Nopea kypsytys?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

jarvij kirjoitti:Siispä testaa tuo itse. :mrgreen:
Olikos tää mulle? 8O

Kuvittelin että tuota dataa olisi jossain valmiina kun kerran se on niin moneen kertaan jauhettua. Ilmeisesti siis ei ole missään vahvistettu etteikö akvaariovedessä olisi jossain määrin nitrifikaatiobakteereja, kenties jopa riittävästi ympiksi uuteen altaaseen. Eikä toisaalta missään todistettu että näin olisi... Parempi ymppi tietenkin on pohjahiekka tai suodatin, mutta siitähän ei ollut kyse.

Testaa ken tahtoo, minäkin tyydyn toisten tuloksiin, mutten kuitenkaan yritä kumota toisten väittämiä jos itselläni ei ole asiasta näyttöä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä tuosta typpibakteerien määrästä vedessä jossai tietoakin oli oikein mitaatuna, mutta miten sen nyt osaisi googlella oikein hakea.

Minulle riittää ettei niitä vapaassa vedessä käytännöllisesti katsoen lainkaan ole, koska ne kasvavat substraatissa.

Todistamistarvetta minulla ei myöskään ole, joten... :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

maisu kirjoitti:Siis kun kasvit, somisteet, osa hiekasta ja suodatin olivat vanhasta akvaariosta niin tarkalleen ottaen minkä osatekijän tuossa akvaariossa olisi mielestäsi pitänyt kypsyä kauemmin?
Kiinnostaa muuten minuakin.

Samoin kuin tämä usein mainostettu soran vaihto hiekaksi, jossa ei toimivassa akvaariossa ilmeisesti siis tarvitse välissä mitään kypsytystä? Vaikka käsittääkseni siinä iso osa akvaarion pinnoista vaihtuukin yhtäkkiä uuteen.

Käytännössä aion vaihtaa akvaarioni sisukset isompaan, mitään kypsytysmahdollisuutta ei yksinkertaisesti ole, joten kasvit, suodatin ynnä muu sisustus siirtyy sellaisenaan uuteen akvaarioon. Sora vaihtuu hiekaksi. Jos tässä nyt on katoamassa liian suuri bakteerikanta kerralla, niin lykkäänkö sorat sekaan vaikka sukkahousuissa vai annanko olla?
Dixi et animam levavi.
Kata
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kata »

maisu kirjoitti:Siis kun kasvit, somisteet, osa hiekasta ja suodatin olivat vanhasta akvaariosta niin tarkalleen ottaen minkä osatekijän tuossa akvaariossa olisi mielestäsi pitänyt kypsyä kauemmin?

Sama kiinnostaa minuakin.

Jos vanhassa akvaariossa tekee näin: vaihtaa osan hiekasta, putsaa sen lasipinnat ja vaihtaa vettä, niin tarvitseeko sekin kypsyttää jälleen uudelleen?

Sillä käytännössähän Majqua tapa on sama asia, kuin vanhan akvaarion puhdistaminen pinnoilta ja veden vaihtaminen. Samat hiekat, samat kasvit, samat somisteet ja sama suodatin. Vain allas muuttuu ja vesi (mutta sehän on jo kerrottu, että vedessä niitä hyviä juttuja ei ole).
(lainaus JarviJ)Kyllä tuosta typpibakteerien määrästä vedessä jossai tietoakin oli oikein mitaatuna, mutta miten sen nyt osaisi googlella oikein hakea.

Minulle riittää ettei niitä vapaassa vedessä käytännöllisesti katsoen lainkaan ole, koska ne kasvavat substraatissa.?
fleedu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fleedu »

Hoho.. Itse olen kypsyttänyt akvaarion valehtelematta 15 kertaa, ja aina samalla menetelmällä: hiekat ja somisteet purkkiin, vettä päälle ja antaa viikon seistä. Joskus ripottanut vähän kalansafkaa sekaan ja toisella viikolla hakenut kasvit ja taas antanu viikon seistä (jossain vaiheessa suodatin mukaan) sitten oon pikkuhiljaa hakenu kaloja, muutaman aluksi ja kattonu pärjääkö. Yksikään ei oo kuollut. Joskus oon käyttäny niitä kaupan 'vedenparannusaineita', en tosin usko moiseen hömpötykseen. Enkä aio tulevaisuudessakaan lisätä ammoniakkeja tjsp. mömmöjä :)
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Itse vaihdoin viime viikonloppuna akvaarion sorat hiekkaan. Lisättyäni hiekan, täytin vedellä ja laitoin pesemättömän suodattimen sekä vanhaa soraa, jonka olin ympännyt sukkahousupussukaksi. Annoin tämän systeemin porskutella vuorokauden, sitten istutin kasvit, siirsin kalat takaisin ja laitoin vielä toisen pussukan vanhaa soraa. Nyt tapahtuneesta on kulunut vajaa viikko, eikä ainakaan tähän mennessä ole tapahtunut mitään hälyyttävää. Viikonloppuna aion suorittaa normaalin vedenvaihdon (eli noin 1/3) ja sorapussukoiden aion antaa olla vielä toisenkin viikon, jotta hiekkaan ehtisi muodostua kunnollinen bakteerikanta...
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”