Mikä olisi hiljaisin suodatin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Mikä olisi hiljaisin suodatin?
Kyllä ne altaan bakteerit minustakin siellä pohjassa elelee ennemmin kuin sisäsuodattimessa. Ulkosuodattimessa tuota bakteeritoimintaa sitten on enemmän. Mutta eikös sen sisäsuodattimen tehtäväkin ole kerätä roskaa? Silloin kun se tukkeutuu sehän on hoitanut hommansa hyvin eli kerännyt ne roskat sieltä vedestä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Tätä uusioharrastamista aloittaessani kuvittelin, että Eheimit on hyviä eikä meille hankita ikinä mitään muuta. Joskus 80-90-luvulla niitä meillä oli, ja yhtä tiivisteongelmaista tapausta lukuunottamatta ne pelasi ihan jees. Ja hankittiinhan niitä, tosin vain sisäsuodattimina. Mutta en voi todellakan vilpittömin mielin suositella niitä enää kenellekkään. Eikä tämä ole mikään päähänpisto vaan täysin kokemuksesta johtuvaa. Viisi uutena tai uudehkona ostettua on saanut mut vakuutuneeksi, että parempiakin löytyy. Eheimien lisäksi meillä pyörii, ja on pyörinyt, Fluvaleja, Hydoreita ja JBLiä. Voin suositella näistä ihan mitä tahansa Eheimin tilalle, olen niin tympääntynyt Eheimien jatkuviin ongelmiin ja käytön hankaluuteen korupuheista huolimatta. Muuta Eheimin kamaa meiltä löytyy ainakin kiertovesipumppujen muodossa eikä niiden suhteen ole valittamista. Mulle on ihan yksi lysti mitä kukin akvaansa ostaa, mutta valehtelisin jos sanoisin olevani oman, tosin rajoittuneen, kokemukseni pohjalta Eheimiin tyytyväinen. Olen tarvittaessa myös valmis kantani perustelemaan eikä nuo muutkaan rehellisyyden nimissä 100% täydellisiä ole, mutta ainakin niiden käytettävyys on jotain ihan muuta kuin Eheimillä.
Mitä tulee itse aiheeseen, luulen että kaikki uudet sisäsuodattimet ovat äänettömiä tai hyvin hiljaisia kunnolla toimiessaan. Siitä on tullut jo lähes standardi, siis hiljaisuudesta.
Mitä tulee itse aiheeseen, luulen että kaikki uudet sisäsuodattimet ovat äänettömiä tai hyvin hiljaisia kunnolla toimiessaan. Siitä on tullut jo lähes standardi, siis hiljaisuudesta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Meillä pörisee kahdeksan Eheimin ulkopönttöä, ja Fluvalista ja Tetratekeistä olen suosiolla luopunut. Perustelemaan pystyn minäkin. Yksikään Eheimi ei ole alleen kussut. Vielä? Koputtaa puuta. Fluvalit sitä vastoin on ja Tetratec oli äänekkäin suodatin mikä meillä on koskaan ollut.
Eheimin Classic on loistava suodatin. Uudempiakin on kokeilla, mutta liikaa hienouksia minusta. Paljon parjattua 2028 Prof. kakkostakin löytyy 2 kappaletta, ja nekin ovat palvelleet moitteetta jo vuosia. Eheimin Eccoista on huonoja kokemuksia. Tehoton, ja rakenteeltaan huonosti suunniteltu. Helppo särkeä.
Eheimin Classic on loistava suodatin. Uudempiakin on kokeilla, mutta liikaa hienouksia minusta. Paljon parjattua 2028 Prof. kakkostakin löytyy 2 kappaletta, ja nekin ovat palvelleet moitteetta jo vuosia. Eheimin Eccoista on huonoja kokemuksia. Tehoton, ja rakenteeltaan huonosti suunniteltu. Helppo särkeä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Juuri näin se teki. Ostin sen käytettynä ja myin vuotavan statuksella pois jollekin (jännityksestä pitävälle?) naisihmiselle kun en itse saanut siitä ikinä vedenpitävää.Tuukkis kirjoitti:Nyt en ymmärrä, siis kahta käytit mutta kolme vuosi. Rupesiko tämä kolmas niinkuin yksin ruikkimaan ollessaan säilytyksessä. On ne Eheimit vaan erikoisen huonoja.Olen omistanut yhteensä kolme Eheimin ulkosuodatinta joista kahta käytin. Kaikki kolme vuotivat jossain vaiheessa
-
- Junior Member
No pistetäänpäs omia kokemuksia muutamista suodattimista, mitä itsellä on ollut. Eli ulkosuodattimissa kokemusta ainoastaan eheimistä. Makuuhuoneesta löytyy prof. 2224 ja tämä on minulla ainakin ollut todella hiljainen. Pitää välillä ihan tarkistaa, että onko päällä, kun ei pidä ääntä. Sitten löytyy classic 2217 ja omani on aivan kamalan äänekäs. Siis pystyykö tuota saamaan hiljaisemmaksi jollain vippaskonstilla? Olen jo harkinnut sen heittämistä menemään, kun alkaa tuo rohina käydä hermoille...
-
- Elite Member
Suodatinbakteeri ei tiedä asuuko se akvaarion sisä- vai ulkopuolella. Jos löydätte sellaisen tutkimuksen jossa on tieteellisesti todistettu päinvastaista niin bueno, mutta siihen asti voimme pitää oletusarvona ettei bakteereilla ole kovin suurta tietoisuutta. Jos teillä on 500-litraisessa vaikkapa neljä litraa biologista suodatusmassaa, joka lienee todellinen tilanne Eheimin kuusilitraisina myytävien ulkosuodatinten kohdalla, niin se tarkoittaa satalitraiseen 0,8 litraa. Tämä on helppo toteuttaa yhdellä isommalla tai kahdella pienellä sisäsuodattimella. Todellinen tarve massan määrälle ei useinkaan edes ole näin suuri.
Oikeasti tämä suodattaminen ei ole kovin hankalaa kunhan jätetään toimimattomat ratkaisut hyllyyn ja pidetään perusasiat muistissa. Se tarvittava suodatusmassa saa olla suunnilleen missä tahansa säiliössä kunhan 1) sitä on laatuunsa nähden riittävästi, 2) sen annetaan olla riittävän rauhassa ja 3) vesi kiertää sen läpi koko alalta hapekkaana.
Oikeasti tämä suodattaminen ei ole kovin hankalaa kunhan jätetään toimimattomat ratkaisut hyllyyn ja pidetään perusasiat muistissa. Se tarvittava suodatusmassa saa olla suunnilleen missä tahansa säiliössä kunhan 1) sitä on laatuunsa nähden riittävästi, 2) sen annetaan olla riittävän rauhassa ja 3) vesi kiertää sen läpi koko alalta hapekkaana.
-
- Elite Member
Tämä nyt sotii hieman sitä vastaan, että julistat edellisellä sivulla, ettei Eheim osaa tehdä suodattimia. Koskemattomanahan se juurikin siellä ulkosuodattimessa on, ja tuo esimerkkisi suodatinmassa määrä on mielestäni aika vähän. Sisäsuodatin kerää meillä roskia. Sillä ei ole juurikaan muuta virkaa.maisu kirjoitti:Se tarvittava suodatusmassa saa olla suunnilleen missä tahansa säiliössä
-
- Elite Member
Eheimillähän tökkää jo siinä kohdassa että veden pitää kiertää massan läpi. Siis toistuvasti eikä ainoastaan kerran sitä kautta lattialle.Deicide kirjoitti:Tämä nyt sotii hieman sitä vastaan, että julistat edellisellä sivulla, ettei Eheim osaa tehdä suodattimia. Koskemattomanahan se juurikin siellä ulkosuodattimessa on, ja tuo esimerkkisi suodatinmassa määrä on mielestäni aika vähän. Sisäsuodatin kerää meillä roskia. Sillä ei ole juurikaan muuta virkaa.maisu kirjoitti:Se tarvittava suodatusmassa saa olla suunnilleen missä tahansa säiliössä
Eikä minulla ainakaan ole minkään tyyppisessä altaassa ollut ikinä sellaisia "roskia" jotka estäisivät sisäsuodattimen käyttämisen biologisena suodattimena. Mitä näiden "roskien" kuuluisi mielestäsi olla?
Peace! Ei taas tätä turhaa kinastelua, kerrotaan vaan omat mielipiteet ja kokemukset ja annetaan tietoa tarvitsevien itse päättää minkä suodattimen ostavat.
Kuten olen jo aiemmin todennut, pidän omiin kokemuksiini perustuen Eheimin Classic-sarjaa erittäin hyvänä, mutta kaikista saman firman sisäsuodattimista ei ole ihan niin hyvää sanottavaa. 90-luvulla minulla oli PowerLine sisäsuodatin, en enää muista oliko se 2048 vai 2252 mutta hienosti se toimi ja olin siihen erittäin tyytyväinen. Muistan parilla ystävällänikin olleen altaissaan hyvin toimivia Powerlinejä. Aquaballoja olen omistanut 4kpl, en ole ostanut ainoatakaan, vaan ovat tulleet allaskauppijen mukana. Niistä en pidä tippaakaan, vaikka kyllähän ne hommansa hoitavat. Ovat helev*tin rumia ja kiinnityssysteemi on järjettömän iso ja kolho, varsinkin suhteessa pienempiin palloihin. Pick Up-sarjasta on vain vähän kokemusta, ja mielikuva sen perusteella on vähän sellainen ööööh plääh.
Jotenkin tuntuu, että akvaariohommissakin on vanhassa vara parempi ja uudet kehitelmät eivät pärjää vanhoille malleille. Liikaa nippeliä ja nappulaa, jotka sitten jossain vaiheessa pettävät. Keep it simple!
Kuten olen jo aiemmin todennut, pidän omiin kokemuksiini perustuen Eheimin Classic-sarjaa erittäin hyvänä, mutta kaikista saman firman sisäsuodattimista ei ole ihan niin hyvää sanottavaa. 90-luvulla minulla oli PowerLine sisäsuodatin, en enää muista oliko se 2048 vai 2252 mutta hienosti se toimi ja olin siihen erittäin tyytyväinen. Muistan parilla ystävällänikin olleen altaissaan hyvin toimivia Powerlinejä. Aquaballoja olen omistanut 4kpl, en ole ostanut ainoatakaan, vaan ovat tulleet allaskauppijen mukana. Niistä en pidä tippaakaan, vaikka kyllähän ne hommansa hoitavat. Ovat helev*tin rumia ja kiinnityssysteemi on järjettömän iso ja kolho, varsinkin suhteessa pienempiin palloihin. Pick Up-sarjasta on vain vähän kokemusta, ja mielikuva sen perusteella on vähän sellainen ööööh plääh.
Jotenkin tuntuu, että akvaariohommissakin on vanhassa vara parempi ja uudet kehitelmät eivät pärjää vanhoille malleille. Liikaa nippeliä ja nappulaa, jotka sitten jossain vaiheessa pettävät. Keep it simple!

190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Elite Member
Siis tää on aivan turhaa vänkäystä. Mulla on toistakymmentä Eheimin ulkopönttöä ollut ja olen voinut olla niihin tyytyväinen, kun on vedet pysynyt sisällä.maisu kirjoitti: Eheimillähän tökkää jo siinä kohdassa että veden pitää kiertää massan läpi. Siis toistuvasti eikä ainoastaan kerran sitä kautta lattialle.
Eikä minulla ainakaan ole minkään tyyppisessä altaassa ollut ikinä sellaisia "roskia" jotka estäisivät sisäsuodattimen käyttämisen biologisena suodattimena. Mitä näiden "roskien" kuuluisi mielestäsi olla?
Ei ne roskat estä sisäsuodattimen käyttöä biologisena suodattimena. Kuitenkin kuten itsekkin tuolla aiemmin yrität vängätä, olisi hyvä, jos ei tuota biologista materiaalia pengottaisi turhan usein. Tämän vuoksi ulkopönttö on ylivertainen hyvän biologisen kannan keräämiseen, koska puhdistusväli on todella pitkä. Sisäsuodatinta käytän edelleen ainoastaan roskaimurina. Puhdistatko maisu sisäsuodattimesi kerran vuodessa vai jopa vieläkin harvemmin?
Hassua muuten, kun kahdeksan allasta toimii hyvin, vaikka puhdistan sisäsuodattimet viikottain, sekä jokaisessa on Eheimin ulkosuodatin, joidenka ei edes pitäisi sinun mukaasi toimia.
-
- Elite Member
Jotkut pyrin puhdistamaan joka vuosi, jotkut puolivuosittain, jonkut sitten ihan neljännesvuosittainkin. Mutta harvemmin pääsen noihin aikoihin, kyllä ne välit pidemmiksi venyvät ihan huomaamatta.Deicide kirjoitti:Puhdistatko maisu sisäsuodattimesi kerran vuodessa vai jopa vieläkin harvemmin?
Hyvä jos sinulla on ollut noin hyvä tuuri ulkosuodatinten kanssa, mutta voisit silti ottaa huomioon nekin joille ei vastaavia loistoyksilöitä ole osunut kohdalle. Heilläkin on oikeus kertoa kokemuksistaan avoimesti tällä foorumilla ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä. Minusta 3/3 on sellainen saldo etten voi suositella tällaisia suodattimia kenellekään.
-
- Elite Member
Onko sulla kaloja niissä altaissa?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Oletko itse rakennellut? Siitähän on ollut kirjoituksia, että sisäsuodatin ei voi olla biologinen, koska virtaus on liian voimakas, jotta nitrifikaatiobakteerit pystyisivät tarttumaan kiinni. Ja nimenomaan teolliset suodattimet kyseessä, mattosuodattimen voi unohtaa tässä kohtaa. Käsittääkseni hieman ennen tukkeutumista virtaus hidastuu osassa suodatinta, mutta taitaa olla aika lyhytaikainen tilanne? Todella pienellä virtausnopeudella varustettu suodatin voisi olla biologinenkin, mutta sellaisessa ei taida teho riittää imemään kuin vettä? Ei toisaalta tarvitsisi puhdistaakaan kovin usein.maisu kirjoitti:Jotkut pyrin puhdistamaan joka vuosi, jotkut puolivuosittain, jonkut sitten ihan neljännesvuosittainkin.
-
- Elite Member
Onhan tuosta bakteerien kiinnittymisestä ollut kaikenlaisia juttuja, mutta kuten olen ennenkin asian esittänyt, niin vielä en ole sellaista sisäsuodatinta omistanut joka ei tuottaisi samaa lopputuotetta kuin ulkosuodatinkin. Pakkohan siellä on silloin olla samaa bakteeritoimintaakin. Ongelma on siinä että monet pesevät sisäsuodattimia niin usein että häiritsevät bakteeritoimintaa - vaikka toisaalta olen törmännyt myös ilmiöön että suodatin aloittaa hajotustoiminnan kahdessa päivässä silloin kun se ei niin saisi tehdä (entisessä merivesialtaassani, jossa yritin pitää vaahtomuovin vain ns. roskan kerääjänä). Toisaalta omissa akvaarioissani huomaan ainakin ihan selvän piikin suodatinten pesun jälkeen (jos siis jostain syystä joudun pesemään kaikki yhtäaikaa), joten kyllä siitä biologisesta hajotustoiminnasta merkittävä osa on minulla nimenomaan sisäsuodattimissa.
Eheimillä sitten toki on nämä 2248 ja 2252 joiden on sanottu olevan niin voimakastehoisia ettei patruunakaan pysy muodossaan. Mitenkään nyt Eheimiä enempää parjaamatta, sillä varmasti noillekin suodattimille on omat käyttötarkoituksensa ja tyytyväiset käyttäjänsä. En ole itse niitä kokeillut mutta jotenkin tuntuisi hassulta että noilla ilmoitetuilla tehoillakaan saataisi vielä aikaan biologisesti toimimaton suodatin. Ehkä minun pitää ihan mielenkiinnosta joskus kokeilla niitä.
Olisi hyvä jos tästäkin aiheesta voitaisi puhua kyseenalaistaen ne teesit jotka lanseerattiin mattosuodatinmainostuksen kuumina vuosina. Esim. nyt tuo ettei sisäsuodattimessa olisi bakteeritoimintaa, vaikka jokainen pystyy itse helposti todistamaan itselleen että sisäsuodatin tuottaa ihan samaa tavaraa kuin ulkoinenkin. Tuolloin esitettiin muitakin epäilyttäviä väittämiä samalta suunnalta, kuten esim. kalojen lopetus neilikkaöljyllä joka sittemmin on todettu kivuliaaksi tavaksi. Täydellisen tautivapaa poikaskasvatus pipetoimalla saa varmaan vieläkin kaikki kyseiset kirjoitukset lukeneet hymyilemään. Minusta näihin suodatusväitteisiin voisi vihdoin niihinkin suhtautua varauksella.
Eheimillä sitten toki on nämä 2248 ja 2252 joiden on sanottu olevan niin voimakastehoisia ettei patruunakaan pysy muodossaan. Mitenkään nyt Eheimiä enempää parjaamatta, sillä varmasti noillekin suodattimille on omat käyttötarkoituksensa ja tyytyväiset käyttäjänsä. En ole itse niitä kokeillut mutta jotenkin tuntuisi hassulta että noilla ilmoitetuilla tehoillakaan saataisi vielä aikaan biologisesti toimimaton suodatin. Ehkä minun pitää ihan mielenkiinnosta joskus kokeilla niitä.
Olisi hyvä jos tästäkin aiheesta voitaisi puhua kyseenalaistaen ne teesit jotka lanseerattiin mattosuodatinmainostuksen kuumina vuosina. Esim. nyt tuo ettei sisäsuodattimessa olisi bakteeritoimintaa, vaikka jokainen pystyy itse helposti todistamaan itselleen että sisäsuodatin tuottaa ihan samaa tavaraa kuin ulkoinenkin. Tuolloin esitettiin muitakin epäilyttäviä väittämiä samalta suunnalta, kuten esim. kalojen lopetus neilikkaöljyllä joka sittemmin on todettu kivuliaaksi tavaksi. Täydellisen tautivapaa poikaskasvatus pipetoimalla saa varmaan vieläkin kaikki kyseiset kirjoitukset lukeneet hymyilemään. Minusta näihin suodatusväitteisiin voisi vihdoin niihinkin suhtautua varauksella.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Jokainen suodatin toimii aivan varmasti biologisena suodattimena, jopa vanhat Projectin sisäsuodatinromut, ja yhtä varmasti löytyy myös eroja biologisessa tehokkuudessa. Olen omissa ja hoitamissa altaissa kokeillut lukemattomia erilaisia suodattimia ja suodatustapoja ja aika monella eri tavalla saa toimivan suodatuksen järjestettyä. Kaikissa altaissa ei edes tarvita suodatinta, vaan ilma- tai vesipumppu riittää.
Biologisen suodatustehon toteaminenhan on melko helppoa, jos nitriittiä ei ole eikä tule, niin suodatus toimii. Esimerkiksi Fluval 3+ sisäsuodatin, jossa ei taatusti ole optimaaliset olosuhteet bakteereille, 140l. pahasti ylikansoitetussa pohjahiekattomassa, kasvittomassa altaassa. Nitriitti 0 ja nitraatit yli 50. Suodatus toimi. Tai kaksi 1000 l/h pumppaavaa kiertovesipumppua 400l kasvialtaassa, pohjahiekka ja normaali kalasto. Ei nitriittiä, eikä juuri nitraattia. Suodatus toimi.
Mitenkään nyt Eheimiä enempää kehumatta, nykyisessä 450l. altaassa suodatuksen hoitaa kolme 2252:sta ja hyvin näyttää toimivan tämäkin ratkaisu. Sisäsuodattimissa voisin ehkä jopa kokeilla muun merkkisiä suodattimiakin, mutta ulkosuodattimissa vesivahinkomahdollisuuden vuoksi oma valinta on vain ja ainoastaan joku Eheimin Classic malleista. En ole 14 vuoden harrastuksen aikana edes kuullut yhdenkään Classicin alkaneen vuotaa itsestään, juuri mistään muusta merkistä tai mallista ei voi samaa sanoa.
Biologisen suodatustehon toteaminenhan on melko helppoa, jos nitriittiä ei ole eikä tule, niin suodatus toimii. Esimerkiksi Fluval 3+ sisäsuodatin, jossa ei taatusti ole optimaaliset olosuhteet bakteereille, 140l. pahasti ylikansoitetussa pohjahiekattomassa, kasvittomassa altaassa. Nitriitti 0 ja nitraatit yli 50. Suodatus toimi. Tai kaksi 1000 l/h pumppaavaa kiertovesipumppua 400l kasvialtaassa, pohjahiekka ja normaali kalasto. Ei nitriittiä, eikä juuri nitraattia. Suodatus toimi.
Mitenkään nyt Eheimiä enempää kehumatta, nykyisessä 450l. altaassa suodatuksen hoitaa kolme 2252:sta ja hyvin näyttää toimivan tämäkin ratkaisu. Sisäsuodattimissa voisin ehkä jopa kokeilla muun merkkisiä suodattimiakin, mutta ulkosuodattimissa vesivahinkomahdollisuuden vuoksi oma valinta on vain ja ainoastaan joku Eheimin Classic malleista. En ole 14 vuoden harrastuksen aikana edes kuullut yhdenkään Classicin alkaneen vuotaa itsestään, juuri mistään muusta merkistä tai mallista ei voi samaa sanoa.
-
- Elite Member
Valitettavasti täytyy Classiceista kertoa, että olen kuullut tapauksesta jossa jo sähkökatkon loppuminen on saanut koko kannen paikoiltaan. Tämän tapauksen tunsivat HAS:in aktiivijäsenet 90-luvun lopulla oikein hyvin ja monet pitivätkin tuolloin omissa suodattimissaan nippusiteitä klipsien ympärillä. Kyse oli tosin alkuperäismallista jossa oli metalliklipsit, enkä edes tiedä onko nyky-Classiceissa parannettu sulkumekanismia. Samoin alkuperäismallin 2213 on minulla itselläni vuotanut ihan itsestään.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jatketaanpa nyt tähän ketjuun. Äsken lueskelin tätä urppiksen ulkosuodatinketjua http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 6&start=90 ja aloin miettimään, pitäisikö kokeilla omaan 530-litraiseen tuota JBL:n Cristal Profia (varmaankin sitten sitä isointa pönttöä e1500:sta). Tällä hetkellähän suodattimina on kaksi sisäsuodatinta (Fluval 4 ja Eheimin 2252 lisämodulilla) + ulkosuodattimena Ecco. Piti laittaa Eccolle kaveriksi Classic 2215, mutta se pitää sen verran ääntä, että ei kiitos
. Taidan myydä sen pois, mutta mitä tilalle? Pidemmän päälle Ecco ei ehkä riitä yksinään sisäsuodatinten kaveriksi.
Mikä siis on ehdottomasti hiljainen ulkosuodatin? Millaisia kokemuksia on tuosta JBL:stä? Mietin kyllä, tuleeko sitten jo liian hurja virtaus altaaseen, kun tuo 2252 lykkää vettä suihkuputkesta huolimatta ulos vähän turhankin reippaasti... ja tuntuu, että joka pöntöstä löytyy monenlaista kokemusta, mutta kun nyt löytyisi sellainen vaihtoehto, josta suurimmalla osalla olisi hyvät kokemukset. Haluaisin nyt kyllä jo lakata tappelemasta näiden suodatinten resonointiäänten kanssa ja onnistua uuden ulkosuodattimen hankinnassa kerralla
.
Ja Eheimiin suhtaudun varauksella, että sen takia haluan kuulla myös näistä muista merkeistä kokemuksia
.

Mikä siis on ehdottomasti hiljainen ulkosuodatin? Millaisia kokemuksia on tuosta JBL:stä? Mietin kyllä, tuleeko sitten jo liian hurja virtaus altaaseen, kun tuo 2252 lykkää vettä suihkuputkesta huolimatta ulos vähän turhankin reippaasti... ja tuntuu, että joka pöntöstä löytyy monenlaista kokemusta, mutta kun nyt löytyisi sellainen vaihtoehto, josta suurimmalla osalla olisi hyvät kokemukset. Haluaisin nyt kyllä jo lakata tappelemasta näiden suodatinten resonointiäänten kanssa ja onnistua uuden ulkosuodattimen hankinnassa kerralla

Ja Eheimiin suhtaudun varauksella, että sen takia haluan kuulla myös näistä muista merkeistä kokemuksia

- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Advanced Member
Sanoin aijemmin, että minulla tuo samainen classic ääntää. Se ääntäminen olikin moottorin alun karheutta ainakin minulla. Kävin tänään kuuntelemassa suodatinta ja viikon kahden käynnin aikana melutaso oli pudonnut 40 - 50%!
Ei se hiljaisuudessa vieläkään pärjää professionel 2224, mutta huomattava parannus desipelitasossa on kuitenkin tapahtunut.

-
- Senior Member
No kun akvaarioliikkeessä epäili, että tuo mun Classicin surina johtuisi roottorista (vähän sitä itsekin jossain kohtaa mietin), se kun on vielä suunnilleen ainut vaihtamatta oleva osa
. Mutta kun se maksaa jonkin verran eikä oikein huvittaisi pätkääkään laittaa enää rahaa vanhaan ulkosuodattimeen kiinni. Etenkin kun en voi olla varma, että se roottorin vaihto auttaa. Voihan olla, että se Classic sitten pitää sellaista pörinää luonnostaankin, mutta on kyllä liian kova ääni meidän korviimme. Jos minä en sitä paiskaa pihalle, niin mies viimeistään
.
Ja sitten on vielä se, että se Classic hörppää ilmaa jostain. Eccossa on hyvä, kun sille o-renkaalle on oma ura. Tuossa Classicissahan se sitten pyörii missä sattuu ja saa vaan toivoa, että osuu ns. paikalleen, kun pöntön laittaa kiinni. Tosin en ole vielä tarkistanut, onko se jotenkin "rullalla". Tuo Ecco ei pidä juuri minkäänlaista ääntä ja olemme todella tyytyväisiä siihen. Samanlaista ulkosuodatinta tässä nyt haetaan tai sitten pitää ostaa yksinkertaisesti vaan toinen sellainen. Tosin miinuksena taitaa olla lievä tehottomuus? Toisaalta ei mitään kovin kovaa virtaustakaan enää kaivattaisi.

Ja sitten on vielä se, että se Classic hörppää ilmaa jostain. Eccossa on hyvä, kun sille o-renkaalle on oma ura. Tuossa Classicissahan se sitten pyörii missä sattuu ja saa vaan toivoa, että osuu ns. paikalleen, kun pöntön laittaa kiinni. Tosin en ole vielä tarkistanut, onko se jotenkin "rullalla". Tuo Ecco ei pidä juuri minkäänlaista ääntä ja olemme todella tyytyväisiä siihen. Samanlaista ulkosuodatinta tässä nyt haetaan tai sitten pitää ostaa yksinkertaisesti vaan toinen sellainen. Tosin miinuksena taitaa olla lievä tehottomuus? Toisaalta ei mitään kovin kovaa virtaustakaan enää kaivattaisi.
-
- Junior Member
- Viesti:
JBL on kai aika hiljainen. Urppiksella se taisi olla täysin äänetön, mutta minulla pitää pientä ääntä. Siis ei mitenkään pulputa tai korise vaan moottorista kuuluu pieni hurina niin että sen kyllä kuulee kauampaakin. Varsinkin nyt kun otin sen pois päältä puhdistuksen ajaksi niin tuntui kuin olisi aika pysähtynyt kun tulikin ihan hiljasta. Normaaliarjessa mitään ääntä ei huomaa ja vieressä oleva jääkaappi pitää isompaa meteliä aina välillä kun jäähdyttää itseään.
Sängyn viereen en ottaisi, mutta olohuoneessa se menee.
Sängyn viereen en ottaisi, mutta olohuoneessa se menee.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
-
- Starting Member
Meillä akvaarioissa on ollut eheimin sisäsuodattimia, jotka ovat toimineet moitteettomasti. Nyt käytössä on JBL:n ulkosuodatin joka on minulla todella hiljainen! Hyvin ovat vieraat pystyneet olohuoneessa nukkumaan vaikka suodatin on 50cm päässä tyynystä. Taitaa olla vähän suodatin kohtaista tuo äänekkyys, kaverillani ihan samanlainen ulkopönttö käytössä ja ääni on ihan eri luokkaa.
-
- Senior Member
Kiitoksia tiedoista. Eli JBL ainakin voisi ehkä olla hiljainen... millaisena kokoonpanona (massat yms.) se tulee, eli onko käytännössä käyttökelpoinen tehtaan "oletusarvoilla"? Niin joo, ja millaisen puhurin tuo pönttö saa aikaan? On jo aika virtaus tuolla tankissa, että kovin lujaa ei tarttisi puhaltaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
^aikamoinen puhuri siitä kyllä tulee, ainakin tuosta 1500. En osaa nuista massoista sanoa, minusta oli just hyvät.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
-
- Junior Member
Eheim eccon otin testiin. Ja siitä kyllä lähtee melkoinen hurina. Onkohan mulla vaan virheellinen yksilö, kun muuten sitä on keuttu käsittääkseni hiljaiseksi?
-
- Advanced Member
Yleensä suodattimet metelöivät, kun ne ovat uusia ja käynnistetään ensimmäisen kerran. Kun osat ajan kanssa kuluvat sopivasti ja ns. "alun karheus" häviää, niin suodatin hiljenee. Tähän kulumiseen menee aikaa noin 1 viikko - 1 kuukausi. Tarkempaa aikaa ei voi sanoa, koska suodattimet ovat yksilöitä. Voi olla, että on jo parin päivän päästä hiljentynyt.