Parvessa pysyvät kalat?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Parvessa pysyvät kalat?
Selän takana töröttää tyhjä 100 L allas odottaen taustan liimausta ja hiekkojen pesua. Altaalle tällä hetkellä suunnitelmana on joko pitää se mahdollisena poikas/karanteenialtaana tai sisustaa/kansoittaa se Aasian tyyliin. Altaaseen on tulossa musta hieno hiekka, norsunkallo, traakkipuita sekä kansi jää avoimeksi. Olen koittanut löytää lajia jolla on hyvin vahva parvikäyttäytyminen, onko tuon kokoiseen altaaseen siis ainoa mahdollisuus (saada voimakas parvikäyttäytyminen) hankkia parven lisäksi pelotekala? Mieleni tekisi kokeilla parvilajina smaragdirasboraa (tai safiirirasboraa) pienen kokonsa ja viehättävän ulkonäkönsä vuoksi, mutta lajista ei ole minulla mitään kokemusta, eikä tietoa sen käytöksestä.
Olisiko ehdotuksia altaan kalaston suhteen? Altaassa ei siis ole vielä edes vettä, joten olen kaikille ehdotuksille avoinna.
Olisiko ehdotuksia altaan kalaston suhteen? Altaassa ei siis ole vielä edes vettä, joten olen kaikille ehdotuksille avoinna.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Saisinko hieman ehdotuksia tiiviin parven suhteen.
Akvaario on 600 litrainen, jossa on tällä hetkellä kaksi lehtikalaa, kaksi papukaijakirjoahventa, noin 8...10 sateenkaarikalaa, 6 kuparimonnista, 2 monnia ja 3 plekoa (appelsiini, tulipiikki ja helmipurje). Mahtuuko siihen vielä joku tiivis pikkukalojen parvi? Ja jos, niin löytyykö hyviä ehdotuksia.
Akvaario on 600 litrainen, jossa on tällä hetkellä kaksi lehtikalaa, kaksi papukaijakirjoahventa, noin 8...10 sateenkaarikalaa, 6 kuparimonnista, 2 monnia ja 3 plekoa (appelsiini, tulipiikki ja helmipurje). Mahtuuko siihen vielä joku tiivis pikkukalojen parvi? Ja jos, niin löytyykö hyviä ehdotuksia.
kääpiötapparakalat ovat ainakin omassa altaassani sievä nippu suurimman osan ajasta.. Tosin välillä tykkäävät "treenailla" jonossa kovassa virrassa.. Makeeta seurailtavaa. Parvi on saanut nimekseen "lätkäjengi", lähinnä ehkä kalan nimen takia 
Tätä suosittelen jos haluaa siistin nipun hienoja ja persoonallisia otuksia. Intiaanisulat samassa altaassa kulkevat kukin miten sattuvat. Parvikoot 20 kalaa / laji.

Tätä suosittelen jos haluaa siistin nipun hienoja ja persoonallisia otuksia. Intiaanisulat samassa altaassa kulkevat kukin miten sattuvat. Parvikoot 20 kalaa / laji.
Sinineoneista on tullut monta kommenttia, että parveilevat hyvin. Minulla sinineonit eivät kyllä pysy parvessa yhtään, vaan kaikki vilistävät ympäri allasta (180 l). Purkissa paljon kasveja ja tumma pohja. Ehkä siellä ei vain ole mitään mikä pelottaisi ne parveen. Mutta hienoja ovat ihan noin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Täällä onkin ketju nostettu parvikaloista, toisaalla palstalla just olikin puhe noista. Parvikalat on kyllä upeita, jos pysyvät parvessa sekä myös liikkuvat parvena. Tuolla aiemmin oli juttua akvaarion koosta suhteessa parveen, pitää ihan paikkaansa, että akvaarion täytyy olla suht iso, jotta parveilu tulee esiin. Se on tietysti makuasia, josta tunnetusti ei voi kiistellä, mutta ite en laita parvikaloja niin paljoa, että koko allas on "täynnä" siitä parvesta. Vaan sen verran, että populaatiolla on tilaa liikkua parvena.
Mulla on parvikaloja tällä hetkellä 240 litraisessa 15 tai 16 hohtokiilakylkeä, ja ne pysyy parvessa tosi hyvin ja parvi on vielä melkoisen tiivis. Tetroja on 660 litraisessa kolmea lajia: 13 puna-aavetetraa, 12 timanttitetraa ja 17 kerritetraa. Nuokin kutakuinkin on parvessa, kun akva on iso. viimeksi hankin timantit ja ajattelin, että josko kolmas laji on liikaa ja tulee vain kalasoppaa, mut ei, aika hyvin ovat omissa porukoissaan, isossa akvassa niilla on mahdollisuus tähän. Puna-aaveet pysyttelee pohjan lähellä ja oleskelevat pääosin paikoillaan, pitävät 5 - 10 senttiä rakoa toisiinsa, välillä kiistellään, kun tullaan liian liki tai kyseessä on koiraiden kisailu tai pariskunnan kiehnailua. Timantit oleilee ylhäällä pinnan tuntumassa aika paljon, viihtyvät paljon kolmen tai neljän yksilön pienryhmissä, pitävät samoin rakoakin. Kerrit taasen näistä ainoana näyttää upeaa parvena liikkumista veden keskiosassa aina aika ajoin, altaan päästä päähän uidaan kovaakin vauhtia, se on kyllä hienon näköistä. En tiedä jatkuuko se vielä, kun ikää tulee lisää enempi. Välillä ne oleilee enempi hajallaankin keski- tai yläosissa kuten timantit, sen takia en usko, että mikään pelote saa niitä parveen, koska välillä käyttäytyvät toisin, luulen, että ihan luonnonmukaisesti liikkuvat parvena, koska akva on riittävän iso tähän. Niille sopii pitkä akva, tykkäävät viilettää yhdessä. Kyllähän ne jo 370 litraisessa käyttätyi samoin, on sekin iso 17:lle kerrille, etten nyt tarkoita että purkin pitää olla ihan valtava. (Klikkaa kuvaa)

Mulla on parvikaloja tällä hetkellä 240 litraisessa 15 tai 16 hohtokiilakylkeä, ja ne pysyy parvessa tosi hyvin ja parvi on vielä melkoisen tiivis. Tetroja on 660 litraisessa kolmea lajia: 13 puna-aavetetraa, 12 timanttitetraa ja 17 kerritetraa. Nuokin kutakuinkin on parvessa, kun akva on iso. viimeksi hankin timantit ja ajattelin, että josko kolmas laji on liikaa ja tulee vain kalasoppaa, mut ei, aika hyvin ovat omissa porukoissaan, isossa akvassa niilla on mahdollisuus tähän. Puna-aaveet pysyttelee pohjan lähellä ja oleskelevat pääosin paikoillaan, pitävät 5 - 10 senttiä rakoa toisiinsa, välillä kiistellään, kun tullaan liian liki tai kyseessä on koiraiden kisailu tai pariskunnan kiehnailua. Timantit oleilee ylhäällä pinnan tuntumassa aika paljon, viihtyvät paljon kolmen tai neljän yksilön pienryhmissä, pitävät samoin rakoakin. Kerrit taasen näistä ainoana näyttää upeaa parvena liikkumista veden keskiosassa aina aika ajoin, altaan päästä päähän uidaan kovaakin vauhtia, se on kyllä hienon näköistä. En tiedä jatkuuko se vielä, kun ikää tulee lisää enempi. Välillä ne oleilee enempi hajallaankin keski- tai yläosissa kuten timantit, sen takia en usko, että mikään pelote saa niitä parveen, koska välillä käyttäytyvät toisin, luulen, että ihan luonnonmukaisesti liikkuvat parvena, koska akva on riittävän iso tähän. Niille sopii pitkä akva, tykkäävät viilettää yhdessä. Kyllähän ne jo 370 litraisessa käyttätyi samoin, on sekin iso 17:lle kerrille, etten nyt tarkoita että purkin pitää olla ihan valtava. (Klikkaa kuvaa)

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Hei,
Minäkin pitkään hain parvikaloja. Olen ollut varsin tyytyväinen sitruunatetroihin. Ne on upean värisiä ja yleensä jollakin tavalla kasassa. Punapäätetrat on kyllä vielä paljon parvisidonnaisempia, mutta minä olin tulla hulluksi katsellessa niiden uivan metrin allasta edestakaisin. Sitruunat hengailevat ja välillä vähän ajattavat toisiaan korjaillessaan parven järjestystä ja pieniä reviirejään.
Minäkin pitkään hain parvikaloja. Olen ollut varsin tyytyväinen sitruunatetroihin. Ne on upean värisiä ja yleensä jollakin tavalla kasassa. Punapäätetrat on kyllä vielä paljon parvisidonnaisempia, mutta minä olin tulla hulluksi katsellessa niiden uivan metrin allasta edestakaisin. Sitruunat hengailevat ja välillä vähän ajattavat toisiaan korjaillessaan parven järjestystä ja pieniä reviirejään.
-
- Advanced Member
Rusoseepra-ja rubiiniseeprakalat ainakin minulla ovat hyvin parvisidonnaisia, yksi kun lähtee matkaan niin muut ovat heti perässä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Olisko neontetroille hyvä pelotekala lehtikala, vai joutuisivato neontetrat elämään sitten 'ikistressissä'?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Neontetrat saattaisivat joutua lehtikalojen syötäväksi.zici- kirjoitti:Olisko neontetroille hyvä pelotekala lehtikala, vai joutuisivato neontetrat elämään sitten 'ikistressissä'?
317, 166 & 112L
3 x L-46, 6 x L-174, L-206, 3 x hypancistrus sp. & L-262.
3 x L-46, 6 x L-174, L-206, 3 x hypancistrus sp. & L-262.
-
- Advanced Member
Niin voivat joutua, ostettaessa ne on usein vielä pieniä sekä lehtikaloja on aika isojakin yksilöitä. Mä sain lahjoituksena parven mustaneoneja (puhuttiin mustatetroista, ne oliskin olleet isompia vaan oikeasti olivat mustia neoneita), piti lahjoittaa ne eteenpäin kun tuo musta koiras tuossa videolla ylempänä alkoi napsia niitä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Aivan, eli Pelotekala ei ole kala joka voi sydä parvesta kaloja? Mites, onko muilla tahtonut nuo neontetrat pysyä parvessa?
-
- Senior Member
- Viesti:
Meillä guineantetrat (20kpl) pysyy aika hyvin parvessa ja uivat pääasiassa keskivedessä. Joskus parvi on jakautunut kahdeksi pienemmäksi parveksi, joskus harvoin parvi on jopa hetkellisesti levällään, mutta useimmiten koko parvi vetää nauhana allasta päästä päähän tai sitten hyörii ympyrää toisessa päädyssä. Yleensä ovat rauhallisia liikkeissään, leppuuttelevat paljon ihan paikallaankin, mutta uintityyli on hauskan syöksähtelevä. Ja kun parvi vähän säpsähtää jotain - vaikka ison ripsarin remuamista - vetäytyy kaikki 20kpl noin 8cm mittaista tetraa sellaiseksi miehen nyrkin kokoiseksi palloksi. Näyttää hienolta, vaikka raukat onkin peloissaan. 

1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
-
- Elite Member
Miula aivakii hehkutetrat sekä sinineontetrat pysyy tosi hienosti parvessa. Tuli tuosta parveilusta mieleen, että eikös noitten parvikalojen parveiluun vaikuta jollain tavoin se kuinka reheväksi akvaario on sisustettu, eli avoimemmassa akvaariossa pysyvät paremmin parvessa? Eli jos haluaa parvikalojen pysyvän paremmin parvessa, sisustaa akvaarion vähän väljemmin.
-
- Advanced Member
Riippunee lajista, rohkeammat viihtyy just avoimella paikalla, kuten mulla timantit on eniten ylhäällä ja vapaassa vedessä, kasvit on vielä matalia. Ne ei ole säikkyneet vielä mitään niin, että hakeutuisivat tiiviseen parveen.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Minulla kiekkoaltaassa intiaanisulat pysyvät aikas mukavasti parvessa nytkin kun kasvit rehottavat.
MInulla on levytetrat nätissä parvessa, mutta ne vaatikin sen yli 500 litrasen altaan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Junior Member
- Viesti:
Hankin rusokiilakylkiä sellaiset 23 kappaletta. Toistaiseksi pysyvät ihan nätisti parvessa, vaikka tällä hetkellä pelotteena onkin vain 1 lehtikala. Olen tyytyväinen hankintaan.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Tämä olikin mielenkiintoinen keskustelu!
Mulla sinineontetroja n. 70 pyrstöä 450 litraisessa, jossa seurana 11 pikkulehtikalaa, ottoja ja pohjalla monnisia. Sinineonit hengailee yleensä toisessa päädyssä aika harvassa parvessa, mutta välillä siitä irtoaa parikin pienempää parvea muualle liikkumaan. Eli tarkottaako tämä, että pysyvät parvessa vai ei... Miten kukanenkin ajattelee... Väliin tuntuu, että niitä riittää koko altaalle, kun näkyy joka paikassa sinistä vilahtelevan. Mutta heti, jos jotain säikähtävät, niin tiivis parvi tulee. Pieniähän ne on, kun viimeksi ostin niitä, niin karanteenissa pysyivät alkuun 5cm x 5cm x 5cm ja näytti siltä, ettei siinä niin paljoa voi millään olla
Saksipyrstöjä on 400 litraisessa vain 5 ja ne pysyy aika lailla yhdessä. Mikä olis sitten tilanne, jos niitä olis enemmän, kunnon parvi, ehkä sen voin teille myöhemmin kertoa.
Rubiiniseeprakaloja on tuolla 400l yhteensä 10 ja kyllä aika lailla leviää kasvillisuuden sekaan viipeltämään.
Juovakardinaalikaloja on 11 mutta niillä tilaa vain 100l, joten parvessahan ne on, viikon päästä voin kertoa, miten isommassa pysyvät parvena, jos ne 400l siirrän.
Parvikalojahan monnisetkin on (allas 450l, pohja 150x50): mulla on albiinoja kupareita 5, black venezuela kupareita 14 ja pikkumonnisia 12. Tiiviiten (olipa hassu sana) parvessa pysyy albiinot. Bv:t on koko pohjalla ja yllätys yllätys, niin leviää pohjalle pikkuisetkin.
Mulla sinineontetroja n. 70 pyrstöä 450 litraisessa, jossa seurana 11 pikkulehtikalaa, ottoja ja pohjalla monnisia. Sinineonit hengailee yleensä toisessa päädyssä aika harvassa parvessa, mutta välillä siitä irtoaa parikin pienempää parvea muualle liikkumaan. Eli tarkottaako tämä, että pysyvät parvessa vai ei... Miten kukanenkin ajattelee... Väliin tuntuu, että niitä riittää koko altaalle, kun näkyy joka paikassa sinistä vilahtelevan. Mutta heti, jos jotain säikähtävät, niin tiivis parvi tulee. Pieniähän ne on, kun viimeksi ostin niitä, niin karanteenissa pysyivät alkuun 5cm x 5cm x 5cm ja näytti siltä, ettei siinä niin paljoa voi millään olla

Saksipyrstöjä on 400 litraisessa vain 5 ja ne pysyy aika lailla yhdessä. Mikä olis sitten tilanne, jos niitä olis enemmän, kunnon parvi, ehkä sen voin teille myöhemmin kertoa.
Rubiiniseeprakaloja on tuolla 400l yhteensä 10 ja kyllä aika lailla leviää kasvillisuuden sekaan viipeltämään.
Juovakardinaalikaloja on 11 mutta niillä tilaa vain 100l, joten parvessahan ne on, viikon päästä voin kertoa, miten isommassa pysyvät parvena, jos ne 400l siirrän.
Parvikalojahan monnisetkin on (allas 450l, pohja 150x50): mulla on albiinoja kupareita 5, black venezuela kupareita 14 ja pikkumonnisia 12. Tiiviiten (olipa hassu sana) parvessa pysyy albiinot. Bv:t on koko pohjalla ja yllätys yllätys, niin leviää pohjalle pikkuisetkin.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa
Elämä on onnellisten maa!
Elämä on onnellisten maa!
Re:
Samaa voin sanoa mun kardinaalitetroista, nätisti ovat yhdessä porukassa (240 litrasessa), kun taas saman akvaarion mustaneontetrat haahuilee yksin-kaksin-kolmin.. ei juurikaan ikinä näe koko parvea samassa paikassa (ruoan kimppuun hyökkäävät yhdessäpaul kirjoitti:Meillä kardinaalitetrat ovat nätisti parvessa altaalla kokoa 230 ja parvessa tällä hetkellä n20 ja toinen mokoma olisi tarkoitus vielä hommata
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Viesti:
Kertokaapa sitä kanssa, että mitä teillä on pelotekalana akvaariossa?
Ois kivaa tietää kuinka ison pelotteen mitkäkin parvikalat vaativat.
Ois kivaa tietää kuinka ison pelotteen mitkäkin parvikalat vaativat.
Meillä on nuo rubiinitetrat pysyneet oikein kauniisti parvessa ja nyt kun samaan altaaseen on päätyny palettipari ja lehtispari, on ryhmä suht tiivis.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-
- Junior Member
Mie oon miettinyt nyt ainakin kuukauden verran kavereita lasitetrojen ja kahden hunajarihman seuraan. Jotain pientä tetraa tai rasboraa pitäis keksiä. Olisi hurjan kiva, jos pysyisivät paremmin kasassa, kuin nuo lasitetrat. Haahuilevat aina ympäriinsä ja akvassa on niin paljon kasveja, että yleensä ainakin puolet on jossain hukassa. Paitsi ruoka-aikaan
Tällä hetkellä vahvin ehdokas on sinineoni, mutta mielelläni ottaisin muitakin ehdotuksia vastaan! Aina kun ei itselle tule mieleen kaikki vaihtoehdot. Ja niitähän tässä puuhassa tuntuu riittävän.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tällä hetkellä vahvin ehdokas on sinineoni, mutta mielelläni ottaisin muitakin ehdotuksia vastaan! Aina kun ei itselle tule mieleen kaikki vaihtoehdot. Ja niitähän tässä puuhassa tuntuu riittävän.
Olisihan se pitänyt arvata...
-
- Senior Member
- Viesti:
Kuusiraitabarbit, ellei jo ole mainittu - en jaksanut lukea koko ketjua.
Minulla rubiinitetrat hengaavat kuka missäkin nurkassa. Minkäänlaisia pelotekaloja ei ole eikä tule.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.