Kiekkoaltaan tekniikka

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

rambi kirjoitti:Nyt olen katsonut paljon kuvia maailmalta,Saksassa on tosi hienoja altaita kuten meripuolellakin mutta jenkeissä päivastoin kuin meripuolella on aika ihmeelliset kiekkoaltaat, tosi usein näkee altaan missä on muutama kiekko ja lämmittäjä ,ei hiekkaa,kasveja ,juurakoita... ja jos kasveja oli niin ne olivat lasin päällä ruukussa,aika surkeat altaat ainakin minun makuun...
Mutta käytännöllisemmät lääkitä ja puhdistaa. Itse olen sitä mieltä että olohuoneakvaario on niinsanottu paraatiallas jossa on kalojen lisäksi kasvit & muu sisustus, kasvatustoiminta on sitten sterilli ilman lisäkilkkeitä, eli altaassa ei ole kuin vältämättömin.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

TiHe kirjoitti:
Mutta käytännöllisemmät lääkitä ja puhdistaa. Itse olen sitä mieltä että olohuoneakvaario on niinsanottu paraatiallas jossa on kalojen lisäksi kasvit & muu sisustus, kasvatustoiminta on sitten sterilli ilman lisäkilkkeitä, eli altaassa ei ole kuin vältämättömin.
Tarkoitatko että isot kiekot kasvialtaaseen ja pienet kasvatetaan tyhjässä altaasssa? no itse ostan jokatapauksessa isot kiekot jos allas tulee, maksan mielellään hieman enemmän että saan "valmiit" kalat ja niitä ei kai tarvi niin usein ruokkia kuin poikaisia ?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

rambi kirjoitti: Tarkoitatko että isot kiekot kasvialtaaseen ja pienet kasvatetaan tyhjässä altaasssa? no itse ostan jokatapauksessa isot kiekot jos allas tulee, maksan mielellään hieman enemmän että saan "valmiit" kalat ja niitä ei kai tarvi niin usein ruokkia kuin poikaisia ?
Just näin poikaset kasvatetaan näissä niinsanoituissa sterilleissä pytyissä, melkein poikkeuksetta aina. Altaan kunnossapito puhdistus ja mahdollinen lääkintä on näin helpompaa. Poikasille vaihdetaan tiettyyn ikään saakka jokapäivä vettä koska niitä tehoruokitaan kasvuvauhdin maksimoimiseksi. Jotkut tykkäävät kasvattaa poikaset seura-akvaariossa mutta kuolleisuus ja hävikki on suurempaa. Hävikistä esimerkkinä kiekkokalan poikaskasvatuksessa pohjasora, kun kiekkokalanpoikaset lähtevät uimaan emot puhaltelevat niitä mahdollisimman kauan takaisin kutualustaan, näin ne tippuvat altaan pohjalle muut kalat syövät poikasia, sekä suuri osa näistä poikasista jää emoilta löytämättä vaikka pohja/toisia kaloja altaassa ei olisikaan. Kokeiltu on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”