Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^Noniin, nyt alkaa näkyä, eilen sai metrin päästä tungettua katseen puoleenväliin... :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Näyttääpäs Tia-Teresian altaat hyvältä! Huolimatta toisen altaan sameudesta [;)].

Jos jollain muuten on 40-50 litran ylimääräinen allas viemässä turhaa tilaa, niin olen kiinnostunut ostamaan. Hajotin tossa jokusia kuukausia sitten ihan uuden Juwelin altaan :? (karanteenialtaaksi siis oli tarkoitettu) ja nyt tarvitsisin uuden tilalle. Mutta ostetaan uutena kaupasta sitten, jos ei käytettynä löydy.

Tossa muuten ynnäilin olohuoneen mittoja ja suunnittelin uutta huonejärjestystä ja ilokseni huomasin, että ehkä sinne jopa voisi saada sullottua sen uuden altaan :mrgreen:. Nyt vaan vähän tarttisi tutkia hintoja, mittoja (minkälainen tankki mahtuisi) ja alkaa keräämään varoja sukan varteen... jos vaikka saisi itselleen joululahjan hankittua... 8-)
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Mä tiedän mistä saa halvalla käytettyjä pikkualtaita, hintaan 10 e kipale, 15 rahaa lisää, niin saa suodatuksen... Ajattelin näitä mennä muutaman (pari, kolme tai vaikka viis :mrgreen: eihän sitä koskaan tiedä mihin tarvis) hakemaan varastoon viikonpäästä :roll: Ja niitä jää kyllä muillekin :mrgreen: Ja jos en väärin muista niin satalitrasta sai suodattimella ja valolla rahaan 50 ekeä samaisesta osoitteesta :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No jopas, mistäs tuollainen aarreaitta löytyy :D? Kuulostaa kyllä aika mukiinmenevältä hinnalta, että jos vaan vettä pitää, niin kelpaa :). Tarttisin altaan viimeistään 2 viikon päästä kun niitä kaloja menen silloin (kaiketi) Turusta hakemaan.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Laitellaanks aiheesta vaik yyveellä enempi ;) voin noukkia sullekin sit samalla :mrgreen:

jahmatti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jahmatti »

Ilmottaudun kans mukaan keskusteluun. Joku päivä jo kirjottelinkin kertomusta, mutta se on hukkunut jonnekin. Tai olen unohtanut painaa lähetä nappia kaikessa kiireessä. Joka on ihan normaalia tällä hetkellä.

Siis Oripää lisättynä listaan. Täällä majailee tällä hetkellä olohuoneen kauhistuksena 660l sekala. Ja työhuoneessa 100l pikkula. Yläkertaan olisi tarkoitus laittaa 250l kaunistus, jos vielä jaksan touhuta altaiden kanssa silloin kun yläkerta valmistuu.

Tällä hetkellä siis menee niin hermot altaaseen. Isossa altaasassa leväongelma. Kestänyt ikuisuuden. Enkä tiedä mitä koittaisin seuraavaksi. Siellä ei kasva kuin vallisnerat.. Aika karu näky kun muut on levän peitossa. Mutta toivon että joku päivä joku osa taas osuu paikalle ja allas saa olohuoneen loistamaan. Joten sinne tarvitsisi saada taas uusia nopea kasvuisia kasveja syömään leviltä ravinteita..

Kauppoja kiertelen aikas vähän tällä hetkellä, johtuen siitä että moniin kaupoihin ei pääse rattailla. Ja kun meidän juniori ei ole kevyemmästä päästä niin helpompi jättää ne reissut välistä.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:Laitellaanks aiheesta vaik yyveellä enempi ;) voin noukkia sullekin sit samalla :mrgreen:
Joo, laitellaan yv:tä asiasta, tosi kiva jos viitsit noukkia mullekin [;)].
jahmatti kirjoitti:Ilmottaudun kans mukaan keskusteluun. Joku päivä jo kirjottelinkin kertomusta, mutta se on hukkunut jonnekin. Tai olen unohtanut painaa lähetä nappia kaikessa kiireessä. Joka on ihan normaalia tällä hetkellä.

Siis Oripää lisättynä listaan. Täällä majailee tällä hetkellä olohuoneen kauhistuksena 660l sekala. Ja työhuoneessa 100l pikkula. Yläkertaan olisi tarkoitus laittaa 250l kaunistus, jos vielä jaksan touhuta altaiden kanssa silloin kun yläkerta valmistuu.

Tällä hetkellä siis menee niin hermot altaaseen. Isossa altaasassa leväongelma. Kestänyt ikuisuuden. Enkä tiedä mitä koittaisin seuraavaksi. Siellä ei kasva kuin vallisnerat.. Aika karu näky kun muut on levän peitossa. Mutta toivon että joku päivä joku osa taas osuu paikalle ja allas saa olohuoneen loistamaan. Joten sinne tarvitsisi saada taas uusia nopea kasvuisia kasveja syömään leviltä ravinteita..

Kauppoja kiertelen aikas vähän tällä hetkellä, johtuen siitä että moniin kaupoihin ei pääse rattailla. Ja kun meidän juniori ei ole kevyemmästä päästä niin helpompi jättää ne reissut välistä.

Tervetuloa remmiin! Itse en ole vielä tähän päivään mennessä kokenut mitään pahaa leväongelmaa, mutta uskon kyllä että on hermoja raastavaa :|. Varmaan olet jo täällä aika paljon lueskellut aiheesta, mutta onko sulla tarpeeksi asutusta altaassa?

Itse pelkään koko ajan leväongelman alkamista omassa altaassani. Siihen ei paista aurinko, mutta nitraatin vähyyskin voi ilmeisesti aiheuttaa ongelmia. Ja nyt kun välillä otin valaistuksesta päivätauon (yksi tunti) pois, niin alkoi levien määrä selvästi lisääntymään :?. Ja kun mulla on niin vähän kaloja tällä hetkellä tankissa, että nitraattia ei ole koskaan (vaikka vedenvaihtoväli lipsahtaisi puoleentoista viikkoon) enempää kuin joku 2-3. Senkin takia haluan nyt lisätä kalastoa reippaasti. Ja joku muistaakseni tällä palstalla sai altaansa tasapainoon ja leväongelman hävitettyä juuri niin, että alkoi lisäämään nitraattia altaaseensa.
jahmatti
Junior Member
Junior Member

Itseasiassa tosi vähän ehtinyt lueskelamaan asiasta. Asun maatilalla pineten lasten kanssa, joten työtä riittää. Mutta nyt kun puinnit on ohi ja syksy alkaa pikku hiljaa niin on mielenkiintoakin istua sisällä vähän enemmän. Joten nyt alkaa opiskelu. Olen pohtinut myös hiilidioksidi lisäystä altaaseen, mutta en ymmärrä asiasta mitään.

Kalostoa on jonkin verran; kongontetroja about 20, lehtikaloja 3kpl, koruripsimonni, partamonni 3kpl, selkäuimareita 7kpl, monnisia 15kpl. Haluaisin kalostoonkin muutosta, mutta en sitä uskalla nyt tehdä ja ei selvää suunnitelmaakaan ole että miten se muuttuisi.

Altaaseen tuli uudet valaisimet vuoden vaihteessa 3x 150w, jotka otin käyttöön portaittain lamppu kerrallaan aikaa aina pidentäen. Nyt valaistus normaali 10h; Aamulla 1h ja illalla 9h. Altaaseen tuli myös uusi suodatin heinäkuun alussa:eheim 2260, mutta lisäsuodatusteho luulisi olevan vaan hyväksi. Tuon seurana on eheim 2252 sisällä.

Vettä olen vaihtanut nyt 2xvko 30-50%. Lannoituksena savipallerot ja pmdd.

Uskon että ongelmaan vielä vaikuttanut aurinko. Olohuoneessa kaksi ikkunaa, joten valoa tulee sisälle kyllä. Mutta koittanut aina sulkea verhoja sitä mukaan kun aurinko kääntyy.

Vinkkejä otetaan vastaan.
maailmalle olet joku, mutta jollekkin olet koko maailma. älä uneksi elämääsi vaan elä unelmaasi!
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mulla täysin sama ongelma. Molemmissa altaissa sinilevä, eikä suostu lähtemään millään pois. Pimennystä, yli siivousta ja ruokinnan vähentämistä olen kokeillut, mutta levä ei taltu, sillä meilläkin on kahteen suuntaan ikkunat olohuoneessa ja keittiön altaaseen paistaa kesällä aamusta ihan suoraan aurinko. Ikkunat olohuoneessa on niin suuret, että niihin on hankala saada pimennysrulliksia, tai mitään muutakaan... Nyt syyskuussa siihenkin ongelmaan taitaa tulla ratkaisu, sillä meillä vaihdetaan ikkunat ja sen myötä uusiin ikkunoihin asennetaan kaihtimet. :) Toivon totisesti että tuo auttai edes vähän. Jos Tia teresian kanssa altaat vaihtuu niin meiltä kyllä vapautuu toinenkin 60 litrainen. Sen voi sitten vaikka vaihtaa kasveihin tai johonkin kalaan, mikä nyt noiden sinineoneiden kanssa menisi siihen 180 litraiseen. :)

Kukahan mun altaat tulis taas puljaamaan.. On inspiraatiopula.

No laitetaas nyt munkin isomman kalastoa tähän.. Allas on siis 450 litrainen. Siellä asustelee tällä hetkellä 23kpl Tropheus moorii kasangoja, 6 Neolamprologus leleupeja, 6 Julidochromis ornatuksia, kaksi hybridi ripsaria, jotka lähtöisin Nuutilta ja kaksi Synodontis lucipinnaa, ai niin ja on siellä yks partamonnikin mukamas talkkarina, mutta se ei edes syö levää...

http://kuvablogi.com/nayta/2841962/ Tuossa kuva ennen sinilevää.. Nyt se on perus väriltään ruskean,mustan,vihreä... :/
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

En osaa sen enempää neuvoa tuossa leväasiassa (kaikki muut ongelmat olen jo melkein kokenut, mutta tätä en, koputetaan nyt puuta) muuta kuin että tarkistaisi tosiaan sen valaistuksen (paistaako aurinko akvaarioon pahasti) ja mittaisi nitraatin (minkä verran sitä kertyy, onko sitä riittävästi?). Jahmatti, minkä sortin levää sulla mahtaa siellä eniten kasvaa? Ongelmanratkaisu tietysti riippuu siitä levän laadustakin. Eli jos se on selvillä, niin ei muuta kuin haulla hakemaan täältä aiheesta keskusteluja, kun et varmasti ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka ko. ongelman kanssa taistelee.

Mutta ainakin Ninium85:lle, oletko jo lukenut tämän ketjun: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... %2A+ong%2A? Muistelin joskus lukeneeni sinileväongelmasta, josko tuolta löytyisi jotain apua? Sinä kyllä jo totesitkin, että aurinko paistaa altaisiin. Eiköhän kaihtimet sentään pelasta sentään hiukan tilannetta (ja pahuksen pimeä alkava vuodenaika [;)]), toivottavasti ainakin. Mutta tuolta keskustelusta voisi löytyä vielä lisää vinkkejä levän torjuntaan.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

jahmatti kirjoitti:Kalostoa on jonkin verran; kongontetroja about 20, lehtikaloja 3kpl, koruripsimonni, partamonni 3kpl, selkäuimareita 7kpl, monnisia 15kpl. Haluaisin kalostoonkin muutosta, mutta en sitä uskalla nyt tehdä ja ei selvää suunnitelmaakaan ole että miten se muuttuisi.

Vinkkejä otetaan vastaan.
Vähennä vedenvaihtoa, 30% viikko, hiilarit mukaan ja muista huolehtia tällöin oikea kovuus ja riittävä ilmastus :) ...No joo, en mä oikeasti asiasta tiedä oikeastaan mitään, vielä, itsellä tuo opinto- ja kokeiluvaihe hiilarilisän osalta juur menossa :mrgreen:

Kalastoon voit tehdä muutoksia myymällä tuon koruripsarin mulle sopivaan hintaan :mrgreen: oon sellaista himoinnut piiiiitkäään, altaassa olis sen mentävä kolo, mutta kaupan hinta on sen verran suolainen että opiskelija äidin on pakko hillitä harrastusmenojaan sen osalta :? On se niin väärin.

Suunnitelmia alkaa hahmottumaan uusien altaiden osalta, samoin kuin vanhojen. pitäisi vaan kyetä hillitsemään itseään, ettei tee liikaa kerralla ja liian nopeasti, että tasapaino altaissa säilyis edes jollainlailla. Kärsivällisyys tuntuu olevan mulle täysin vieras käsitys.

jahmatti
Junior Member
Junior Member

Rihmalevää oli jossain vaiheessa, mutta näyttää siltä että se olisi jo selätetty. Nyt ongelmana ehkä harjalevät, jos tunnistus oikea. Tai partalevä. KAsvaihin ja somisteisiin kasvaa vihretä tupsuja. Myös laseissa on vihreitä pilkkuja..

Voisiko vedenvaihto vaihdon vähentäminen vaikuttaa leviin? Kokilen ilomielin viikottaiseen vedenvaihtoon siirtymistä. Jossain vaiheessa vaan lisäsin sitä, kun oletin että ongelmat johtuu huonosta vedestä.

Hiilarilisä on tulossa, kun saan aikaseks opiskella asiaa. Kiljut taitaa olla tossa mittakaavassa työläitä?! Onko niistä apua kun pikkualtaissa? Mutta hiilidioksidi pullo ym vaikuttaa niin monimutkaiselta ja aikas kalliiltakin että en tiedä onnistuisiko se miten.

Jossain vaiheessa ajattelin koruripsimonnista luopumista. Tuntuu että se kaipaisi lisää seuraa tai erilaisen sisustuksen..Mutta sanotaan että isoina erakoituvat. Mitä nuo liikkeessä nykyään sitten maksaa? Ostin sen kun oli suunnitelmissa Afrikka-allas..
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mulla lähti tänään aamulla ekat kiljusatsit nelisataseen pyttyyn pulputtamaan, rahaa koko systeemiin on mennyt nyt arviolta 80senttiä... toki takaiskuventtiili, letku sekä sokerit, ruokasooda ja hiiva oli jo kaapissa ja vesi tuli raanasta. Eli eipä ollut kallista, tuo 80 senttiä meni siihen, et jätin kaksi puolentoista litran limupulloa viemättä kauppaan :mrgreen: Pullon kanssa ainakin pääsee rahoistaan.

Vedenvaihdolla voi olla vaikutusta, toisaaltahan vedenvaihdoilla vähennetään nitraattia altaasta, mutta toisaalta sillä "järkytetään" vesiarvoja, jolloin levät innostuvat. Ennemmin kiinnittäisin huomiota valoon ja kasvien hyvinvointiin, silloin ei myöskään levät rieku, vaikka vaihtais vettä vaan kahden viikon välein jos kuormitus sen sallii. Jokainen akva on kuitenkin yksilö, eli mitkään yleispätevät ohjeistukset ole suoraan sovellettavissa omaan altaaseen, kantapään kautta itsekin tämän opetellut :?

Seitsemää kymppiä pyytää uusi akvaario turussa isohkosta kaverista, ei ihan kestä opiskelijaäidin budjetti pistää yhteen kalaan moista rahaa. Mielummin vähän vähemmän rahaa ja vaikka vaihtareita väliin riittävästi.

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Pitäisköhän perehtyä tohon kiljusysteemiin, kun hiilarisysteemeihin ei olis oikein varaa (eikä halua) satsata, mutta pH:ta olis kiva saada hiukan alemmas (se kun nousee akvaariossa jostain syystä aina 7,1:n kieppeille vaikka tekis mitä)... vois kasvit tykätä kasvaa paremmin.

Tosin valaistustakin pitäis nyt lisätä, se ei tahdo vaan riittää tällä hetkellä, vaikka lumen-arvot on niin isot kuin mahdollista. Ja putkia mulla on kasapäin vaatehuoneessa, kun hain oikean väristä yhdistelmää. Isän pitäisi laittaa valaisimeen ainakin yks tai kaks runkovalaisinta lisää, jolloin siitä tulis 3-4-putkinen. Nyt siis on vaan kaksi putkea. Mä en kyllä sitten enää tiedä, mistä välistä mä kaloja sen jälkeen ruokin jne :roll: (valaisin kun peittää koko altaan)...

Pitää muuten koittaa saada aikaseksi laittaa omasta altaastakin kuva tänne, vaikka ei nyt mikään mestarin taidonnäyte sisustuksellisesti olekaan.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mä en kyllä sitten enää tiedä, mistä välistä mä kaloja sen jälkeen ruokin jne (valaisin kun peittää koko altaan)...
Mulla kans olis tullut tämä ongelma kun putkia altaan päällä 4, mutta ei tullut kun valaistus on ripustettu kattoon. Erittäin kiva systeemi, kun saa valot pidettyä myös työskennellessä, niin näkee mitä tekee. siivoilun jne ajaksi vaan nostan etummaista valaisinta vähän ylöspäin niin sopii väliin puuhailemaan :)

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Joo no mähän olisin heti halunnut katosta riippuvan valaisimen, mutta kun tuo mies pisti hanttiin asiassa, että "kun on niin kamalan näköinen". Ja NYT sanoi tässä joku kaunis kerta, että se katosta riippuva valaisin vois olla ihan jees... AAGH :roll:. Ja tosiaan työskentely helpottuisi, kun näkisi edes hiukan, että mitä siellä altaassa oikeasti on tekemässä 8-).
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

:mrgreen: Miehet....

Täällä ainakin mies ottaa innolla osaa noihin rakentelupuolen osioihin, sen mielestä kattoon ripustaminen oli loistava idea. Eikä nuo nyt mitenkään kamalan näköiset ole, vaikka siistimminkin olis tuon voinut toteuttaa. Meillä kun vaan käytetään yleensä niitä materiaaleja mitä nurkista löytyy, niin aina ei jälki ole niin viimeistellyn näköistä kuin toivois. Pääasiaksi kuitenkin nousee käytännön toimivuus, silloin oon vähän valmis tinkimäänkin ulkonäöstä :mrgreen: ...ja ajan kanssa sitten vaihdetaan parempiin ja tai siistimpiin, kun tulee jotain käyttökelpoista vastaan :roll: Nyt mietinnässä miten toteuttaa valaistuksen ripustaminen uusien altaiden osalta, saapi nähdä millaiseen ratkaisuun päädytään, ajatuksia on kuitenkin useammanlaisia.

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti: :mrgreen: Miehet....
NiinPÄ :mrgreen:. No, jos tästä nyt sais sen katosta roikkuvan valaisimen hankittua (tai isä värkkäisi) jossain vaiheessa. Ja käytännön toimivuus on mustakin tärkeämpää kuin ulkonäkö (ainakin tässä asiassa). Ja JOS saisin sen isomman altaan hankittua, niin ehdottomasti täytyy olla katosta riippuva... onneks mua ei sentään ton ison altaan hankinnassa tyrmätty :D :mrgreen:.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

jos tästä nyt sais sen katosta roikkuvan valaisimen hankittua
Mun on ihan giantin valaisimiin laitettu kettinkiä jolla roikkuu katossa ja katossa myös ylimääräiset koukut, jotta valon saa ylemmäksi nopsaan. Eli ei siis mitenkään monimutkaisesti. Uusille altaille onkin suunnitteilla vähän kehittyneempi versio tästä :D

Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Tuohon valaisinasiaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, aina oon käyttäny noita mitä akvan mukana on tullu.
Mutta että olisin keskustelussa mukana, niin iloitsempa tässä, että valoisammalta näyttää jo pikkuakvan saanti, yritän olla nuolaisematta ennenkuin tipahtaa! Ja juuri äsken taisin saada oikeanlaisen hiekan viimein kotiinkuljetettuna tuota isomman akvan siirtourakkaa varten, täytyy mennä tarkastamaan.
M: Laavakiveä
jahmatti
Junior Member
Junior Member

Kuinkahan monta kiljupulloa tuohon 660l altaaseen pitäisi laittaa että olisi vaikutusta? Tottahan toki kasvien määräkin vaikuttaa siihen.. Joka on nyt todella vähäinen.

Valaisin asiaa kommentoin kanssa. Ennen ollut altaan päällä makaavia loisteputkia, joita sitten siirrelty aina siivousprojekteissa laittaen samalla lisää valoa että näkee siivota. Tuon ison altaan mukana tuli elohopealamput, jotka mies rakensi niin että ne roikkui katosta. Niihin sitten löy aina päätään kun siivosi allasta. Mutta nuo monimetallit ovat seinässä kiinni ja on aivan mahtava siivota allasta. Ainoana miinuksena on että ne ovat kiinni seinässä, jonka toisella puolella on makuuhuone. Ja ne aiheuttavat päällä ollessaan ääntä makuuhuoneeseen. Mutta siihen on tottunut. Ja harvemmin nykyään nukun silloin kun altaassa on valot.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

elohopealamput, jotka mies rakensi niin että ne roikkui katosta. Niihin sitten löy aina päätään kun siivosi allasta.
Miten tuo onnistuu 8O En mä ainakaan mene altaaseen seisomaan kun siel siivoilen :mrgreen:

akvaristi
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresia kirjoitti:
jos tästä nyt sais sen katosta roikkuvan valaisimen hankittua
Mun on ihan giantin valaisimiin laitettu kettinkiä jolla roikkuu katossa ja katossa myös ylimääräiset koukut, jotta valon saa ylemmäksi nopsaan. Eli ei siis mitenkään monimutkaisesti. Uusille altaille onkin suunnitteilla vähän kehittyneempi versio tästä :D
Joo, eihän tollasen rakenteleminen ongelma ole, se vaan kun nykyinen valaisin on tavallaan "kupuna" siinä akvaarion päällä (rakenneltu peltisepän taivuttelemasta pellistä ja runkovalaisimista) ja on siis sen mallinen, että vois kyllä jo näyttää aika pöljältä ilmaan nostettuna :D. Totta kai sen sais roikkumaankin, jos haluais. Mutta ehkä pitää rakennella kokonaan uusi valaisin, jos tulee katosta roikkumaan :roll:.
Nuutti kirjoitti:Tuohon valaisinasiaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, aina oon käyttäny noita mitä akvan mukana on tullu.
Mutta että olisin keskustelussa mukana, niin iloitsempa tässä, että valoisammalta näyttää jo pikkuakvan saanti, yritän olla nuolaisematta ennenkuin tipahtaa! Ja juuri äsken taisin saada oikeanlaisen hiekan viimein kotiinkuljetettuna tuota isomman akvan siirtourakkaa varten, täytyy mennä tarkastamaan.
Hienoa kuulla, että homma on edistynyt :).
jahmatti kirjoitti:
Valaisin asiaa kommentoin kanssa. Ennen ollut altaan päällä makaavia loisteputkia, joita sitten siirrelty aina siivousprojekteissa laittaen samalla lisää valoa että näkee siivota. Tuon ison altaan mukana tuli elohopealamput, jotka mies rakensi niin että ne roikkui katosta. Niihin sitten löy aina päätään kun siivosi allasta. Mutta nuo monimetallit ovat seinässä kiinni ja on aivan mahtava siivota allasta. Ainoana miinuksena on että ne ovat kiinni seinässä, jonka toisella puolella on makuuhuone. Ja ne aiheuttavat päällä ollessaan ääntä makuuhuoneeseen. Mutta siihen on tottunut. Ja harvemmin nykyään nukun silloin kun altaassa on valot.
Mä kyllä luulen, että onnistuisin kans kolistelemaan päätäni noihin katossa roikkuviin härveleihin :mrgreen:. Mutta mietin, että miten monimetalli toimii akvaariovalaistuksena. En ole täällä sen enempää lukenut noita valaisinkeskusteluja, ehkä tarttisi... Jotenkin itse vaan on aina pitänyt perinteisiä putkia ainoana vaihtoehtona. Mutta toi seinäviritys kuulostaa mielenkiintoiselta, saisitko kuvaa tänne?
jahmatti
Junior Member
Junior Member

Helposti niihin onnistu lyömään ittensä. Ne kun roikkui siinä ja kun kumarteli altaaseen ja nousi sieltä ylös niin aina kolisi. Ja kansilaseja poistaessa myös kopautteli niihin. Olisihan ne voinut jotenkin virittää seinälle/nostaa ylös aina siksi aikaa, mutta jotenkin aina ne vaan siihen jäi. Myös elohopealamput piti olla alhaalla että niistä oli apua. Olisko meillä ollut 7cm kansilaseista ja kun niitä oli kolme...

Voisin ottaa altaasta kuvaa jossain vaiheessa kun saan taas muistikorttia purettua niin saisi kuvat lampuista seinässä. Paas muistuttaen jos ei kuvia kuulu!
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Taas on käyty pienellä shoppailu tourneella, kaikkea ERITTÄIN TARPEELLISTA tarttui taas matkaan :mrgreen: onneksi päädyttiin kuitenkin lähteen isolla autolla, muutoin olis voinut tulla kotimatkalla ahdasta :roll:

Muutama uusi kalakin päätyi matkaan, kun jotenkin kummasti auto ihan väkisin vei tamperellakin käymään (siinä on varmaan joku itseohjautuvuusongelma 8O ) ja parkkeerasi juur siihe akvaariokalan eteen... Taas pääsee metsästämään tarkempaa lajimääritystä ostamilleen otuksille :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”