Suunnitteilla NaNo

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

rammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 11:26, 08.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja rammari »

Ajattelin tehdä akvaarion keskelle takaseinään sellaisen laatikon ja tehdä siihen reikiä, niin kuin tuossa Alixin 77-litraisessa. Kuinka isoja reiät kannattaisi olla?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse laittaisin varmaan 5mm reikiä. Toki riippuu myös siitä millaiselle alalla nuo reijät tulee ja paljonko niistä pitää saada vettä läpi. Minkä kokoluokan allas ja mitä kaikkea sinne taakse ollaan mahduttamassa? Ja onko koko takaseinä vai miten?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
rammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 11:26, 08.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja rammari »

Allas on 140litrainen ja väliseinä tulisi keskelle takaseinää, mutta ei koko takaseinää piiloon. Piiloon pitäisi mahtua ainakin lämmitin, ulkosuodattimen putki ja minulla on tuollainen akvaarion ulkopuolelle laitettava Deltec MCE 300 vaahdotin, niin voiko senkin akvaarioon jäävät osat piilottaa sinne taakse?
Jacke
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1380
Liittynyt: 14:44, 16.11.2004
Paikkakunta: Pornainen

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja Jacke »

rammari kirjoitti:Allas on 140litrainen ja väliseinä tulisi keskelle takaseinää, mutta ei koko takaseinää piiloon. Piiloon pitäisi mahtua ainakin lämmitin, ulkosuodattimen putki ja minulla on tuollainen akvaarion ulkopuolelle laitettava Deltec MCE 300 vaahdotin, niin voiko senkin akvaarioon jäävät osat piilottaa sinne taakse?
Tuosta vaahdottimesta voit laittaa imun sinne tekniikkatilaan, mutta ulostulon jättäisin itse altaan puolelle. Kannattaa varmistaa, että vettä pääsee virtaamaan riittävästi tuonne seinän taakse, ettei vaahdotin ja ulkosuodatin hörppää "tyhjää".
Suolaista, mutta niin makeaa...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllä sen deltecin paluunkin voi ihan rauhassa jättää sen seinämän taakse, mutta kannattaa ottaa huomioon että silloin itse altaasta menetetään tuhannen litraa vedenkiertoa.
Itse laittaisin sen reikälevyn tilalle ihan perus kampaa helpomman huollon takia.
Onkos muuten aikeissa laittaa myös chaetoa sinne taakse? Jos on niin kannattaa hiukan osioida sitä takaosaa, jottei levänpätkät ole koko ajan tukkimassa paluupumppua.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
rammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 11:26, 08.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja rammari »

Jaahas jos laitankin sen vaahdottimen itse akvaarioon ja seinän taakse vain lämppärin ja ulkosuodattimen putken. Mietin myös jos laittaisi väliseinän sittenkin kulmaan. Ajatukseni oli kyllä myös laittaa makrolevät sinne väliseinän taakse.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuossa 77-litraisessa oli n. 5mm reiät ja ne olivat liian pieniä, bakteerikalvo ei imeytynyt niistä läpi, iso osa ideasta ollessa pintaveden liikkeelläpito. Saisi olla sentin hammastus mieluummin tai sitten ylivuoto voi olla ihan ilman hammastustakin, minulla ei ole mikään kavunnut reunan yli tämänhetkisen lasiseinän jossa ei ole kampaa lainkaan ja kun tuossa ei ole imua ala-altaaseen niin ei ylikapuava eläin aiheuttaisikaan vaaratilannetta.

Muuten tuo laatikko oli todella kätevä ja siisti näkösuoja. Jos tekee laajan laatikon pvc:stä/pleksistä niin kannattaa rakentaa joku tuki/jako sisälle, ettei se ajan myötä painu mutkalle, tuo alkoi taipumaan ihan pikkasen keskeltä parin vuoden jälkeen. Seuraavaan altaaseen valeylivuoto tulee mustasta lasista 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
raa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 15:02, 23.05.2004
Akvaarioseurat: FOMA 007
Paikkakunta: Espoo

Re: Suunnitteilla NaNo

Viesti Kirjoittaja raa »

Mitä noilla makrolevillä tehdään ? Jos haluat poistaa vedestä ravinteita, niin on olemassa muitakin tapoja, varsinkin kun kyseessä on hyvin rajattu tila.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”