Pakko pistää lusikkaa soppaan
Osin jo off-topic, mutta antakee anteeks ja lukekaa loppuun ennen ku pinna palaa, jooko?
Toivoisin, että ihmiset oppisivat koulutuksen ja kasvatuksen erot. Valtavan monet ihmiset osaa sen ajattelun lapsien kanssa, mutta eläinten kanssa homma tuppaa unohtumaan.
Tässä ketjussa puhuttiin koirista "akvaario-kodissa". Siis keskityn siihen, vaikka toimis malli usein muuallekin.
Koira kasvatetaan, toivottavasti. Siis koiralle näytetään ja opetetaan/sallitaan sen arjessa ja elossa oikeat ja toivotut tavat, ja kitketään/kielletään ei niin toivotut tavat. Tähänkin on eri metodeja positiivisesta palkkauksesta kieltoihin. (Omasta mielestä kultainen keskitie on tässä paras.) Näin kasvatetut yksilöt osaa toimia eri tilanteissa rauhallisesti ja yhteiskuntakelpoisesti. Yksinkertaistetusti näin saadaan "hyvä koira".
Koirat myös koulutetaan tekemään asioita. Istumaan käskystä, haistamaan huume, opastamaan sokeaa, tuomaan posti, antamaan tassu, hyppäämään este, seuraamaan jälki, sytyttämään valo, nostamaan avaimet.... ja miljoona muuta juttua.
Tapakasvatettu koira ei ehkä osaa seurata, istua, antaa tassua jne, mutta koulutettu koira puolestaan ei aina osaa kävellä siivosti kadulla ja väkijoukossa, olla yksin kotona nätisti jne.
Kärjistetysti: tiedän kasvatettuja koiria, joita ei ole koulutettu. Ja olen valitettavasti joutunut kohtaamaan äärimmäisen koulutettuja koiria, joita ei ole kasvatettu.
Ja vielä selvittääkseni sanomaani, mulle kasvatus on ihan eri juttu kun jalostus, jolla "tuotetaan" uusia yksilöitä. Ja tästä taas lähtis mopo käsistä jos juttua jatkaisin
Ja sitte viä alkuperäiseen aiheeseen. Mulla on vakuutuksia, koska kaikkea sattuu. Mä en o todennut iso akvaario+iso koira yhtälössä mitään ongelmia. Mutta on mulla ollu pentukoiria, jotka on ollu ihan hirveän (ihania) kamalia riiviöitä. Siinä vaiheessa se ennakointi on ainoa tapa. Jos se ei riitä, ja sattuu jotain, yleensä vakuutus tulee vastaan. Näin uskon, ja näin mulla on käynyt. (Ei kyllä koiran kanssa, mutta muuten.)
Enempi mä oon huolissani ku satunnaiset kattivieraat aikois hyppelöidä altaan päälle vaanimaan! Saa olla silmät selässäkin ja kamalat barrikadit, ja akvasta valot pois... Mutta onneks katit vierailee vaan pikipäin noin 10min kerrallaan... naapurista jos kesällä on ovet auki. Koiruu/t ku ei niistä o ku hyvillään

Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.