä tuli mieleen että samassa akvassa asuu kaksi n. 10cm oka monnia.Syökö ne poikasia?
-
- Member
Mä luulen että meijän albiinopartiksenpoikaset joutu parempiin suihin. Ei oo näkyny yhtään poikasta tai sitten niitä on vaan muutama ja vaaleasta hiekasta ei vaaleaa pientä monnia erota.
-
- Junior Member
Jäin tässä yhä miettimään noita meidän partamonneja,kun ei poikasia näy No niin nyt näkyy!!! Oltiin muutama päivä naapurimaassa ja yllätys,yllätys meidän 250l on pieniä partiksia "vipeltämässä".Pitää varmaan siirtää tytöt tai pojat tuonne isoon missä asuu oka monnit ettei nyt sentää huku noihin.Niitä kun näyttää olevan paljon.Kiva yllätys oli et siellä on myös platyn/miekkapyrstön poikasia,ne kun sais lisääntyä mut näyttäis siltä et isommat syö niitä.Milläs niitä tuolta sokkeloisesta akvasta saa ellei ota kasveja ym muita taustalevyä pois. 

Altaat 1568 L ja 720L.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ihan samalla ruualla millä aikuiset miljoonakalat.eikkumonni kirjoitti:Moikka! Minun partamonni kudetus ei onnistu.Mutta erittäin kaunis miljoonakala naaraani sai poikasia 13.9.09, eli ovat nyt kuukauden ikäisiä.
Muita hoito vinkkejä?
Sitten taas partamonni asiaan. Minun täytyy ilmeisesti vain odottaa että monnini ovat tarpeeksi isoja kuteakseen. Olen kokeillut sadekautta, ruokavaliota ja lämpötilan laskemista. Ei auta kuin odottaa.
Kyllä seviävät, mutta jos sulla ei siellä akvaariossa ole suuria kitoja, nini alkaa nuo olemaan jo sen ikäisiä, että voisit päästää ne jo vipeltämään isoon maailmaan...
Muina vinkkeinä voisin antaa, että älä kudeta niitä partamonneja... Onhan se kivaa seurata niitten kasvua, mutta niitä on yksinkertaisesti liikaa.

En mä haluu olla rakkikoirana, mut sain käsityksen, että sulla no platyja ja miekkapyrstöjä samassa akvassa? Ne meinaan risteytyy...---kultakala--- kirjoitti:Jäin tässä yhä miettimään noita meidän partamonneja,kun ei poikasia näy No niin nyt näkyy!!! Oltiin muutama päivä naapurimaassa ja yllätys,yllätys meidän 250l on pieniä partiksia "vipeltämässä".Pitää varmaan siirtää tytöt tai pojat tuonne isoon missä asuu oka monnit ettei nyt sentää huku noihin.Niitä kun näyttää olevan paljon.Kiva yllätys oli et siellä on myös platyn/miekkapyrstön poikasia,ne kun sais lisääntyä mut näyttäis siltä et isommat syö niitä.Milläs niitä tuolta sokkeloisesta akvasta saa ellei ota kasveja ym muita taustalevyä pois.

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Junior Member
Juu niin saakin.Meillä nyt on sekarotuinen 15v koira ja 5 maatiais kissaa.Mahtavia elukoita.Saa nähdä,jos kala poikasista kasvaa isoja et mitä sieltä tuleeAFCMagic1 kirjoitti:En mä haluu olla rakkikoirana, mut sain käsityksen, että sulla no platyja ja miekkapyrstöjä samassa akvassa? Ne meinaan risteytyy...

Altaat 1568 L ja 720L.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Eri lajien risteyttämistä olisi hyvä välttä kaikkien mahdollisuuksien mukaan ja ainakaan mahdollisia risteytyspoikasia ei tulisi laittaa kiertoon. Vaarana risteytysten kanssa on alkuperäisten lajien syrjäytyminen.
Mitä tulee noihin partamonneihin ja niiden kudettamiseen, niin suosittelen todellakin eri suokupuolien erottamista toisistaan. Usein partamonnit kutevat ns. nonstoppina alkuun päästyään ja poikasten sijoittamisesta muodostuu äkkiä ongelma. Lisäksi kun otetaan huomioon se, että poikasilla saisi olla luovutushetkell kokoa siinä viiden sentin paikkeilla jotta sukepuolenmääritys olisi edes josssain määrin mahdollista.
Mitä tulee noihin partamonneihin ja niiden kudettamiseen, niin suosittelen todellakin eri suokupuolien erottamista toisistaan. Usein partamonnit kutevat ns. nonstoppina alkuun päästyään ja poikasten sijoittamisesta muodostuu äkkiä ongelma. Lisäksi kun otetaan huomioon se, että poikasilla saisi olla luovutushetkell kokoa siinä viiden sentin paikkeilla jotta sukepuolenmääritys olisi edes josssain määrin mahdollista.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Junior Member
Moikka! Kiitos vastauksista. Menin tänään ostamaan helsingin akvaariokeskuksesta rubiinikääpiöahvenen. Miten hoidan ja olisiko mahdollista saada poikasia kun partamonnit eivät kude? On tyttö ja poika. Myös luola.
Kiitos vastauksista jo nyt.
Kiitos vastauksista jo nyt.
-
- Junior Member
Moi! Luin äsken kääpiöahventen kudusta, mutta en löytänyt sopivaa tietoa joten nyt kysyn teiltä. Minulla ei ole pakaste ruokia, mutta minulla on Seran FD mixpur kuivattuja ötököitä.Olisivatko hyvää ruokaa innostamaan rubiinikääpiöahven tyttöä ja poikaa kutemaan? Olisiko hyvä ruokavalio, innostamaan ja kutuvalmiuttamaan rubiinikööpiöahveniani jos antaisin 3-4 kertaa viikossa tetra fresh delica artemia pakkauksia ja joka päivä fd mixpuria, lisäksi joitain perus hiutaleita? Ostettu myös on kookospähkinän puolikas pariskunnnalle, jos heistä tulisi pariskunta ja rupeisivat kutemaan. Ostin kalat 24.20.09, milloin olisi odotettavissa kutua?
Kiitos vastauksista jo nyt!
-
- Starting Member
Juu, kutevat ihan itse riesaksi asti! Meiltä saisi niitä poikasia... Ei kyllä aiemmin ole ollut tälläistä riesaa niistä. Johtuiskohan siitä, ettei akvaariossa ole enää muita lajeja häiritsemässä? Jos jollain on vinkkejä, minne niitä poikasia voisi antaa, niin otetaan vastaan. Eläinkauppias ei halunnut.
-
- Junior Member
Moikka! Kysyisin tätä asiaa vaikka poikkeaa aiheesta. Minä ostin muutama viikko sitten rubiinikääpiöahven tytön ja pojan. Eilen siis 5.11.09 poika
"hyökkäsi" miljoonakala koirasta kohti kun millis näytteli upeaa pyrstöään tytölle, niin poika "puraisi" miljoonakalan pyrstöstä palan. Ja lisäksi
tyttö ja poika "pussasivat". Onko tämä normaalia, vai onko tiedossa kutu? Mitenköhän nuo kalat saisi kutemaan?
t. eikkumonni ja huolestunut tytär
"hyökkäsi" miljoonakala koirasta kohti kun millis näytteli upeaa pyrstöään tytölle, niin poika "puraisi" miljoonakalan pyrstöstä palan. Ja lisäksi
tyttö ja poika "pussasivat". Onko tämä normaalia, vai onko tiedossa kutu? Mitenköhän nuo kalat saisi kutemaan?
t. eikkumonni ja huolestunut tytär