Aponogeton cf. AW -verkkolehden uusi tuleminen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Aponogeton cf. AW -verkkolehden uusi tuleminen?
Itse ainakin osaan suurimmat asiavirheet korjata, kun on alalla tultu oltua "joitakin" vuosia. Tietenkin tietyiltä alueilta ei ole tiedot kunnossa, ja silloin etsin asiantuntevamman henkilön lukemaan artikkelin etukäteen.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Voin jakaa lehdessä esim. kasvivalutussuodatin luennon pohjan hieman muokattuna, se olisi jo valmiina. Muitakin DIY prokkiksia oon pyöräyttänyt. Mm. pillisuodatin, sen sukulainen, jalusta ja kuuvalo tulivat ensimmäisenä mieleen, mutta täältä tosiaan löytyy yksi 100% valmis "luento" jonka voin muokata lehteen sopivaksi, mutta ensinhän se käytetään päätoimittajalla. Laittakaa tähän vastausta, jos tähän artikkeliin löytyy kiinnostusta...
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
^Minua ainakin kiinnostaa kovin. 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mahtavaa! Olen mukana.
Otaksuisin tuovani mukana myös jonkin sortin asiantuntemusta. Yliopisto-opintojen saldona on niin ekologiaa, evoluutiobiologiaa kuin vesistötieteitäkin, taustalla reilut kymmenen vuotta akvaarioharrastusta ja lisäksi olen sivutoiminen toimittaja ja tiedebloggaaja. Osannen myös piirtää ja valokuvata. Koska teen jo aika montaa juttua monella rintamalla, kovin valtavalla panoksella en varmaan pysty osallistumaan, mutta ilman muuta haluan ainakin juttuja kirjoittaa. Taittamaankin haluaisin mielelläni oppia.
Voisin ihan hyvin tehdä vaikkapa tuon kalojen sukupuolenmääräytymisjutun näin alkuun. Kalojen fysiologia, aistit ja evoluutio ovat muita erityisiä innostuksen aiheita, joista kirjoittaisin mielelläni.
Ai niin, ja oikolukeminenkin onnistuu. Tekniikasta en paljon tiedä, mutta kaloihin liittyvistä jutuista osaan kyllä seuloa mahdolliset asiavirheet, ja pääsisi se elinikäinen äidinkielenopettajasyndroomakin hyötykäyttöön.

Otaksuisin tuovani mukana myös jonkin sortin asiantuntemusta. Yliopisto-opintojen saldona on niin ekologiaa, evoluutiobiologiaa kuin vesistötieteitäkin, taustalla reilut kymmenen vuotta akvaarioharrastusta ja lisäksi olen sivutoiminen toimittaja ja tiedebloggaaja. Osannen myös piirtää ja valokuvata. Koska teen jo aika montaa juttua monella rintamalla, kovin valtavalla panoksella en varmaan pysty osallistumaan, mutta ilman muuta haluan ainakin juttuja kirjoittaa. Taittamaankin haluaisin mielelläni oppia.
Voisin ihan hyvin tehdä vaikkapa tuon kalojen sukupuolenmääräytymisjutun näin alkuun. Kalojen fysiologia, aistit ja evoluutio ovat muita erityisiä innostuksen aiheita, joista kirjoittaisin mielelläni.
Ai niin, ja oikolukeminenkin onnistuu. Tekniikasta en paljon tiedä, mutta kaloihin liittyvistä jutuista osaan kyllä seuloa mahdolliset asiavirheet, ja pääsisi se elinikäinen äidinkielenopettajasyndroomakin hyötykäyttöön.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mie tykkäsin paljon tuosta ideasta että siellä olisi eri harrastajien sisustus-suunnitelmia
Lisäksi olisi kivaa, jos lehdessä olisi paljon tee-se-itse -vinkkejä, sellaisia vaihe-vaiheelta kuvakokoelmia
Esimerkiksi itseäni kiinnostaisi tekokannon rakentaminen, mutta en tiedä mistä aloittaisin, niinkuin monessa muussakin asiassa 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Varmaankin siis kyse akvaarioiden sisustuksista? Vähän semmoinen "kuukauden allas" ja sen suunnitelmat, tai jotain sinnepäin? Että näitä kasveja, tämä tekniikka, ja tämmöinen kalasto?
-
- Elite Member
Oikolukuapua voin tarjota.
Ja jälleen kerran.. ei ihme ettei Suomessa ole toimivaa akvaariolehteä (semmoista asiantuntevaa, sillä AM:aa en laske miksikään) kun ihmisten ehdotukset sopivaksi maksuksi lehdestä ovat tätä luokkaa kuin tässä ketjussa. 20 e / vuosi?
Ja jälleen kerran.. ei ihme ettei Suomessa ole toimivaa akvaariolehteä (semmoista asiantuntevaa, sillä AM:aa en laske miksikään) kun ihmisten ehdotukset sopivaksi maksuksi lehdestä ovat tätä luokkaa kuin tässä ketjussa. 20 e / vuosi?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Minusta riippuu tuo maksun määrä paljon siitä, kuinka laajaa lehteä suunnitellaan, ja minä olen valmis asiantuntevista jutuista maksamaan kyllä paljon enemmän kuin 20e vuodessa. (Riippuu siitä, että onko lehdessä 5 sivua vai 30 ja kuinka usein ilmestyy?)Mari kirjoitti:Oikolukuapua voin tarjota.
Itse pidän enemmän ihan oikeista lehdistä, jotka voi lukea vaikka illalla sängyssä, tai kesällä rannalla, ja niistä voisin maksaa vieläkin enemmän jos aihe olisi oikeasti sellainen mikä kiinnostaisi.
Itse ainakin tarkotin tuota 20e vuosi sellaisesta lehdestä joka on netissä ja pyörii nimenomaan vapaaehtoisvoimin, kustantamaan oikeita kuluja, ei niinkään kirjoittajien palkkioita. En ole valmis siis maksamaan enempää lehdestä joiden juttujen taso vaihtelee, samoin kuin sivumäärä ja julkaisutiheys. Jotta olisin valmis maksamaan lehdestä enemmän, sen täytyisi ilmestyä riittävän paksuna (mikään kymmenen sivua mainoksineen ei ihan riitä
) oikeana lehtenä, ei siis minään nettiversiona. Ja julkaisun pitäisi olla säännöllinen, mielellään ainakin 6 kertaa vuodessa. Akvaristi oli ihan hyvä, ainakin sen aikaa mitä sitä ehdin lukea, ennenkuin lopetti. Sellaisesta olen tietysti valmis maksamaan enemmän.
Nuo tsi jutut olisi myös mielenkiintoista luettavaa.

Nuo tsi jutut olisi myös mielenkiintoista luettavaa.
Hyvä jos innostusta löytyy. Tuli vain mieleen että tarviiko sen olla PDF, joka on lähinnä sähköinen tuloste. Voisiko Aponogeton cf:n uusi tuleminen hoitua vaikkapa niin että tämä innokas porukka ottaa vaikka jonkin blogi tai google-sites sivuston, tekee juttunsa sinne ja sitten "julkaisee" sen kaikelle a-w kansalle kun aika on kypsä. Tunnuksia jakamalla voi helposti koordinoida kuka pääsee kirjoittamaan ja tekeminen olisi aidosti yhteisöllistä jolloin se voi tuntua jopa mielekkäältä...eikä tarvi mitään hienoja sivuntaittoja tai kuunnella kitinää aukeamattomista PDF:istä. Ja taitonkin voisi samalla suunnitella aidosti tietokoneella luettavaksi eikä kuten viimeksi jolloin niitä sivuja joutui skrollaamaan ruudulla sarakkeiden tahtiin.
/jari
-
- Advanced Member
Tällainen blogimuotoinen mielestäni ajaisi asian paremmin, varsinkin kun pdf:t eivät kaikkien koneilla aukene.JJVi kirjoitti:Hyvä jos innostusta löytyy. Tuli vain mieleen että tarviiko sen olla PDF, joka on lähinnä sähköinen tuloste. Voisiko Aponogeton cf:n uusi tuleminen hoitua vaikkapa niin että tämä innokas porukka ottaa vaikka jonkin blogi tai google-sites sivuston, tekee juttunsa sinne ja sitten "julkaisee" sen kaikelle a-w kansalle kun aika on kypsä. Tunnuksia jakamalla voi helposti koordinoida kuka pääsee kirjoittamaan ja tekeminen olisi aidosti yhteisöllistä jolloin se voi tuntua jopa mielekkäältä...eikä tarvi mitään hienoja sivuntaittoja tai kuunnella kitinää aukeamattomista PDF:istä. Ja taitonkin voisi samalla suunnitella aidosti tietokoneella luettavaksi eikä kuten viimeksi jolloin niitä sivuja joutui skrollaamaan ruudulla sarakkeiden tahtiin.
Kannatetaan myös blogijulkaisua
Olisi hienoa, jos apognetonia ruvettaisiin taas tekemään!
Tee-se-itse jutut varsinkin kiinnostais paljon. Moni on varmasti tehnyt enemmän tai vähemmän jotakin tekniikasta sisustukseen. Usealla varmasti olisi myös tse-raportteja, mitä jakaa. Itse on tullut tehtyä lasikuidusta 3D-taustaa ja muuta pientä.
Tee-se-itse jutut varsinkin kiinnostais paljon. Moni on varmasti tehnyt enemmän tai vähemmän jotakin tekniikasta sisustukseen. Usealla varmasti olisi myös tse-raportteja, mitä jakaa. Itse on tullut tehtyä lasikuidusta 3D-taustaa ja muuta pientä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Blogi?
Blogit ovat yllä kivoja, mutta eivät vakavasti otettuja. Itselläni on poliittinen blogi ja euroviisusivusto blogipohjalla.

Blogit ovat yllä kivoja, mutta eivät vakavasti otettuja. Itselläni on poliittinen blogi ja euroviisusivusto blogipohjalla.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Harmi kyllä Suomessa tuntuu olevan sitkeä näkemys, että blogit ovat - mitenkäs sen joku ilmaisikaan - randomjampan tajunnanvirtaa. Eli pelkkää yksittäisten ihmisten höpinää. Englantiapuhuvassa maailmassa etenkin tiedeblogit ja eräät harrastusblogitkin ovat laajasti luettuja ja korkealle arvostettuja tiedonlähteitä, ja sitä mielikuvaa olen omilla blogeillani yrittänyt tuoda tännekin.JukkaV kirjoitti:Blogi?![]()
Blogit ovat yllä kivoja, mutta eivät vakavasti otettuja.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että paperilehden tapaan painettu pdf ei ole kovin hyvä esitystapa verkkolehdelle, mutten oikein osaa esittää parempiakaan vaihtoehtoja, jos blogi on poissa laskuista.
Eihän blogi ole mitään muuta kuin yksi tapa esittää tekstiä web-sivulla. Nettiin voi kirjoittaa asiaa, vähemmän asiaa tai sitten sitä itseään. Blogia ehdotin että se olisi yksi helposti lähestyttäva tapa, mutta melkein samalla vaivalle ne jutut vääntäisi vaikka google-sitesin alle. Oli metodi mikä tahansa, paukkuja ei kannata käyttää jonkin yli 15 vuotta vanhan sähköisen tulostusstandardin kanssa painimiseen.
/jari
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ehkä mä esittelen tässä taidon- tai taitamattomuusnäytteeni: http://viisumakasiini.wordpress.com/ . Tämäntyyppistäkö ajoitte takaa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Blogi tai vastaava nettisivusto olisi mielestäni parempi tapa kuin pdf-muoto. Jutuista muodostuisi helposti hyvin laaja tietopankki, jonka tieto olisi helposti haettavissa ja hyödynnettävissä milloin vain. Ei kertakäyttölehteä, vaan mielummin vuosia tai vuosikymmeniä käytettävä "pankki". Kuitenkin suurin osa jutuista olisi todennäköisesti semmoisia, jotka eivät vanhene.
-Jaani-
-Jaani-
Minusta hyvä esimerkki on vaikkapa tämä: http://www.ruuvipenkki.fi/ ja sieltä erityisesti "oppaat"
Hyvin kirjoitettuja, asiapitoisia mutta ei kuitenkaan liian kuivia artikkeleita. Tiedä sitten voiko noita lukea blogeiksi...mutta jotain tuontyyppistä haluaisin itse lukea. Tuolla nuo lukijakilpailun artikkelit on kirjoitettu suoraan forumille...eli minusta se mihin formaattiin kirjoitetaan ei ole tärkeää.
Hyvin kirjoitettuja, asiapitoisia mutta ei kuitenkaan liian kuivia artikkeleita. Tiedä sitten voiko noita lukea blogeiksi...mutta jotain tuontyyppistä haluaisin itse lukea. Tuolla nuo lukijakilpailun artikkelit on kirjoitettu suoraan forumille...eli minusta se mihin formaattiin kirjoitetaan ei ole tärkeää.
/jari
-
- Senior Member
Itse en kyllä kannata blogimuotoa. Koen sen jotenkin raskaslukuisemmaksi ja vähemmän selkeäksi kuin pdf-muotoa (totta kai lehtikin voi olla sekava riippuen taitosta ja sivuille ahdetun materiaalin määrästä). Mutta pdf:n saa tarvittaessa vaikka printattua paperille ja luettua tosiaan vaikka olohuoneen sohvalla. Totta kai blogisivunkin saa, mutta siinä vähän riippuu sivuston tekstiosan leveydestä, rakenteesta yms. että miten se paperille asettuu ja herättääkö se sitten ollenkaan kiinnostusta enää lukea... itse kai luen muuten niin paljon netistä uutisia yms. ettei blogimuoto kyllä innosta yhtään. Parhain vaihtoehto tietysti olisi ihan painettu läpyskä, mutta siihen ei tässä tapauksessa ole mahdollisuutta. Jos joku sellaisen kuitenkin pistäisi joskus pystyyn, niin olisin valmis kyllä maksamaan ihan kunnon summankin asiantuntevasta, painetusta lehdestä.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tältä näyttää omani: http://planeetanihmeet.wordpress.com/
Sen on toki tarkoituskin olla nimenomaan blogin eikä lehden näköinen, mutta joka tapauksessa siinä on pitkiä, kuvitettuja artikkeleita, joita ihmiset jopa tuntuvat jaksavan lukea. Blogspotin puolella voisi sivun muotoilla niin, että itse tekstikentästä tulisi leveämpi, jolloin kuvista saisi isompia ja koko hommasta visuaalisesti komeamman (Wordpressiltä tällainen käsisäätövara puuttuu). Tietty joku näppärä voisi koodata pohjan itse ja liittää sen Aqua-Webiin.
Pdf on toki helpoin tulostaa, mutta näytöltä luettuna se on kömpelö. Lisäksi blogimuoto antaisi mahdollisuuden käyttää hakusanoja, joiden avulla vielä pitkään artikkelin ilmestymisen jälkeenkin kaikki halukkaat löytävät sen. Myös Googlen kautta. Lukijakunta olisi todennäköisesti moninkertainen pdf-lehteen verrattuna.
Sen on toki tarkoituskin olla nimenomaan blogin eikä lehden näköinen, mutta joka tapauksessa siinä on pitkiä, kuvitettuja artikkeleita, joita ihmiset jopa tuntuvat jaksavan lukea. Blogspotin puolella voisi sivun muotoilla niin, että itse tekstikentästä tulisi leveämpi, jolloin kuvista saisi isompia ja koko hommasta visuaalisesti komeamman (Wordpressiltä tällainen käsisäätövara puuttuu). Tietty joku näppärä voisi koodata pohjan itse ja liittää sen Aqua-Webiin.
Pdf on toki helpoin tulostaa, mutta näytöltä luettuna se on kömpelö. Lisäksi blogimuoto antaisi mahdollisuuden käyttää hakusanoja, joiden avulla vielä pitkään artikkelin ilmestymisen jälkeenkin kaikki halukkaat löytävät sen. Myös Googlen kautta. Lukijakunta olisi todennäköisesti moninkertainen pdf-lehteen verrattuna.
Täytyy kyllä yhtyä akvaristiin. Olisi todella hienoa jos lehden voisi omalla tulostimellaan tulostaa lukukelpoiseksi, missä muodossa se sitten julkaistaankaan.
Jaksaako joku nykyään tulostella jotain pelkkää lukemista varten?
Onko teillä vanhat aponogetonit tulostettuna?
No jos näin on, nettisivustakin on mahdollista tehdä tulostusystävällinen versio.
No jos näin on, nettisivustakin on mahdollista tehdä tulostusystävällinen versio.
/jari
-
- Senior Member
No tähän aiheeseen on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin keskustelijaakinJJVi kirjoitti:Jaksaako joku nykyään tulostella jotain pelkkää lukemista varten?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

7330 kirjoitti:Tältä näyttää omani: http://planeetanihmeet.wordpress.com/
No tuo on kyllä hyvännäköinen blogi ja ennen kaikkea selkeä. Tykkään. Vaikka olenkin pdf:n, digilehden ja perinteisen painotuotteen kannattaja

- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Ei sitä nykyäään jaksa viettää koneella turhaa aikaa lukeakseen jotain minkä voi tulostaakin. Vanhat Aponogetonit olen tulostanut ja ne ovat sievästi järjestyksessä kahdessa kansiossa.JJVi kirjoitti:Jaksaako joku nykyään tulostella jotain pelkkää lukemista varten?