Pieneksi jääviä lehtiksiä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Re: Pieneksi jääviä lehtiksiä?
Nestemäisen hiilen käyttö on käytännössä aina tarpeetonta. Pistä mielummin kiljupöntöt tulille, niin kasvit saavat hiilidioksidia, mitä osaavat hyödyntää paljon paremmin kuin hiiltä. Halutessasi voit sitten kaadella altaaseen jotain yleisravinnetta, mutta senkin kanssa on vähän niin ja näin. Nimimerkillä en lannoita (paitsi kun allaskauppojen mukana tulee joku pullo, niin sen kaatelen yleensä altaaseen).
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Pieneksi jääviä lehtiksiä?
Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta hiilarisysteemi ON huomattavasti tehokkaampi tapa jakaa kasveille hiilidioksidia kuin nestemäinen. Halvimmillaan tsi-systeemit saa alta kympin ja ainakin meillä riitti passiivilevitin (kaasukello, värkätty limupullosta) vielä 300-litrasessa hyvin. Sittemin levitys kytkettiin sisäsuodattimen ulostuloon. Isommassa akvassa on aktiivilevitin. Systeemit näprää kasaan alta puolen tunnin (jos joutuu etsimään sopivia työkaluja...) ja uuden litkun tekemiseen menee aikaa about 2 minsaa 1-2 kertaa viikossa.
Olen jatkanut EC-pullon lopun kippaamista harvakseltaan akvaan eikä kukaan ole kupsahdellut. Koukkupäämatoja ei enää näy, uusintakäsittelyä Nematolilla odotellaan vielä hetki. Nestemäisen hiilen käyttö loppuu tuon pullon myötä, ihan jo siksikin, että hiilari hoitaa homman paljon tehokkaammin. Sen verran paljon olen kuitenkin lukenut huonoja epäilyjä ECn käytöstä täältä, että vaikka en usko sen olevan suoranaisesti mitään tappokamaa, en uskaltaisi sitä kenellekkään suositella.
Substralin kirjoitukseen kommentoisin, että taidan minäkin kokeilla lannoitteen, siis muiden kuin hiilarin, käytön rajoittamista koeluontoisesti, koska meidän poikaskvaa ei lannoiteta mitenkään ja valonakin toimii vain pieni pöytälämppu, mutta akva on täysin levätön ja kasvit, ne vähän mitä siellä nyt onkaan, kasvaa hyvin. Ei siellä ole hiilareitakaan. Muissa akvoissa on pieni ongelma tupsulevän kanssa, joka kielinee ravinteiden ylitarjonnasta. Muut alussa vaivannneet levät on poistuneet takavasemmalle. Olen tainnut innostua lannoittamaan liikaa, kun vihdoin sain kasviakvat ja kasvit on hiilarin myötä lähteneet kasvamaan niin todella hyvin.
Olen jatkanut EC-pullon lopun kippaamista harvakseltaan akvaan eikä kukaan ole kupsahdellut. Koukkupäämatoja ei enää näy, uusintakäsittelyä Nematolilla odotellaan vielä hetki. Nestemäisen hiilen käyttö loppuu tuon pullon myötä, ihan jo siksikin, että hiilari hoitaa homman paljon tehokkaammin. Sen verran paljon olen kuitenkin lukenut huonoja epäilyjä ECn käytöstä täältä, että vaikka en usko sen olevan suoranaisesti mitään tappokamaa, en uskaltaisi sitä kenellekkään suositella.
Substralin kirjoitukseen kommentoisin, että taidan minäkin kokeilla lannoitteen, siis muiden kuin hiilarin, käytön rajoittamista koeluontoisesti, koska meidän poikaskvaa ei lannoiteta mitenkään ja valonakin toimii vain pieni pöytälämppu, mutta akva on täysin levätön ja kasvit, ne vähän mitä siellä nyt onkaan, kasvaa hyvin. Ei siellä ole hiilareitakaan. Muissa akvoissa on pieni ongelma tupsulevän kanssa, joka kielinee ravinteiden ylitarjonnasta. Muut alussa vaivannneet levät on poistuneet takavasemmalle. Olen tainnut innostua lannoittamaan liikaa, kun vihdoin sain kasviakvat ja kasvit on hiilarin myötä lähteneet kasvamaan niin todella hyvin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos