Mun sukulaispojilla on Espoossa Malawiallas, josta ovat piakkoin luopumassa.
Siellä on pari todella sympaattista luultavasti hybridiripsaria, pari suklaaokamonnia (tai juovaokamonnia, en enää muista tarkkaan kumpaako) ja partis, jotka ovat tottuneet
malawiveteen. Etsivät kovasti uutta kotia, joten jos vain kiinnostaa, niin lähetä yv.tä mulle, niin annan sähköpostiosoitteen josta voi kysellä.
Nuo ripsarit ostin itse aikoinaan NL-Aquasta siihen altaaseen, ja ne ovat tosi aktiivisia veijareita.
Itse en pysty näitä monneja ottamaan hoteisiini, koska luulen, etteivät kestä niin radikaalia muutosta vesiarvojen suhteen.
Surettaa, jos eivät saa uutta kotia.
Mitä muuta Malawi altaaseen kuin ahvenia?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Mitä muuta Malawi altaaseen kuin ahvenia?
Malwijärvessä elää kyllä vain kaksi heimoon Mochokidae kuuluvaa kalaa. Synodontis njassae, njassanripsimonni sekä Chiloglanis neumanni, ripsumonnilaji(?). Toisin kuin njassae, neumanni ei ole endeeminen järvessä. Synodontis njassae-nimellä myydään Suomessa paljon kalaa, mutta aidon löytäminen on kuin lottovoitto. Muistaakseni Chiloglanis neumannia on joskus Suomessa ollut myynnissä.nepis76 kirjoitti:Kyllähän malawilassa uiskentelee erilaisia ripsimonneja, ainakin njassanripsimonni on yks niistä. Muistaakseni paria muutakin lajia löytyy, muttei niitä taida olla akvaariomarkkinoilla. Njassanripsimonnia on aika ajoin saatavilla, vaikka on aika harvinainen. Monissa akvaarioliikkeissä on ripsuja tolla nimellä myynnissä, mutta tosi harvoin vaan ovat aitoja eikä hybridejä.
Näitä oikeasti "malawimonneja" yleisimpiä malawialtaissa ovat Tanganjikajärven ripsimonnit (mm. S. polli, S. multipunctata, S. lucipinna, S. petricola). Sekä jossain määrin partamonnejakin malaweissa pidetään.
Protomelas taeniolatus kasvaa 13-19cm pitkäksi, riippuen hiukan miltä alueelta kalat tulevat. Itsekkään en omaan altaaseeni täysikasvuista laittaisi. Tuntuu olevan hiukan ärhäkämpi laji. Saman kaltaisia Protomelas-suvun kaloja kyllä löytyy tuon kokoiseen akvaarioon, mutta monen ruokavalio koostuu planktonista ja selkärangattomista, joten ei kasvinsyöjä mbunien seuraan. Protomelas sp. "steveni taiwan" voisi harkita, kun syö levää ja muistaakseni Ad Konings suositelli kirjassaan väh. 250l.nepis76 kirjoitti:Mun mielestä tuo Protomelas taeniolatus boadzulu red empress kasvaa liian suureksi 240 litraiseen akvaarioon, joten sen voisi jättää pois. Cichlid forum antaa sen kooksi 9" (mitäköhän se on senteissä?). Mulla on itselläni 250 litrainen malawila ja tuota pienempi Labeotropheus trewavasae, koko 7", kasvoivat ihan liian suuriksi tuonne.
Noiden muiden suuhun ei kyllä 4 senttinen partamonnin poikanen mahdu.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
- Viesti:
Nuoria yksilöithän voi ottaa ja katsoa, miten päärjäävät ja antaa ne pois kun liikaa kasvavat. Toinen vaihtoehto on ostaa uusi suurempi allas, kun kasvavat.
Mutta saa ja pitää malawialtaassa ruuhkaista olla muuten kalat ovat äärimmäisen arkoja. Ruokinta-aikaan minun malawialtaassani:
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaario/A2U00133.MPG
Voi bongata hybridiripsareitakin, jotka myös mainiosti menevät malawiakvaarioihin. Ainakin nuorina ja pieninä.

Mutta saa ja pitää malawialtaassa ruuhkaista olla muuten kalat ovat äärimmäisen arkoja. Ruokinta-aikaan minun malawialtaassani:
http://frodo.kuvat.fi/kuvat/Malawiakvaario/A2U00133.MPG
Voi bongata hybridiripsareitakin, jotka myös mainiosti menevät malawiakvaarioihin. Ainakin nuorina ja pieninä.
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
- Viesti:
Onko akvaariomarkkinoilla näkynyt koskaan usipaa (Engraulicypris sardella) http://malawicichlids.com/mw11011.htm? Olisi aika mielenkiintoista pitää malawien kanssa näitä. Kokokin ainoastaan n. 10cm.
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI