700-litraisen (kiekko)akvaarion suodatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: 700-litraisen (kiekko)akvaarion suodatus
Se on kato mitä herra kauppias tahtoo myydä, valmistaja suosittelee 2260:a 500-1500L akvaan. Tuppaa noihin uudempiin malleihin olemaan paremmin kaikenlaisia tarvikkeita myynnissä.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Niin, omat intressithän on pelissä niin kauppiaalla kuin valmistajallakin (jälkimmäisten arviot tuotostensa suodatinkyvystä ovat tiemmä järjestään ylimitoitettuja, jos haetaan oikeasti hyvää jälkeä). Ihmettelin vain tuota suurta eroa virrankulutuksessa, massamäärässä ja kiertotehossa suhteessa tuohon arvioituun "todelliseen" tehoon noiden kahden suodattimen välillä.
Käytännössä olen kyllä kallistunut tuon 2260:n kannalle, mutta tässä on aikaa ihmetellä ja vertailla, kun allas joutuu vielä tovin odottelemaan autotallissa.
Käytännössä olen kyllä kallistunut tuon 2260:n kannalle, mutta tässä on aikaa ihmetellä ja vertailla, kun allas joutuu vielä tovin odottelemaan autotallissa.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Hmm, tuossa on siis 700 litraa ja kalaset kiekkoja. Itsellä on 900-litraisessa hurissut yhtä aikaa Eheimeista 2252, 2078 ja Pro II 2028 ja lisäksi pörisi aiemmin vielä noiden lisäksi 2026. Laskennallisesti noiden kaikkien kierrättämä vesimäärä tunnissa lienee about 4000 litraa. (Mainosarvoihin ei kannata tuossa tuijottaa...) Se tuntuu olevan aika sopiva arvo ja riittää kalastolleni. Nyt mulla on ollut tuo pienin ulkosuodatin poissa käytöstä pari kuukautta kun siitä levisi roottori ja on tuo riittänyt silti pitämään altaan veden kirkkaana. Nyt mulla on siihen osa, mutta en ole pitänyt kiirettä sen kanssa.
Kiekot eivät minusta kovasti tykkää jos noita sisäsuodattimia on tuon kokoisessa altaassa enemmälti. 2252 tekee meinaan jo melkoisen virtauksen, varsinkin jos niitä olisi kaksin kappalein, toki joillakin viritelmillä tehoa saa suitsittua mutta alunperin virtaus on aika pistemäinen ja voimakas. (Mulla on olemassa iso Regentin sisäsuodatin ja Eheimin 2048, mutta niistä olen luopunut).
Ajattelisin 700 l. riittävän yhden ison ulkopöntön (jompi kumpi noista aiemmin ehdotetuista) ja sen kaveriksi sitten vaikka toinen pienempi + 2252 kun ne tuntuvat riittävän itsellänikin. Mitään lisäarvoa noista e3 mallin suodattimista en ole löytänyt ja ensimmäiseksi ne hienosuodatuslevyt kannattaa korvata karkeammalla mattosuodatinlevyllä niin saa pidemmän vaihtovälin.
Toki kalaston määrällä ja laadullakin on merkitystä...
Kiekot eivät minusta kovasti tykkää jos noita sisäsuodattimia on tuon kokoisessa altaassa enemmälti. 2252 tekee meinaan jo melkoisen virtauksen, varsinkin jos niitä olisi kaksin kappalein, toki joillakin viritelmillä tehoa saa suitsittua mutta alunperin virtaus on aika pistemäinen ja voimakas. (Mulla on olemassa iso Regentin sisäsuodatin ja Eheimin 2048, mutta niistä olen luopunut).
Ajattelisin 700 l. riittävän yhden ison ulkopöntön (jompi kumpi noista aiemmin ehdotetuista) ja sen kaveriksi sitten vaikka toinen pienempi + 2252 kun ne tuntuvat riittävän itsellänikin. Mitään lisäarvoa noista e3 mallin suodattimista en ole löytänyt ja ensimmäiseksi ne hienosuodatuslevyt kannattaa korvata karkeammalla mattosuodatinlevyllä niin saa pidemmän vaihtovälin.
Toki kalaston määrällä ja laadullakin on merkitystä...
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
-
- Senior Member
Kiitos, Hande. Luulen, että otan tosiaan 2260:n pohjaksi ja lisään sille jonkin pienemmän kaveriksi. Vinkki yhdestä sisäsuodattimesta on myös hyvä. Olisin nimittäin ollut tunkemassa altaaseeni heti kättelyssä kahta 2252:a, mutta ehkä kokeilen sillä yhdellä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
-
- Senior Member
Hoplaa. Palataanpa hetkeksi tämän ketjun pariin. Projekti etenee hitaasti, mutta varmasti. Koska allas on tarkoitus viritellä tulille vasta syksyllä, on kokonaisuuden pohtimiseen ja tekniikan haalimiseen mukavasti aikaa.
Eilen taloon tuli sopivasti kohdalle osunut, käyttämätön Eheim 2260-pönttö (ilman massoja). Onpas se aikamoinen saavi
. Olen yrittänyt etsiä "for dummies"-ohjetta, minkälaisia massoja tuohon olisi hyvä hankkia ja minkä verran kutakin. Haluaisikohan joku vääntää vielä asian ulkosuodatinnoviisille rautalangasta?
Lisäksi on löytynyt minimaalisen vähän käytetty Eheim 2252. Noita ajattelin - mahdollisesti ja ainakin varalle - hommata vielä toisen. Lisäksi olen arponut pisaramallisen mattosuodattimen ja toisen, pienemmän ulkopöntön välillä. Tuo 2260 riittäisi kai noin teoriassa itsekseenkin - jos kyseessä ei olisi suodatuksesta erityisen tarkka kiekkoakvaario.
Eilen taloon tuli sopivasti kohdalle osunut, käyttämätön Eheim 2260-pönttö (ilman massoja). Onpas se aikamoinen saavi

Lisäksi on löytynyt minimaalisen vähän käytetty Eheim 2252. Noita ajattelin - mahdollisesti ja ainakin varalle - hommata vielä toisen. Lisäksi olen arponut pisaramallisen mattosuodattimen ja toisen, pienemmän ulkopöntön välillä. Tuo 2260 riittäisi kai noin teoriassa itsekseenkin - jos kyseessä ei olisi suodatuksesta erityisen tarkka kiekkoakvaario.
En tiedä paljoa kiekoista, mutta pakko tunkea lusikka tähänkin soppaan. Itselläni on ollut juuri 2260+2252 pyörittämässä 840 litraista allasta. Kalastona on 2x 30cm oskari + 45cm tummalevä. Nuo tuottavat ihan "kohtuullisesti" jätettä, mutta suodatus on ollut mielestäni ihan riittävä. Vesi on kirkasta viikko vedenvaihdon jälkeen ja nitraatti näyttää 5mg/l.
Tämän perusteella uskaltaisin väittää, että kyllä tuo suodatinsetti selviää kiekoistakin.
Tämän perusteella uskaltaisin väittää, että kyllä tuo suodatinsetti selviää kiekoistakin.
Ittellää on tuossa 900l kiekko altaassa vaan ulkosuodattimina prof3 2076, 2080 ja prof2 2128 lämmitin/suodatin, joka pitää lämmön 28c. Sekä itse tehty kasvivalutussuodatin on menossa altaan päälle, kunhan jaksan keksiä kiinnikkeet siihen, jotta lasinen suodatin pysyy vinoksi tehdyllä hyllyllä(kaato n 10mm). Ja tekeillä on isommassa mittakaavassa hiekkasuodatin kirkkaasta 300/290mm akryyliputkesta ja saniinipinnatusta akryylilevystä! Tein koe suodattimen 100/94mm putkesta, joka toimi loistavasti, nyt vaan isommassa mittakaavassa ja evo2 mallia väsäämään 

Do what u can, with what u have, where u are.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Kirkoitan nyt tämän otsikon alle. Mietin siis lisäsuodatusta 500l(200x50x50) kiekkoaltaaseen. ASukkaina nyt 12 nuorta kiekkoa, 2 juovaokamonnia, 1 perhoskirjoahven, monnisia n.30, pari punanoitamonnia, isoseeprapleko ja salamanteripleko. Eli nyt suodatuksena eheim powerline 2252, jbl greenline cristalprofi e1501. Eli kahta vaihtoehtoa mietin: kumpi parempi tuohon lisäksi, toinen e1501 vai riittäisikö cristalprofi e900?
jbl siksi että on edukkaampi kuin eheimit.
jbl siksi että on edukkaampi kuin eheimit.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ehdottomasti toinen e1501!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -