3D-tausta vai ei?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: 3D-tausta vai ei?
Parissa altaassa on Aqua-Rockin taustat, ja nehän voi myös asentaa ilman silikoonausta. Ovat uppoavia. Molemmissa altaissa kalat halutessaan pääsevät taustan taakse. Ovat hyvin esillä, vaikka loistavaa piiloa olisi tarjolla. Molemmissa altaissa Corydoraksia. Tekniikka piiloutuu hyvin. Olen ollut tyytyväinen vaikka levää en juuri pois jaksa rapsutella.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Viesti:
Deicide olisiko kuvia?
Entä kasvaako levä niin hyvin kun takana ei kauheasti valoa ole? Uppoavatko nämä?
Entä kasvaako levä niin hyvin kun takana ei kauheasti valoa ole? Uppoavatko nämä?
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
Itselläni juuri tuommoinen ja kyllä se uppoaa. Väri on muuten enemmän "punainen" kuin tuossa kuvassa.kalahullu123 kirjoitti:Deicide olisiko kuvia?
Minulla ollut nyt toista vuotta ja ei ainakaan vielä ole levää kasvanut, liekkö sitten hyvä vai huono asia...
-
- Member
- Viesti:
Kuinka paksu tuo Kalajutun tausta on? Tarkoitan siis kuinka paljon tulee takaseinästä ulos, koska hietikkolajit tuskin menevät taustan taakse piiloilemaan.
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
Joissakin kohdissa lähes takalasissa kiinni ja jossain kohti tulee n.10-15cm sisäänpäin.kalahullu123 kirjoitti:Kuinka paksu tuo Kalajutun tausta on? Tarkoitan siis kuinka paljon tulee takaseinästä ulos, koska hietikkolajit tuskin menevät taustan taakse piiloilemaan.
-
- Member
- Viesti:
Ouch! Aika paljon... Pitää miettiä...Janichka kirjoitti:Joissakin kohdissa lähes takalasissa kiinni ja jossain kohti tulee n.10-15cm sisäänpäin.kalahullu123 kirjoitti:Kuinka paksu tuo Kalajutun tausta on? Tarkoitan siis kuinka paljon tulee takaseinästä ulos, koska hietikkolajit tuskin menevät taustan taakse piiloilemaan.
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
Taidan itse siirtyä pelkistetyn siniseen taustaan....
-
- Member
- Viesti:
Taidan itse siirtyä hienoon 3D-taustaan...
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
mulla myös 3d tausta, en tiedä merkitä mitään kun tuli käytettynä. Mutta on ihan vain upotettu akvaan ilman mitään kiinnityksiä. Reunoissa semmoiset verkot, mutta kerritetrat mahtuvat silti sieltä jostain välistä taakse, verkko ehkä huonosti, mutta jostain kohtaa revenyt hieman irti ja semmoiset aukot taakse on. pitäisikö ottaa koko verkot pois ja antaa kalojen uida vapaasti sinne ja pois. mutta jos näin teen niin miten tajuavat esim. ruoka-aikana tulla sieltä pois. Olisiko jotain muuta keksintöä mitä tunkisin noihin reunoihin...
harmillista, ei viitsisi otta poiskaan kun on ihan hieno. vie aika paljon varmaan litroja altaasta kun on hieman sellainen vääntynyt toisesta päästä.
miten hyvin vesi kiertää tuollaisen taustan takana? kun mulla on kaikki laitteet kyllä tässä etupuolella.
harmillista, ei viitsisi otta poiskaan kun on ihan hieno. vie aika paljon varmaan litroja altaasta kun on hieman sellainen vääntynyt toisesta päästä.
miten hyvin vesi kiertää tuollaisen taustan takana? kun mulla on kaikki laitteet kyllä tässä etupuolella.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Itselläni oli juuri noita samoja ongelmia kuin sinulla ja lopulta päädyin luopumaan koko taustasta. En sano että sinun pitäisi tehdä samoin vaan kyllä tuohon on varmasti joku toimiva ratkaisu olemassa. Itse en sellaista saanut viritettyä vaan teinpä mitä tahansa niin aina sinne taakse livahti kaloja, sitten jos ei ollut mitään estettä niin kalat elelivät enimmäkseen siellä takana.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
- Advanced Member
sain idean ja jallitin niihin reunoihin sellaista mustaa suodatimattoa(sellaista verkkomaista), leikkasin vain sopivan kokoiset palat. kannattaa kokeilla. paitis nyt mietin että kiertääkö vesi sieltäkin kunnolla, mutta kyllähän tuosta vesi lävitse menee....
täytyy nyt tarkkailla joka päivä onko kaloja sama määrä...
täytyy nyt tarkkailla joka päivä onko kaloja sama määrä...
ikävää ampua ideoitasi alas, mutta itsekkin kokeilin tuota, mutta jokunen kala onnistui siitäkin huolimatta livahtamaan sinne ja takas, mutta lopulta joku niistä ei enää osannutkaan takaisin vaan jäi jumiin sinne taakse ja ilmeisesti nääntyi nälkään... Lisäksi joku kala yritti tunkea itseään pienestä raosta pelästyttyään jotain ja jäi jumiin tuon pehmeän suodatinmassan ja reunan väliin, tämä kävi kahdesti ja kummallakin kerralla huomasin ajoissa jumiutuneen kalan ja onnistuin pelastamaan ne.
Mutta voihan olla että olet onnistunut paremmin tuossa tukkimisessa kuin minäkin, itse pohdin jopa suodattimen imun laittamista tuonne taustan taakse, jolloin siellä ainakin vaihtuisi vesi, mutta tässä en päässyt toteutusvaiheeseen koskaan
Mutta voihan olla että olet onnistunut paremmin tuossa tukkimisessa kuin minäkin, itse pohdin jopa suodattimen imun laittamista tuonne taustan taakse, jolloin siellä ainakin vaihtuisi vesi, mutta tässä en päässyt toteutusvaiheeseen koskaan

240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Täällä mietiskellään styrox-taustan laittoa altaaseen, en vaan haluaisi silikoonata sitä kiinni. :/
Mietiskelin että pönkkään sen mahdollisimman tiukkaan kehyksen ja pohjalasin väliin, ja sitten rutkasti hiekkaa pohjalle = toivotaan että pysyy.
Mahdollisesti tueksi vielä pari fiksusti aseteltua juurakkoa.
Mietiskelin että pönkkään sen mahdollisimman tiukkaan kehyksen ja pohjalasin väliin, ja sitten rutkasti hiekkaa pohjalle = toivotaan että pysyy.
Mahdollisesti tueksi vielä pari fiksusti aseteltua juurakkoa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
- Junior Member
Miten on, pitääkö 3D-tausta kiinnittää monesta kohdasta? Mietin, että jos ottaisi altaasta vettä pois vaikka 15-20 cm, silikoonaisi taustan sieltä "kuivasta osasta" ja antaisi kuivua, ja sitten vasta lisäisi altaan uudestaan täyteen..? Nuo uppoavat kuulostavat muuten hyvältä, mutta mäkään en tahtoisi, että kalat menevät sinne taakse... Voin kuvitella, että nuo keisaritetrat ainakin olisivat aina sitten siellä ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Kirjotan tänne vaikkei malawi allasta olekaan. (ainakaan vielä, taas löysin itseni täältä
)
Mulla on juurikin tuo viimeksi linkattu tausta. On tosi kaunis. Ensin päänvaivaa aiheuttivat käärmekalat jotka päättivät aina tunkea sinne. Useiden ja useiden verkkojen uudelleen asetteluiden päätteeksi, ne eivät enää pääse sinne.
Tetrat yms. eivät ikinä kai edes ole olleet siellä. Aluksi tarkastin kerran vrk, nykyään parin vrk välein, vaikkei siellä mitään kaloja ole käärme-episodin jälkeen ollut. Nyt altaaseen muutti sukarapuja, ne kyllä tunkee sinne, mutta pääsevät poiskin. Olen ajatellut että saavat mun puolesta viettää siellä aikaa, kun ilmeisesti käyvät aina jossakin kohtaa syömässä oikealla puolella, kun eivät nälkään ole kupsahtaneet. Aina altaassa niitä näkee, mutta on niitä siellä takanakin. (n. 150kpl)
Mulla on ulkosuodattimen toinen imuputki taustan takana eli vesi ainakin kiertää. Ainut mikä harmittaa on taustan taakse kerääntyvä kakka. Pitää varmaan ostaa ohut letku ja sillä sillontällön imaista kakat poies, kun mun normi vedenvaihtoon tarkoitettu puutarhan kasteluletku ei sinne taakse mahdu ellei irroita ulkosuodattimen putkia ja kallista taustaa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mulla on juurikin tuo viimeksi linkattu tausta. On tosi kaunis. Ensin päänvaivaa aiheuttivat käärmekalat jotka päättivät aina tunkea sinne. Useiden ja useiden verkkojen uudelleen asetteluiden päätteeksi, ne eivät enää pääse sinne.
Tetrat yms. eivät ikinä kai edes ole olleet siellä. Aluksi tarkastin kerran vrk, nykyään parin vrk välein, vaikkei siellä mitään kaloja ole käärme-episodin jälkeen ollut. Nyt altaaseen muutti sukarapuja, ne kyllä tunkee sinne, mutta pääsevät poiskin. Olen ajatellut että saavat mun puolesta viettää siellä aikaa, kun ilmeisesti käyvät aina jossakin kohtaa syömässä oikealla puolella, kun eivät nälkään ole kupsahtaneet. Aina altaassa niitä näkee, mutta on niitä siellä takanakin. (n. 150kpl)
Mulla on ulkosuodattimen toinen imuputki taustan takana eli vesi ainakin kiertää. Ainut mikä harmittaa on taustan taakse kerääntyvä kakka. Pitää varmaan ostaa ohut letku ja sillä sillontällön imaista kakat poies, kun mun normi vedenvaihtoon tarkoitettu puutarhan kasteluletku ei sinne taakse mahdu ellei irroita ulkosuodattimen putkia ja kallista taustaa.
Nano Riutta <3
-
- Advanced Member
Tuo on edullinen ja hieno tausta kalajutun malawi. Mutta miksi nuo kalliotausta on aina ruskean sävyisiä vaikea saada värit natsaamaan yhteen jos laittaa oikeita kiviä. Voisikohan tuota jotenkin maalata, ja millä aineilla?
Mistä ihmeestä löytäisin harmahtavan kalliotaustan. Niitä Btn:n slim taustoja en halua, kun tykkään että tausta saa kohoilla ja siinä on koloja.
Mistä ihmeestä löytäisin harmahtavan kalliotaustan. Niitä Btn:n slim taustoja en halua, kun tykkään että tausta saa kohoilla ja siinä on koloja.
itellä omassa 2metrin altaassa tämä, (kuvia altaistanne-topicissa on lyhyt video, josta tän kalajutun taustan näkee, tais maksaa jotain 130€)jenniliini82 kirjoitti:Tuo on edullinen ja hieno tausta kalajutun malawi. Mutta miksi nuo kalliotausta on aina ruskean sävyisiä vaikea saada värit natsaamaan yhteen jos laittaa oikeita kiviä. Voisikohan tuota jotenkin maalata, ja millä aineilla?
hieno on tausta, ja nyt myin malawit pois, ja kuhan nuo pohja hiekat vielä kuivuu, niin tuo sama tausta jää koristamaan terraariota, tosin asukkaasta tai terraarion tyypistä (kuiva aavikko vs. kostea sademetsä)ei ole vielä hajua. kuiva olis helpompi, mut toisaalta sademetsä teraariot usvakoneineen, pengerryksineen,. vesiputouksineen & eksoottisine kasveineen on huimaa katseltavaa, etenkin 2m mittaisena olohuoneessa... hmmm
katotaan nyt. mut takaisin asiaan, eli kalajutun tausta rokkaa, on kokoon nähden edullinen ja erittäin näyttävä