Paljon tulisi maksamaan n.120l meriakvaarion väsääminen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Paljon tulisi maksamaan n.120l meriakvaarion väsääminen?
Nippa nappa mahtuisi pari ocellarista, mieti kuitenkin olisiko jotain muuta kalalajia mikä kiinnostaisi. Pieniä "nano" kaloja on paljon erilaisia. Itsellä on mm. Two spot blenny -pariskunta, jotka ovat todella hauskaa seurattavaa.
Meritähtiä mahtuu myös, täytyy vaan otaa lajista riippuen huomioon, että niille on syötävää. Levää syövä tähti ruokailee levät nopeasti satalitraisesta loppun, mutta esim. kalanruokaa/ylijäämiä syövä käärmetähti pärjää oikein hyvin.
Kiven määrä riippuu vähän siitä, aiotko laittaa altaaseen koralleja. Mikäli haaveilet runsaasti kasvavista koralleista, jätä niille paljon kasvutilaa. Suuntaa-antavana mittapuuna kiven määrälle pidettänee 10kg/100L. Tästä on sitten versioita suuntaan jos toiseenkin.
Meritähtiä mahtuu myös, täytyy vaan otaa lajista riippuen huomioon, että niille on syötävää. Levää syövä tähti ruokailee levät nopeasti satalitraisesta loppun, mutta esim. kalanruokaa/ylijäämiä syövä käärmetähti pärjää oikein hyvin.
Kiven määrä riippuu vähän siitä, aiotko laittaa altaaseen koralleja. Mikäli haaveilet runsaasti kasvavista koralleista, jätä niille paljon kasvutilaa. Suuntaa-antavana mittapuuna kiven määrälle pidettänee 10kg/100L. Tästä on sitten versioita suuntaan jos toiseenkin.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
10-15 kiloa kun heität sinne niin luulisi riittävän. Jää sitten sille kauniimmalle tavaralle vielä tilaa kasvaa.
Kyllä tuossa se vuokkokalapari nenee. Ainakin jos perus nemo-ocellariksia meinasit. Meritähtiin en osaa sanoa. Käsittääkseni vaativat hyvin kypsän systeemin nuo isommat. Pikkutähtiä saat jo kiven mukana useita.
Ja hidas olin näköjään.
Kyllä tuossa se vuokkokalapari nenee. Ainakin jos perus nemo-ocellariksia meinasit. Meritähtiin en osaa sanoa. Käsittääkseni vaativat hyvin kypsän systeemin nuo isommat. Pikkutähtiä saat jo kiven mukana useita.
Ja hidas olin näköjään.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kiitos vastauksista. Joo siis ihan sitä perus "nemoa" ajattelin. Muitakin lajeja voi ehdotella, jotka tuohon mahtuisi. Ajattelin myös, että haluaisin korallejakin sinne aika paljon, joten 10kg on sitten varmaan se hyvä määrä elävää kiveä. Erityisesti kiinnostaa kaikki sinertävä, eli jos on joku aika sinertävä kala, joka tuonne menis, niin kertokaa. Myös keltaiset kiinnostaa tosi paljon.
Kala on kaveri, ei sapuska!
-
- Katalysaattori
Sinisiä acroja ja keltainen Gobiodon okinawae? 

-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Tässä on linkki, ykkössivulla on erityisesti pienempään altaaseen sopivia kaloja.
http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... page_num=1
Sinisiä on vähän pienissä kaloissa, mutta koralleissa sinistä löytyy kyllä.
http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... page_num=1
Sinisiä on vähän pienissä kaloissa, mutta koralleissa sinistä löytyy kyllä.
Katsoin yhtä sivustoa ja siellä oli vaikka kuinka kivan näköisiä kaloja. En uskaltanut edes katsoa loppuun, ettei mua pure joku meriakvamörkö, sillä nyt jo tekis mieli sellaista 500L purkkia
Mutta joo... jos pysyttäis ton meriveden kanssa ainakin näin alkuun ihan pikkupurkeissa, että sais vähän sitä kokemusta.
Tosiaan kiinnostavia kaloja oli monta kummentä
, mutta tässä muutamia, jotka jaksoin kirjata ylös. Jos näistä sais vaikka jotain aikasiksi.
Clown Goby, Yellow
Gobiodon okinawae
Chelmon Rostratus
Bodianus rufus
Acanthurus leucosternon
Ostracion cubicus
Forcipiger longirostris
Sitten mietin, että onko tollasta meriheppaa mahd. ottaa meriakvaan? Se ois tosi jännä
Tollasen pongasin ja kylläpäs on hieno
Hippocampus kuda
Edelleenkin kiinnostaa se ihan nemokin
Tosiaan mä suunnittelen pitkään ja hartaasti tota kokonaisuutta ettei tuu hätiköityä. Rahakaan ei tällä hetkellä edes antaisi myöten ton akvaarion perustamisessa. Nytten elokussa menen vasta amikseen, eli olen vasta 15v, eli periaattessa ei mistään sitä rahaa tule. Paketin aijon toteuttaa sitten, kun olen töissä ja on oma kämpää. Siihen menee aikaa ehkä noin 3 ja puol vuotta. Kuitenkin kun nyt suunnittelee kunnolla, niin sitten tulevaisuudessa kattoo vaa täältä sitten sen suunnitelman ja toteuttaa. Sen kolme vuotta mä puljailen ihan vielä tuolla makealla vedellä, jota löytyy tällä hetkellä 1065 L
Merivesi vaikuttaa jotenkin tosi hankalalta ja sen takia aloitin aikaseen jo suunnittelemaan.. eihän sitä tiedä jos sen purkin saisi aikaisemmin aikaseksi.
Kaikki neuvot otetaan todellakin vastaan ja isot merivesikonkarit tänne vaan omia kokemuksia mua helpottamaan
Ja jos kysyn tosi tyhmiä, niin painakaa villaisella, elkääkä heti ajatelko, että mikä dorka, sillä merivesi todellakin on vaikeampaa kun makea.. ainakin niin kauan, kun siitä ei löydy kokemusta.
kiitos jo kaikille vastaajille ja tuleville vastaajille

Tosiaan kiinnostavia kaloja oli monta kummentä

Clown Goby, Yellow
Gobiodon okinawae
Chelmon Rostratus
Bodianus rufus
Acanthurus leucosternon
Ostracion cubicus
Forcipiger longirostris
Sitten mietin, että onko tollasta meriheppaa mahd. ottaa meriakvaan? Se ois tosi jännä

Tollasen pongasin ja kylläpäs on hieno

Hippocampus kuda
Edelleenkin kiinnostaa se ihan nemokin

Tosiaan mä suunnittelen pitkään ja hartaasti tota kokonaisuutta ettei tuu hätiköityä. Rahakaan ei tällä hetkellä edes antaisi myöten ton akvaarion perustamisessa. Nytten elokussa menen vasta amikseen, eli olen vasta 15v, eli periaattessa ei mistään sitä rahaa tule. Paketin aijon toteuttaa sitten, kun olen töissä ja on oma kämpää. Siihen menee aikaa ehkä noin 3 ja puol vuotta. Kuitenkin kun nyt suunnittelee kunnolla, niin sitten tulevaisuudessa kattoo vaa täältä sitten sen suunnitelman ja toteuttaa. Sen kolme vuotta mä puljailen ihan vielä tuolla makealla vedellä, jota löytyy tällä hetkellä 1065 L

Merivesi vaikuttaa jotenkin tosi hankalalta ja sen takia aloitin aikaseen jo suunnittelemaan.. eihän sitä tiedä jos sen purkin saisi aikaisemmin aikaseksi.
Kaikki neuvot otetaan todellakin vastaan ja isot merivesikonkarit tänne vaan omia kokemuksia mua helpottamaan

Ja jos kysyn tosi tyhmiä, niin painakaa villaisella, elkääkä heti ajatelko, että mikä dorka, sillä merivesi todellakin on vaikeampaa kun makea.. ainakin niin kauan, kun siitä ei löydy kokemusta.

kiitos jo kaikille vastaajille ja tuleville vastaajille

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ilkeästi tulen tähän toisten keskusteluun, mutta pakko kysyä, että mahtusko 35 arctankiin mitään merikalaa? tulis tohon joku 20litranen yläjuttu. 

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Pääsee meriveteen kiinni kohtuu edullisestikkin, kunhan malttaa hiukan etsiä tekniikkaa ympäri maapalloa ja odotella käyttettynä myyntiin tulevaa tekniikkaa. Oikeastaan ainut missä ei kannata/pysty säästämään on laadukkaat kemikaalit/suolat ja eläväkivi. Eikä se merivesi harrastus ole yhtään hankalaa, kun ottaa vähän perusjutuista selvää.-Robbary- kirjoitti:Palaillaas jälleen asiaan. Onko tälläinen paketti hyvä?
http://www.akvariecenter.com/Shop/Index ... rtId=72060
Sopiko tuo aloittelijalle? Entäs onko hintaluokka ok?
Entäs tämä?
http://www.akvariecenter.com/Shop/Index ... tId=960050
Kumpaa suosittelisitte ihan aloittelevalle meriakvaario harrastajalle?
Makeasta vedestä on jo kokemusta jonkun verran, mutta suolaisesta ei ole yhtään.
Kuitenkin meriakvaariot kiinnostaa
No enpä itse laittaisi mitään kalaa noin pieneen, vaikka mahtuisikin. Kannattaa muistaa tuo 40-litran sääntö kalojen suhteen.Hilleri kirjoitti:Ilkeästi tulen tähän toisten keskusteluun, mutta pakko kysyä, että mahtusko 35 arctankiin mitään merikalaa? tulis tohon joku 20litranen yläjuttu.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Minulla oli yhdessä altaassa vain stream ja lämmitin. Hyvin pelasi ku kerran viikkoon vaihto vettä. No altaan koko ei ollut kuin 54litraa, mutta kuitenkin. Kiviä oli sen 10kg. Tuo vain esimerkkinä, että ei se aina tuhansia maksa aloittaa 

Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Ehkä, mutta englanti ei suju kovinkaan hyvin ja googlen kääntäjät on niin tönkköjä, ettei asioita tule kuitenkaan ymmärrettyä niinkuin ne pitäisi. Sen takia olisi parempi, jos kaikki laitteet tulis kertaheitolla. Ja tuolla aikaisemmissa viesteissä kehotettiin, ettei kannata ostaa käytettyä, koska mielummin hyvä kerralla, kun moneen kertaan huonoPääsee meriveteen kiinni kohtuu edullisestikkin, kunhan malttaa hiukan etsiä tekniikkaa ympäri maapalloa ja odotella käyttettynä myyntiin tulevaa tekniikkaa. Oikeastaan ainut missä ei kannata/pysty säästämään on laadukkaat kemikaalit/suolat ja eläväkivi. Eikä se merivesi harrastus ole yhtään hankalaa, kun ottaa vähän perusjutuista selvää.

Niitä erilaitteitakin on niin paljon ja erimerkkisiä jne. Että tälläsen alottelian on varmasti vaikea löytää se tasapaino, eli juuri hyvät skrimmerit jne.
Noissa mun lähettämissä akvapaketeissa kaikki oli valmiina, eli se ois aika helppo.
Käytettyä toki kannattaa ostaa, sillä kaikki käytetty ei ole huonoa. Päinvastoin uusia kamoja hankittaessa mielestäni lyö helpommin päätä seinään jos ei tiedä mitä on hankkimassa.
-
- Katalysaattori
Käytetty ei missään tapauksessa ole aina synonyymi huonolle.
Kuranttia kamaa liikkuu käytettynä paljon ja monista eri syistä. Esim elämäntilanne pakottaa laittamaan riutan jäähylle tai suurempaan altaaseen päivitys vaatii järeämpää tekniikkaa vapauttaen vanhan altaan kamaa kiertoon. Kannattaa vain ensin hiukan kartoittaa omia tarpeita ja tutkiskellä millaisella kalustolla nämä paikat täyttää.
Kuranttia kamaa liikkuu käytettynä paljon ja monista eri syistä. Esim elämäntilanne pakottaa laittamaan riutan jäähylle tai suurempaan altaaseen päivitys vaatii järeämpää tekniikkaa vapauttaen vanhan altaan kamaa kiertoon. Kannattaa vain ensin hiukan kartoittaa omia tarpeita ja tutkiskellä millaisella kalustolla nämä paikat täyttää.
Yksi mikä on myös ihan jees juttu kun katsastelee noita muiden harrastelijoiden tekniikoita. Kyllä niistäkin jo jyvät erottuu akanoista niiden merkkien suhteen. Ja muistathan kutsua itsesi kaffeelle niiden muiden kotiin.Aqualung kirjoitti:Käytetty ei missään tapauksessa ole aina synonyymi huonolle. Kannattaa vain ensin hiukan kartoittaa omia tarpeita ja tutkiskellä millaisella kalustolla nämä paikat täyttää.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
J.R.R. Tolkien
jaakkim kirjoitti:Yksi mikä on myös ihan jees juttu kun katsastelee noita muiden harrastelijoiden tekniikoita. Kyllä niistäkin jo jyvät erottuu akanoista niiden merkkien suhteen. Ja muistathan kutsua itsesi kaffeelle niiden muiden kotiin.Aqualung kirjoitti:Käytetty ei missään tapauksessa ole aina synonyymi huonolle. Kannattaa vain ensin hiukan kartoittaa omia tarpeita ja tutkiskellä millaisella kalustolla nämä paikat täyttää.
Inia
Jacke ja Teemu Salonen taitaa olla ainuita, jotka asuu sen verta lähellä, että saattais olla mahdollistakin joskus kutsua itteni heidän luokse kaffeelle
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Katalysaattori
Toki, muttei kannata lähteä siihen kilpavarusteluun ihan vain sen merkin takia. Esim tuossa omassa riutassa vettä liikutti kiinalainen Boyu WM-3 (4pumppua a 4500l/h + kontrolleri + magneettikiinnitys) joka kustansi n. 80€. Ihan tässä hiljan tuo vaihtui Tunzen tekniikkaan, vaikka tuokin aivan mainiosti riitti altaaseeni vaikka vain 2 streamia oli kiinni ja loput 2 laatikossa varalla. Joku tuollainen n.100 litrainen toimii WM-2:lla oikein mallikkaasti (säädettävä pulssin pituus + voimakkuun). Tätä olen jopa nähnyt hyllyssä Vantaan Megaeläimessä n.50€ hintaan. Tunzella vastaava halvimmillaan uutena Saksasta ei jää alle 200€.
Ihan vaan ajatuksena tuo.
Ihan vaan ajatuksena tuo.

Paljonko tuo sun entinen 30L nano tuli maksamaan kaiken kaikkiaan?
Toki saa tulla katsomaan, mutta itsekkin olen vasta-alkaja, joten en välttämättä hirveän syvällisiä neuvoja osaa antaa. Yksi hyvä tiedonlähde näissä merivesihommissa kanssa harrastajien lisäksi on tuo Siniriutan Kimi. Ja sillä kaverilla on lehmänhermot selittää tälläiselle kovakalloisemmallekin kaverille miten hommat toimii..-Robbary- kirjoitti: Inia
Jacke ja Teemu Salonen taitaa olla ainuita, jotka asuu sen verta lähellä, että saattais olla mahdollistakin joskus kutsua itteni heidän luokse kaffeelle

Ok... pitääpä joku kerta tulla ku siellä päin liikutaan ja kiitti Kimi vinkistä... voi ressukkaa ku joutuu mun pommitettavaksJacke kirjoitti:Toki saa tulla katsomaan, mutta itsekkin olen vasta-alkaja, joten en välttämättä hirveän syvällisiä neuvoja osaa antaa. Yksi hyvä tiedonlähde näissä merivesihommissa kanssa harrastajien lisäksi on tuo Siniriutan Kimi. Ja sillä kaverilla on lehmänhermot selittää tälläiselle kovakalloisemmallekin kaverille miten hommat toimii..-Robbary- kirjoitti: Inia